جاباما
۷۰۹۵۷۹
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

انیمیشن کوتاه «هی گوزن!» ‏

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۳)

در منطقه‌ای برفی، گوزنی زندگی می‌کند که روز‌ها و شب‌هایی تکراری و مشابهِ هم دارد. او هر روز، ابتدا برف جلوی خانه را پارو می‌کند، سپس به درون خانه برمی‌گردد، مقداری شیر کاکائو می‌نوشد و در نهایت راهی تخت‌خواب می‌شود تا بخوابد. اما شب‌ها، اتفاقاتی عجیب به وقوع می‌پیوندند.

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

نام انگلیسی: Hey Deer!
کشور تولیدکننده:‌ مجارستان
مرکز تولیدکننده: دانشگاه علمی کاربردی بوداپِست (Budapest Metropolitan University of Applied Sciences)
کارگردان: اورش بَرتسی (Örs Bárczy)
سال تولید: ۲۰۱۵ میلادی
مدت زمان: 6 دقیقه
ژانر: کمدی

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۳)

خلاصه داستان

در منطقه‌ای برفی، گوزنی زندگی می‌کند که روزها و شب‌هایی تکراری و مشابهِ هم دارد. او هر روز، ابتدا برف جلوی خانه را پارو می‌کند، سپس به درون خانه برمی‌گردد، مقداری شیر کاکائو می‌نوشد و در نهایت راهی تخت‌خواب می‌شود تا بخوابد. اما شب‌ها، اتفاقاتی عجیب به وقوع می‌پیوندند. هر شب، طوفان و زلزله‌ای شدید حادث می‌گردد و اوضاع را کُن فَیَکون می‌کند.

صبح که از راه می‌رسد، وضعیت دوباره آرام می‌شود. گوزن بیچاره که منشاء طوفان و زلزله را نمی‌داند، دست به کار می‌شود تا کمی به اوضاع سر و سامان دهد؛ خانه را مرتب می‌کند، برفِ جلوی خانه را پارو می‌کند و سایر کارهای روزانه را مو به مو تکرار می‌نماید. اما به راستی، علت زلزله و طوفان شبانگاهی چیست؟ انیمیشن کوتاه «هِی گوزن!» را تماشا کنید تا از تَه و توی ماجرا سر در آورید.

جوایز و افتخارات شاخص

- برنده‌ی جایزه‌ از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم دانشجویی اِف‌اِف‌ئی‌اِس‌تی» (FFeST International Student Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن» / سال 2015 میلادی - رومانی
- برنده‌ی جایزه‌ از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم منچستر» (Manchester International Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن» / سال ۲۰۱۶ میلادی

درباره‌ی اثر

همه‌ی ما در روندِ گذرانِ روزهای متوالی زندگی، با وقایع و اتفاقات متعدد مواجه می‌گردیم. منشاء و ریشه‌ی بسیاری از این رویدادها را می‌دانیم اما برخی از پیشامدها نیز وجود دارند که از علتِ وقوع آن‌ها کاملاً بی‌اطلاعیم. حتماً شما هم با ما هم‌عقیده‌اید، هنگامی که یک انسان از منشاء و علت یک اتفاق مطلع باشد، راحت‌تر می‌تواند با آن کنار بیاید. با ریشه‌یابیِ وقایع، حتی می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به خسارات و تلفات اقدام کرد؛ این مسئله، به خصوص در مواقع بحرانی بسیار حائز اهمیت است، چون با دانستن دلایل وقوع یک پیشامد، می‌توان نسبت به اتخاذ تصمیمات مناسب و بهره‌گیری از راهکارهای مشکل‌گشا مبادرت ورزید.

توضیحات بالا را گفتیم تا کمی پیش‌زمینه پیرامون سوژه‌ی انیمیشن کوتاه «هِی گوزن!» داشته باشید. بله، محوریت انیمیشن معرفی شده در این بخش، مواجهه با مشکلی است که ریشه و علتِ آن بر شخصیتِ اصلیِ داستان پوشیده است. گوزنِ به تصویر کشیده شده در ماجرا، بدون آنکه خود از دلیل وقوع اتفاقاتِ پیرامون آگاه باشد، روزانه یک سری کارهای تکراری و بی‌حاصل را انجام می‌دهد. او به جای اینکه وقت خود را صرف امور مفرح‌تر و مفیدتر کند، بخش عمده‌ای از روز را به انجام کاری سخت و ملال‌آور چون «پارو کردن برف‌های جلوی خانه» اختصاص می‌دهد.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که طوفان‌ها و زلزله‌های محل زندگی گوزن، ریشه‌ی طبیعی دارند و بنا به اقتضای شرایطِ جغرافیاییِ محیط به وقوع می‌پیوندند، اما هر چه که در داستان جلوتر می‌رویم، بیش از پیش در می‌یابیم که منشاء پیدایش طوفان‌ها و زلزله‌ها می‌تواند به عاملی فراطبیعی و غیرعادی مرتبط باشد.

از قضا، نکته‌ی جذابیت‌آفرین انیمیشن «هی گوزن!»، همین تعلیق معماگونه‌ای است که مخاطب را تا انتهای اثر با خود همراه می‌سازد. به بیان دیگر می‌توان گفت، این تعلیق، که کمی هم چاشنی طنز و کمدی به همراه دارد، برگ برنده‌ی اثر است. بیننده، مشتاقانه انیمیشن را دنبال می‌کند تا ببیند واقعاً منشاء زلزله و طوفان چیست؟ آیا مطابق با تصور گوزن، صرفاً دست طبیعت در این وقایع در کار است یا باید عاملی فراطبیعی را جستجو کرد؟

طبیعتاً، برای انیمیشنی که از عامل تعلیق در سر تا سر داستان خود بهره می‌گیرد، پایان‌بندیِ داستان می‌تواند بسیار مهم باشد. خوشبختانه، پایانِ داستانِ «هی گوزن!» بسیار خوب، غیرقابل انتظار و جذاب از کار در آمده است. از این پایانِ شگفت‌انگیز صحبتی نمی‌کنیم تا جذابیتِ تماشای اثر برای شما حفظ شود.

پی‌نوشت: انیمیشن «هی گوزن!» را حتماً به صورت کامل و تا انتهای تیتراژ تماشا کنید. بعد از تیتراژ، فرجامِ گوزنِ داستان به تصویر کشیده شده است.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی لینک زیر کیک کنید
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۳)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میترا

      خیلی زیبا بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج