۷۱۰۲۶۶
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

ایرانی‌ها زیاد سفر خارج می‌روند؟!

روزنامه شهروند در یادداشتی به نقد سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان سفرهای خارجی ایرانیان پرداخت.

روزنامه شهروند در یادداشتی به نقد سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان سفرهای خارجی ایرانیان پرداخت.

این روزنامه در ادامه می نویسد: «ایرانی‌ها زیاد مسافرت خارجی می‌روند» این ادعای ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی است اما این ادعا چقدر صحت دارد؟ آیا ما ایرانی‌ها زیاد از اندازه مسافرت خارجی می‌رویم؟ درحالی رئیس‌کل بانک مرکزی ادعا کرده که مسافرت خارجی در ایران بیش از حد معمول است و باید متعادل شود که کشور ایران حتی جایی در بین کشورهای «گردشگر فرست» جهان ندارد. چین، آمریکا و آلمان در صدر کشورهای گردشگر فرست قرار دارند و سازمان جهانی گردشگری در لیست ١٠ تایی خود جایی برای ایران قایل نشده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بنابر خلاصه آمارهای‌ سال ۲۰۱۴و ۲۰۱۵ سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرده که ایرانی‌ها در سفرهای خارجی خود رقمی بالغ بر ۷میلیارد و ۵۱۷میلیون دلار هزینه کرده‌اند و این طرف ماجرا، چینی‌ها در ‌سال گذشته ٢٦١‌میلیارد هزینه‌کرد خروج از کشور خود را پرداخت کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا، بعد از چین با هزینه‌کرد ١٢٢‌میلیارد دلار در رتبه دوم این لیست قرار دارد.

تعداد گردشگران خروجی ایران جایی در بین تعداد گردشگران خروجی جهانی ندارد. فارغ از این‌که گردشگران خروجی هر کشوری ‌سال گذشته چقدر هزینه کرده‌اند، سایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام کرده که تعداد گردشگران جهانی در این ‌سال به ١,٢‌میلیارد نفر رسیده و این درحالی است که گردشگران خروجی ایران ٩‌میلیون نفر و گردشگران ورودی کشورمان ٧‌میلیون نفر اعلام شده‌اند.

دکتر محمود ضیایی، تحلیلگر صنعت گردشگری با رد ادعای سیف می‌گوید: آقای سیف باید بگویند که این ادعا را براساس کدام آمار کرده‌اند و اگر حتی این ادعا صحت داشته باشد، بالا بودن تعداد سفرهای خارجی ایرانی‌ها می‌تواند نشان توسعه و افزایش سطح فرهنگ آنها در حوزه گردشگری باشد.

درحالی‌که روند خروج گردشگر از کشورهای توسعه یافته همواره صعودی است، مروری بر گردشگران خروجی ایران در سال‌های پیش حاکی از آن است که ما در سال‌های مختلف، افزایش و کاهش‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم و همین نوسان گویای آن است که نمی‌توان با یک ادعای یک خطی گردشگری خروجی ایران را بیشتر از حد تعادل دانست. در‌ سال ٢٠١٤ حدود ٧/٧‌میلیون گردشگر از کشور خارج شده بود که این میزان در‌ سال ٢٠١٥ با کاهش ١٤‌درصدی به ٦٢/٦‌میلیون نفر رسید. آخرین آمار مربوط به‌ سال گذشته اما گویای این است که ٩‌میلیون ایرانی کشور را به مقاصد تفریحی جهان ترک کرده‌اند.

محمود ضیایی، تحلیلگر حوزه گردشگری از ولی‌الله سیف می‌خواهد که ادعای خود را اثبات کند. او می‌گوید: اگر مردم ما به درک اهمیت سفرهای جهانی و صنعت گردشگری رسیده‌اند، به این معناست که ما یک گام به توسعه‌یافتگی نزدیک شدیم. چرا باید از این اتفاق ناراضی باشیم و آن را منفی قلمداد کنیم؟ آیا به چین، آمریکا و آلمان نزدیک شدن اشتباه است؟

آقای سیف توضیح بدهند که از کجا به این ادعا رسیده‌اند و آن را چگونه تفسیر کرده‌اند؟

چین در بسیاری از آمارهای جهانی در صدر جداول ایستاده‌ است و می‌توان این صدرنشینی را به جمعیت کم نظیر این کشور نسبت داد.

آخرین جمعیت چین یک‌میلیارد و ٣٩١‌میلیون و ٢٦٠‌هزار نفر اعلام شده است. هزینه‌کرد خروج گردشگران از این کشور را هم ٢٦١‌میلیارد دلار اعلام کرده‌اند و این آمارها به ما می‌گویند که هر شهروند چینی برای خروج از کشور حدود ٢٠٠ دلار هزینه کرده است. سراغ آمریکا می‌رویم و از تقسیم هزینه‌کرد گردشگران آمریکا به جمعیت آنها به جایی می‌رسیم که هر گردشگر آمریکایی برای خروج از کشور خود، ٣٧٥دلار هزینه کرده است. ایران اما کجای این آمار ایستاده است؟ هر ایرانی‌ سال گذشته تنها ٩٣ دلار ارز با خود از کشور خارج کرده است.

خوب است بدانید که براساس گزارش UNWTO، مردم کشورهای آسیا و اقیانوسیه در‌ سال ٢٠١٦ در سفرهای خارجی خود ٤٧٣‌میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که ٣٩‌درصد از کل مقدار جهانی را تشکیل می‌دهد. شمال‌شرقی آسیا بزرگترین بخش این هزینه‌کردها را تشکیل می‌دهد چرا که چین وزنه سنگینی برای آسیا به شمار می‌رود و منجر به رشد سفرهای ورودی به کشورهای زیادی در آسیا، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده. این کشور اکنون بیش از نیمی از هزینه‌کرد سفرهای خارجی آسیا یعنی ٥٥‌درصد را برعهده دارد و ٢١‌درصد از عواید توریسم بین‌المللی را ایجاد می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خلیلی قوشچی

      اگه مردم زیاد میرن سفر خارج بازم تقصیر شماهاست
      وقتی یه دختر نمیتونه راحت بره فوتبال رو نگاه بکنه و باید تو مملکت خودش گریم بکنه چرا نباید برن خارج؟
      وقتی طرف تو خونه خودش جشن میگیره و میریزن میگیرن چرا نباید فکر سفر خارج باشن؟
      وقتی تو شهرهامون حداقل امکانات که سرویس بهداشتیه نیست و یا اگه باشه افتضاحه چرا نباید برن اون ور
      مگه شما غیر از جاهای یمن و سوریه و عراق چیزی رو توی برنامه هاتون دارین که مردم بدونن کشور ما هم جای دیدنی داره

    • کورش

      ببخشید که این حرف را می زنم ، این گفته ها را کیلویی و فلحی است ، یعنی هیچ حساب و کتابی نداره ابر مدیران! ما هرجا کم می آورند ، از این صحبت ها می کنند ، این گفته آقای سیف را بگذازید کنار دیگر حرف هایی دیگر ابر مدیران کیلویی که شنیدیم :
      مشکل اساسی طلاق ، که ازدواج است!!!
      مشکل اصلی اعتیاد هم ، که معتاد شدن است!!
      مشکل اصلی تصادفات هم ، که مصرف زیاد بنزین است!!
      این جمله قصار هم اضافه کنیم:
      مشکل اصلی کمبود دلارهم ، زیادی مسافرت خارجی و جمشید بسم الله و صرافی ها هستند!!
      این کشور را به چه کسایی دادیم!!!
      خدایا آخر و عاقبت این مردم را ختم به خیر بگردان، آمین!

    • بدون نام

      به فرض هم زیاد باشه ، به نظرتون دلیلش چیه که مردم برای ترکیه و ارمنستان و دبی و .... این همه هزینه می کنن !!!!

    • محمدرضا بختیار

      متاسفم برای برداشت یک ژورنالیست! !!!دکتر سیف در مفهوم و معنای کنایی و طعنه زن این سخن را گفتند چون اجازه مستقیم برای خطاب قرار دادن برخی افراد نیست که چمباتمه زنانه بر روی خزانه ارزی ملی به اسم مسافرت های بی حد و بی سود ماموریتی خود در سیر حیف و میل کردن آن هستند!!

    • بدون نام

      مسولان کلا از اینکه به مردم خوش بگذرد ناراحت اند

    • مسعودانتظاری

      ببینید چکار کردید کا مردم میرن خارج اگر درداخل کشور تفریح بود بازم مردم می رفتند؟

    • خدا

      کلأ اگه با دقت امارهای سیف نه(گروه سیف)درسته نگاه کنید،متوجه میشید چطوری اقتصاد مملکت را نابود کرد وترکوند و صد البته به نفع خودش وخاندانش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج