جاباما
۷۰۷۹۸۲
۳۶ نظر
۵۰۰۹
۳۶ نظر
۵۰۰۹
پ

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

بررسی نقشه هوایی حرم حضرت عبدالعظیم نشان می‌دهد، عملیات عمرانی درست در همان جایی که مقبره تخریب‌شده رضا پهلوی بود، انجام شده است.

خبرآنلاین: بررسی نقشه هوایی حرم حضرت عبدالعظیم نشان می‌دهد، عملیات عمرانی درست در همان جایی که مقبره تخریب‌شده رضا پهلوی بود، انجام شده است.

دیروز به معنای دقیق کلمه، «درز کردن یک خبر» بخش زیادی از رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود مشغول کرد. پیدا شدن یک جسد مومیایی شده، درست در همان جایی که شاه اول پهلوی در آنجا دفن شده بود و درست در همان جایی که آیت‌الله صادق خلخالی چند ماه پس از انقلاب اسلامی در ایران، آنجا را تخریب کرد. از همان ساعات نخست تایید و تکذیب‌ها شروع شد. برخی عنوان کردند اصلا پیکر رضا پهلوی در ایران نیست. برخی دیگر گفتند او مومیایی نشده و برخی دیگر هم گفتند چون آنجا قبرستان بوده، ممکن است مربوط به اشخاص دیگری باشد.

اما همه این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه ۴ واقعیت مهم درباره این ماجرا اثبات شد.

۱. در منطقه‌ای که جسد مومیایی شده پیدا شده اصلا، قبرستانی نبود و شواهد نشان می‌دهد فقط مقبره پهلوی اول آنجا قرار داشته.
۲. جسد رضا شاه مومیایی و به ایران منتقل شده بود.
۳. با یک بررسی خیلی ساده می‌توان تشخیص داد که این جسد مومیایی شده مربوط به پهلوی اول است یا نه!

اما کسی تا امروز از جسد مومیایی شده خبری ندارد. به طوری که گفته می‌شود پس از خروج مومیایی از محفظه بتنی، آن را در یک محفظه فلزی قرار داده و در همان محدوده حرم حضرت عبدالعظیم مجددا دفن کرده‌اند. اما دیروز خلیل‌آبادی، رئيس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر، گفته بود مومیایی کشف‌شده در همان محل دفن شده ولی برخی دیگر از منابع، خبر از انتقال مومیایی به بیرون از حرم داده بودند.

اما بررسی نقشه هوایی حرم حضرت عبدالعظیم نشان می‌دهد، عملیات عمرانی درست در همان جایی که مقبره تخریب‌شده رضا پهلوی بود، انجام شده است. حتی این فرضیه هم که گفته می‌شود آنجا قبرهای دیگری بود و ممکن است برای شخص دیگری هم باشد نیز بسیار ضعیف است. چرا که، طبق شهادت تاریخ، در اطراف مقبره پهلوی اول قبرستانی وجود ندارد و هرچه هست در باغ‌طوطی یکی از قدیمی ترین قبرستان‌های جوار حرم خاک شده‌اند.

به نقشه زیر توجه کنید. محل فعالیت عمرانی همان جایی است که مقبره پهلوی اول بوده و دقیقا در موازات خیابان آرامگاه سابق در شهرری است.

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

تصویر زیر مربوط به نقشه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌ست،‌ برخی از جمله عبدالله شهبازی معتقدند به دلیل نزدیکی مقبره رضا شاه با باغ‌طوطی، جسد مومیایی شده مربوط به شخص دیگری است.

در نقشه زیر محل قبرستان «باغ طوطی»‌ با رنگ سفید و محل سابق مقبره رضا شاه با رنگ خاکستری (حوزه علمیه) مشخص است.

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

خبر از کجا درز کرد؟

با وجود آن‌که از اوایل صبح روز گذشته، خبرگزاری و رسانه‌های مجازی روی کشف جسد مومیایی مانور می‌دادند اما «روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، خبر کشف جسدی مومیایی را در این آستانه در شهرری که آن را به رضاشاه پهلوی نسبت می‌دهند، یک شایعه می‌داند».

مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در این زمینه عنوان کرده است: این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم، قبلا قبرستان بوده است؛ بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه آستانه طبیعی است.

او در ادامه با بیان اینکه در طرح در دست انجام، هیچ حفاری انجام نشده است، تأکید می‌کند: فقط با توجه به اجرایی‌شدن طرح توسعه، بخش‌هایی از زمین کنده شده‌اند، بنابراین در این شرایط و در چنین پروژه‌هایی معمولا پیش می‌آید که با بقایای اجساد مواجه شویم. جسد کشف‌شده نیز باقی مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده درباره بقایای این جسد صرفا ساخته‌شده فضای مجازی است.

سخنان آجرلو کشف جسد را تأیید می‌کند. تکذیب او تنها درباره مومیایی‌بودن این جسد است و به هر ترتیب نشان می‌دهد در جریان توسعه این صحن مطهر، جسدی کشف شده است که روابط‌عمومی آستان می‌خواهد مهم‌بودن آن را نقض کند. حتی در اخبار منتشر شده به‌نقل از یکی از اعضای روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، اعلام شده است که از -یکشنبه، دوم اردیبهشت- حفاری‌ها متوقف شده و ما نمی‌دانیم دقیقا از کدام بخش مثلا شورای تأمین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج افرادی در آن محل حاضر شده‌اند و عملیات را متوقف کرده‌اند.

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

واکنش میراث فرهنگی

محمدرضا نعمتی، مدیر اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز با اظهار بی‌اطلاعی از جسد مومیایی کشفی، می‌گوید: اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعا باید نخست میراث فرهنگی استان تهران را در جریان بگذارند تا از این طریق تیم کاوش و مطالعه برای بررسی محوطه وارد عمل شود. درصورتی‌که جسد را متعلق به رضاخان بدانیم، جسد کشف‌شده قطعا باید مومیایی باشد، چراکه رضاشاه، سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت و به شهادت تاریخ جنازه مومیایی‌شده او ۴ سال بعد، به ایران آورده شده. جنازه رضاشاه را در مقبره بزرگی در شهرری دفن کردند. بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران (دی‌ماه ۱۳۵) با خود برده است.

تصویر زیر موقعیت مقبره رضا شاه در دهه ۵۰ را نشان می‌دهد.

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

نهاد‌های رسمی: نمی‌دانیم

هنوز هیچ نهاد رسمی وارد کار نشده‌اند. حتی مسعود قادی‌پاشا رییس سازمان پزشکی قانونی تهران هم درباره خبر کشف جسد مومیایی در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: هنوز هیچ جسدی تحت عنوان مومیایی به پزشکی قانونی استان تهران برای شناسایی تحویل داده نشده است.

مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، درحالی‌که کشف یک جسد مومیایی در شهرری را تکذیب نمی‌کند، در گفت‌وگو با چمدان درباره کشف جسد مومیایی در شهرری و احتمال تعلق آن به جنازه رضاشاه گفت: به‌محض اینکه یک متخصص باستان‌شناس جنازه را ببیند، می‌تواند عمر جنازه را تشخیص دهد.

درصورتی‌که حدود ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت داشته باشد، احتمال اینکه متعلق به رضاشاه باشد وجود دارد و به تحقیقات بیشتر باستان‌شناسی و تاریخی نیاز دارد. اگر هم قدیمی‌تر باشد که باز مانند سایر جنازه‌های کشف‌شده تاریخی مورد پژوهش باستان‌شناسان قرار می‌گیرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان حرم شاه عبدالعظیم به کارشناسان میراث فرهنگی اجازه تحقیق و کاوش می‌دهند، اظهار کرد: اجازه می‌دهند معنایی ندارد.

اگر یک جسد مومیایی کشف شده وظیفه آنهاست سازمان میراث فرهنگی را مطلع کنند. سازمان هم به پژوهشگاه اطلاع می‌دهد و آنها یک تیم باستان‌شناسی از پژوهشکده باستان‌شناسی برای تحقیقات بیشتر روانه می‌کنند. حتی حق ندارند جنازه را جابه‌جا کنند.

تصویر زیر مربوط به روزی است که این مقبره تخریب شد

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

قبر پهلوی اول کجاست؟

در کتاب خاطرات آیت‌الله صادق خلخالی، شخصی که روزگاری مقبره منتسب به رضاخان را تخریب می‌کند، ادعای وجود جسد رضاخان در این مکان رد شده است. در بخشی‌هایی از این کتاب آمده است: «اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرارسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، اگرچه خسارت زیادی به آن زدیم و به‌صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود ۱۰ شب، برای استراحت، محل مقبره را ترک کردم. کمی بعد، جناب آقای حاج‌احمدآقا خمینی، برای دیدن مقبره و در واقع، برای تقویت روحیه این‌جانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق کرد و با این عمل خود، فهماند که امام با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بی‌اندازه موجب تقویت ما شد».

در بخش دیگری از این کتاب آمده: «هرچه قبر رضا‌خان را کندند، حتی استخوان‌های او هم به دست نیامد. بعدا معلوم شد که شاه هنگام فرار، استخوان‌های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یک جای امن، در لس‌آنجلس، نگهداری می‌شود. این استخوان‌ها را در کنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاهداری می‌کنند تا به‌اصطلاح، در یک فرصت مناسب، در ایران، دفن کنند». این کتاب توسط نشر سایه منتشر شده و این مطالب در صفحه‌های‌ 342 و 347 کتاب منتشر شده است.

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

دست‌خطی از آیت‌الله صادق خلخالی که پس از تخریب مقبره پهلوی اول و پیدا نکردن جسد، عنوان کرده بود جنازه از کشور خارج شده است!

مومیایی رضا خان، محتمل‌ترین گزینه!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهزاد

      خداوند رحمتش کند.خیلی به ایران و ایرانی خدمت کرد.مرد بزرگی بود

    • بدون نام

      روح رضاخان شاد

    • بدون نام

      ممنون که خبر را کامل و بدون سانسور منتشر کردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخبار بدون سانسور در تلگرام

    • بدون نام

      ببین چطوری فیلم بازی میکنن

    • بدون نام

      چرا با جنازه رضا شاه اینکارو میکنید از خدا بترسید،آدم حتی با دشمن خودش این کار رو نمیکنه

    • بدون نام

      حالا متوجه شدم چرا میخان تلگرام رو فیلتر کنن درز این خبر براشون غیر قابل پیش بینی بود

    • بدون نام

      ولی چه جسد عجیبی!
      انگار آروم خوابیده...

    • بدون نام

      ببین به چه روزی ملت افتادن وچیکارکردین که ملت میگن ر۱اشاه خوب بودو

    • بدون نام

      روحش شاد همون جا باید دفن بشه

    • Alireza Xed

      پیام ها سانسور میشن؟ رضا پهلوی یا رضا شاه پهلوی ؟

    • نیلوفر

      اگر یاد میگرفتیم پیش داوریی نکنیم وقضاوت بیرحمانه ننماییم امروز روسیاه تاریخ نمیشدیم !!!!! تاریخ ما ونسل ماوشما شرمنده شدیم

    • مریم

      پس مومیایی از قبر پدر من اومده ؟ خجالت بکشید . خلخالی چرا باید قبر رضاشاه رو خراب کنه ؟ شما مسلمونید ؟ واقعا جای شرم داره . سانسور نکن سانسورچی . دیگه نظراته منو نمیزاری . دستور از بالا اومده ؟

    • بدون نام

      بگو رضاشاه نه رضاخان.درک نداری؟

    • بدون نام

      روحت شادپدر ایران زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحش شاد

    • آرش

      فقط در این حد کافیه که اگه همین مومیایی رضاخان پهلوی تو انتخابات شرکت کنه حداقل 98 درصد مردم بهش رای میدن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداوکیل عین حقیقته

    • جواد

      رضا خان کیه تاریخ ما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شروع میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول جوک قشنکی گفتی

    • بدون نام

      باید تحقیق شود و اگر جسد متعلق به رضاشاه است یک جای مناسب آن را دفن کنند . او پایه گذار ایران مدرن بود و زحمات زیادی ( بدون تبلیغات گوش کر کن) برای ایران کشید

    • بدون نام

      رخش شاد پدر نوین ایران

    • ققنوس

      الان یه تکه استخون پیدا میکنن میگن مال یه دایناسور بوده که دوتا دندونش خراب بودن و دایناسوره به خاطر فشار روحی که شوهرش بهش وارد کرده مرده.اونوقت ما یه مومیایی مال تاریخ معاصرمون رو از ترس اینکه یه وقت مال رضاشاه نباشه و بعدا بخواهیم افکار و احساسات تاریخی مردم رو کنترل کنیم که مبادا با دیدن مثلا مومیایی رضاشاه به یاد سلطنت و طاغوت بیفتن جنازه اون نگون بخت که حالا هرکی هست رو گم و گور کردیم.ائی خدددااا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در بدترین دوران تاریخ سوزی قرار داریم

    • بدون نام

      این یک کلک جاسوسان امریکا برای تحریک ملت ایران در حمایت از یک دیکتاتور ومامور انگلیس هست در زمان خلخالی زمین را خیلی بیشتر از حالا کنده بوداند واثری از جسد نبود این جسد را از کجا آوردند معلوم نیست جاسوسان آمریکا مخواهند با این کار یه فتنه راه اندازی کنند تا عقل مردم را آزمایش کنند که آیا مردم ایران از کسی که مخالف دموکراسی وازادی بیان هست وازدیخواهان ودموکراسی خواهان راعدام وتباران میکند دوس دارن یا نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما ییکاری و اختلاس و اعتیاد و گرانی وتورم وطلاق هم کار آمریکاس؟

    • بدون نام

      روحش شاد .رضا شاه تو قلب مردم ایران تا ابد زنده خواهد ماند.
      تاریخ رو نمیشه دفن کرد.

    • بدون نام

      برترینها ذره ای شهامت داشته باش و کامنت هارو بدون سانسور بذار

    • بهار

      خدا لعنت کند کافران را.بدترین شیوهء ظلم کردن ادای خوب بودن دراوردنه و فریب دادنه.
      بدبختیِ ما گناهِ بیگانه نبود/پیوند من و شما صمیمانه نبود/بودیم به ظاهر همه مشتاق وطن/در باطنِ ما نقشی از آن خانه نبود
      درود بر روانش

    • بدون نام

      خداوند از مسببان این عمل شیطانی نخواهد گذشت

    • مهسا

      درود بر رضا شاه مرد بزرگ روزگار روحش شاد

    • فرهاد

      پارکینگ سون بیماری سختیه خدانصیب هیچ کس نکنه

      پاسخ ها

      • N.A.J.A

        پارکینسون

    • محمد

      درود بر رضا شاه کبیر

    • بدون نام

      روح رضا شاه شاد

    • انسانی

      روحش شاد . خدماتش ماندگار است در این مورد زمان بزرگترین قاضی شده ونیاز به مقایسه نیست آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج