۷۰۸۳۱۷
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا شهرداری تهران برای اصلاح‌طلبان اهمیت دارد؟

: بدون شک حضور محمدعلی نجفی یک نقطه عطف در مدیریت شهری تهران به شمار می‌رفت و بسیاری از تحلیل‌گران حوزه مدیریت شهری انتظاری همانند غلامحسین کرباسچی(شهردار سابق و موفق تهران) را از نجفی در شهرداری تهران داشتند. این در حالی است که اصلاح طلبان نیز با حضور نجفی در شهرداری تهران پایگاه استراتژیک دیگری را به جبهه خود اضافه کرده بودند. پایگاهی که همواره در بزنگاه‌های سیاسی و به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

رویداد ۲۴ نوشت: بدون شک حضور محمدعلی نجفی یک نقطه عطف در مدیریت شهری تهران به شمار می‌رفت و بسیاری از تحلیل‌گران حوزه مدیریت شهری انتظاری همانند غلامحسین کرباسچی(شهردار سابق و موفق تهران) را از نجفی در شهرداری تهران داشتند. این در حالی است که اصلاح طلبان نیز با حضور نجفی در شهرداری تهران پایگاه استراتژیک دیگری را به جبهه خود اضافه کرده بودند. پایگاهی که همواره در بزنگاه‌های سیاسی و به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

با این وجود پس از کنار رفتن نجفی از شهرداری تهران و شوک سیاسی که به اصلاح طلبان و حتی جریان‌های دیگر تحول‌خواه کشور وارد شد شرایط به شکلی پیش می‌رود که باید اهمیت شهردار آینده تهران را بیش از گذشته ارزیابی کرد و موفقیت یا عدم موفقیت وی را تا حدود زیادی در سرنوشت جریان اصلاحات در کوتاه مدت و حتی میان مدت حائز اهمیت تلقی کرد.

نکته دیگر اینکه کار شهردار آینده تهران(هر کسی که می‌خواهد باشد) به مراتب از کار نجفی سخت‌تر خواهد بود و وی در شرایط برابر با نجفی روی کار نخواهد آمد. نجفی در شرایطی روی کار آمد که فضا برای پیشبرد اهداف وی و اصلاح طلبان تا حدود زیادی مهیا بود؛ این در حالی است که پس از نجفی هر فردی که شهردار تهران شود با چالش روانی پاسخ‌گویی به مطالبات دوران نجفی و حتی قالیباف مواجه خواهد شد. به همین دلیل نیز شهردار آینده تهران با چهار چالش جدی در آینده مواجه خواهد بود.

چالش اول شهردار آینده تهران به دوران مدیریت قالیباف بازمی‌گردد. قالیباف در طول مدیریت خود در شهرداری تهران شرکت‌ها و موسساتی را به شهرداری تهران متصل کرد که در شرایط کنونی این شرکت‌ها و موسسات به صورت غیرمحسوس در اختیار نزدیکان قالیباف قرار دارد. در نتیجه شهردار آینده تهران به صورت غیرمحسوس با یک شبکه پنهان اقتصادی و سیاسی در شهرداری تهران مواجه است که بیش از آنکه به منافع شهرداری فکر کنند به دنبال منافع خود هستند. بدون شک این شبکه پنهان، قدرت مانور را از شهردار آینده خواهد گرفت و به همین دلیل گزینه بعدی شهرداری تهران به زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند بین شهرداری تهران و این شرکت‌ها و نهادها خط کشی صریح و روشنی را به وجود آورد. این در حالی است که محمدعلی نجفی عزم جدی برای مقابله با این چالش داشت و شاید یکی از دلایل کناره‌گیری وی از شهرداری تهران پروپاگاندا و شانتاژ این جریان نامحسوس در شهرداری تهران بود.

چالش دوم شهردار آینده تهران به فسادهای اقتصادی موجود در شهرداری تهران مرتبط می‌شود. بدون شک شهردار آینده تهران در افشای فسادهای اقتصادی موجود در شهرداری تهران با وضعیت روشنی مواجه نیست و به راحتی نمی‌تواند در این مسیر تلاش کند. به نظر می‌رسد باندهای قدرت و ثروت که مدت‌هاست در شهرداری تهران رخنه کرده‌اند به راحتی به گزینه بعدی شهرداری تهران اجازه نخواهند داد که منافع آن‌ها را به خطر بیاندازد.

چالش سوم شهردار آینده تهران به خاستگاه سیاسی وی بازمی‌گردد که قطعا اصلاح طلب خواهد بود. این در حالی است که در دوازده سال دوران مدیریت قالیباف و دو سال مدیریت احمدی نژاد شهرداری تهران در اختیار اصولگرایان قرار داشته و اصولگرایان روی شهرداری تهران به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی و اقتصادی خود در قدرت حساب می‌کردند. در نتیجه در شرایط کنونی که یک اصلاح طلب شناسنامه‌دار سکان مدیریت شهرداری تهران را به دست خواهد گرفت، اصولگرایان منافع خود را در خطر می‌بینند و به همین دلیل تلاش می‌کنند قدرت مانور شهرداری را هر روز کم و کمتر کنند. بدون شک شهرداری تهران یکی از مراکز مهم انتخاباتی برای اصلاح طلبان است و اگر گزینه آینده اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری شهردار آینده تهران نباشد قطعا شهرداری تهران یکی از پایگاه‌های مهم انتخاباتی اصلاح طلبان خواهد بود.

چالش چهارم شهردار آینده تهران احتمال حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود. این روزها اتاق فکر جریان اصلاحات در حال رصد فضای سیاسی کشور برای دوران پساروحانی است و از انتخاب گزینه طلایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر می‌دهند. چه بسا اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به شهردار آینده تهران تکلیف کنند که خود را برای نمایندگی جریان اصلاحات در انتخابات آماده کند و در نهایت گزینه طلایی جریان اصلاحات لقب بگیرد. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی نیز که رسانه ملی تلاش می‌کند اخبار شهرداری تهران را پوشش ندهد و یا کمتر پوشش دهد احتمال حضور شهردار اصلاح طلب تهران در انتخابات ریاست جمهوری است. در نتیجه صدا و سیما تلاش می‌کند از تریبون خود جایگاه اصلاح طلبان در شهرداری تهران را در افکار عمومی تقویت نکند تا مبادا اصلاح طلبان از ظرفیت به وجود آمده درباره وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای اینکه توش پول هست کلی از اشنایان روهم میشه دستشون رواونجا بند کرد

    • بدون نام

      برای اینکه توش پول هست کلی از اشنایان روهم میشه دستشون رواونجا بند کرد

    • اوشین کوزکو

      چون میتونن باهاش کاسبی کنن اینقده سود داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه فکر میکنند اگر می خواهید رییس جمهور شوید باید دوره کار آموزی رو شهردار تهران باشی .

    • بدون نام

      راستی از مومیایی چه خبر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج