جاباما
۷۰۸۵
۱۳۸ نظر
۶۴۶۰
۱۳۸ نظر
۶۴۶۰
پ

نگهداري از «بن‌ساي» در منزل

واژه‌ بن‌ساي داراي دو قسمت «بن» و «ساي» به معناي «يك گياه درون ظرف» است. چيني‌ها اولين كساني بودند كه استفاده از زيبايي‌ درختچه‌هاي طبيعي را در خانه‌ها و باغچه‌هاي خود رواج دادند.

مجله منزل: واژه‌ بن‌ساي داراي دو قسمت «بن» و «ساي» به معناي «يك گياه درون ظرف» است. چيني‌ها اولين كساني بودند كه استفاده از زيبايي‌ درختچه‌هاي طبيعي را در خانه‌ها و باغچه‌هاي خود رواج دادند و اين‌كار را با انتقال درختچه‌هاي كوچك به داخل گلدان‌ها و ظروف زيبا و دكوراتيو انجام مي‌دادند. البته همزمان، ژاپني‌ها نیز كاشت درختچه‌هاي زينتي بن‌ساي را با ظرافت كامل اجرا مي‌كردند.

نوشته‌ها نشان مي‌دهد كه پيدايش درختچه‌هاي بن‌ساي به اوايل قرن چهاردهم بازمي‌گردد. البته تا حدودي ممكن است كه فرهنگ تمرين كاشت بن‌ساي حدود هزار سال قبل در چين سامان‌دهي و بنيان‌گذاري شده باشد. به‌تدريج ايده‌آل‌ها و فلسفه بن‌ساي در طي سا‌ل‌ها دست‌خوش تغييراتي شد. براي ژاپني‌ها بن‌ساي بيانگر آميزش و تركيب عقايد كهن و قدرتمند با فلسفه‌هاي شرقي در مورد هماهنگي و هارموني موجود بين انسان، روح و طبيعت است.

در ابتدا تنها خانواده‌هاي برتر و داراي مرتبه بالاي اجتماعي در ژاپن از بن‌ساي در مراسم‌ و مناسبت‌هاي خاص استفاده مي‌كردند و اين درختچه‌ها را روي تاقچه‌هايي كه به شكل‌هاي شكيل و ويژه طراحي شده بود قرار مي‌دادند. اين گياه پيچيده به طور دائم در فضاي بيرون خانه قرار داده نمي‌شد. با مرور زمان انواع بن‌ساي‌ با سبك‌هاي مختلف كه هر كدام به مقدار زيادي نسبت به نوع ديگر داراي تنوع بودند به‌وجود آمدند.

هنر كاشت و پرورش بن‌ساي ادامه يافت؛ تا اينكه در قرن ۱۷ و ۱۸ ژاپني‌ها در اين هنر به اوج موفقيت رسيدند. در اين زمان بن‌ساي كماكان جايگاه و ارزش خود را به‌عنوان دركي عميق از طبيعت حفظ كرد؛ اما عمق ظروف كاشت بن‌ساي كمي از حالت قديمي كمتر شد.

بن‌ساي تقريبا نوعي هويت و شناسنامه براي هنر ژاپني‌ها محسوب مي‌شود و هنوز هم افراد با استفاده از آن در مجالس و مناسبت‌هاي مهم بر اهميت قدمت اين درختچه‌ها تاكيد دارند؛ برخي افراد در ژاپن نيز با جمع كردن مجموعه‌اي از انواع مختلف بن‌ساي به ترويج هنري كه نماينده فرهنگ و سنت آن‌هاست مي‌پردازند. هنرمندان ماهر در كاشت و پرورش بن‌ساي به‌تدريج با اشاره به فرهنگ‌هاي مختلف ديگر در هنر بن‌ساي و اضافه كردن عناصر ديگر از قبيل صخره‌ها پرداختند.
نگهداري از «بن‌ساي» در منزل

واژه بن‌ساي به‌سرعت توسط توريست‌هايي كه به ژاپن سفر مي‌كردند در سرتاسر جهان منتقل شد و از آن به‌عنوان درختچه كوچكي كه گويي تقليدي ظريف و كوچك از درختان بلند و بزرگ موجود در طبيعت در گلدان‌هاي كوچك است ياد شد.

سپس بن‌ساي با حضور در نمايشگاه‌هايي در لندن و پاريس بيشتر و بهتر به افراد معرفي شد و به‌خصوص حضور بن‌ساي در نمايشگاه بزرگ جهاني در پاريس در سال ۱۹۰۰ چشم جهانيان را به هنر بن‌ساي گشود. در پي آن، روش‌هاي كاشت‌وپرورش و نگه‌داري از اين درختچه‌هاي زينتي به علاقه‌مندان با هر مليت و فرهنگي آموزش داده شد و تنوع در كاشت انواع بن‌ساي‌ به‌تدريج بيشتر شد. امروزه بن‌ساي در چين و ژاپن بيانگر فرهنگ و سنت آ‌نها است و ديگر بر خلاف گذشته دور، نگه‌داري و استفاده از زيبايي‌هاي اين گياه تنها مختص طبقه بالاي جامعه نيست بلكه تمام افراد مي‌توانند از اين گياه اصيل و هنري در خانه خود نگه‌داري كنند.

مي‌كوشيم تا شما را با هنر بن‌ساي و انواع آن و همچنين پرورش آن آشنا كنيم. آشكار است كه اين هنر مانند هر هنر ديگري نياز به پشتكار و دقت دارد.

كاشت و نگه‌داري

بن‌ساي به روندي گفته مي‌شود كه از راه آن درختچه يا گياه تنومندي براي كاشت و نگه‌داري درون گلدان آماده مي‌شود. بن‌ساي در حقيقت يعني تعادل بين ريشه و اندام هوايي و به‌عبارتي ديگر، تركيبي از علم باغباني و هنر است.

يكي از نكات مهم براي نگه‌داري گياه بن‌ساي آن است كه به‌غير از اجزاي اصلي‌ در ظرف، بايد هر چيز ديگري را از آن حذف كنيد. اين‌كار به‌‌نوعي پالايش گياه است که يكي از اقدامات نمادين در فلسفه‌هاي ژاپني محسوب مي‌شود. ژاپني‌ها در پرورش بن‌ساي بر تعادل نظم و فرم دادن آن به حالت مثلثي شكل در قسمت خارجي تاكيد دارند كه آن نيز خود، نوعي نماد است.

نمونه‌هاي فراواني از نتيجه اين روند در مراكز پرورش گل‌وگياه ديده مي‌شود. جذابيت اين روش اين است كه نمونه‌اي كوچك، ولي بالغ از يك گونه بزرگ‌قامت را مي‌توانيد در داخل يك گلدان سيني مانند مشاهده كنيد. اين روش، گياه خانگي ايده‌آل را در دسترس شما قرار مي‌دهد.
نگهداري از «بن‌ساي» در منزل

دو گونه روند براي بن‌ساي شناخته شده است:

بن‌ساي باغچه‌اي يا خارج از خانه؛ كه در اين روند، گونه‌هاي گياهي شناخته شده‌اي مانند كاج‌ها، افراها، سرو كوهي و... به‌كار مي‌رود و تنها براي مدت كوتاهي در زمستان به درون خانه آورده مي‌شوند و بايد حتما در فضاي باز نگه‌داري شوند.

بن‌ساي درون خانه‌اي و آپارتماني، كه در سال‌هاي اخير رواج يافته است. فرق اين دو آن است كه براي روند پرورش بن‌ساي آپارتماني از گياهاني استفاده مي‌شود كه در مقابل سرما و يخبندان حساس هستند و بنابراين درون خانه‌ها سال‌ها به رشد و نمو خود ادامه مي‌دهند.

در روند پرورش بن‌ساي لازم نيست كه از گونه‌هاي گياهي كوتاه قامت استفاده شود. اينها گياهاني هستند كه با مراقبت كاشته شده و پرورش يافته‌اند و از رشد طبيعي خود برخوردارند. البته اين‌كار مستلزم مهارت و صرف وقت است كه در نهايت گونه‌هاي تماشايي و گران‌قيمتي رادرون گلدان‌هاي مخصوص به نمايش مي‌گذارند. انواع اين گياه كه در فروشگاه‌هاي ايران عرضه مي‌شود، بيشتر وارداتي هستند كه از طريق پيوندهاي جوانه‌ها بر روي ساقه‌هاي ضخيم و فرم‌دار، آن را به شكل بن‌ساي در آورده‌اند كه به هيچ‌وجه جنبه هنري ندارد.

انتخاب محل بن‌ساي در خانه

يكي از نكات مهم نگه‌داري بن‌ساي در خانه، محل مناسب براي آن است. زيرا باعث مي‌شود كه گياه براي سال‌ها سالم و شاداب بماند و به شما انرژي مثبت دهد. برعكس، اگر محل انتخاب شده براي گياه مناسب نباشد، نه تنها به‌خوبي رشدونمو نمي‌كند، بلكه سرانجام پژمرده خواهد شد. عواملي مانند نور، سايه، نحوه آبياري، رطوبت و حتي ميزان تحمل گياه در صورت سهل انگاري كوتاه مدت مي‌تواند بر عمر گياه موثر واقع شود.

در هنگام خريد بن‌ساي نكات زير را در نظر بگيريد:

- حتما گياه بن‌ساي را در فصل بهار كه زمان رشد و شكوفايي آن است بخريد. از فروشنده محل نگه‌داري (داخل آپارتمان يا فضاي باز) و ساير نيازها و همچنين نام گياه را بپرسيد تا بتوانيد به‌خوبي از آن نگه‌داري كنيد.

- نور مورد نياز گياه چه در داخل خانه و چه در فضاي باز مناسب باشد.

- با يك انگشت ساقه‌ گياه را كمي فشار دهيد، در صورتي ‌كه سفت و محكم نباشد، به اصطلاح ريشه در داخل خاك لق باشد، يا رشد آن به اندازه كافي صورت نگرفته يا ريشه در حال پوسيدن است كه خريد آن پيشنهاد نمي‌شود.

- به دقت به برگ‌هاي آن نگاه كنيد كه از نظر اندازه و سالم بودن؛ برگ‌ها و ساقه‌ها با هم مطابقت داشته باشند.

- براي پي بردن به بيماري حشره‌زايي و آلوده نبودن به بيماري، نوك شاخه‌ها يا برگ‌ها و محل‌هايي كه برگ‌ به ساقه متصل است و همچنين زير برگ‌ها را به دقت بررسي كنيد كه آفت نداشته باشند.

- پس از انتخاب گياه، از فروشنده بخواهيد آن را با روزنامه يا كاغذ كاملا بپوشاند. به‌طوري كه نور مستقيم آفتاب به آن نتابد و از باد كولر اتومبيل دور باشد. در زمستان نيز شيشه‌هاي اتومبيل بالا باشد. تغيير درجه حرارت ناگهاني گياه، باعث ريزش برگ‌هاي آن مي‌شود.
نگهداري از «بن‌ساي» در منزل

پس از ورود به خانه روزنامه‌ها را جدا كنيد. نخستين كار براي اينكه اثر انتقال ناگهاني از گلخانه به خانه را (تغيير محيط زيست) تا اندازه‌اي خنثي كنيد و گياه با آب‌وهواي مكان جديد سازگار شود، روزي يكي دو بار در گرم‌ترين ساعات روز با آبي كه فاقد كلر باشد و روزانه يكي دوبار با آب‌فشان روي برگ‌هاي آن را اسپري كنيد و با همين آب آن‌ را آبياري كنيد. (ظرفي فاقد درپوش را پر از آب كنيد و در گوشه‌اي به مدت ۲۴ ساعت كنار بگذاريد تا كلر آن پريده و از آن آب براي گياه استفاده كنيد).

- از كود دادن به گياه براي مدتي خودداري كنيد و چنانچه پس از گذشت چند روز، چند برگ از برگ‌هاي تحتاني آن زرد و پژمرده شد نگران نباشيد؛ چون اين حالتي است كه گياه براي بقاي خود در محيط جديد به‌وجود مي‌آورد. طبيعي است كه گياه در طي پذيرش شرايط محيط جديد، برگ‌هاي پير و پاييني خو را از دست بدهد و برگ‌هاي جوان و تازه را كه دمبرگ قوي‌تر دارند و معمولا در قسمت بالاي ساقه‌ها مي‌رويند حفظ كند. هرگز برگ‌هاي زرد را از ساقه جدا نكنيد چون بهتر است اين‌كار به‌طور طبيعي و به‌تدريج توسط خود گياه انجام شود؛ زيرا گياه قبل از دفع برگ‌ها، منفذي را كه از جدا شدن دمبرگ از ساقه پديد مي‌آورد مي‌بندد و هيچ‌گونه خراشي باقي نمي‌ماند تا مورد حمله ميكروب‌هاي عفونت‌زا قرار گيرد. ولي چنانچه بيشتر از دو يا سه برگ گرفتار زردي شوند، نشانه اين است كه در آبياري گياه افراط يا سهل‌انگاري كرده‌ايد يا احتمالا گلدان را در محل تاريكي قرار داده‌ايد.

- از قرار دادن هر دو گونه بن‌ساي در معرض كوران هوا نيز خودداري كنيد. بديهي است گياه خريداري شده اگر آپارتماني باشد، بايد آن را در پرنورترين قسمت آپارتمان قرار دهيد و گياه فضاي باز را در بالكن يا در حياط در محلي آفتابگير قرار دهيد و همچنين به علت كوچك بودن گلدان بن‌ساي، هر روز به آبياري و اسپري آب روي برگ‌ها اقدام كنيد.

- توجه داشته باشيد كه برخي از اين گياهان فضاي باز به غرقابي حساس هستند و در روزهاي باراني بايد محل آن را تغيير داده و به محيطي خنك و پناهگاه برده شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الهام حیدری فرد

      با سلام.
      حیدری فرد هستم از شیراز-راهنمایی از حضور شما میخواستم.من یک نمونه بن سای خانگی دارم که متاسفانه شاخ وبرگهای آن روبه خشکی وضعیف شدن رفته است که من اطلاعات کافی دراین مورد ندارم که چه نوع کودی برای تقویت آن استفاده کنم ویا برای احیای آن چه اقدامی باید انجام بدهم ویا آبیاری آن به چه صورت باید باشد.اگر راهنمایی بفرمائیدممنون میشوم.ضمنااگر گلخانه ویا افرادی در شیراز که بتوانند به من کمک کنند معرفی کنید ممنون می شوم.
      باتشکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باید از کود بنسای که کود کریستال واهن است استفاده کنید که هر 15روز یکبار. یه سایتی هست در مورد بنسای اگه خواستید بهتون بگم

    • بدون نام

      ممنون استفاده كردم

    • حسین

      ممنون از نوشتههای شما استفاده کردم ولی از نظر سن و سال چیزی بیان نشده همچنین از پیوند زدن

    • فرحناز راد

      سلام ايا كرمهاى ريز خاكى در خاك بن ساي آفت هستن

    • فرح راد

      آفت بن ساي

    • آزاده

      ممنون واقعأ عالى بود

    • elham

      سلام.
      برگهای بن سای من سبزه ولی
      داره میریزه چیکار کنم؟
      ممنون

    • بهروز

      سلام
      من مسافرتی رفته بودم به مدت 1 هفته. ک در این مدت نتوانستم ب بنسای آب دهم.
      حالا برگهایش سبزن اما خشک.
      حالا من چه کاری میتوانم برایش انجام دهم؟؟
      ممنون میشم اگه کمکم کنید

    • ali

      باسلام.مطالب سایت مفید بود٬ممنون.
      یه بن سای دارم٬چندروز پیش یه مقدار خاک پای گلدونش ریختم٬حالا برگای سبزش قهوه ای شده و داره میریزه.چیکار باید بکنم؟

    • محمدجواد

      با سلام مدت یک ماه و نیم هست که یه بن سای دارم فروشنده گفته بود ماهی یک بار ابیاری شود همه برگهای سبز قهوه ای شد و ریخت و حالا هیچ برگی ندارد حالا هفته ای یک بار ابیاری می کنم امیدی به سبز شدن ان هست چه کاری باید انجام بدهم ؟باتشکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام.ب ما گفتن ک یک روز در میون با اب اسپری وسه روز یک بار پای خاکش اب بدیم

      • بدون نام

        از فروشنده هایی که پرسیدم گفتن باید 3 روز یکبار ابیاری شود

      • reza

        اقا هر دقت زیرش خشک شد اب بدین من چند ساله دارم رو اپن خونه یک روز در میون اب میدم اکیه

    • محمدجواد

      لطفا راجع به کود و سایر موارد لازم هم راهنمایی کنین

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

      پاسخ ها

      • حامد

        بن سای گیاه بسیار حساسیست. بهتره شما اول باناخن تنه آن را خراشی بدهید تا ببینید که آیاهنوز سبز است یا قهوه ای و خشک شده. اگر خشک و قهوه ای شده که هیچ. و اگرنه دوروز درمیان آب به اندازه متعادل و بودن کلر داده شود و روی برگها با آب اسپری شود. اگر سوالی بود بفرمایید.

    • raha

      سلام
      من یه بن سای نارون دارم که به خاطر ابیاری کم برگای سبزش خشک شده می خواستم بدونم چی کار کنم که دوباره بن سایم طراوت خودشو بدست بیاره؟

    • مریم

      سلام
      من مدت 2 سال که یه بن سای دارم ولی به تازگی چند تا از برگاش زرد شدن . علتش رو میخاستم بدونم؟

    • بدون نام

      سلام. بن سای من خشک شده! برگاش همه ریخته! اوایل ساقههاش زنده بودن ولی الان داخل ساقه ها هم خشک شده وفکر کنم فقط تنه ش کمی زنده باشه. چه کاری میتونم واسش انجام بدم تا دوباره حالش خوب شه ? خواهش میکنم جوابم رو بدین. درضمن من سرخود خاک گلدونم رو هم عوض کردم
      !

      پاسخ ها

      • يونس

        نبايد عوض مي كردي.سريع از خاك مخصوص استفاده كن..

    • پرستو

      سلام،
      با يه مشكلي در مورد درختچه ي بن ساي ام بر خوردم! ممنون ميشم كه كمكم كنيد .
      بن ساي من دچار يه آفت سفيد رنگ پنبه مانند شده كه بيشتر روي ساقه هاش زده، برگهاشم مدام در حال خشك شدن و ريختنه، ضمن اينكه بركها و ساقه ها درگير يه صمغ چسبناك شدن..پيشاپيش از راهنمايي تون متشكرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام به اون نوع آفت میگن شته که از عطاری باید سم شته کش بخرید و بت دستوری که روی آن نوشته استفاده شود

    • بهنوش

      سلام
      لطفا راهنماييم كنيدمن يه بن ساى نارون دارم كه يهو كل برگاى سبزش بدون اينكه زرد بشه خشك شد، مى خوام بدونم بايد چيكار كنم اصلا اميدى هست؟ متشكرم

      پاسخ ها

      • lمهدی

        باید ببینی اول اب از گلدون بیرون میاد یانه اگه میومد کود حیونی بریزاگه رشت کمی هم داره خیلی خوبه ممکنه سال بعد سبز شه

    • مجىد

      مشکلات بنساى را به اىمىلم بفرسىد

    • علی

      سلام
      لطف می کنید که اگر به من بگید نحوه آبیاری بن سای باید به چه شکل انجام بگیرد متاسفانه جوابهای متفاوتی به من دادند یکی میگه هر 7 روز 1بار گلدان را پر آب بکن.یکی میگه هر15 روز 1بار انجام بده.یکی میگه هیچکدام رو انجام نده فقط زیر گلدانش را پر آب کن تا به خاکش رطوبت برساند هر 3روز یک بار انجام بده....
      منتظر جواب شما هستم
      با تشکر

    • صدی

      سلام.من یه گیاه بن سای دارم که الان تقریبایه ماهه برذگ نداره.ولی فکرمیکنم ساقه هاش هنوز جون داره.خواهش میکنم بهم بگید امیدی یهش هست؟یه بارم سمپاشی شده.چیکارش کنم؟خودم میتونم خوبش کنم؟

    • هما

      با سلام و تشکر بن سای من دچار آفت ریز و سفید انتهای بعضی برگها شده. وبرکهای جدید اون قسمت چروکیده شده لطفا بگین چکار کنم

    • حمیدسلمانی1357

      برگ درخت بن سای روبه خشکیدن است از چه نوع ویتامین استفاده کنم لطفا راهنمای کنید

    • pranceghazale

      درختهاتونو توسایه روشن خونه بذارید هفته ای دو بار پاش اب بریزید هرروزهم باابپاش بهش رطوبت بدید اگرم برگاش زرد میشه ویتامین اهن بگیرید واسه افتاش هم افت کش سفید بگیرید

    • مربم

      سلام خسته نباشید من یه نارون دارم همه برگاش دآره میریزه چه کارش کنم مثل قبل بسه

    • reza

      با سلام درخچه بنسای من بالای تنه درختچه افت و ریزش برگ کرده است وپایین تنه درخچه سرحال و پر برگ میباشد.لطفا یک متخصص جواب من را بدهد

    • ساناز

      سلام درخت بنسای من حشرات ریزی گذاشته برگهاش در حال ریختن آیا می‌توان در کنار گلدانهای دیگه نگهداریش کرد ??? لطفا در مورد محل نگهداری و طریقه ابیاری و اینکه چه موقع و چقدر کود دهی توضیح دهید??? در حال حاضر در منزل نگهداری می‌شود آیا بهتر است در فضای باز باشه????

    • رضائیان

      دوماه پیش یک بن سای خریدم برگهاش کثیف بود مثل گرد و خاک هرروز با اسپری آب برگها را تمیز می کتم ولی کثیف به نظر می رسد برگهاب جدید این مشکل را ندارد آیا برگها مریض هستند ؟ البته برگها خشک و زرد نیست از ابتدا فقط کثیف یه نظر می رسید ممنون می شم از راهنمائی شما با تشکر

    • مریم نجفی

      یکساله که بونسای ناروند خریده ام یکروز درمیان به آن آب میدهم وآب پاشی هم می کنم سه هفته یکبار کود مخصوس بونسا می دهم نور مناسب پشت پنجره نیز به ان میرسد اما با وجود تمام شرایط رشدش بسیار کم برگهایش به طور کامل ریخته وجوانه های سبزش نیز خشک می شود از جایی هم که خریده ام راهنمایی درستی نمیکند حالا من باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقداب میدی

    • احسان

      با سلام
      من چند وقته كه متوجه شدم روي بدنه وريشه بنساي مثل براده چوپ هست و هر چه تمييز ميكنم بازم بوجود مي ياد تا اينكه متوجه حشرات قرمز رنگي زير پوست ريشه اون شدم با دست پوست رو يكم فشار دادم ديدم يه قسمت از اون بلند شد وزيرش چندتا ديگه از حشره بود وتنه رو سوراخ سوراخ كردن حالا بايد چه كنم. ممنون

    • نگين

      سلام من ي بنساي نارون دارم احساس ميكنم كاملا خشك شده اما مطمن نيستم حالا بايد چيكار كنم؟

    • نگين

      سلام. بن سای من خشک شده! برگاش همه ریخته! اوایل ساقههاش زنده بودن ولی الان داخل ساقه ها هم خشک شده وفکر کنم فقط تنه ش کمی زنده باشه. چه کاری میتونم واسش انجام بدم تا دوباره حالش خوب شه ? خواهش میکنم جوابم رو بدین. درضمن من سرخود خاک گلدونم رو هم عوض کردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ثی

    • مهدی

      با عرض سلام من یک بنسای جینسینگ خریداری کردم ولی به دلیل استفاده نادرست از کود بنسای در عرض یک هفته همه ی برگ هایش ریخت و خشک شد آیا راه حلی دارد که باز سبز شود؟
      با تشکر

    • سارا

      سلام...بنساى من پشه هاى کوچىک سفىدى داره چىکار کنم به نظرتون؟؟؟مرسى

    • مريم رمضاني

      بن ساي من برگهاي سوزني دارد ولي داره خوشک مي شود لطفا راهنماي کند من را

    • فروغ

      باعرض سلام، من يک گياه بن ساي دارم که خيلي دوسش دارم اما مدتي است که تمام برگهايش سبز سبز شروع به ريختن کرده. لطفا راهنمايي بفرماييد که چگونه با آن رفتار کنم که دوباره حالش خوب شود.
      باتشکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سعی کن بیشتر دوسش داشته باشی

    • تتتتت

      سلام من یه بونسای جیسینگ دارم حدود 10 ماهه که خریدم الان یه مدت که برگاش میریزه قسمتی از سا قه هاش م خشک شده در حال حاضر هفته ای یکبار آب میدم ودو سه بار در هفته غبار پاشی می کنم بعضی از برگا ش وقتی می افتن نوکشون سوخته وانتهاش سبزه لطفا راهنمایم کنید ممنونم

    • Sadra

      من چند وقته يكي خريدم ولي برگ هاي جوانش سياه ميشن وميريزن

    • شیرین

      سلام، حدود 25 روزه بن سای نارون خریدم، اوایل برگهاش خیلی خوشرنگ و رو به بالا بود، الان مقدار زیادی از برگهاش افتاده رو به پایین و شل شدند یه مقدار دیگه هم زرد شدن. خیلی ناراحتم، لطفا راهنماییم کنید. نمیدونم آب زیاد بهش میدم یا کم.

      پاسخ ها

      • مهدي

        منوهم موقع خريدن همين مشكل پيش امد و كلا بن ساي ها وقتي جابجا شوند بقول معروف اب به اب ميشوند ولي اگر رسيدگي كنيد دوباره رشد ميكنه و برگ ها سبز ميشوند موفق باشيدسلام

    • شهين

      خيلى ممنون از راهنمايهاى شما من ٣ساله كه يك بنساى خريدم هر روز به ان كمى اب ميدهم بسيار شاداب است ولى من هنوز جوانه هاى انتهايي انرا نزده ام ايا بايد انها را كوتاه كنم ؟

    • مهرداد از اهواز

      سلام وخسته نباشید
      بنسای که در خانه دارم بر روی برگهایش لکه های مشکی یا قهوای رنگی زده لطفا راهنمایی کنید برای بهبود واز بین بردن لکه ها چکار باید بکنم

    • مهزاد

      سلام
      بونسای من به یکباره تمام برگهای سبزش .خشک شد و ریخت با این که خیلی رشد خوبی داشت.بعد متوجه شدم که ساقه اش هم یکم نرم شده و بعد یک روز ساقه اش پر از پرزهای سفید سد عین پنبه....واقعا نمیدونم چی کارش کنم فقط دارم غصه می خورم لطفا لطفا کمکم کنید

    • سما

      سلام من بونسایم همه برگاش ریخته و شاخه هاش تقریبا خشک شده چکار باید بکنم؟لطفا راهنمایی کنید مرسی

    • بن سای

      با سلام دوستان یک عالمه سوال گذاشتن که سوالات آنها مشکلات خیلی ها هست شما جواب ندادید اگه پاسخ دوستان و بدهید ما هم جوابمون و میگیریم چرا جواب سوالهارو نمیدید

    • بدون نام

      سلام بن سای من انار قندیل بسته برگاش زرد شده میشه منو راهنمایی کنید

    • آشا

      سلام مشكل منم مشابه بعضي از دوستانه اما متاسفانه جوابشونو نديدم.بن سايم اولش كه گرفتم پر برگ بود اما آروم آروم برگاش همه ريخت الان فقط چندتا دونه برگ داره بهش هر روز آب ميدم برگاشو اسپري ميكنم برگهاي جديد در مياد اما بازم بعد مدتي ميزيزه.ميشه راهنماييم كنيد چكار ميتونم انجام بدم براي اينكه زندگيشو از دست نده؟؟سپاسگزارم

    • دریا

      سلام هر چند جواب هایی رو نشنیدم اما امیدوارم خدا کمکم کنه و یکی جواب مفیدی به من بده من به بن سای جینسینگ دارم اوایل که خریدم رشد خوبی داشت تا پاییز که آوردمش توی خونه حالا روزی سه یا چهاتا برگش می ریزه و حالت سرحال دیگه نداره و اینکه وقتی بهش آب می دم آب از ساقش بالا می آد همینور جوانه هاش همه همه پژمرده شدند. تو رو خدا یکی بگه چیکار کنم

    • امیری

      سلام.

    • امیری

      باسلام.
      بن سای من هدیه بوده الان دوماهه خیلی کم رشد میکنه و ساقشم چروک شده.روزی 2بار روبرگا وساقش اب اسبری میکنم اما توخاکش اب نمیزنم. ازتو خاک لق شده. خواهش می کنم راهنمایی کنید

    • زینب

      با سلام
      من حدودا پنج ماهه که یه بن سای هدیه گرفتم، فکر میکنم نارون باشه، حدود دوهفته ست از ساقه هاش شیره بیرون میاد، و روی بعضی از ساقه هاش یه چیزایی مثل قطره آب ولی به رنگ قهوه ای و از جنس ساقه درختچه پیدا شده، تابحال بهش کود ندادم، فقط یک روز درمیون آب میدم بهش و یه ماه پیش هم جاشو عوض کردم، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • روناك

      سلام من دوسه هفته هست كه يك بنساي خريداري كردم فروشنده اونوبرام توي گلدون گذاشت وگفت هفته اي دوبارآب بده وهرروزبرگاشواسپري كن من روي اپن آشپزخونه م كه نسبتانورمناسبي داره گذاشتم برگاش سبزه ولي نميدونم جراازش ميريزه .نحوه ي آبياري كه بهم گفتن درسته آيا؟

    • سمانه

      سلام من بهار امسال يه بن ساى خيلى سالم خريد ارى كردم و تا الان هم هيچ مشكلى نداشته ولى دو روزه كه متوجه شدم تنه اون كمى چروك شده لطفاً راهنماييم كنيد ممنون

    • افروز

      سلام
      من دو هفته پیش یک بنسای خریدم.طبق دفترچه راهنمای خودش یکبار آب بهش دادم.الان روی خاک و ساقه بنسای یک پودر سفیدرنگ مثل کپک میبینم.البته برگها این پودر را ندارن.در ضمن من انگلیس زندگی می کنم و آب و هوای اینجا مرطوبه.می خواستم ببینم واسه از بین بردن این کپک ها چه کار کنم؟
      پیشاپیش بسیار متشکرم

    • مينا

      سلام من درخت بن ساي دارم برگهاش سوراخ وقهوه ايي رنگ شده وتنه اش هم سفيدرنگ شده نميدونم چيكاركنم يعني مريض شده لطفاراهنماييم كنيدممنون ميشم.

    • کامفر

      سلام
      من دو تا بنسای جنسینگ ، بنجامین دارم که فروشنده بهم سفارش کرده 6 روز یه بار آبشون بدم... ولی الان برگای سبز که روش هستن به ترتیب از پایین شروع کردن به پژمورده شدن و خشک شدن.
      نمیخوام از دستشون بدم لظفا بهم راهنمایی کنین

    • سرمدی

      سلام دوستان،یه بن سای خانگی دارم که یه مدت برگهاش ریخت و حالا برگ هایی که در آورده خیلی پهن و بزرگ هستن یه جورایی مثل برگ نارنگی پیشنهادتون چیه؟آیا باید این شاخه هایی که برگ پهن دارن هرس بشن؟

    • Hiroko

      سلام, من هفت بونسای جنسینگ پرورش داده ام و الان چهار ماهه هستند. مدتی است که حشرات ریز پیشه مانندی درون خاک آن تکثیر میشوند, میخواستم بدونم راهی برای از بین بردن و دفع این حشرات هست؟ ممنون

    • بدون نام

      سلام، بن سای من وقتی خریدم خیلی پر برگو باطراوت بود، ولی از وقتی آوردم داخل آپارتمان، تمام برگای سبزش کم کم ریخت والان لخت شده خیلی کم برگ داره

    • شميلا

      برگ هاى بن ساى من خود بخود ميريزن و بعضى از برگها قهوى شدن يعنى از كل گياه پنج درصد باقى مونده و از شاخه ها برگهاى جديد رشد ميكنن و تو خاكش چنتا كرم هستش لطفاً راهنمايى كنين من چيكار كنم تا درختم خوب بشه

    • بدون نام

      دوستان عزیزم بنده به شما پیشنهاد میکنم از دست فروش و نمایشگاه گل و گیاه بنسای نخرید بخاطر اینکه بیشتر این بنسای ها بنسا هایی هستن که پیوند فیکوس روی جینگ سینگ ه عزیزان این افراد سود جو این بناها را باید برای مدت حدود 2 ماه در شرایط گلخانه‌ای به‌وسیله رطوبت زا ودیدی مناسب نگه دارند تا بنسای پیوندش بخوره ولی اکثرا این کارو نمیکنن و وقتی پیوند جواب نده هر کاری کنی بنسای خشک میشه بهترین خاک و بهترین مه پاشی کود اهن و... باز خشک میشه اگر خواستید بگیرید بنسای توپی نگیرید بنسای بگیرید که پیوند نداشته باشه من به افرادی که حوصله نگهداری از بنسا رو ندارن پیشنهاد افرای سرخ را دارم چون آب پاشی نمیخواد هفته ای دو بار آب خاک معمولی میخواد نه کوکوپیت در هوای آزاد باید باشه مثل راه پله که خنک باشه در ختم خزان کننده وفور العاده زیبا

    • راضیه

      سلام گل بن سای دارم الان برگ میده ولی زردمیشه میشه راهنمایم کنیدچیکارکنم برگاش قشنگ وسبزبشه وخشک نشه

    • بدون نام

      تازه کارها لطفا اول چاله رو بکنند بعد مناره رو بدون بنساشاه آسانتر بخرید تا تجربیات زیاد شه بعد برید سراغ نارون وجین سینگ من به همتون بنسا شیر خشت و افرا و سوزنی برگها. بنساعای بیرون از منزل. رو بگیرید

    • سہر

      سلام ہدود یک سالہ بن سای خریدم در راہ پلہ منزلم گزاشتم ولی برگاش زرد میشہ باید چہ کار کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام باید بندازیش دورررررررررررررر

    • بدون نام

      سلام

    • بدون نام

      من ندیدم بنسای جینگ سینگ تو دست کسی دوام آورده باشه از گیاهان بومی خودمان من لیمو ترش دارم خیلی با دوامه

    • فتانه

      باعرض سلام وخسته نباشید من یه بن سای دارم برگهاش سبزه ولی ساقه هاش پیرشده ونرم شده خواهش میکنم بهم بگین چکار باید بکنم ممنون هفته ایی دوبارم با اب تصفیه شده با اپاش بهش اب میدم به ساقه هاشم نمی پاشم

    • محمد

      سلام ایا جا بجا کردن گلدان بن سای جهت نورگیری بهتر ایرادی دارد

    • اميرحسين

      سلام بيخشيد توضيحات شما خوب بدوه ولي چن درختي كه در ايران زياد هستن و كارايي دارن براي بنساي كردن رو نام ببريم مثلاً:درخت سايه خشك رو ميشه اينكار كرد يا بقيه ي درختاني كه رو ميشه اينكار كرد خواهشن در اين باره توضيح دهيد مرسي

    • امیر

      زیییییییسلام

    • بدون نام

      سلام من يک بن ساي شمشاد خريد دوماه برگ هاش زرد ميشه ميريزه بعد تنه بن سام چروک شده چکار کنم

    • زينب

      سلام
      من بنسايي رو قبل از عيد خريداري كردم ألان يه طرف از بنساي شاخه و برگ جديد درآورده و يك طرف ديگش برگ ها خشك شده و ميريزه ميخاستم دليلش رو بدونم ؟؟؟ و نحوه هرس كردن و اينكه آيا هرس كردن لازمه؟

    • مرجان

      سلام،من یه بن سای دارم که در حدود 10 سانتی متر ارتفاع داره....ولی به تازگی برگهاش شروع به خشک شدن و ریختن کرده!نمیدونم چیکارش کنم!لطفلا کمکم کنید.....

    • هانیه

      سلام من یه بن سای دارم بردم گل فروشی خاکش رو عوض کردن کوکوپیت ریختن چند تا برگ جدید زد ولی سر حال نبود چند روز که نتونستم اسپری کنم یک دفعه همه برگاش خشک شد الانم یک قسمت از ساقش انگار پوک و نرم شده از خاک بیرون کشیدم تو خاکش پر حشره هست ایا خشک شده؟احتمال دوباره سبز شدنش وجود داره؟لطفا هر چه زود تر جواب بدین ممنون

    • Zahra

      سلام
      من مجبورم گیاه بن سامو تو خونه نگه داری کنم اما تو تابستون خوب نور توی خونه نمی افتد برگاش داره زرد میشه
      و تنها دلیلشم کمبود نوره خب جای دیگه هم نمیتونم نگهش دارم ایا میتونم اونو توی حیاط بزارم باتوجه به هوای گرم تهران؟
      آیا راه حل دیگه ای وجود داره؟؟

    • محمد

      بسیار عالی بود ممنون از توضیحاتتون

    • سحر

      سلام. حدود دو ساله که یک بنسای شمشاد دارم که تا همین هفته پیش کاملا سالم و سبز بود یکم برگاش رو به زرد شدن کرد برای همین چند روز پشت پنجره گذاشتم، فرق که نکرد شاید بدترمه شد؛ خاک گلدون خیلی خوبه ولی تا حالا بهش کود ندادم.هفته ای یکبار آب میدم و روزی یک بار اسپری آب رو برگاش می کنم. ساقه هاش سفت و محکمن اما یکی از ساقه ها در عین حال سفتی داره کمی چروکیده میشه. برگهاشم به تدریج دا ن زرد میشن و میوفتن. لطفا راهنمایی کنید. ممنون!

    • لیدا

      من بنسای ام از زمانی که خریدم روزی ۲ یا۳ تا برگ میریخت الان برگاش خیلی کم شده در هفته دوبار اب جوشیده شده خنک شده بهش میدم و هر روز صبحم اسپری میکنمش ماهی یکبارم اهن میدم واقعا دیگه نمیدونم چرا برگاش میریزه اگه میشه راهنماییم کنید

    • ریحان مصطفایی

      عرض سلام خدمت مدیریت محترم سایت.
      من یک درختچه مینیاتوری دارم، ولی نمیدونم از چه جنس و خانواده ای هستش. خواستم در این باره راهنمایی کنید لطفا. این درخت رو از اتریش گرفتم و بیشتر از 20 سال سن داره. فک میکنم باید عکسشم ببینید که بتونید راهنمایی کنید.
      اینجا امکا اینکه بتونم عکس بفرستم وجود داره؟

    • محمد حسن

      سلام من بن سای دارم برگاش با وجود اینکه سبز بود ریخته میگن اب بهش زیاد دادم میشه راهنمایی بفرمایید

    • بدون نام

      کمک کنیدبنسایم برگهاش زردشد داره میریز چکارکنم ممنون

    • سمیه

      سلام
      گیاه من سره برگ هایش سیاه شده و میریزد همان برگ ها
      علت چیست ؟

    • زهرا

      سلام با تشکر از مطالب مفیدی که تو سایتون نوشتید .... من 24 فروردین یه بنسای جنسینگ خریدم درست مثل بقیه یه ماه بعد برگاش شروع کرد به سیاه شدن و ریختن تا جایی که 4 تا برگ بیشتر نمونده بود .... بعد از اینکه مطالب سایت شما رو خوندم دیدم بونسای من تو خاک لقه و سفتش کردم .... آفت هم داشت کار خاصی نکردم فقط با آبپاشی به برگ هاش آفت هاش از بین رفت ... روزی 5 یا 6 بار به برگاش آب می پاشم شب ها هم بعد از این که برگاش رو آبپاشی می کنم یه نایلون روش می کشم که آبش خیلی تا صبح تبخیر نشه ... خدا رو شکر کم مونده تا برگ هاش مثل قبل بشه.... خیلی خیلی ممنونم ازتون

    • مجید صالحی

      سلام بنسای من یکیش خشک شد دومیش هم داره خشک میشه تو خونه نگهداری میکنم تو رو خدا بهم بگین چیکارش کنم سالم بمونه ممنون از مدریت سایت

      پاسخ ها

      • ali

        سلام
        اسم بونسایی که داری چیه شاید در ختنه نمیشه کاشت

    • رهنما

      سلام
      وقت بخیر
      من یه گلدان بن سای دارم پای گلدان شیر ریختم بوی بدی گرفته چیکار باید بکنم

      پاسخ ها

      • ali

        سلام
        باید گلدانش رو عوض کنی

    • پوریا

      با سلام من یه بنسای جنسینگ دارم حدود ۴ ساله دارمش و حدود ۱۰ سالشه به تازگی خشک شده و برگاش ریخته خاکش رو که عوض کرم اینتوری شد چیکارش کنم امیدی به زنده شدنش هست؟!؟

      پاسخ ها

      • ali

        سلام
        بستگی داره چجوری خاکش رو عوض کردی

    • ali

      با سلام
      بونسای ابریشم را می توان در خانه کاشت ؟
      بونسای شیر خشت را چی ؟
      ممنون میشم اگه پاسخ بدید
      با تشکر

    • مهديه

      سلام الان دوماهه كاملا برگاي بن ساي نارونم ريخته چي كارش كنم

      پاسخ ها

      • حامد

        بن سای گیاه بسیار حساسیست. بهتره شما اول باناخن تنه آن را خراشی بدهید تا ببینید که آیاهنوز سبز است یا قهوه ای و خشک شده. اگر خشک و قهوه ای شده که هیچ. و اگرنه دوروز درمیان آب به اندازه متعادل و بودن کلر داده شود و روی برگها با آب اسپری شود. اگر سوالی بود بفرمایید.

    • محمدرضایی

      سلام، ما یک گیاه بن سای داخل شرکتمون داریم که حدود یک ماه است دچار آفت عسلک شده که سم مربوط به عسلک را خریداری کردیم و به گیاه زدیم ولی همچنان برگ ها عسلک زده و در حال ریختن می باشد.
      می خواستم از شما کمک بخوام که ما را راهنمایی کنید.
      با تشکر از شما

    • نسرین

      سلام بن سای من کاملا خشکه خشکه میخواستم بندازم دور ولی گفتم شاید روزنه امیدی برای زنده کردنش باشه ؟؟ هست ؟ یا واقعا بندازمش دور؟؟

    • رویا

      سلام خاک بن سای من پره مورچه شده چیکارش کنم لطفا راهنماییم کنید سریع مرسی

    • سایه

      سلام من دو هفته است یک بن سای نارون اس شکل خریدم همه برگهاش ریخته البته یک جوونه های ریزی زده روشم شته های سفید رنگ راه میره چیکارکنم ازبین برن؟

    • محمد ازیزد

      سلام من یک بن سای اپارتمانی گرفتم .چون خونم زیرزمین هست نور کمی دارم وغیرمستقیم ولی ازلحاظ ابدهی واب و هوایی شرایط خونم خوبه .سوالی که برام به وجود امده اینه که چه کودی بدم بهش و از لحاظ نوری که کمش نمیاد همین .ممنونم از اینکه کسایی گل وگیاه دارن را کمک میکنین

    • atie

      سلام، حدود یک ماهی هست که یک نارون بنسای هدیه گرفتم و هر دو روز یه بار با آب پاش بهش آب میدادم ولی الان دوروزه که برگ هاش یهو در حالت سبز خشک شدن، هنوز روی شاخه ها هستن، ولی کلا خشک شدن، با ناخن خراشیدم و تنه درخت هم سبزه. خواهش می کنم راهنمایی کنین، علت خشکی از چی می تونه باشه. چیکار می تونم بکنم. الان داخل تنگ قرار داره،و میخوام بذارمش تو گلدون. بهش آسیبی نمیرسه اگه تو این حالت جابه جا بشه؟ و اینکه در مورد گلدون و خاکش به چیا باید توجه کنم. ممنونم. خواهش می کنم جواب بدید.

    • فرزانه

      سلام من حدود ١٠تا بنساي دارم برگاش رو به زرد در مياد بايد چكار كنم؟

    • مریم

      با سلام برام بن سای هریه اوردن ولی برگهای سبزش جدا میشن من فقط روی برگهارا هر دوروز یک بار ابپاشی میکنم ایا کافیست نور هم مناسب است .از توجهتون ممنونم

    • بدون نام

      با سلام برام بن سای اوردن ولی برگهای سبزش جدا میشن چی کار کنم؟؟

    • بدون نام

      سلام من میخوام بذر بن سای بکارم چند ماه طول میکشه تادر بیاد

    • فاطیما

      سلام بنسای من چند وقت برگهاش میریزه وروی بعضی از برگهاش لکهای سیاه زده چیکارش کنم نمیخوام خراب شه

    • فرزانه

      سلام من حدود ١٠تا بنساي دارم برگاش رو به زرد در مياد بايد چكار كنم؟

    • محمدسراج

      باسلام.من یه بنسای نارون دارم ازلحاظ رشدمشکل داره یعنی سریع برگ باساقه سبز بزرگ میکنه بعد چندروز دوباره شروع به خشک شدن میشه میخواستم بدونم مشکل ازکجاست چون ازلحاظ نورمشکل نداره وخاک وگلدان هم دوماه پیش توسط گلخانه دارعوض شده.باتشکر

    • علیرضا بقایی

      باعرض سلام من دو عدد بونسای خریداری کردم در فواصل مختلف هر دو مریض شدند لکه های سفیدی
      در زیر برگ هاشان پیدا و شروع به ریزش برگ ها در ضمن آبیاری آن باید چطور باشد چون هر کسی یک نظر دارد

    • الهام

      سلام من بن سای نارون خریدم یه ماه گذشته الان برگاش داره زرد میشه میریزه چرا باید چی کارکنم .در ضمن خاکش کوکو پیت هستش این خاک مناسبه و اینکه من سه روزی اب میدم درسته یا دیرتر این کارو بکنم خیلی ناراحتم لطفا راهنمایی کنید

    • زهرا

      سلام من یه بنسای کاج نانا خریدم میخوام بدونم چه مقدار نور نیاز داره اخه در خوزستانم و واقعا گرمه

    • سیروس

      باسلام
      بن سای من مدتی است که برگهاش ریخته و لخت شده برای بازگرداندن طراوت به گلدان چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟
      باسپاس

    • شکیبا

      سلام من دو هفته است بن سای خریدم حدود 6برگش افتاده میشه و ایا هر روز باید اسپری کنم یا نه ابیاریش چی ؟رو بعضی برگهاش یه نقطه سیاه است الان دیدم نمی دونم بوده یا نه چکار کنم دیروز اب دادم الان دوباره خیلی خشکه باید اب بدم یعنی

    • خدیجه

      سلام من یه بن سای دارم که ساقه اش انگارانگاری ازازداخل خشک شده وقتی دست میزنم پوستش نرمه وداخلش خالیه فقط ییه پوسته حس مسیکنم

    • مریم

      با سلام..ببخشید یه سوال داشتم..من دو ماهه یه بن سای شمشادی گرفتم..ولی تازگیا سر برگاش حالت سوختگی داره..وروی برگاش پفکی هست ولکه های قهوه ای هم داره..میشه کمکم کنید تا از این حالت در بیاد

    • آناهیتا

      سلام
      من یه مدل بن سای خونگی دارم که متاسفانه مرتب برگاش در حال ریختنه.. زرد نمیشه کاملا سبز هستش ولی میریزه
      باید چیکارش کنم؟؟

    • نازی

      سلام بنسای من برگاش هنوز سبزه اما اصلا رشد نداره و تنش چروک شده
      دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟؟

    • محمد

      یک هفته پیش یک عدد بن سای خریدم که برگهای اون سبزه و در حال ريختنه چکار باید بکنم که از بین نره

      پاسخ ها

      • سما

        مال من هم همینجوری شده

    • احمد

      جناب نظر منم سوال منم عین سوالات عزیزانه چرا مردمو سرکار میزاری اخه خب پاسخشونو بده ففط دنبتل کسب درامد و فروش محصولات وتببلیغات هستین

    • بدون نام

      سلام من چندمدل بنسای دارم جنسیگم خیلی خوبه ولی نارون وافرام ریزش برگ وخشکی داره من هرروزبااسپری بهشون اب میدم میشه خواهش کنم راهنمایی بفرماییدبرای نگهداری خوب وضدریزش برگهامچکرازراهنمایتون پیشاپیش

    • بدون نام

      چرا جواب این سوالات رو نمی دید.ما خیلی ازاین سایت ناراضی هستیم.

    • پندار

      این سایت مسخره تردین سایت است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج