جاباما
۷۰۸۵۴۳
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

تماس جهانگیری با نخبه‌ای که «جاروکش» شد

به تازگی فیلمی از حال و روز یکی از دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی تهران منتشر شد که نشان می‌دهد بهره وی از بازار کار چیزی جز «جاروکشی» نبوده است. فیلمی که واکنش های فراوانی به دنبال داشت و حتی به تماس معاون اول رئیس جمهور با این فرد نیز منجر شد.

تابناک: تماس جهانگیری با نخبه کردستانی و دانش آموختگانی که از این تماس محرومندبه تازگی فیلمی از حال و روز یکی از دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی تهران (که ادعا می‌کند دارای مدرک دکتری آب‌های زیرزمینی است) منتشر شد که نشان می‌دهد بهره وی از بازار کار چیزی جز «جاروکشی» نبوده است. فیلمی که واکنش های فراوانی به دنبال داشت و حتی به تماس معاون اول رئیس جمهور با این فرد نیز منجر شد.

این دانش آموخته دانشگاه که مدارج عالی را طی کرده، «صلاح‌الدین کامرانی» نام دارد و اهل مریوان است. او در سال ۸۶ در رشته زمین شناسی در دانشگاه خوارزمی تهران پذیرفته شده و پس از پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته آب شناسی، آبان ماه سال ۹۶ از رساله دکتری خود در دانشگاه خوارزمی تهران دفاع می‌کند تا با مدرک دکترا فارغ التحصیل شود.

از این دانش آموخته دانشگاه خوارزمی چند مقاله علمی پژوهشی و آی‌اس‌آی در منابع معتبر علمی قابل دسترس است، اما آن گونه که وی ادعا می‌کند نه این مقالات و نه تحصیلات عالیه منجر نشده که وی شغلی مناسب برای خود بیابد و لاجرم مجبور می‌شود در یکی از شرکت‌های نفتی شهر اهواز به عنوان رفتگر مشغول به کار شود. شغلی که ناگفته پیداست رضایتی برای وی به همراه ندارد.

نارضایتی‌ای که کامرانی آن را در قالب یک ابتکار بروز می‌دهد؛ به این شکل که فیلمی کوتاه از شرایط محل کار و رزومه علمی خود تهیه می‌کند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد که بازتاب آن، خیلی زود شرح حالش را بر سر زبان ها می‌اندازد و مورد توجه بسیاری از جمله رسانه ها قرار می‌گیرد.

این نخبه کردستانی در شرح حالی که از خود در این فیلم منتشر کرده، ضمن اشاره به وضعیت بحرانی منابع آب و تخصص خود در این حوزه، به ضرورت استفاده از توان خود در نهادهای تصمیم گیر منابع آب کشور اشاره کرده و از اینکه به رشته و تخصص او توجه نمی‌شود، گلایه می‌کند.

دست به دست شدن این فیلم ویدئویی در نهایت آن را به دست معاون اول رئیس جمهور می‌رساند تا وی پس از تماشای فیلم شخصاً با این جوان دانش آموخته تماس حاصل کند و جویای حال او شود.

کامرانی در رابطه با جزئیات این تماس به فارس می‌گوید: آقای جهانگیری خودشان مستقیم با من تماس گرفتند و به من گفتند اولین کسی هستم که با تلفن شخصی شان با او تماس گرفته‌اند. ایشان از من خواستند هر چه زودتر به دفترشان بروم و در مورد شرایطم صحبت کنیم؛ امیدوارم این تماس بتواند مشکلاتم را حل کند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

تماس جهانگیری با نخبه‌ای که «جاروکش» شد

انتشار خبر واکنش جهانگیری به فیلم منتشر شده از حال و روز کامرانی، واکنش های فراوانی به دنبال داشت. از جمله از طرف بسیاری از دانش آموختگان دکترا که به نوعی شرایطی مشابه وی دارند و برخی‌شان معتقدند هوش و ابتکار خوب این جوان موجب شده تا به جای آنکه کامرانی به دنبال یافتن شغل مورد تقاضای خود باشد، کار متناسب با تخصص به وی روی خوش نشان دهد.

این در حالی‌ست که برخی دیگر با انتقاد از این رفتار، ضمن اشاره به اینکه معضل بیکاری متخصصان تنها منحصر به وی نیست، بر این باورند که کامرانی در یافتن کار مناسب با شغل خود عجله کرده است و بهتر این بود که منتظر فرصت های جذب هیأت علمی باش. منتقدانی که می‌پرسند چرا او به‌رغم تخصص و توان علمی موفق نشده است در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نظر مثبت نهادهای مرتبط با رشته اش را برای همکاری جذب کند؟

جدا از حرف و حدیث هایی که پیرامون شرایط قبل و بعد این دانش آموخته دکترا مطرح است، موضوع بسیار مهمی که نباید از نظر دور نگاه داشت این است که در حال حاضر ده ها و چه بسا صدها هزار جوان ایرانی با چنین مشکلی رو به رو هستند؛ دانش آموختگانی که یا از شغل مناسب بی بهره هستند و یا بیکاری امان‌شان را بریده است. موضوعی که مجابمان می‌کند بپرسیم آیا واقعاً معاون اول رئیس جمهور قادر است با همه این افراد تماس بگیرد و به صورت ویژه مشکل آنها را برطرف کند؟

به راستی هدف معاون اول رئیس جمهور از تماس با این نخبه کردستانی چیست؟ آیا ایشان تصور کرده‌اند که تنها دانش آموخته با درجه دکترای تخصصی که در شغل نامناسب مشغول به کار است یا از بیکاری رنج می‌برد، جوانی‌ست که این ابتکار را به خرج داده؟ اگر این چیزی‌ست که جهانگیری متصور است، که با مشکلی به غایت جدی مواجهیم اما اگر این گونه نباشد، معاون اول رئیس جمهور می‌داند که تماس های پرشماری برای رفع مشکل فارغ التحصیلان به ایشان بدهکار است.

با توجه به اینکه سالانه در ایران چیزی حدود یک میلیون دانشجو در مقاطع مختلف فارغ التحصیل می‌شوند و جز چند هزار نفر که از طریق آزمون‌های استخدامی جذب می‌شوند یا عده‌ای دیگر که می‌توانند برای خود کاری متناسب به تخصص شان بیابند، مابقی قادر به یافتن کار مناسب نیستند، می‌شود حدس زد که تماس با ایشان، ولو به قدر حال و احوال کردن با ایشان نیز در دایره توان این مقام عالی اجرایی نیست، چه برسد تلاش برای رفع مشکل‌شان.

گزاره‌ای که نشان می‌دهد آنچه از مسئولان انتظار می‌رود، خیلی فراتر از چیزی‌ست که رخ داده و می‌دهد، ولو شاهد اقداماتی مانند تلاش معاون اول رئیس جمهور برای حل یک جوان متخصص و دچار مشقت باشم. نیاز به انجام اقداماتی جامع که می‌بایست در فاز اجرایی به شیوه جهادی بروز و نمود بیابند، اما هرگز به نظر نرسیده و نمی‌رسد مسئولان عزم انجامش را کرده باشند!

*******

دیگر دانش آموختگان دکتری تخصصی که در حال حاضر با مشکل بیکاری و یا شغل نامناسب با تخصص خود درگیر هستند، می‌توانند همانند این دانش آموخته اهل کردستان با تهیه فیلم و یا متن و ارسال آن به رایانامه «social@tabnak.ir» مشکل خود را جهت انتشار با «تابناک» در میان بگذارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من هم مدرک دکترای مهندسی عمران از دانشگاه شریف بهترین دانشگاه کشور دارم اما بیکارم نخبه تر از آقای کامرانی هم بیکارن کاش آقای جهانگیری یه لیست تهیه بکنه از کسانی که مدرک دکترا دارن و بیکارن و با همشون تماس بگیره‌

    • بدون نام

      حالا یک نفر هم خدا می خواد کمکش کنه ما بنده ها نمیزاریم

    • بدون نام

      منم این فیلم را دیدم دلم خیلی بحالش سوخت انشالا که او دستاوردی باشد برای همه ما فارغ التحصیلان بیکار در کشور. منم کارشناسی دارم ولی متاسفانه بیکارم وبه هرکی رو میزنم وهر شرکت ارگانی واسه کارمیروم میگویند سابقه کار داری میخواهم به انها بگویم ایا خودت که پشت میز نشسته ایی از رو اول سابقه کار داشتی متاسفانه من لیسانس دارم حتی برای کار کارگری زیرصفرمیروم دنبال کارمرا دنبال نخود سیاه میفرستند میگویند باشما تماس میگیریم ولی همش دروغه فقط کسی که پارتی داری و سواد نداره استخدامش میکنندخدایا خودت یه فرجی بکن مارا شرمنده پدر و مادرمان نکن که این مادران مملکتامان مخصوصا ما دهه شصتی ها دل سوخته اند.

    • کعبی

      ساکن کردستان بعد تو شرکت نفتی کار میکنه که اهوازه! بعد میگن تبعیض نیست بقران قسم ایقد بیکار تو خوزستان داریم که شدیم رتبه اول از نظر بیکاری تو کشور بعد واسه خاطر اینکه ی استخدام نکن دنبال ی جارو کش از کردستان هستن آخه یعنی خدایی تو اهوازی که این همه بیکار داره ی جارو کش هم گیر نمیاد که ی غیر بومی باید جارو بکشه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما به جاروکشی این بنده خدا اعتراض داری ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      باتحریم اقتصادی و فراری دان سرمایه گذاران خارجی و داخلی درصنایع گوناگون بایدهم بدترازاین باشد باش تاصبح دولتت بدمد،...

    • شروین

      پس فردا سر از اوین در میاره
      خخخخخخ

    • بدون نام

      اگه مقاله علمی در مورد آب پخش کروه بود کسی طرفش نمیرفت فقط احساسی هستیم این بنده خدا هم به این نتیجه رسیده سیاست بهتر از علم تو این مملکت جواب میده احتمالا آقای جهانگیری یه پست سیاسی بهش پیشنهاد داده

    • بدون نام

      بقیه نخبه ها باید کلیپ بدن بیرون لابد باور کنید بیکارن

    • بدون نام

      برترینها! واقعا چی فکر میکنی که نوشته" ادعا می کند دارای مدرک دکتری آب های زیرزمینی اس"؟ یعنی تو ادعا میکنی که اون شخص داره دروغ میگه و فقط ادعا کرده؟ یه سرچ ساده حقیقتو بهت نشون میده. تازگیها واقعا از مطالبی که مینویسید احساس انزجار بهم دست میده. یا نقل قول اونایی که گفتن این فرد برای یافتن شغل عجله کرده. چه عجله ای؟ آدمای عاقل مفت خور که با دزدی و پارتی و رانت همه تون سر کارید! آدم زنده نون شب میخواد. نون شب هم‌نباشه به ستوه میاد. الهی ....

    • خلیلی قوشچی

      وقتی نخبه ها در خانه و بیکارند و ....سرکار و تصمیم گیر مملکت مشخصه چرا حال و روزمان اینجوریه
      وقتی برای مدیر بازنشسته ولی بازم مدیر باید آبدارچی لیسانس استخدام بشه تا ضمن کسر از حقوق دهها کار دیگه بکنه که کارکنان رسمی نمیکنن با حداقل حقوق اوضاع این میشه
      تاکی باید این ننگها رو ببینیم و دم نزنیم

    • رضا

      منم که تو امتحان دستگاه های استخدامی شرکت کردم و قبول شدم اما بعد بهم گفتن اصلاً شانس نداری چون به یه ژن خوب قول اون شغل رو دادن!!! البته رفتیم تحقیق کردیم دیدیم که اصلاً این آقا خودش ژن خوب نیست ولی با ژن خوب ازدواج کرده!!! خلاصه گفتن هیس ژن های معیوب فریاد نمی زنند

    • بدون نام

      یک مدیر باید کلان نگر باشد و وقتی اینهمه بیکار وجود دارد وقت وانرژی خود را صرف رفع مشکل اکثریت بکند نه این کار که فقط جنبه تبلیغاتی داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج