۷۰۷۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

ورود برخی خودرو‌های خارجی از جاده مخصوص؟!

تابناک در گزارشی نوشت: در چند روز اخیر، خبری مبنی بر توقیف چندین کامیون حامل انواع خودروهای وارداتی با برند تویوتا و لکسوس در خروجی گمرک بوشهر منتشر شد؛ هر چند از علت توقیف این محموله خودروهای وارداتی جزئیاتی منتشر نشد و پلیس نیز این خبر را تکذیب کرد، آمارهای بانک مرکزی و گمرک نشان می دهد، گویا برخی خودروهای خارجی در یازده ماهه سال گذشته از جاده مخصوص وارد کشور شده اند.

تابناک در گزارشی نوشت: در چند روز اخیر، خبری مبنی بر توقیف چندین کامیون حامل انواع خودروهای وارداتی با برند تویوتا و لکسوس در خروجی گمرک بوشهر منتشر شد؛ هر چند از علت توقیف این محموله خودروهای وارداتی جزئیاتی منتشر نشد و پلیس نیز این خبر را تکذیب کرد، آمارهای بانک مرکزی و گمرک نشان می دهد، گویا برخی خودروهای خارجی در یازده ماهه سال گذشته از جاده مخصوص وارد کشور شده اند.

در سی ام فروردین ۱۳۹۷ خبرگزاری تسنیم خبری مبنی بر توقیف محموله خودروهای وارداتی گمرک بوشهر توسط پلیس منتشر کرد که در آن آمده بود: بنا به گزارش های میدانی در ۲۹ فروردین ۱۳۹۷، این محموله که شامل حداقل ۲۰۰ دستگاه انواع تویوتا و لکسوس می باشد، توسط نیروی انتظامی توقیف و جزئیات علت توقیف محموله خودروهای وارداتی هنوز منتشر نشده است.

بعد از انتشار این خبر، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی بوشهر در مصاحبه ای عنوان نمود: خبر مندرج با مضمون توقیف چندین کانتینر حامل انواع خودروهای وارداتی با برند تویوتا در خروجی گمرک بوشهر در ۲۹ فروردین ۹۷ مورد تأیید پلیس نیست.

گفتنی است، در ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ نیز، از سوی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و همچنین فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان اعلام شد که یک باند سازمان یافته قاچاق خودروهای خارجی منهدم و ۴۲۴ دستگاه خودروی خارجی توقیف شد که از این تعداد، ۱۰۵ دستگاه خودرو با اسناد جعلی و حتی بدون صدور پته های گمرکی از گمرک ترخیص شده اند. بعد از اعلام این خبر نیز بلافاصله رضایی مدیر کل گمرک شهید باهنر بندرعباس گفت: گمرک ادعای قاچاق ۴۲۴ دستگاه خودرو را تکذیب کرد و گفت: تشریفات این خودروها قانونی بوده است.

هر چند دو خبر فوق در مورد قاچاق خودروها از سوی مسئولین مربوطه تکذیب شده است، آمارهای بانک مرکزی و گمرک نشان می دهند که برخی خودروهای خارجی گویا در سال گذشته از جاده مخصوص وارد کشور شده اند.

آمارهای گمرک نشان می دهد، در یازده ماهه سال ۱۳۹۵، در مجموع ۶۱ هزار و ۷۷ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. همچنین آمارهای گمرک پیرامون واردات خودروهای سواری در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نشان می دهد، در این مدت تعداد ۶۶ هزار و ۱۹۶دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار دلار وارد کشور شده است؛ بنابراین تعداد و ارزش واردات خودرو در یازده ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ترتیب، رشدی ۸.۳ درصدی و ۱۰ درصدی را تجربه نموده اند.

بنابراین با توجه به آمارهای بالا، طبیعتاً باید در یازده ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ درآمدهای مالیاتی دولت از محل مالیات بر خودروهای وارداتی افزایش یافته باشد؛ اما گزارش های بانک مرکزی عکس این موضوع را نشان می دهند.

گزارش های بانک مرکزی پیرامون درآمدهای مالیاتی دولت در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نشان می دهد، درآمدهای دولت از محل مالیات بر خودروهای وارداتی در مدت مذکور ۱۵.۱ هزار میلیارد ریال بوده و این در حالی است که میزان درآمدهای دولت از محل مالیات بر خودروهای وارداتی در یازده ماهه سال ۱۳۹۵، ۲۰.۷ هزار میلیارد ریال بوده است؛ یعنی در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو ۲۷.۱ درصد کاهش یافته است.

پرسشی که در این بین مطرح می شود این که چطور ممکن است، در یازده ماهه سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل واردات خودرو بیشتر شده باشد؛ اما درآمدهای مالیاتی دولت از این محل کمتر؟ و احتمالاً به این پاسخ برسیم که برخی خودروهای خارجی از جاده های مخصوصی وارد کشور می شوند که مالیات پرداخت نمی کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      به به آقایون چه بخور بخوری میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج