۷۰۷۵۹۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

از مراسم ازدواج تا شام خانوادگی

زندگی زمینی، خارج از کره زمین ممکن می‌شود

روزنامه ایران - میثم لطفی: فناوری از موفق‌ترین صنایع در جهان محسوب می‌شود و بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده ثروتمندترین شرکت‌ها و ثروتمندترین اشخاص جهان در حوزه فناوری مشغول به‌ کار هستند. با وجود این به‌ نظر شما کدام بخش از صنعت فناوری بیشتر در حال پیشرفت است و آینده را متحول می‌کند؟ کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند سیستم‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی پتانسیل فراوانی دارند تا پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف را به سمت خود سوق دهند و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در اختیار بگیرند.

روزنامه ایران - میثم لطفی: فناوری از موفق‌ترین صنایع در جهان محسوب می‌شود و بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده ثروتمندترین شرکت‌ها و ثروتمندترین اشخاص جهان در حوزه فناوری مشغول به‌ کار هستند. با وجود این به‌ نظر شما کدام بخش از صنعت فناوری بیشتر در حال پیشرفت است و آینده را متحول می‌کند؟ کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند سیستم‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی پتانسیل فراوانی دارند تا پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف را به سمت خود سوق دهند و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در اختیار بگیرند. همین مسأله باعث شده است ماهواره‌های فضایی با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری مورد استفاده قرار گیرند و از خدمات مرتبط با خرده‌ فروشی‌ها گرفته تا مسیریابی در گوشی‌های هوشمند را تحت پوشش قرار دهند.شرکت‌هایی که در حوزه خدمات مربوط به سیستم‌های جغرافیایی کار می‌کنند بیشترین سرمایه‌گذاری را دریافت کرده‌اند. استارت تاپ «اروبیتال اینسایت» هفته گذشته سرمایه‌ای بالغ بر۵۰ میلیون دلار در اختیار گرفت تا در این زمینه گام‌های بیشتری بردارد، شرکت «دیسکارتس لبز» سرمایه ۳۰میلیون دلاری را جذب کرد و ماه گذشته استار تاپ «اسپِیس‌نو» که در حوزه فناوری‌های فضایی فعالیت می‌کند سرمایه ۴ میلیون دلاری را به دست آورد. همین مسأله باعث شد طی هفته جاری روزنامه گاردین مهم‌ترین فناوری دهه سوم از هزاره سوم میلادی را «خدمات فضایی» معرفی کند.

شام فضایی

«جیمز کرافورد» از بزرگترین نظریه‌پردازان حوزه فناوری بر این باور است که از هم‌اکنون تا گذراندن یک شب رؤیایی در یک رستوران فضایی مدت زیادی باقی نمانده است و اگرچه این اتفاق در شرایط کنونی دور از ذهن به نظر می‌رسد، ولی صنعت فناوری با سرعتی پیش می‌رود که در آینده نه چندان دور این امکان به وجود می‌آید تا افراد سالگرد ازدواج، جشن تولد یا جشن عروسی خود را به صرف شام و شیرینی در یک رستوران فضایی برگزار کنند.

کرافورد سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت «اوربیتال اینسایت» را تأسیس کرد و پیش از آنکه به صورت اختصاصی در حوزه خدمات فضایی کسب و کار راه‌اندازی کند، سال‌های طولانی در سازمان فضایی ناسا و مرکز توسعه خدمات فضایی گوگل مشغول به کار بود. او در آخرین مصاحبه خود با روزنامه گاردین گفت: «ما شاهد رشد چشمگیر ماهواره‌های تجاری هستیم که هر کدام از آنها تلاش می‌کنند بهتر و بیشتر از گذشته خدمات مورد نیاز مردم را به زمین ارسال کنند. من بر این باورم زمانی که همه داده‌های ماهواره‌ها به زمین برگردد، ما می‌توانیم اقدامات ارزنده‌ای را به کمک آنها انجام دهیم. این ماهوار‌ه‌ها دریچه‌ای برای حضور ما در خارج از کره زمین محسوب می‌شوند».

«اوربیتال اینسایت» در حال کار کردن روی فناوری‌هایی است که به کمک داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد چه میزان نفت در کانتینرهای بزرگ در سراسر جهان جابه‌جا می‌شود یا اینکه، چه تعداد خودرو در پارکینگ والمارت در شهر تگزاس پارک کرده‌اند، چه تعداد افراد در یک شبانه روز از تقاطع در نیویورک عبور می‌کنند و.... این داده‌ها ارزش اقتصادی زیادی دارند و کرافورد تصمیم دارد همه آنها را به کمک ماهواره‌ها به دست آورد.

او می‌گوید: «ما به کمک سیستم‌هایی که برای خود تعریف کرده‌ایم به صورت روزانه تصویر کره زمین و تغییرات آن را در اختیار می‌گیریم. هوش مصنوعی به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم این تصویر را هر روز به دقت تحلیل کنیم. در مقابل این امکان برای ما زمینی‌ها فراهم می‌شود که هر روز تصویر دقیق‌تر و بهتری از فضا داشته باشیم و پایه‌های اصلی برای زندگی در فضا را شکل دهیم. ما در اصل میان دو انقلاب بزرگ قرار داریم: هوش مصنوعی و استفاده تجاری از فضا».

مجموعه داده‌های زمینی

استار تاپ «دیسکارتس لبز» سال ۲۰۱۴ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا در نظر داشت با استفاده از هوش مصنوعی حجم گسترده داده‌های ماهواره‌ای را تحلیل کند. نخستین اپلیکیشنی که شرکت مذکور بر مبنای فناوری خود ساخت، مدلی را به کمک داده‌های ماهواره‌ای ارائه می‌کرد که به کمک آن می‌شد حجم کلی ذرت تولید شده یک سال در کشور امریکا را به دقت محاسبه کرد و سپس نحوه مصرف آن را زیر نظر گرفت.

«مارک جانسون» یکی از بنیانگذاران این استار‌تاپ در مصاحبه جدید خود توضیح داد: «با فناوری اولیه‌ای که ارائه کردیم مزارع ذرت به دقت زیر ذره‌بین ماهواره‌ها قرار می‌گیرند و عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا از آنها گرفته می‌شود. مزارع ذرت در کشور امریکا بسیار وسیع اند، ذرت در آنها به آهستگی رشد می‌کند و سیستم ما به گونه‌ای ارائه شده است که حتی بروز هرگونه آفت را هم می‌تواند شناسایی کند. ما به کمک فناوری‌های ماهواره‌ای از هزاران کیلومتر دورتر بهتر می‌توانیم مزارع ذرت را زیر نظر بگیریم تا اینکه از نزدیک آنها را تحلیل کنیم.»

او همچنین اشاره کرد: «علاوه بر اینکه ماهواره‌ها نحوه کاشت و برداشت ذرت روی کره زمین را نشان می‌دهد، داده‌های فضایی را نیز در اختیار ما می‌گذارند تا ما بتوانیم احتمال کشت ذرت در خارج از جو زمین و کشاورزی انسان روی کرات دیگر را هم بررسی کنیم. چندان تعجب نکنید که اگر اعلام کنم از هم‌اکنون پروژه‌های فراوانی تعریف شده است که به کمک آنها بتوانیم با استفاده از ماهواره‌ها احتمال کشاورزی در کرات دیگر را بسنجیم.»تصاویر ماهواره‌ای هم‌اکنون برای بررسی دقیق مزارع، نحوه دقیق کشت در آنها، میزان سلامت محصول نهایی، میزان رسیدگی‌های کشاورز، میزان بارندگی در یک مزرعه بخصوص و... مورد استفاده می‌گیرند و به دقت محاسبه می‌کنند که یک مزارع از ابتدا چه محصولی را می‌تواند ارائه دهد. «مارک جانسون» در این خصوص گفت: «ماهواره‌ها هر لحظه از همه نقاط زمین عکسبرداری می‌کنند. این اتفاق مجموعه کامل داده‌های زمینی را برای ما جمع‌آوری می‌کند. ما از تکنیک‌های مدرن یادگیری ماشینی استفاده می‌کنیم تا این داده‌ها را تحلیل کنیم و از آنها برای تحقق هرچه بهتر اهداف خود استفاده کنیم.

این سیستم‌های یادگیری ماشینی داده‌های فضایی را هم تحلیل می‌کنند تا ما را با دنیای ناشناخته فضا بیشتر آشنا کنند و این امکان را فراهم سازند تا هدف نهایی برای زندگی روی یک کره دیگر هم فراهم شود.»استار‌ تاپ «اسپیس‌نو» بر اساس فناوری‌های خود از عکس‌های ماهواره‌ای و داده‌های آن استفاده می‌کند تا یک شاخص اقتصادی را ارائه دهد. به‌عنوان مثال، این مرکز بیش از ۶ هزار مرکز صنعتی در کشور چین را به کمک داده‌های ماهواره‌ای هر روز تحلیل می‌کند تا نحوه فعالیت‌های کارخانه‌ای آنها را مورد بررسی قرار دهد. «هوگ نورتون-اسمیت» مدیرعامل این شرکت توضیح داد که در تلاش است به کمک سیستم‌های ماهواره‌ای دنیای فیزیکی ساختاربندی نشده را با شاخص‌های اقتصادی خود به عرصه سودده تبدیل کند. این سه شرکت نوپا بجز سرمایه‌گذاری‌های گسترده برای ارائه خدمات بهتر مبتنی بر فناوری‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند داده‌های ماهواره‌ها را در جهت تسهیل زندگی بشر خارج از کره زمین هم به کار برند تا امکان کشت ذرت روی کرات دیگر فراهم شود؛ مردم بتوانند یک شب شام را در یک رستوران فضایی میل کنند، تعطیلات تابستانی به کرات مختلف بروند و در مجموع وارد عصر مدرن حیات شوند.

این پروژه‌ها فقط محدود به سه استار‌تاپ مذکور نمی‌شود و سازمان فضایی ناسا نیز تاکنون سرمایه‌گذاری‌های فراوان در این زمینه انجام داده است. هفته گذشته کاوشگر «کنجکاوی» با ارسال یک عکس سلفی به زمین دو هزارمین روز حضور خود روی سطح مریخ را جشن گرفت. سازمان فضایی ناسا پس از حدود پنج سال حضور این کاوشگر روی مریخ اعلام کرد هدف آنها از این سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد شرایط برای زندگی مشابه زمین در خارج از کره زمین است.

نیم نگاه

از هم اکنون تا گذراندن یک شب رؤیایی در یک رستوران فضایی مدت زیادی باقی نمانده است و اگرچه این اتفاق در شرایط کنونی دور از ذهن به نظر می‌رسد، ولی صنعت فناوری با سرعتی پیش می‌رود که در آینده نه چندان دور این امکان به وجود می‌آید تا افراد سالگرد ازدواج، جشن تولد یا جشن عروسی خود را به صرف شام و شیرینی در یک رستوران فضایی برگزار کنند.

کرافورد مؤسس شرکت «اوربیتال اینسایت» پیش از آنکه به صورت اختصاصی در حوزه خدمات فضایی کسب و کار راه‌اندازی کند، سال‌های طولانی در سازمان فضایی ناسا و مرکز توسعه خدمات فضایی گوگل مشغول به کار بود. او در آخرین مصاحبه خود با روزنامه گاردین گفت: «ما شاهد رشد چشمگیر ماهواره‌های تجاری هستیم و من بر این باورم زمانی که همه داده‌های ماهواره‌ها به زمین برگردد، ما می‌توانیم اقدامات ارزنده‌ای را به کمک آنها انجام دهیم. این ماهوار‌ه‌ها دریچه‌ای برای حضور ما در خارج از کره زمین محسوب می‌شوند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج