۷۱۲۶۱۷
۶ نظر
۵۰۱۶
۶ نظر
۵۰۱۶
پ

هدف مراکش: کسب رضایت دشمنان ایران

یک دیپلمات جزائری با بیان این‌که «مراکش از هیچ چیز یک مشکل ایجاد کرد»، گفت: هدف مراکش از تشدید تنش‌ها کسب رضایت دشمنان ایران است.

خبرگزاری ایسنا: یک دیپلمات جزائری با بیان این‌که «مراکش از هیچ چیز یک مشکل ایجاد کرد»، گفت: هدف مراکش از تشدید تنش‌ها کسب رضایت دشمنان ایران است.

یک دیپلمات جزائری که نامی از آن ذکر نشده است، در گفت‌وگو با سایت خبری عربی ۲۱ گفت: دیداری که میان نورالدین عیادی، دبیرکل وزارت خارجه الجزایر و سفیر مراکش بعد از اظهارات وزیر خارجه مراکش انجام شد، نیم ساعت طول کشید و طبق اصول دیپلماتیک کشور الجزایر این اظهارات را محکوم کرد.

وی افزود: مراکش از هیچ چیز یک مشکل بزرگ خلق کرد و با طرح این ادعا که الجزایر از پولیساریو حمایت می‌کند و هم‌پیمان ایران است و از پرونده هسته‌ای ایران نیز حمایت می‌کند تلاش کرد تا در الجزایر نفوذ کند و رضایت دشمنان ایران یعنی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌ (فارس) را به دست بیاورد.

این دیپلمات افزود: ما بر این باوریم که این اقدام مراکش به آن اندازه که با موضع الجزایر در مور مساله هسته‌ای ایران و درگیری‌های کشورهای حاشیه خلیج (فارس) با تهران ارتباط دارد با موضع الجزایر در مورد صحرای عربی ندارد.

وی بابیان این‌که «برخی‌ها تلاش می‌کنند که کشور الجزایر را تضعیف کنند و به آن برچسب حمایت از پولیساریو بزنند»، گفت: آری الجزایر روابطی با ایران دارد اما در مورد درگیری میان تهران و کشورهای عربی هیچ موضعی اتخاذ نکرد و روابط خارجی الجزایر با ایران ارتباطی با روابطش با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) ندارد و الجزایربا هر کشوری روابط دوجانبه دارد.

به گزارش ایسنا، ناصر بوریتا، رئیس دستگاه دیپلماسی مراکش در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این کشور سفارت خود را در تهران خواهد بست و سفیر ایران در رباط را اخراج خواهد کرد.

وی مدعی شد: ایران و هم‌پیمان آن یعنی حزب‌الله از طریق آموزش و مسلح کردن افراد، به جبهه پولیساریو کمک می‌کنند.

بوریتا اظهار کرد: مراکش هیچ چاره‌ای ندارد؛ جز این که روابط دیپلماتیک را قطع و سفارت خود در تهران را تعطیل کند.

بوریتا مدعی شد، حزب‌الله موشک‌های سطح به هوا در اختیار پولیساریو قرار داده و این کار با اجازه ضمنی سفارت ایران در الجزایر صورت گرفته است.

مقامات الجزایر ضمن رد اظهارات وزیر امور خارجه مراکش در خصوص قطع روابط دیپلماتیک کشورش با ایران سفیر این کشور را احضار کردند.

عبدالعزیر بن علی شریف، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر اعلام کرد که دبیر کل وزارت خارجه الجزایر روز گذشته(چهارشنبه) با سفیر مراکش دیدار و در جریان آن مخالفت مقامات الجزایری را با اظهارات بی‌پایه و اساس وزیر خارجه مراکش که به طور غیر مستقیم الجزایر را در موضوع مربوط به ایران وارد کرده بود، اعلام کرد.

در این راستا، جنبش حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ادعاها و اتهامات وزیر امور خارجه مراکش را مبنی بر حمایت این جنبش از جبهه پولیساریا و آموزش عناصر آن به طور کلی تکذیب کرد و افزود، تأسف‌بار است که مراکش به علت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان به چنین اتهاماتی متوسل می‌شود.

حزب‌الله لبنان در این بیانیه اعلام کرد، بهتر است وزارت امور خارجه مراکش در جست‌وجوی بهانه‌ای محکم‌تر و متقاعدکننده‌تر برای قطع روابط با ایران باشد؛ ایرانی که به جای درست کردن چنین بهانه‌های واهی و پوشالی، در کنار فلسطینیان ایستاده است و از آرمان فلسطین حمایت می‌کند.

در پی ادعای مقامات مراکشی مبنی بر همکاری ایران با جبهه پولیساریو و تصمیم این کشور به اخراج سفیر ایران در مراکش و تعطیلی سفارت خانه این کشور در ایران به این بهانه، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنشی همکاری سفارت ایران در الجزایر با این جبهه را تکذیب کرد.

بهرام قاسمی اظهارات منتسب به وزیر امورخارجه کشور مغرب مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه پولیساریو را نادرست و موضوعی خلاف واقع عنوان و همچنین اظهار کرد: همانگونه که در روزهای اخیر و در تماس‌های مقامات دو کشور مطرح شد و مقامات ایرانی این موضوع را کاملا بی اساس و عاری از حقیقت و مردود دانستند، لازم می‌دانیم با صراحت تمام بار دیگر تاکید نمائیم که یکی از مهم‌ترین پایه‌های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت‌ها و کشورهای جهان احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز در جریان تماس تلفنی با محمد ششم، تصریح کرد: عربستان در برابر هرگونه تهدید علیه امنیت، ثبات و تمامیت ارضی مراکش در کنار این کشور می‌ایستد و از آن حمایت می‌کند.

همچنین ساعاتی پس از اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران با ادعای حمایت تهران از جبهه پولیساریو، امارات از این اقدام رباط استقبال و حمایت کرد.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در رابطه با حساسیت مراکش نسبت به مسائل ملی و مخالفت با دخالت‌های ایران در امور داخلی خود، در کنار مراکش هستیم و سیاست و رویکرد حمایتی ما از این کشور یک میراث تاریخی است.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین نیز با انتشار پیامی در حساب توییتری خود از حمایت قاطع کشورش از قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران خبر داد.

خالد بن احمد همچنین افزود: "همانطور که مراکش همواره در کنار ما بوده است هر کجا که لازم باشد ما نیز در کنار مراکش خواهیم بود".

وزارت خارجه قطر در پی این اقدام مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما به منظور حفظ وحدت و یکپارچگی مراکش و مقابله با هرگونه تلاشی برای ایجاد ناامنی در آنجا از موضع مراکش حمایت می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه بر اهمیت احترام به اصول روابط میان کشورها، احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی دیگران و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز تاکید شده است.

یک منبع مسئول دروزارت خارجه کویت نیز ضمن حمایت از این اقدام مراکش مدعی شد: کویت دخالت ایران در مراکش را به شدت محکوم می‌کند و هرگونه تلاش برای هدف قرار دادن امنیت و ثبات و یکپارچگی آن را رد می‌کند.

این منبع کویتی بر اهمیت احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی دیگران که از اصول روابط میان کشورهای مختلف به شمار می‌رود، تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن نیز در واکنش به این اقدام مراکش در صفحه توئیتر خود نوشت: ما در کنار ملت مراکش می‌ایستیم و برای مقابله با هرگونه تهدیدی که ثبات و یکپارچگی آنها را به خطر می‌اندازد از آنها حمایت می‌کنیم.

همچنین محمود عفیفی سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب ، گفت: بیانیه‌ای که در نشست سران عرب در ظهران عربستان در مورد ایران صادرشد موضع عربی سختی برای رد کردن دخالت‌های ایران و مقابله با آنها منعکس کرد و کمیته چهارجانبه مرتبط با این موضوع به منظور یکی کردن مواضع برای مقابله باتهدیدات و دخالت‌های ایران تلاش زیادی می‌کند.

وی افزود: تحولات اخیری که در مراکش اتفاق افتاد این را می‌طلبد که کشورهای عربی در مقابل استراتژی ایران که هدف آن ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی است، دست بسته نمانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه.غلطی.می.خواهیدبکنید.....ایران.نبودتاحالا.قبرستان.بودین

    • بدون نام

      اینم از مراکش

    • بدون نام

      لعنت برذات کثیف همه شون خصوصا اون قطر نمک نشناس که ازهمه طرف محاصره وداشتند از گرسنگی می مردند یااین کویت وبحرین که اندازه یک حمام هم تونقشه دنیا جای ندارند انشالاه خدا سابه ڟلم را از سرشون کم نکنه که واقعا مستحق ڟلم می باشند خداراشکرکه دارن باما قطع رابطه می کنند پدرسوخنه های زبان نفهم یادشون رفته یه زمانی بدون اجازه ایران جرات فروش یک بشکه نفت رانداشتند امیدواریم این مساله زنگ خطری باشه برای دولت ماکه به هیج کدام ازاین کشورها اعتمادنکنند ودلسوزی بیجابرای آنهانکنند بدبختانه مارتوی آستینمون پرورش میدیم

    • علی

      با سلام
      ضمن تشکر از شما.
      لطفا اخبار را مختصر و مفید بگذارید... بسیاری از توضیحات غیرضروری هستند وارزشی خبری ندارند.

    • بدون نام

      روحانی باعث شد با همه دنیا دشمن بشیم.زمان احمدی نژاد اینطوری نبود.

    • ناشناس۲

      جالبه اگر ایران نبود همین قطر تا الان اشغال شده بود واقعا خیانت در وجود اعرابه البته نه از نوع ایرانیش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج