۷۰۶۹۸۹
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

کاهش آمار تنبیه بدنی دانش آموزان

آموزش و پرورش براساس آمار سامانه ثبت شکایات این وزارتخانه مدعی است که آمار تنبیه بدنی کاهش یافته است و این در حالی است که برخی والدین به‌دلیل نگرانی از درج مشخصات در سامانه، شکایتی را ثبت نمی‌‌کنند. احساس امنیت و آرامش در مدرسه از عواملی است که زمینه علاقه‌‌مندی دانش‌‌آموز را به مدرسه ایجاد می‌‌کند و علاقه به مدرسه نیز مقدمه دستیابی نظام آموزشی به اهداف تربیتی و شناختی خود است.

روزنامه آرمان نوشت: آموزش و پرورش براساس آمار سامانه ثبت شکایات این وزارتخانه مدعی است که آمار تنبیه بدنی کاهش یافته است و این در حالی است که برخی والدین به‌دلیل نگرانی از درج مشخصات در سامانه، شکایتی را ثبت نمی‌‌کنند. احساس امنیت و آرامش در مدرسه از عواملی است که زمینه علاقه‌‌مندی دانش‌‌آموز را به مدرسه ایجاد می‌‌کند و علاقه به مدرسه نیز مقدمه دستیابی نظام آموزشی به اهداف تربیتی و شناختی خود است.

محیط جذاب مدرسه و رنگ‌آمیزی و چینش صحیح وسایل مدرسه، برخورد مناسب و خوش ‌رویی عوامل مدرسه و معلمان از جمله مسائلی است که به دانش‌‌آموز در مدرسه امنیت و آرامش خاطر می‌‌دهد و در برابر آن تندخویی، استفاده از روش‌‌های نادرست برخورد با خطای دانش‌‌آموز و خدای نکرده تنبیه‌ بدنی از جمله عوامل دلزدگی و حتی تنفر دانش‌‌آموز از مدرسه و پرسنل آن است. تنبیه‌ بدنی مطابق قانون در مدارس ممنوع است و به‌گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بحث ممنوعیت آن خلأ قانونی در کشور وجود ندارد. مطابق ماده ۷۷ آیین‌نامه اجرایی مدارس تنبیه بدنی در مدارس ممنوع بوده و انجام آن تخلف است و بعد از طرح شکایت در هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات، قابل رسیدگی است و بنا بر شدت تخلف برای متخلف مجازاتی منظور می ‌شود.

تصور افزایش تنبیه بدنی با فضای مجازی

مدیرکل سابق ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش سال گذشته با بیان آماری از کاهش محسوس تنبیه‌بدنی بر اساس شکایات ثبت شده خبر داد و گفت: در سال ۹۳ تعداد شکایات در مورد تنبیه‌ بدنی، ۱۲۴۹ مورد بوده است که در سال ۹۴ این عدد به ۶۷۵ رسیده و در سال ۹۵ به ۳۴۹ مورد تقلیل یافته است و از مجموع ۲۳۱۸ شکایت مطرح شده در موضوع تنبیه‌ بدنی در طول سه سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵، ۱۵۲۶ مورد یعنی ۶۵‌درصد وارد و به‌حق بوده و حدود ۷۴۷ مورد ناحق بوده و اثبات نشده است. رحیم میرشاه‌ولد دلیل پررنگ شدن مساله تنبیه ‌بدنی در رسانه‌‌ها با وجود نزولی شدن سیر آمار تنبیه‌ بدنی را گسترش فضای مجازی دانست و بیان کرد: پررنگ شدن موارد تنبیه ‌بدنی به‌دلیل گسترش اطلاع‌‌رسانی و فضای مجازی است و با توجه به آمار ارائه شده، بر افزایش تنبیه‌‌بدنی دلالت ندارد. مدیرکل کنونی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش نیز به عامل فضای مجازی در القای مساله افزایش تنبیه‌بدنی اعتقاد دارد.

شکایاتی که ثبت نمی‌شوند!

البته یک نکته در این مورد وجود دارد و آن هم سامانه الکترونیکی ثبت شکایات است؛ در بسیاری از روستاها یا نواحی حاشیه شهرها، خانواده‌‌ها یا سواد ثبت الکترونیک شکایت خود را ندارند یا به‌دلیل لزوم ثبت مشخصات، از این کار و عواقب پس از آن می‌‌ترسند. مادر یک دانش‌ آموز کرمانی که فرزندش در مدرسه توسط ناظم مدرسه با کابل تنبیه شده است، با بیان اینکه از سیستم ثبت الکترونیکی شکایات بی‌خبر است، گفت: من شکایتم را به مدیر مدرسه و رئیس آموزش و پرورش منطقه ارائه کرده‌‌ام، اما هیچ‌برخوردی با این ناظم نشده است، فرزند من تا مدت‌‌ها نمی‌توانست برای غذا خوردن قاشق در دست بگیرد چه برسد به مداد برای نوشتن! این ناظم همچنان دانش‌‌آموزان مدرسه را به شکل بدوی به دلایلی مثل دیر آمدن با کابل تنبیه می‌کند! او ادامه داد: تنها راهی که می‌توانم مانع اقدامات این ناظم شوم این است که فیلم اقرار او را در اختیار رسانه قرار دهم.

تنبیه بدنی دانش‌آموزان توجیه ندارد

دو روز گذشته روانشناس با بیان اینکه تنبیه‌بدنی نه از لحاظ عقلی و نه شرعی و قانونی جایز نیست، اظهار کرد: معلمان و والدین حق تنبیه بدنی دانش‌‌آموزان و فرزندان خود را ندارند و معلمی که از تنبیه بدنی استفاده می‌‌کند نیازمند گفت‌وگو با یک روان ‌درمانگر است. محسن فاطمی افزود: تنبیه مصداق یک رفتار تهاجمی است که ممکن است دلایل فراوانی داشته باشد، اما این دلیل به هیچ‌وجه نباید توجیه‌کننده عمل فرد تنبیه‌کننده باشد. او با بیان اینکه مشکلات معیشتی و بی‌انگیزگی ممکن است در مشاغل دیگر هم وجود داشته باشد، گفت: هیچ‌عاملی نباید توجیه‌کننده عمل معلم تنبیه‌‌کننده باشد؛ آیا در دیگر مشاغل تهاجم به دیگری قابل توجیه است؟ به گزارش فارس، آنچه از آموزش و پرورش انتظار می‌رود و مسلما همینطور نیز هست، کاهش تنبیه‌ بدنی دانش‌آموزان است، اما آموزش و پرورش نیز می‌‌تواند شرایطی را فراهم کند که خانواده‌‌ها با آرامش بیشتری بتوانند دغدغه‌‌های خود را مطرح کنند یا به عبارت دیگر اگر اطلاعات در سامانه ثبت می‌‌شود، نگرانی از بابت ایجاد دردسرهای آتی برای دانش‌‌آموز وجود نداشته باشد.

پرونده تنبیه دانش‌آموز بندرعباسی، در دست بررسی

سه روز گذشته آموزش و پرورش هرمزگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پرونده تنبیه بدنی دانش آموز بندرعباسی در دست بررسی است و با معلم خاطی برخورد قانونی می شود. به‌دنبال انتشار خبری درباره تنبیه بدنی یکی از دانش‌آموزان مدرسه شهید احمدی ‌روشن ناحیه یک بندرعباس و دستور مدیر کل آموزش ‌و ‌پرورش هرمزگان بر رسیدگی فوری، موضوع در دستور کار اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و ‌پرورش استان قرار گرفت‌. در اطلاعیه آموزش و پرورش هرمزگان آمده است: پس از ارجاع موضوع به آموزش و پرورش ناحیه یک و حضور بازرسان و مسئولان این ناحیه آموزشی در مدرسه یاد شده، بررسی دقیق جزئیات موضوع با حضور دانش آموز مذکور، اولیاء و همچنین دبیر مربوطه آغاز شد. نتیجه بررسی‌ها نشان می دهد به‌دنبال عدم انجام تکالیف درسی، دانش آموز یاد شده به‌همراه برخی دیگر از دانش‌آموزان اقدام به برهم زدن نظم کلاس کرده و نسبت به معلم کلاس بی‌‌‌احترامی می‌کند. تذکر معلم برای حفظ نظم کلاس نتیجه‌ای نداشته و در نهایت مجبور به اخراج دانش آموز یاد شده از کلاس درس می‌شود که در این مرحله برخلاف آیین‌نامه انضباطی، در حین اخراج، دبیر کلاس مرتکب تخلف آسیب بدنی به دانش‌آموز می‌شود. با وجود پذیرش و اظهار ندامت معلم یاد شده از ارتکاب تخلف تنبیه بدنی و اعلام رضایت ولی دانش آموز، موضوع با نظارت و پیگیری حوزه ارزیابی عملکرد ناحیه یک بندرعباس در دست اقدام است و پرونده روند قانونی خود را طی خواهد کرد. به گزارش آموزش و پرورش هرمزگان، آموزش و پرورش هرمزگان با تاکید جدی بر رعایت نظم و انضباط از سوی دانش‌آموزان در کلاس های درس و حفظ حرمت والای معلمان، موضوع تنبیه بدنی در هر شکل و با هر توجیهی را خلاف صریح مقررات آموزش و پرورش می‌داند و بدون چشم پوشی برابر آیین نامه رسیدگی به تخلفات کارکنان، با متخلف برخورد خواهد کرد.

تنبیه‌ بدنی، سلامت روان و دلزدگی از مدرسه

دی سال گذشته مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره گفت: تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط معلم موجب تهدید سلامت روانی آنها و دلزدگی از مدرسه می‌شود. لعیا جعفری با تاکید بر اینکه با مدیران متخلف در زمینه تنبیه‌بدنی دانش‌آموزان برخورد جدی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: براساس سیاست‌های آموزش و پرورش باید با دانش‌آموز مدارا کرد و از هرگونه برخورد و تنبیه بدنی با دانش‌آموزان باید جلوگیری شود. به گزارش ایسنا، او محیط آموزشی آموزش و پرورش را تربیتی دانست و تصریح کرد: تنبیه دانش‌آموزان در محیط تربیتی معنا ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تنها راه حل مقابله مثل والدین هست

      یعنی اونا هم معلم ها رو بزنن

      چون اگر شکایت کنند آموزش و پرورش از معلم ها طرفداری میکنه

      نظرم نمایش بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج