جاباما
۷۱۱۵۲۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

پایان توقیف «عصبانی نیستم» با حذف ۱۱ دقیقه!

نسخه اصلی این فیلم سینمایی که در جشنواره برلین به نمایش درآمد ۱۱۰ دقیقه بود اما نسخه‌ای که اکنون در سنیماها به نمایش درمی‌آید ۹۹ دقیقه است. بنابراین دست کم یازده دقیقه از این فیلم سینمایی سانسور شده اما با توجه به اینکه ممکن است برخی سکانس‌های حذفی با سکانس‌های تازه جایگزین شده باشد، ممکن است میزان ممیزی بیش از ۱۱ دقیقه باشد.

تابناک: فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» پس از پنج سال بالاخره رنگ پرده را دید و در غیرمنتظره ترین افتتاحیه برای نخستین بار اکران عمومی شد و بدین ترتیب از توقیف درآمد؛ فیلمی که رضا درمیشیان در مقام کارگردانش، برای رفع توقیفش سینمای ایران را بسیج کرد و در شرایطی که این اتفاق هر روز دور از دسترس‌تر از گذشته به نظر می‌آمد، اکنون محقق شده است.

ساعت یک بامداد روز جمعه، زمان مرسوم برای برگزاری افتتاحیه یک فیلم سینمایی نیست اما رضا درمیشیان کارگردان به همراه نوید محمدزاده و باران کوثری که نقش‌های اصلی را در فیلم «عصبانی نیستم» ایفا کردند، در سینما کوروش با استقبال گسترده مواجه شدند و جمعیت گسترده‌ای به تماشای فیلمش در نامتعارف‌ترین افتتاحیه سینمای ایران نشستند؛ نامتعارف‌ترین افتتاحیه برای فیلمی که نامتعارف‌ترین شرایط را پشت سر گذاشته و بسیاری گمان می‌کردند با وجود جرح و تعدیل‌ها، هیچ گاه رنگ پرده را نخواهد داد.

«عصبانی نیستم» داستان «نوید» با نقش آفرینی نوید محمدزاده دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. در نهایت فیلم به یک تراژدی منتهی می‌شود اما این تراژدی در نسخه به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر وجود نداشت و در نسخه اکران عمومی نیز خبری از آن فینال جنجالی نیست اما به نظر می‌رسد با تلاش درمیشیان اغلب بخش‌های حیاتی فیلم حفظ شده است.

«عصبانی نیستم» در همان زمان رونمایی در جشنواره فیلم فجر نیز جنجال آفرین بود و به واسطه برخی تهدیدها، شرایط تا لغو اکران این فیلم در کاخ جشنواره فیلم فجر نیز پیش رفت؛ اما با سانسور و حذف سکانس‌های پایانی، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. «عصبانی نیستم!» در شش رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری)، بهترین تدوین (هایده صفی یاری)، بهترین صدابردار (نظام الدین کیایی)، بهترین صداگذار (محمد رضا دلپاک)، بهترین جلوه‌های ویژه (امیر سحرخیز و کامران سحرخیز) کاندید شده بود که البته این جوایز در نهایت به این فیلم نرسید.

آن گونه که بعداً افشا شد، قرار بوده جایزه بهترین بازیگر به نوید محمدزاده اهدا شود اما شدت گرفتنِ حواشی، باعث شده بود این جایزه به رضا عطاران برسد. عطاران برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست، زیرا رأی هیأت داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده. به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین». این وضعیت باعث شد در دوره‌های بعد از نوید محمدزاده با اهدای دو سیمرغ به نوعی دلجویی شود و این عقبه جذاب جشنواره فیلم فجر است!

«عصبانی نیستم» تاکنون چهار بار تا پای اکران رفته بود اما هر بار به نحوی مانع از این اتفاق شدند و به همین دلیل وقتی سخن از اکران این فیلم در روز ۱۲ اردیبهشت و تصویب این موضوع به میان آمد، همراه با تردیدهای جدی بود، چون حتی اگر پای قانون احتمالات را پیش کشیده می‌شد، اینکه بار پنجمی برای توقیف در کار باشد، شانس بیشتری نسبت به اکران داشت؛ اما هزینه‌هایی که عدم اکران این فیلم در نوبت چهارم داشت، باعث شد بازی تازه‌ای به راه نیافتد و این فیلم بالاخره اکران عمومی شود.

پس از آخرین نوبت لغو اکران این فیلم سینمایی، ۱۲۰ سینماگر مشتمل بر مطرح‌ترین چهره‌های سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به وضع موجود سینما انتقاد کردند و نسبت به بى‌اعتبار شدن پروانه نمایش و سانسورهاى چندباره که موجب بوجود آمدن فضاى ناامنى در عرصه سینما و تضییع حقوق هنرمندان مى‌شود، انتقاد کردند؛ نامه‌ای که نشان داد درمیشیان برخلاف اغلب کارگردانان‌ِ همکارش، تا زمان اکران فیلمش از پای نخواهد نشست و با گذر از فیلمش، به سراغ اثر تازه‌ای نمی‌رود.

نسخه اصلی این فیلم سینمایی که در جشنواره برلین به نمایش درآمد ۱۱۰ دقیقه بود اما نسخه‌ای که اکنون در سنیماها به نمایش درمی‌آید ۹۹ دقیقه است. بنابراین دست کم یازده دقیقه از این فیلم سینمایی حذفیات داشته اما با توجه به اینکه ممکن است برخی سکانس‌های حذفی با سکانس‌های تازه جایگزین شده باشد، ممکن است میزان ممیزی بیش از ۱۱ دقیقه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      ای کاش هیچ وقت اکران نمیشد.
      فیلمهای پر از افسردگی و ناامیدی سودی برای مردم ایران نداره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج