۷۱۲۲۵۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سیگنال‌های مصالحه در شبه جزیره کره

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به پنتاگون دستور داده تا گزینه‌های مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی را بررسی کند. این خبر در زمانی اعلام می‌شود که ظرف چند هفته آینده قرار است دیداری سرنوشت‌ساز میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی برگزار شود.

دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به پنتاگون دستور داده تا گزینه‌های مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی را بررسی کند. این خبر در زمانی اعلام می‌شود که ظرف چند هفته آینده قرار است دیداری سرنوشت‌ساز میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی برگزار شود. به‌نظر می‌رسد دو کشور یکی پس از دیگری موانع دیدار را به صورت گام‌به‌گام برمی‌دارند. به اعتقاد مقامات آمریکایی، معاهده صلح میان دو کره می‌تواند ضرورت حضور ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در شبه‌جزیره را کاهش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به پنتاگون دستور داده تا گزینه‌های مربوط به خروج نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی را بررسی کند. این خبر در زمانی اعلام می‌شود که ظرف چند هفته آینده قرار است دیداری سرنوشت‌ساز میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی برگزار شود. به‌نظر می‌رسد دو کشور یکی پس از دیگری موانع دیدار را به‌صورت گام‌به‌گام برمی‌دارند. «مارک لاندر»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در سوم مه ‌۲۰۱۸، به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌نویسد کاهش سطح نیروها یک ابزار چانه‌زنی در مذاکرات ترامپ با کیم تلقی نمی‌شود؛ اما آنها اذعان می‌کنند که معاهده صلح میان دو کره می‌تواند ضرورت حضور ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در شبه‌جزیره را کاهش دهد. لاندر می‌افزاید: «ترامپ مصمم به خروج نیروهای آمریکایی از شبه‌جزیره است؛ زیرا این استدلال وجود دارد که کسی در راستای حفظ این نیروها در شبه‌جزیره کمکی نمی‌کند و هزینه آنها را نمی‌پردازد، این نیروها برای حفاظت از ژاپن و کره‌جنوبی حضور دارند و دهه‌ها حضور نیروهای نظامی آمریکا مانع تبدیل شدن کره‌شمالی به یک تهدید هسته‌ای نشده است.»

فشارهای بعدی ترامپ منجر به مذاکراتی جدی با کره‌جنوبی بر سر تقسیم هزینه‌های این حضور شد. براساس توافقی که در پایان سال ۲۰۱۸ منقضی می‌شود، کره‌جنوبی نیمی از هزینه‌های مربوط به حفظ نیروهای آمریکایی را می‌پردازد (حدود ۸۰۰ میلیون دلار در سال). نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان آمریکایی می‌نویسد که بعید است دستور ترامپ شامل خروج تمامی نظامیان آمریکایی از کره‌جنوبی باشد، بلکه به احتمال زیاد، او درصدد کاهش شمار آنها است. به گفته این کارشناسان، این دستور بیش از آنکه تحت‌تاثیر ملاحظات سیاست خارجی دولت آمریکا صادر شده باشد، ناشی از ناخرسندی رئیس‌جمهوری از هزینه سنگین ادامه حضور نظامی ایالات‌متحده در کره است.

این تصمیم برخی مقام‌ها را در پنتاگون و سایر نهادهای امنیتی به این باور رسانده که کاهش نیروها ممکن است موجب تضعیف اتحاد آمریکا با کره‌جنوبی و ژاپن شود و این ترس را در میان این دو متحد آمریکا برانگیزد که آمریکا ممکن است در مذاکرات هسته‌ای خود با کره‌شمالی این دو کشور را فراموش کند. با این حال، لاندر به نقل از کارشناسانی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، می‌نویسد: «معلوم نیست آیا ترامپ به‌دنبال گزینه‌هایی برای کاهش نسبی یا مطلق نیروهاست، اگرچه خروج مطلق بعید است.» این کارشناسان تاکید می‌کنند که بازنگری در تعداد و پیکربندی نیروهای آمریکایی مسلم است صرف‌نظر از اینکه جریان دیپلماسی با کره‌شمالی چه شود.

اما اشتیاق رهبران کره‌شمالی و آمریکا برای دیدار با هم موجب این نگرانی شده که ممکن است ترامپ نیروهای آمریکایی را در ازای دریافت امتیازی بیشتر از کره‌شمالی کاهش دهد. آنچه بر نگرانی‌ها می‌افزاید این است که جیمز متیس، وزیر دفاع، هم جمعه گذشته (۷ اردیبهشت ماه) گفته بود که آینده حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه «روی میز» است. او گفته بود: «این بخشی از مساله است که ابتدا با متحدانمان و سپس با کره‌شمالی مورد بحث قرار خواهیم داد.» برخی کارشناسان نظر دیگری دارند. «ویکتور. دی. چا»، محقق کره‌ای در دانشگاه جورج تاون که روزی نامش در فهرست کسانی که قرار بود سفیر آمریکا در کره‌جنوبی شوند قرار داشت، می‌گوید عقب نشینی نیروها از سوی ترامپ ممکن است چند مزیت داشته باشد. ممکن است محبوبیت سیاسی او را افزایش دهد، پول آمریکا را نجات بخشد و به او در مذاکره با کیم دست بازتری ‌دهد. «کلی. ای. مگسامن»، یک مقام سیاسی ارشد در حوزه آسیا در پنتاگون در دولت اوباما می‌گوید: «حضور آمریکا در کره‌جنوبی بخش مقدسی از ائتلاف ماست.»

دولت کره‌جنوبی هفته گذشته اعلام کرد که این نیروها مورد نیاز هستند و باقی خواهند ماند و در نتیجه معاهده صلح میان دو کره نباید خارج شوند؛ اما حتی متحدان نزدیک رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تردیدهایی مطرح کرده‌اند در مورد منطقی که در پس حضور بلندمدت آمریکا وجود دارد. با این حال، «مون چانگ- این»، مشاور رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در مقاله‌ای بلند که به تازگی منتشر شد، این سوال را مطرح کرد: «در صورت امضای معاهده صلح میان دو کره چه خواهد شد؟» او در مقاله‌اش در پاسخ به این سوال می‌نویسد: «توجیه تداوم این حضور دشوار خواهد شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج