تاثیر منفی طرح ساماندهی بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که در مجلس مطرح شده به دلیل ارائه پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو، تاثیر منفی بر بازار ارز داشته و اجرایی نیست.
خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که در مجلس مطرح شده به دلیل ارائه پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو، تاثیر منفی بر بازار ارز داشته و اجرایی نیست.
فربد زاوه اظهار کرد: طرح ساماندهی واردات خودرو فقط یک فوریتاش در مجلس تصویب شده و به همین دلیل به این زودیها در صحن مجلس مطرح نمیشود.
وی با بیان اینکه به جای ارائه چنین طرحهایی باید دیدگاهها اصلاح شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر طبق آنچه که در این طرح مطرح شده، تعرفه واردات خودرو را کاهش دهیم باعث ایجاد مشکل در بازار ارز میشود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: درواقع با کاهش تعرفه واردات خودرو، به تقاضای خودروهای وارداتی دامن زده و باعث افزایش واردات این محصول میشویم که این موضوع تاثیر منفی بر بازار ارز دارد.
وی افزود: هر طرح دو فوریتی که در مجلس مطرح میشود باید دارای یک ویژگی اصلی باشد که همان امکان اجرایی بودن آن است. بر فرض تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس، آیا در صورت اجرایی شدن آن و کاهش تعرفه واردات خودرو، ارز مورد نیاز برای واردات این محصول وجود دارد!؟.
زاوه با اشاره به بخشی از این طرح که در آن بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید در صنعت خودرو و تعیین نقش خودرو و خودروسازان در سوانح رانندگی تاکید شده است، اظهار کرد: اقتصاد دستورپذیر نیست و شرایط کسبوکار باید تسهیل شود. در رابطه با طرح ساماندهی بازار خودرو نیز باید بررسی کرد شرایط کسبوکار چه مشکلاتی دارد که باعث شده صنعت خودرو دچار چنین وضعی شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر همین الان مدیرعامل یک خودروساز بزرگ تصمیم بگیرد به دلایل غیراقتصادی بودن، خط تولید محصولاتش را در یک استان تعطیل کند، صدای نمایندههای مجلس در آن استان درآمده و مخالفت میکنند.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت وقتی اقتصاد سیاستزده میشود مشکلات این چنینی نیز بروز میکند بنابراین باید به جای ارائه چنین طرحهایی، دیدگاه کلان نسبت به اقتصاد را اصلاح کنیم.
اوایل این هفته طرح دو فوریتی "ساماندهی بازار خودرو" در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که تنها یک فوریت آن به تصویب رسید.
کاهش قابل توجه تعرفه و عوارض واردات خودرو، تاکید بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید در صنعت خودرو و الزام پلیس راهنمایی و رانندگی به تعیین نقش خودرو و خودروسازان در سوانح و تصادفات رانندگی، از مهمترین مفاد این طرح است.
نظر کاربران
پس تا اخر عمر باید لگن سوار بشیم اونم با قیمتهای نجومی
آخرش ما باید سوار الاغ بشیم
اقای محترم شما میفرمایید اگر تعرفه را کاهش بدهیم واردات زیاد میشود. شما میخواهید کاری کنید قیمتها همینجور بماند.این مردم بدبخت چه گناهی کردند.کاری کنید واردات زیاد نشود خودرو خوب تولید کنید نه اینکه این افزایش ناصحیح قیمتها پایدار بماند.شما طرفدار پولدارها هستید چون هرچه گران شود انها میخرند . اگر استاد اقتصاد هستید مشگل حل کنید .بجای اندیشیدن برای اصلاح قیمتها زیر کار درمیروید.
افای استاد کاهش تعرفه باعث افزایش واردات میشود؟.پش تعرفه را ۴۰۰درصد افزایش بدهید که فقط پولدارها در امنیت باشند.تا دودرصد مردم ایران بتوانند بخرند.یکبار خودتان به حرفی زدید فکر کنید.
اگر دولت این تعرفه برنگرداند شک ندارم که در کار دولت هیچ برنامه مدون اقتصادی نیست.
این چه حرفی است که با کاهش تعرفه بازار خودروی داخلی کمرنگ میشود.مگر مردم به اجبار باید همه چیز را گران بخرند.کمی فکر این مردم باشید.مرگ ومیر جادهها را مگر نمی بینید. خداوند حافظ مردم ایران باشد