۷۱۰۷۹۴
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

سفر مکرون به ایران خوشایند خواهد بود یا نه؟!

علی آهنی؛ سفیر پیشین ایران در فرانسه در روزنامه ایران نوشت: در اواخر ریاست جمهوری اولاند و بخصوص با روی کار آمدن مکرون و با توجه به سفر رسمی بهمن ماه ۹۴ دکتر روحانی به پاریس، ایده سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران زمزمه و مطرح شد.

علی آهنی؛ سفیر پیشین ایران در فرانسه در روزنامه ایران نوشت: در اواخر ریاست جمهوری اولاند و بخصوص با روی کار آمدن مکرون و با توجه به سفر رسمی بهمن ماه ۹۴ دکتر روحانی به پاریس، ایده سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران زمزمه و مطرح شد.

بعد از سفر رسمی دکتر ظریف به پاریس در خرداد ماه ۹۶ و در پاسخ به سفر بهمن ماه ۹۵ همتای فرانسوی‌اش به تهران، زمینه سازی‌هایی شد که در پاییز ۹۶ سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران انجام شود تا مقدمات سفر مکرون در بهار ۹۷ فراهم شود.

اما متأسفانه با توجه به برخی از تحولات در منطقه، شدت گرفتن شانتاژها و تهدیدهای ترامپ و برخی موضع‌گیری‌های دور از انتظار فرانسه که با مواضع ترامپ همسو بود، سفر لودریان به تهران با تأخیر در اسفندماه انجام شد. در واقع هدف اصلی لودریان از این سفر بیش از اهداف دوجانبه، تلاش برای دستیابی به داده‌هایی بود که بتواند به مکرون کمک کند تا با دست پر به واشنگتن برود و بتواند حتی الامکان موضع ترامپ را در قبال برجام آرام کند که با دریافت پاسخ‌های روشن و صریح مقامات کشورمان عملاً در این راستا نتیجه مطلوبی نگرفت. سفر مکرون به واشنگتن هفته گذشته انجام شد.

ترامپ سعی کرد با تحویل گرفتن فوق‌العاده مکرون در سفرش به واشنگتن، او را با مواضع خود همسو کند. مکرون نیز تلاش کرد با اتخاذ مواضعی که خوشایند ترامپ باشد او را نرم کند که به اصطلاح از خروج او از برجام در ۱۲ مه جلوگیری کند، اگرچه در مصاحبه‌اش به نوعی ابراز امیدواری ملایمی کرد مبنی بر اینکه بعید است ترامپ در برجام بماند.

خانم دلفین اُ رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و فرانسه و مبتکر نامه سرگشاده ۵۰۰ نماینده اروپایی به کنگره امریکا که گفته می‌شود از افراد نزدیک به حلقه مکرون نیز است، در رابطه با سفر مکرون به واشنگتن گفت: مکرون موفق شد موضع ترامپ مبنی بر «نه به برجام» را به موضع «موافقت با یک توافق جدید» تبدیل کند.

در نتیجه با توجه به مراتب فوق باید منتظر ابتکار عملی از سوی مکرون بود و بعید نیست در آینده نزدیک بحث سفرش به تهران مطرح شود که احتمالاً با توجه به مواضع نسبتاً همسوی مکرون با ترامپ، با برخی مخالفت‌ها در ایران مواجه خواهد شد.

سؤال اینکه آیا باید به سفر مکرون خوشامد گفت یا اینکه با توجه به مواضع مذکور، سفر او را به بعد موکول نمود؟
در پاسخ به این سؤال، به نظر می‌رسد نباید سفر مکرون را که نخستین سفر رسمی رئیس جمهوری فرانسه به ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود، در قالب تهدیدها و جنگ روانی ترامپ بررسی و تحلیل کرد.

روابط ایران و فرانسه، روابطی حائز اهمیت، دیرینه و همه جانبه بوده و از ظرفیت‌های وسیع و متنوع همکاری برخوردار است و طی سال های اخیر و بعد از سفر دکتر روحانی به پاریس وارد مرحله شکوفایی شده است، لذا منافع دو کشور ایجاب می‌کند که این روند بخوبی حفظ شود.

در نتیجه باید از این سفر، با زمینه‌سازی‌های قبلی حداکثر بهره‌برداری برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف و در راستای تأمین منافع مشترک به عمل آید.

بدیهی است این سفر فرصت رایزنی های سیاسی در سطح عالی را نیز فراهم خواهد ساخت و می‌توان ضمن تشریح دقیق دیدگاه‌های خود درخصوص برجام، تولید و آزمایش موشک‌های بالستیکی که جنبه کاملاً دفاعی و بازدارنده دارد و سیاست‌های منطقه‌ای، ذهنیت مکرون را کاملاً روشن ساخت و به علاوه نقطه نظرات و ایده‌های او را هم دقیقاً شنید که اگر با اصول ما مغایرت نداشته باشد و ما به ازای آنها روشن و از ضمانت اجرایی اطمینان بخش برخوردار باشد آن را مورد توجه قرار دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از اول هم نقشه همین بوده که آمریکا و اروپا این دعواهای زرگری را راه بیندازند تا بتوانند ضمن سرپوش گذاشتن بر تخلفات و عدم همکاری و کارشکنی آمریکا در برجام زیاده خواهیهای ترامپ را در مواردی مثل دفاعی و منطقه ای اجرا کنند وگرنه اروپا هیچوقت منافع خود در آمریکا را فدای ایران نمیکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت.مکرون مگه میخاد چی بگه.میخاد بگه موشک هاتون رو کنار بزارید تا بهتون حمله کنیم.

    • منتظر

      باجی که به فرانسه داده میشه به خود تولید کنندگان داخلی
      بدین

    • بدون نام

      برای آمریکا و خود فرانسه که دنبال اجرائی کردن زیاده خواهیهای ترامپ هست خوشایند خواهد بود

    • دوست

      بهترین راه دورزدن حلقه تنگ ترامپ،ارتقادادن سطح مناسبات
      باکشورهااللخصوص کشورهایی که باآمریکاهم پیمانی دارند.
      درست است که فرانسه نقش پلیس خوب رابازی می کند ولی
      درسیاستیکه که مکرون درپیش گرفته تقابل ورویارویی با ترامپ
      دراین برهه اززمان نیست.

      پاسخ ها

      • حمید مهدیخانی

        اینا میخوان ما رو مثله لیبی و عراق کنن گشنه بمونیم ولی باج ندیم به این کشورا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج