۷۰۸۵۰۹
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

میانگین درصد باسوادی در ایران بالاتر از دنیاست

باقرزاده ضمن مقایسه نرخ باسوادی کشورمان با دنیا گفت: در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال نرخ باسوادی در دنیا ۹۰ درصد، اما در ایران ۴/۹۷ درصد است؛ بنابراین در این گروه سنی ما نسبت به میانگین باسوادی دنیا وضعیت بسیار بهتری داریم، اما در گروه سنی ۳۵-۶۴ سال میانگین جهان ۸۶ درصد، ایران ۱/۸۸ درصد و در گروه سنی بالای ۶۴ سال، نرخ باسوادی در ایران ۴۰ درصد است ، اما میانگین جهانی حدود ۷۸ درصد است.

خبرگزاری مهر: به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علی باقرزاده با اشاره به این موضوع که امروزه هر دانشی که به انسان کمک کند تا بهتر زندگی کند، سواد محسوب می شود، اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با سواد کسی است که توانایی خواندن ونوشتن داشته باشد و اخیراً حساب کردن نیز به این تعریف اضافه شده است.

گروه سنی ۴۹-۱۰سال مخاطب اصلی نهضت سوادآموزی

وی افزود: علی رغم اینکه جامعه آماری باسواد و بی سواد در اختیار نهضت سوادآموزی قرار دارد، اما آمارهای رسمی با اتکاء به نتایج سرشماری های نفوس و مسکن که هر۱۰ سال یک بار صورت می گیرد، استخراج می شود.

باقرزاده تصریح کرد: در اغلب کشورها گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال برای مهارت آموزی بیش از سایر گروه ها در کانون توجه قرار دارند، در ایران براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جامعه هدف ما و مخاطب اصلی در نهضت سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا۴۹ سال است.

وی ادامه داد: براساس سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، میزان باسوادی در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال، بیش از ۹۴ درصد است و جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی سواد داریم که البته ۳۰۰ هزار نفر از آنان آموزش ناپذیر هستند.

افزایش ۸۵/۲ درصدی نرخ باسوادی بین سال های ۹۰ تا ۹۵

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از افزایش ۸۵/۲ درصدی نرخ باسوادی از سال ۹۰ تا۹۵ خبر داد و خاطرنشان کرد: از سال ۸۶ تا۹۰ نرخ باسوادی تنها ۲ دهم درصد بوده و آمار بی سوادی در ۱۲ استان افزایش یافته است ، هرچند ۱۱۶ هزار نفر از آمار بی سوادان کاسته شد.

وی آمار اتباع خارجی را در کشور حدود ۳ میلیون اعلام و عنوان کرد: اغلب افاغنه بی سواد به ایران می آیند، باتوجه به اینکه نرخ باسوادی در کشور افغانستان حدود ۵۰ درصد است، تخمین زده می شود ۵/۱ میلیون نفر از جمعیت افغانی های مقیم ایران بی سواد باشند، هرچند در آمارهای رسمی این رقم حدود ۴۰۰ هزار نفر است .

میانگین درصد باسوادی در ایران از دنیا بالاتر است

باقرزاده ضمن مقایسه نرخ باسوادی کشورمان با دنیا گفت: در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال نرخ باسوادی در دنیا ۹۰ درصد، اما در ایران ۴/۹۷ درصد است؛ بنابراین در این گروه سنی ما نسبت به میانگین باسوادی دنیا وضعیت بسیار بهتری داریم، اما در گروه سنی ۳۵-۶۴ سال میانگین جهان ۸۶ درصد، ایران ۱/۸۸ درصد و در گروه سنی بالای ۶۴ سال، نرخ باسوادی در ایران ۴۰ درصد است ، اما میانگین جهانی حدود ۷۸ درصد است.

باسواد شدن ۱۰هزار معلول درچند سال اخیر

وی از باسوادشدن ۱۰ هزار معلول در سال های اخیر خبرداد و اظهار کرد: آموزش وپرورش تمام سعی و تلاش خود را برای باسوادکردن گروه های سنی مختلف انجام می دهد، اما همه عوامل بی سوادی در حیطه و اختیار آموزش وپرورش نیست زیرا بیشتر دلایل ترک تحصیل کودکان مربوط به وضعیت اقتصادی خانواده ها، محرومیت، تعصبات قومی و مذهبی است به طوری که طبق بررسی های اجتماعی و کمتر از ۱۵ درصد نیز به دلایل فردی و آموزشی بر می گردد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وجود ۱۱۰ باب مدرسه تک دانش آموز در ایران، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا را سراغ نداریم که برای یک دانش آموز مدرسه دایر کنند علاوه برآمار فوق تعداد زیادی مدارس با آمار دانش آموزی ۴،۳،۲ و۵ وبیشتر نیز فعالیت می کنند؛ نابراین جمهوری اسلامی ایران نهایت سعی خود را برای ترویج باسوادی به کارگرفته است.

تحصیل در ایران اجباری نیست اما ممانعت از تحصیل جرم است

وی گفت: هرچند تحصیل در ایران اجباری نیست ، اما براساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان است و ممانعت از تحصیل کودکان جرم و مجازاتی برای بازدارندگان آنها از تحصیل درنظرگرفته شده است.

باقرزاده عنوان کرد: آموزش حق افراد است، حال اگر کسی نخواست از این حق استفاده کند، نمی شود به این بهانه، حق ّ دیگری را از او سلب کرد، بنابراین تحصیل در ایران اجباری نیست.

وی ازارائه طرحی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی خبر داد وخاطرنشان کرد: در صورت تصویب این طرح، دریافت گواهی نامه رانندگی و صدور پروانه کسب، نیازمند سواددارشدن است.

نداشتن اوراق هویتی مانع تحصیل نیست

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: نداشتن اوراق هویتی مانع باسوادشدن افراد نیست، اما صدور هر نوع مدرک تحصیلی منوط به داشتن اوراق هویتی است، البته درخصوص اتباع خارجی اگر استانداردی و یافرمانداری ها، ‌افراد را تأیید کنند مدرک تحصیلی آنها صادر می شود.

ایجاد پایگاه اطلاعات تحصیلی یکی از دستاوردهای ارزشمند درسال های اخیر است

وی ایجاد پایگاه آماری حاوی اطلاعات تحصیلی افراد با مشخصات کامل را یکی از دستاوردهای ارزشمند نهضت سوادآموزی در سال های اخیر برشمرد و خاطرنشان کرد: اطلاعات در حوزه سواد مربوط به افراد ۴۹-۱۰ سال در این سامانه ثبت است و براساس اطلاعات آماری این سامانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی سواد مطلق در ایران داریم که البته ۴۰۰ هزار اظهار بی سوادی کرده اند، اما سابقه تحصیلی شان در پایگاه اطلاعاتی وجود ندارد؛ بنابراین به طور رسمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بی سواد مطلق داریم.

هزینه باسواد کردن یک فرد طی ۵ ماه ۷۰۰ هزارتومان است

باقرزاده هزینه باسوادکردن یک فرد را ۷۰۰ هزار تومان اعلام وعنوان کرد: این آموزش طی ۵ ماه صورت می گیرد، ۹۵ درصد از فعالیت نهضت سوادآموزی توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، اما این نگاه غلط ایجاد شده که آموزشیاران بعداز چند سال فعالیت توقع استخدام دارند و این موضوع با سیاست برون سپاری در تضاد است.

همکاری با نهضت نباید تعهدی برای جذب افراد در آموزش وپرورش ایجاد کند

وی درباره تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی، گفت: همکاری افراد با نهضت نباید تعهدی را در به کارگیری آنان ایجاد کند و این موضوع را بارها به نمایندگان مجلس مکاتبه کردیم، اما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی آموزش وپرورش موظف است در مناطق محروم، کسری نیروی انسانی خود را از بین نیروهای شرکتی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی ، حق التدریس ها و پیش دبستانی تأمین کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انصافا اسمشون روی کاغذ سواد دارن وگرنه اکثر سواد دارهای ما بی سوادن، با دادن نمره های الکی و کارنامه های قبولی بدنبال منافع سیاسی خود هستن اما در اصل کشور را نابود میکنن بخدا برادر دخترم پایه نهم جدید میخونه اما هنوز جدول ضرب بلد نیست دوتا کسر را نمیتونه با هم جمع کنه اما مدام کارنامه قبولی میدن بکلی تا دیپلم مردودی نداریم طرف خدا شاهده سواد ابتدایی نداره اما توی متوسطه درس میخونه پس با این آمارهای دروغکی خودتون را مسخره کنین.

    • دیدگاه

      بله و میدانیم که میانگین بیکاری در ایران هم بالاتر از دنیاست

    • بیخیال

      خجالت بکشین با این دروغ های هر روزتون

    • بدون نام

      عجب !!! خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج