جاباما
۷۰۸۶۸۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سناریوی واشنگتن و پاریس در قبال ایران و سوریه

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فرانسه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی اظهار کرد: دیدار امانوئل ماکرون و ترامپ در کاخ‌سفید نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیل‌هایی که در داخل کشورمان از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود تنها تفسیر یک نگاه ناقص از رویدادهای بین‌المللی و سیاسی در سطوح مختلف است.

خبرگزاری ایلنا: «فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فرانسه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی اظهار کرد: دیدار امانوئل ماکرون و ترامپ در کاخ‌سفید نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیل‌هایی که در داخل کشورمان از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود تنها تفسیر یک نگاه ناقص از رویدادهای بین‌المللی و سیاسی در سطوح مختلف است.

چراکه شاهد هستیم پاریس به‌رغم گمانه‌زنی‌های غلط، بیش از پیش به واشنگتن نزدیک شده است و همین موضوع باعث می‌شود که شاهد خلق سناریوهای جدید هم در قبال ایران و آستانه برجام باشیم و هم در روند سیاسی سوریه مسائل دیگری اتفاق خواهد افتاد. لذا تحلیل‌ها نباید در جهتی منتشر شود که حقیقت را کتمان کند.

وی ادامه داد: موضوعی که از این دیدار استنباط شد این است که نباید این حقیقت را نادیده بگیریم که پیوند اروپا و آمریکا یه امر غیر محتمل و ناممکن است؛ با نگاهی به تاریخ اروپا و زمان استقلال و به وجود آمدن آمریکا این مفهوم کاملاً مشخص می‌شود که ایالات متحده را باید ادامه قاره‌سبز دانست. به عبارتی دیگر آمریکا را باید ادامه ساختار انسانی و سیاسی اروپا دانست. البته بین این دو جناح اختلافاتی بر سر موضوعات مختلف وجود دارد؛ به عنوان مثال در مورد خروج آمریکا از پیمان آب و هوای پاریس، همگان بر این عقیده بودند که فرانسه و ماکرون از این رویکرد ترامپ ناراحت شده و این موضوع روابط دو طرف را دچار خلل می‌کند. اما واقعیت این است که فرانسه منافع ملی خود را درگیر و اسیر یک توافقنامه بین‌المللی نمی‌کند و از این جهت است که می‌گویم برخی از رسانه‌های داخلی در مورد روابط آمریکا و اروپا آدرس و تحلیل غلط ارائه می‌کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به نگاه اروپا به برجام و همراهی با آمریکا در این خصوص گفت: اروپا به دلیل اینکه بتواند منافع اقتصادی خود را به صورت کاملاً مشخص و در بالاترین سطح کسب کند مشتاق است تا برجام را حفظ کند. موضوع اصلی که در کنار تامین منافع اقتصادی باید در مورد آن بحث و گفت‌وگو شود این است که فرانسه نقش پلیس بد را در زمان امضاء توافق برجام به عهده داشت و این نقش موجب شد تا در تمامی مقاطع، پاریس امنیت تل‌آویو را مد نظر قرار دهد. به گونه‌ای که اگر امروز شاهد هستید که فرانسه وارد عرصه میدانی و سیاسی سوریه شده است تا حدودی می‌توان آن را در جهت کسب و حفظ منافع دانست اما اسرائیل و امنیت آن یکی از موضوعاتی است که فرانسه برای تامین و حفظ آن به منطقه بازگشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرانسه به جهت اشراف سرزمینی بر مدیترانه به نوعی همسایه سوریه و لبنان به حساب می‌آید و حتی در شمال لبنان و بخش‌هایی از سوریه شاهد هستیم که پیوندهای سیاسی و فرهنگی زیادی میان آنها و پاریس وجود دارد؛ از این جهت نمی‌تونیم فرانسه را با وضعیت فعلی، بیگانه و غریب بدانیم. مساله اصلی این است که تعمیق پیوند آمریکا و اروپا نه تنها در سوریه بلکه در عراق هم تبعاتی را به دنبال خواهد داشت و شاهد فعال شدن قطب آمریکایی - اروپایی در پرونده‌های منطقه‌ای خواهیم بود.

در مورد برجام باید بگویم که کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان که به عنوان تروئیکای اروپا به حساب می‌آیند هشدارهایی را در مورد برنامه موشکی به تهران مخابره کرده بودند و این موضوع ادامه خواهد داشت و به سرفصل اصلی تبدیل می‌شود. اما مساله اینجاست که اگر آمریکا بخواهد بر ایران فشار بیاورد مثلاً به عراق پیام می‌دهد که از بین تهران و واشنگتن یکی را انتخاب کن؛ در اینجا مشخص است که بغداد آمریکا را انتخاب می‌کند و موضوعات این چنینی است که می‌تواند فشارها را از حیث سیاسی و اقتصادی افزایش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج