۷۰۸۰۳۸
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

ماجرای واردات غیرقانونی بیش از ۱۵ هزار خودرو

روزنامه قانون نوشت: دو موضوع واردات برنج و خودرو همواره با حاشيه همراه بوده است.واردات برنج در عين ممنوعيت،قفل بودن سايت ثبت سفارش و ورود ۱۵ هزار خودرو به صورت غيرقانوني از گمركات، موضوعات آشنايي هستند كه بارها در ايران سوژه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. اواخر فروردين امسال بود كه رسانه‌ها در خصوص پشت پرده واردات غيرقانوني خودرو مطالبي منتشر كردند، اين در حالي است كه خبر واردات غيرقانوني خودرو در ماه‌هاي پاياني سال ۹۶ به گوش مي‌رسيد.

روزنامه قانون نوشت: دو موضوع واردات برنج و خودرو همواره با حاشيه همراه بوده است.واردات برنج در عين ممنوعيت،قفل بودن سايت ثبت سفارش و ورود ۱۵ هزار خودرو به صورت غيرقانوني از گمركات، موضوعات آشنايي هستند كه بارها در ايران سوژه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. اواخر فروردين امسال بود كه رسانه‌ها در خصوص پشت پرده واردات غيرقانوني خودرو مطالبي منتشر كردند، اين در حالي است كه خبر واردات غيرقانوني خودرو در ماه‌هاي پاياني سال ۹۶ به گوش مي‌رسيد.

ثبت سفارش‌هاي جعلي

در بازه زمانی تیر تا دی سال گذشته، ثبت سفارش جدید برای خودرو متوقف بود اما گفته می‌شود در این مدت تعدادی خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است. خبر واردات غيرقانوني، در بهمن سال ۹۶ منتشر وبه گوش مسئولان رسيد. سال گذشته موضوع ثبت سفارش‌های شايبه‌دار و فاقد اصالت برای نخستین بار از سوی مرکز حراست وزارت صنعت رسانه‌ای شد. حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ صورت رسمی اعلام کرد که در راستای اجرایی کردن تدابیر دولت و دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت براي مبارزه با فساد و صیانت از حقوق بیت‌المال، تمامی خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو (از ۸ تیر ۹۶) از مبادی غیر قانونی و با روش‌های نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند (اعم از خودروهایی که وارد کشور شده یا در گمرکات کشور موجود هستند)، شناسایی شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذی‌ربط برای برخورد با متخلفان منعکس شده است.

توپ در زمين وزارت صنعت

در عين حال پيش از اين فرود عسگری، ريیس کل گمرک ایران گفته است: همه کالاهایی که وارد کشورشده و باید از گمرک ترخیص شوند، طبق ماده ۸ مقررات صادرات و واردات باید دارای ثبت سفارش معتبر باشند. بنابراين ترخیص خودرو از گمرک در زمان ممنوعیت ثبت سفارش طبق قانون انجام شده و این موضوع را که چگونه امکان ثبت سفارش آن در زمان بسته بودن سایت فراهم شده، باید از وزارت صنعت پیگیری کرد. در حال حاضر بین گمرک و سامانه ثبت سفارش که متعلق به توسعه تجارت است، ارتباط الکترونیک وجود دارد. زمانی که شما می‌خواهید کالایی را از جمله خودرو اظهار کنید، باید کد هشت رقمی را وارد باکس كنيد تا سیستم به‌ شما اجازه دهد مراحل بعدی را انجام دهید، اگر ثبت سفارش توسط سیستم فراخوانده نشود ،چیزی به‌‌عنوان اظهار نداریم. تعداد خودروهای ثبت‌سفارش‌شده در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو بیش از ۶ هزار دستگاه بوده و این اقدام در سایت ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است.

واردات غيرقانوني بیش از ۱۵ هزار خودرو

اما در همين حال فرهاد احتشام‌زاد، نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به صحبت‌های رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر تایید واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو در زمان بسته بودن ثبت سفارش در سال گذشته، می‌گوید: واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو را تایید کرده‌اند اما عددی که ما داریم، بیش از این مقدار است و طبق اطلاعات در زمان بسته بودن ثبت سفارش بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است. به هر حال این اتفاق عجیبی است که رخ داده است. مشکل اینجاست که وقتی ثبت سفارش به صورت غیرقانونی بسته می‌شود، رانت و فساد ایجاد می‌کند. البته نباید تعجب کرد که چرا این اتفاق رخ داده است بلکه باید سیستم‌ها را ارتقا داده و اخلاق‌مداری را توسعه دهند.

آي پي‌ها در حال بررسي‌اند

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو بيان كرده است: نمی‌توان گفت این افراد از کارمندان وزارت صنعت بودند اما از طرق مختلف به سایت ثبت سفارش خودرو دسترسی داشتند. اين موضوع كه آی‌پی‌ها ثبت سفارش واردات خودرو را تایید کردند، در حال بررسی است و به زودی تمام این افراد شناسایی خواهند شد. برخی خودروها که با شیوه غیر قانونی وارد شدند در گمرک هستند و برخی دیگر حتی تحویل مشتریان شده‌اند. به‌ هرترتیب سفارش دهنده و تایید‌کننده ثبت سفارش باید پاسخگو باشد. گمرک در واردات خودروها در زمان بسته بودن ثبت سفارش خودرو مقصر نیست.گمرک با توجه به تاییدیه سازمان توسعه تجارت، اجازه واردات خودرو را می‌دهد.

تخلفات هيچ ارتباطي به گمرك ندارد

سعيد احمد خاني، مديركل روابط عمومي گمرك در خصوص پيگيري پرونده واردات غيرقانوني خودرو مي‌گويد: «سازمان توسعه تجارت به ما اعلام كرد كه ۶۴۴۱ خودرو ثبت سفارش غيرقانوني بوده است. اينكه در سيستم چگونه غيرقانوني ثبت شده كاري نداريم. اعلام كردند و به علت اينكه سازمان توسعه تجارت ضابط قضايي نيست، پرونده را به ما دادند تا فراخوان دهيم و ببينيم تكليف آن‌ها از سوي گمركات چيست كه توسط مركز جرايم سازمان يافته در حال بررسي است. نتيجه آن كه مشخص شد، اطلاعات را در اختيار رسانه ها قرار مي‌دهيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک طرح ریجستری هم برای خودرها بذارید

    • بدون نام

      سازمان مدیریت وخدمات کشوری فاسد= کشور ویران

    • بدون نام

      15 هزار خودرو .....کار آقازاده ها ست. من شما چرا نمی تونم یک دونش ههم. بیاریم. اگر هم بیاریم مصادره وجریمه و به زندان محکوم میشویم. دوستم .سه تا عدل 45 کیلویی لباس تاناکورا از یکی از شهرهای مرزی داشت میاورد تهران نیروی انتظامی شهرستان.....گرفتننش ..35 میلیون جریمه شد.نداشت پرداخت کنه یکسال رفت زندان و 12 میلیون جریمه داد..ماشینشو فروخت داد جای جریمه .گفتن کلای قاچاق است. روزانه کانتین کانتین کالای قاچاق وارد این کشور میشود. اگر هم لو برود نفهمیدن مال کدوم آقازاده است. میگیرن .چند روز بعد از آقازاده عذر خواهی میکنند .مامور بیچاره ای که اجناس را گرفته .تبعید میشود به جای دیگر و تمام کالای قاچاق با احترام به آقازاده تحویل دادن میشود. دیدم که میگم..چند سال پیش 10 تن طلا مال یک آقازاده سرشناس داشت از کشور خارج میشد. یک پاسگاه مرزی این. طلاها رو گرفتن تمام رسانه ها و جراید آنرا اطلاع رسانی کردن ..بعد چند روز آقایان گفتن اینها طلا نبوده آهن بوده داشته از کشور خارج میشده ..کارشناسان محلی گفتن این هاا طلاست .و اشتباه کردن آهن بوده .تمام نیروهای آن پاسگاه با فرمانده تشریف بردن زندان .وقضیه تمام شد..قدیمی ها که سن شون بالاست بخاطر دارن .. تمام .الآن اگر این صحبتحایی که من کردم منتشر شود.که می دانم نمی شود. هر کس آنرا بخواند .میگه این بابا داره قصه تعریف میکنه و باور نمی کند.ولی حقیقت است. تمام اجناس کلان قاچاق توسط یک آقازاده یا چند آقازاده وارد کشور میشود.وسلام.

    • خدا

      روز به روز هم آمارش بیشتر میشه،ازکدوم سوراخ وارد شده که مسئولین خواب بودن وندیدن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج