۷۰۸۵۶۳
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

قهرمانی با اقتدار پرسپولیس

ليگ برتر ايران در فصل هفدهم خودش به پايان رسيد و فوتبال ايران يك سال ديگر را با اتفاقات و حاشيه هاي رنگارنگ تجربه كرد.

روزنامه قانون: ليگ برتر ايران در فصل هفدهم خودش به پايان رسيد و فوتبال ايران يك سال ديگر را با اتفاقات و حاشيه هاي رنگارنگ تجربه كرد. شايد مهم‌ترين نكته ليگ امسال، قهرماني بي دردسر قرمزهاي تهران باشد كه باعث شد تيم پرسپوليس براي سومين بار در قهرماني ايران دبل كند؛ يعني قهرماني اين تيم محبوب تهراني در سطح اول فوتبال كشور براي چهارمين بار تكرار شد. مردان برانكو از ابتداي فصل ۹۷-۹۶، خيلي جدي و پرتلاش در بازي ها حاضر شدند و به خوبي امتيازات را جمع آوري كردند تا در پايان فصل نيازي به جمع آوري امتياز نداشته باشند. آن‌ها توانستند راحت‌تر و آسوده تر از بقيه تيم ها، فصل را به پايان برسانند؛ به ‌گونه‌اي‌كه در پنج هفته پاياني تنها به يك امتياز نياز داشتند و با وجود اينكه در اين پنج بازي آمار ضعيف سه باخت، يك تساوي و يك برد را ثبت كردند، هيچ خطري متوجه قهرمان شدن آن ها نبود و حالا قرار است يازدهمين قهرماني در فوتبال ايران را جشن بگيرند. اين قهرماني بي‌دردسر، بهانه اي شد تا مروري بر قهرماني‌هاي بي‌دردسر پرسپوليس در فصل هاي گذشته فوتبال ايران داشته باشيم.

اولين قهرماني با دو آقاي گل!

فوتبال ايران از سال ۴۹ با آغاز ليگ منطقه‌اي، شكل و شمايل جدي و رسمي به خود گرفت. در اولين دوره اين جام، تاج سابق به قهرماني رسيد و در دومين دوره(۱۳۵۰)، پرسپوليس با هدايت آلن راجرز، (اولين مربي خارجي در تاريخ باشگاه پرسپوليس) در ليگ هشت تيمي، با معرفي دو آقاي گل (حسين كلاني و صفرايرانپاك) به فوتبال ايران، توانست ۱۳ بازي از ۱۴ بازي را با پيروزي پشت سر بگذارد و به مقام قهرماني برسد. در آن سال پاس با ۲۴ امتياز دوم شد و تاج با ۱۸ امتياز به مقام سوم رسيد. پرسپوليس در اين بازي‌ها آمار بسيار خوب ۴۵ گل زده را به ثبت رساند و دروازه اين تيم فقط ۶ بار باز شد.

شكست ناپذيري قرمزها در سال معروف!

پس از آن، قرمزها قهرماني خوشان را در سال ۵۲ تكرار كردند. اين سال را هواداران پر و پا قرص از ياد نمي‌برند اما شايد كمتر كسي بداند كه در اين سال پرسپوليس در اولين دوره ليگ تخت جمشيد و با حضور ۱۲تيم، توانست با ۱۵ برد، هفت تساوي و بدون شكست، به قهرماني ايران برسد. تاج با ۳۴ امتياز و سه امتياز كمتر نسبت به قهرمان، نايب قهرمان شد و غلامحسين مظلومي با ۱۵ گل، در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. پرسپوليس در اين بازي‌ها ۴۶ بار به گل رسيد و تنها چهار گل دريافت كرد. پس از اين، تيم پاس با هفت گل خورده، عنوان دومين خط دفاعي ليگ را به خودش اختصاص داد. تيم دوم جدول كه با ۴۴ گل زده، دومين خط حمله ليگ را داشت، با ۱۵ گل خورده ليگ را به پايان رساند.

انقلاب، فوتبال را تعطيل كرد

پس از قهرماني در سال ۵۴، پرسپوليس قهرماني ديگري را تا سال ۷۴ تجربه نكرد. سال‌هاي ۵۵ و ۵۶ سال‌هاي پاس بود و سال۵۷ نيز در حالي‌كه ليگ ايران تا پايان هفته دوازدهم با صدرنشيني شهباز(۱۸امتياز) پيگيري مي‌شد، به دليل اتفاقات انقلاب نيمه تمام ماند و تعطيل شد. در اين ليگ پرسپوليس و تاج با ۱۷ امتياز و پاس با ۱۶ امتياز رتبه‌هاي دوم تا چهارم را به خودشان اختصاص داده بودند.

تكرارهاي نوبتي!

از سال ۶۴، ليگ قدس راه‌اندازي شد تا فوتبال ايران بيكار نباشد! اين مسابقات تا سال۶۸ به صورت استاني انجام شد و از اين سال دوباره فوتبال باشگاهي مورد توجه قرار گرفت. در اين فصل(۶۹-۶۸) استقلال قهرمان و پرسپوليس نايب قهرمان شد. ليگ آزادگان از سال۷۰ آغاز به كار كرد. در دوسال ابتدايي اين ليگ، پاس به قهرماني رسيد. دوسال بعدي نوبت سايپا بود كه در قهرماني دبل كند. و دو سال سوم ليگ آزادگان با دبل پرسپوليس پيگيري شد!

قهرماني با اولين مربي كروات

در پنجمين دوره ليگ آزادگان، تيم متحول شده استانكو كه از نيمكت تيم ملي به نيمكت پرسپوليس رسيده بود(فصل ۷۵-۷۴)، به خوبي و البته با بردهاي يك گله، امتيازات را جمع‌آوري كرد. اين تيم در ليگ ۱۶ تيمي، ۱۵ برد، ۱۲ مساوي و تنها سه باخت را تجربه كرد تا بتواند با ۵۷ امتياز و ۶ امتياز بيشتر نسبت به بهمن كه به تازگي وارد سطح اول فوتبال شده بود،پس از ۲۰ سال قهرمان ايران شود. استقلال تهران نيز با ۵۱امتياز و تفاضل گل كمتر نسبت به بهمن، روي پله سوم ايستاد. در اين سال، تيم ريشه‌دار و محبوب آرارات تهران به ليگ دسته يك سقوط كرد.

اولين دفاع از قهرماني

سال ۷۶، قرمزهاي تهران بار ديگر با اختلاف ۶ امتيازي نسبت به بهمن، قهرمان ايران شدند. تيم استانكو كه پخته‌تر شده بود، در اين سال اقتدار بيشتري نشان داد و با ۱۷ برد، هشت تساوي و پنج باخت، ۵۹ امتياز جمع كرد تا اولين تكرار قهرماني در تاريخ اين باشگاه ثبت شود. در اين سال پرسپوليس با ۵۲ گل زده بهترين خط حمله ليگ شد. سپاهان تنها تيمي بود كه پس از پرسپوليس و بهمن به امتياز ۵۰ رسيد و استقلال نيز با ۴۱ امتياز روي پله ششم ايستاد. در اين پايان فصل، تيم ريشه‌دار كشاورز به ليگ دسته اول سقوط كرد.

پرسپوليس‌پروين و راحت‌ترين قهرماني

سال ۷۷، استقلال به قهرماني فوتبال ايران دست پيدا كرد. در اين سال قانون عجيبي وضع شد و پرسپوليس پس از چند بازي ناموفق، به دليل داشتن ملي پوشان زياد از ليگ كنار كشيد تا مسابقات با ۱۵ تيم ادامه داشته باشد! در فصل بعد باز هم قرمزهاي تهران بودند كه با هدايت علي پروين جام را بالاي سر بردند. قهرماني در سال۷۸ را مي‌توان راحت‌ترين قهرماني پرسپوليس دانست. اين تيم از ۳۰ بازي، با ۱۹برد، هشت تساوي و سه باخت توانست ۶۵ امتياز جمع كند تا با اختلاف زياد نسبت به استقلال ۵۳ امتيازي به قهرماني ليگ آزادگان برسد. در اين سال پرسپوليس با ۵۶ گل زده بهترين خط حمله ليگ را به خودش اختصاص داد و به جز آن، استقلال تنها تيمي بود كه توانست گل‌هاي زده خودش را به عدد ۵۰ برساند. تيم‌هاي ريشه‌دار شهرداري تبريز، پلي اكريل اصفهان و بانك ملي تهران نيز به ليگ دسته اول سقوط كردند.

هفت اختلاف براي هفتمين قهرماني

دومين تكرار قهرماني پرسپوليس در سال ۷۹ اتفاق افتاد. باز هم قرمزها با هدايت پروين يك قهرماني با اختلاف را ثبت كردند. پرسپوليس در۲۶ بازي، ۱۵ پيروزي، ۹ تساوي و دو باخت را تجربه كرد تا با ۵۴ امتياز و هفت امتياز اختلاف نسبت به آبي‌هاي تهران، براي هفتمين بار قهرمان ايران شود. در اين فصل اگرچه خط دفاعي پرسپوليس آمار خوبي نداشت (۲۳گل خورده) اما خط حمله اين تيم با ۴۵ گل زده، بهترين خط حمله ليگ شد تا قرمزها بهترين تفاضل را در جدول داشته باشند. تيم هاي محبوب صنعت نفت آبادان، چوكا تالش و ايرسوتر نوشهر در اين سال به دسته پايين‌تر سقوط كردند.

سال هاي سخت پرسپوليس

۱۳۸۰ استقلال تهران به قهرماني رسيد و پس از آن فوتبال ايران با اضافه شدن كلمه حرفه‌اي، حرفه‌اي شد تا به تقليد از انگليسي‌ها ما نيز در سطح اول، ليگ برتر داشته باشيم و ليگ آزادگان تبديل به دسته اول فوتبال ايران شد. چراغ ليگ برتر با قهرماني پرسپوليس در سال ۸۱ روشن شد. در اين سال، قرمزها بر خلاف گذشته قهرماني راحتي نداشتند و در ليگ ۱۲ تيمي، تنها با يك اختلاف امتياز نسبت به استقلال ۴۸امتيازي، به مقام قهرماني رسيدند. در واقع قهرماني اولين دوره ليگ برتر را ملوان بندرانزلي از استقلال گرفت. سپاهان، پاس، فولاد، استقلال و سايپا در سال هاي بعد، به ترتيب قهرمان شدند و در اين سال ها، قرمزها دو نايب قهرماني را ثبت كردند. سال ۸۷، پرسپوليس قطبي پس از ۶ سال توانست قهرمان ايران شود. در اين سال قهرماني براي قرمزها راحت نبود و سپاهان سايه به سايه آن ها تا هفته آخر پيش رفت و حتي در بازي هفته سي و چهارم نزديك بود قهرماني را در ورزشگاه آزادي از پرسپوليس بگيرد اما قرمزها يك بازي تاريخي و البته حاشيه دار را بردند و در نهايت دو تيم(با كسر ۶ و ۳ امتياز) با ۵۹ و ۵۸ امتياز قهرمان و نايب قهرمان شدند. استقلال در اين سال با ۴۳ امتياز سيزدهم شد و صنعت نفت آبادان و شيرين فراز كرمانشاه به دسته يك سقوط كردند.

پرسپوليس ركورد پرسپوليس را شكست!

فصل بعد، قهرماني به استقلال رسيد و پس از آن، سپاهان در قهرماني هت تريك كرد. استقلال، فولاد، سپاهان و استقلال خوزستان، به ترتيب قهرمان‌هاي دوازدهم تا پانزدهم ليگ برتر بودند تا اينكه پرسپوليس برانكو پس از ۹ سال توانست جام قهرماني را بالا ببرد. قهرماني در فصل ۹۶-۹۵ نيز با اختلاف زياد به دست آمد. آن ها در انتهاي فصل، ۶۶ امتياز جمع كرده بودند تا ركورد ۶۵ امتياز خودشان در سال۷۸ را بشكنند. در اين فصل استقلال با ۵۷ امتياز نايب قهرمان شد. در ليگ هفدهم نيز به نظر مي‌رسد پرسپوليس با اختلاف ۹ امتياز نسبت به تيم دوم جدول كار را به پايان خواهد رساند. مردان برانكو فصل سختي را پشت سر گذاشتند اما ثبات تيمي باعث شد در روند امتياز گيري اين تيم خللي ايجاد نشود تا آن‌ها با وجود حاشيه هايي چون شكايت طلبكاران، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتي، تغيير مديرعامل و ناسازگاري برخي بازيكنان، رتبه اول فوتبال ايران را به خود اختصاص بدهد و از عنوان قهرماني خودش يك بار ديگر دفاع كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • binam

      بله بسیار بسیار با اقتدار بود ، همه نوع اقتداری در این قهرمانی وجود داشت ، اقتدار کمیته داوران ، اقتدار فدراسیون ، اقتدار آقای عابر بانک و دیگر اقتدارها
      این قهرمانی پر اقتتتتتدار به کمیته داوران ، فدراسیون محتتتترم آقا محترم و شخص شخیصصص آقا یه چیز میگم یه چیز میشنوی شخصصص شخییییص عابر بانک تبریک عرض می نُمایم

    • 《 پاسارگاد》

      ♡♡زنده باد پرسپولیس سربلند پرافتخارترین تیم ایران♡♡

    • بدون نام

      پرسپولیس هوراااااااااااااااا

    • بدون نام

      قهرمانی جعلی وکثیف لجن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت وپرت نگیدقهرمانی عرضه میخاد

      • بدون نام

        بی معرفت حرف دهنتوبفهم

    • بدون نام

      پرسپولیس عشق است افتخارمیکنم بهش.مبارک همه ایرانیان باشه

    • بدون نام

      پرسپولیس عشق است افتخارمیکنم بهش.مبارک همه ایرانیان باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج