جاباما
۷۱۲۸۵۸
۲۱ نظر
۵۱۵۸
۲۱ نظر
۵۱۵۸
پ

بیمار ایرانی، بیمار خارجی

مقایسه هزینه ویزیت و بیمارستان در ایران با سایر کشور‌ها

یکی از طرح های دولت که مخالفان و موافقان زیادی داشت و بعد از اجرایی شدن، نتوانست آنچنان که باید مردم را راضی کند، طرح تحول سلامت بود. در اواخر اسفند ۹۶ با گذشت چند سال از اجرای آن اعلام شد این طرح با کمبود بودجه روبروست و در صورت افزایش پیدا نکردن اعتبار مجبور به کاهش خدمات خواهد بود.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: یکی از طرح های دولت که مخالفان و موافقان زیادی داشت و بعد از اجرایی شدن، نتوانست آنچنان که باید مردم را راضی کند، طرح تحول سلامت بود. در اواخر اسفند ۹۶ با گذشت چند سال از اجرای آن اعلام شد این طرح با کمبود بودجه روبروست و در صورت افزایش پیدا نکردن اعتبار مجبور به کاهش خدمات خواهد بود.

همچنین گفته شد که ناتوانی وزارت بهداشت در تامین مالی پزشکان و نارضایتی آنها از جمله مشکلات طرح است. این مسئله باعث شد تا با در نظر گرفتن این طرح به سراغ طرح های سلامت کشورهای مختلف برویم تا ببینیم مردم در دنیا چگونه هزینه های درمان خود را پرداخت کرده و دولت چه خدماتی در این زمینه به آنها داده است. امری که باعث شده متوجه شویم که همه نظام های سلامت در کشورهای پیشرفته دنیا آنچنان جالب نبوده و هر کدام ضعف های مخصوص خود را دارند.

مقایسه هزینه ویزیت و بیمارستان در ایران با سایر کشور‌ها

ولی قبل از این که به سراغ این طرح ها برویم اول کمی اوضاع ایران را بررسی کنیم. حق ویزیت پزشکان عمومی حدود 12 هزار تومان و متخصصین به حدود 17 هزار تومان می رسد. در بخش خصوصی این رقم ها به ترتیب حدود 24 هزار و 45 هزار تومان است.البته دفترچه های بیمه ای خاصی این هزینه را نیز حذف کرده و ویزیت را رایگان می کنند. در بخش دارو با توجه به نوع بیمه و نوع دارو ممکن است دولت تمام هزینه ها را تقبل کند. هزینه تخت در بیمارستان ها هم متفاوت بوده و از حدود شبی 100 هزار تومان شروع می شود. با توجه به این رقم ها و هزینه های کم جراحی به نظر می رسد ایران جای خوبی برای درمان است ولی اول باید دیگر کشورها را بررسی کنیم.

فرانسه

در فرانسه سیستمی به اسم NHS وجود دارد که برای برابری همه در مقابل نظام سلامت طراحی شده است. بیشتر بیماران فرانسوی باید قبل از ویزیت دکتر هزینه پرداخت کنند، ولی بعد از آن سیستم سلامت این کشور مقدار یا تمام پولی که پرداخت کرده اند را به آنها بر می گرداند. در این میان بیماران خودمختارند که پیش چه دکتری با چه هزینه ای بروند. تمام سیستم پرداخت هزینه های مربوط به درمان از جمله ویزیت دکتر، روی کارتی به اسم Carte Vitale تعریف شده است. مثلا بیمار برای ویزیت دکتر که در فرانسه 23 یورو می شود از طریق کارت اقدام می کندو در فاصله پنج روز یا کمتر بخشی یا تمام هزینه را روی کارتش دریافت می کند.

معمولا سیستم سلامت این کشور تا 70 درصد هزینه را بر می گرداند ولی اگر طول درمان زیادی داشته باشید یا جزو طبقه فقیر قرار گرفته باشید، تمام هزینه به شما بر می گردد. با این حال یک بخش نیمه خصوصی به اسم muttuelle وجود دارد که به نوعی خدمات درمانی ویژه کارکنان محسوب شده و می تواند همان هزینه باقی مانده را نیز پشتیبانی کند. در سیستم داروخانه ای این کشور نیز شما با همان کارت سلامت پرداخت می کنید ولی فرق آن این است که دولت برای دارو هزینه بیشتری دریافت کرده و به جای 70 درصد، حداقل برگشتی حدود 15 درصد است.

ایرلند

ایرلند از لحاظ نسبت تعداد پرستار به جمعیت رتبه اول را بین کشورهای دنیا دارد ولی در بقیه موارد تقریبا رتبه ای متوسط کسب کرده است. ویزیت دکتر در ایرلند حدود 40 تا 60 یورو خرج بر می دارد. البته در سال 2015 دولت ایرلند قانونی تصویب کرد که طبق آن کودکان زیر شش سال نیاز به پرداخت حق ویزیت دکتر ندارند و به علاوه تمام هزینه های درمان آنها نیز رایگان تمام می شود.

به صورت میانگین هزینه های مربوط به دارو به ازای هر نسخه حدود 144 یورو است. البته کسانی که نیاز به مصرف دارو در دراز مدت دارند با داشتن کارتی از دادن این هزینه معاف می شوند هر چند باید به ازای هر دارو مبلغی حدود 2.5 یورو پرداخت کنند که سقف آن به ازای هر نفر 25 یورو است. البته تمام این هزینه ها در صورتی است که شما پیش دکتر رفته و بقیه روند درمان را طی کنید. اگر مستقیما به سراغ اورژانس بروید کمی داستان فرق می کند. در این موارد باید 100 یورو برای بستری شدن پرداخت کنید. هزینه هر شب بستری شدن در بیمارستان های دولتی این کشور نیز به حدود 75 یورو می رسد.

مقایسه هزینه ویزیت و بیمارستان در ایران با سایر کشور‌ها

سوئد

سوئد در زمینه درمان اوضاع خوبی دارد. تعداد دکترهای این کشور بسیار زیاد است و هر چند بیمارها هزینه نسبتا زیادی برای درمان می پردازند ولی در عوض هزینه داروهای شان خیلی کم می شود. در سوئد میزان هزینه ویزیت دکتر بسته به جایی است که مریض زندگی می کند، ولی به صورت معمول این هزینه چیزی بین هشت تا ۱۶ یورو است. کودکان تنها در صورتی این هزینه را پرداخت می کنند که به بخش اورژانس منتقل شده و بستری شوند.برای ویزیت یک متخصص هزینه شما تقریبا دو برابر شده و به حدود ۳۰ یورو می رسد. اگر کارتان به اورژانس بکشد، باید حدود ۳۰ یورو پرداخت کنید و به ازای هر شبی که مهمان بیمارستان هستید نیز باید هشت یورو بپردازید.

در سوئد تا زمانی که سیستم بیمارستان به نظام سلامت این کشور وصل باشد، فرقی نمی کند در بیمارستان عمومی یا خصوصی بستری شوید چرا که هزینه ها تقریبا یکی است. نظام سلامت سوئد یک قانون جالب دارد. برای پرداخت هزینه ها یک سقف در نظر گرفته است که حدود ۷۰ تا ۸۰ یورو با توجه به منطقه زندگی است. اگر در سال بیشتر از مقدار پول برای درمان بپردازید، بعد از آن تمام هزینه های شما رایگان است. برای نسخه دارو سقف تعیین شده دو برابر و حدود ۱۵۰ یورو است. در سوئد تنها حدود ۶۰۰ هزار نفر تحت بیمه خصوصی هستند. آنها هم بیشتر به خاطر خدماتی است که شرکت های خصوصی به کارمندان شان می دهند. این بیمه خیلی تاثیری روی هزینه درمان نداشته و فقط شما را بدون نوبت پیش دکتر می فرستد.

چین

جین از لحاظ هزینه های درمان چندان اوضاع جالبی ندارد. هر چند طی سال های گذشته هزینه زیادی برای بهبود زیرساخت ها کرده است که نشان می دهد قصد دارد عقب ماندگی را جبران کرده و به بقیه کشورها برسد. هزینه مشاوره درمان هنوز در این کشور پایین است. البته برای آنهایی که از کارت آبی تامین اجتماعی این کشور استفاده می کنند. هزینه این ویزیت ها در مکان های دولتی حدود دو یوآن (هر یوآن حدود ۹۰۰ تومان) است. این هزینه در برخی بیمارستان ها ممکن است به ۱۰۰ یوآن هم برسد.

با این حال هزینه های درمان و دارو به قدری گران است که می تواند به راحتی یک خانواده چینی را از پا در بیاورد. دولت این کشور می گوید تا سال ۲۰۲۰ همه مردم تحت بیمه قرار می گیرند و اکنون ۹۵ درصد تحت یک نوع بیمه هستند. با این حال همین بیمه ها نیز کار چندانی پیش نبرده و حسابی مردم را تحت فشار گذاشته است. مثلا دکترهایی که درآمد زیادی ندارند، بیماران را با داروهای بیش از حد روانه خانه می کنند تا از کنار آن چیزی هم به آنها برسد. از طرفی هزینه یک آمبولانس ساده نیز به صدها یوآن می رسد. این اتفاقات باعث شده تا نارضایتی عمومی از پزشکان این کشور زیاد شده و حتی در مواردی منجر به قتل متخصصان این رشته شود.

مقایسه هزینه ویزیت و بیمارستان در ایران با سایر کشور‌ها

ژاپن

در ژاپن هر چند هزینه ها برای درمان نسبتا زیاد است ولی در عوض این کشور موفق شده تا میانگین کمترین زمان نگهداری افراد در بیمارستان را به خود اختصاص دهد. همه مردم ژاپن باید تحت پوشش یک بیمه قرار بگیرند و به صورت معمول این بیمه ها توسط کارفرمایان برای آنها تامین می شود. با داشتن این بیمه ژاپنی ها فقط باید 30 درصد از هزینه های درمان خود را بپردازند. کسانی که خود کارفرما هستند و یا توسط کارفرما یا جایی بیمه شده اند تحت پوشش نظام سلامت این کشور قرار می گیرند و باید 30 درصد هزینه های درمان را خود پرداخت کنند. البته این رقم برای افراد بالای 70 سال به 10 درصد کاهش پیدا می کند. هزینه دارو با توجه به میزان حقوق و سن فرد ممکن است به صورت کامل توسط دولت پرداخت شود. راستی در ژاپن لازم نیست حق ویزیت به پزشک بدهید.

روسیه

روسیه دکترهای زیادی دارد و البته هزینه های درمان نیز کم است ولی در مقابل خروجی روند درمان در روسیه چندان امیدبخش نبوده و هنوز جای کار زیادی دارد. روی کاغذ هزینه های درمان برای تمام روس ها رایگان است اما در واقعیت داستان پیچیده تر از این حرف ها است. بیمه ها به درستی پرداخت نمی کنند. دکترها و پرستار پول چندانی دریافت نمی کنند و به همین خاطر شما برای یک درمان درست و حسابی باید به رشوه و بیمارستان های خاص رو بیاورید.

در توصیف وضعیت درمانی روسیه همین بس که چهار ماه پیش یک دکتر با مشت به صورت مریض زد و او را کشت! داروخانه در روسیه رایگان است و بسیاری از داروها که حتما باید با نسخه ارائه شود، روی کانتر داروخانه ها به راحتی در دسترس شما قرار می گیرد. آمبولانس هم به صورت تئوری رایگان است ولی خب آمبولانس های بخش خصوصی بسیار زودتر رسیده و به علاوه آمبولانس های دولتی نیز بدشان نمی آید برای خدمات شان از شما پول دریافت کنند.

استرالیا

استرالیا حسابی برای سیستم درمان خود خرج می کند و به علاوه دکترهای زیادی به نسبت جمعیت دارد. هزینه ویزیت دکتر در استرالیا حدود 50 تا 80 دلار است. البته تقریبا نصف این مبلغ توسط دولت به شما بر می گردد. در استرالیا روند درمان در بیمارستان کاملا توسط دولت پوشش داده می شود و از طرفی کسانی که در بخش خصوصی بیمه شده اند بیشتر به سراغ بیمارستان های خصوصی می روند تا خدمات خاص دریافت کنند. هزینه آمبولانس در استرالیا جزو هزینه های درمان حساب شده و در بعضی ایالت ها ممکن است مجبور شود بین 200 تا دو هزار دلار برای آمبولانس پرداخت کنید.

انگلیس

احتمالا تعریف نظام سلامت انگلیس را زیاد شنیده اید. این سیستم در بسیاری از جهات در رتبه اول دنیا قرار می گیرد ولی در پشت پرده این سیستم به تازگی اتفاقات بدی رخ داده است. سالمندان، چاق ها و الکلی ها هزینه های زیادی به این سیستم تحمیل کرده اند و از طرفی بدترین خروجی درمان سرطان نیز در این کشور دیده می شود. بیماری خاصی که در کشورهایی مثل استرالیا و آمریکا نتایج بسیار بهتری دارد. تقریبا هیچ کدام از بخش های روند درمان یک بیمار، از ویزیت گرفته تا جراحی هیچ هزینه ای نداشته و رایگان است. حتی آمبولانس هم در این کشور رایگان است، ولی با این حال شلوغی و سخت نوبت گرفتن در کنار دیگر موارد باعث شده تا 11 درصد جمعیت این کشور به سراغ بیمه های خصوصی بروند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میشه سر اینجا را در کشورهای اروپایی که خدمات عالی و عجیب و غریبی دارند نگذارید؟؟؟!!!!! لطفا سرتان در آخور خودتان باشد و اینقدر فضول اینجا و اونجا نباشید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      خجالت هم خوب چیزیه شماها چیتون شبیه کشورهای اروپایی است که خدمات درمانی آنجا را با اینجا مقایسه میکنید؟؟؟ پرروهای بی حیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ایرانی

      دقیقا چند سال پیش رفتی دکتر که انقدر ازتون ویزیت کم گرفتن?? دکتر عمومی 12000 تومان ?????!!!!
      الان توی درمانگاه های خیریه بدون بیمه دکتر عمومی 38000 هزار تومنه نویسنده محترم ....
      خودتون رو خر کنید. تونستی از این دکترای ارزون به ما هم معرفی کن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ويزيت پزشك عمومى در بيمارستانها و مراكز دولتى كه بيمه تامين اجتماعى و نيروهاى مسلح و مانند آن هستند ١٢٠٠٠ تومن هست.
        ميتونيد به تمام بيمارستانهاى دولتى سراسر كشور كه اين پولو ميگيرن مراجعه كنيد.
        ولي خوب... شلوغه و تبعات ارزونى هميشه شلوغي هيت.
        در تمام دنيا مراكز دولتى كه هزينه درمان ارزونتره شلوغتر هم هست حتى آمريكا و كانادا و استراليا.
        اين عدد ٣٨٠٠٠ براى پزشك عمومي مطمئنا واقعيت نداره و اگر ويزيت پزشك عمومي جايي ٣٨٠٠٠ تومن هست حتما از طريق شماره ١٦٩٠ به وزارت بهداشت اطلاع بديد و اونا چون دل خوشي از پزشكا ندارن (چون خودشون پزشك نيستن) بلافاصله رسيدگى ميكنن. امتحانش مجانيه.
        اگر جايي يه پزشك عمومي ٣٨٠٠٠ تومن ميگيره شك نكن مال ويزيت نيست يه خدمات ديگه اي هم ارائه ميده وگرنه ويزيت خودش همون ٢٤ تومن هست.
        شما ميخواى كمتر پول بدى بايد ١- بيمه باشي ٢- برى مركز درماني طرف قرارداد بيمه ت ، اين فرمول جهانى هست و هرجاى دنيا برى اگه بيمه نباشي بايد پول بيشترى بدى همونطور كه در مقاله هم گفته شده.

      • بدون نام

        بحث دیگه اینه که دکتر عمومی حداقل باید 15 دقیقه برای ویزیت وقت بزاره و دکتر متخصص 20 دقیقه

        که کاملا در ایران رایت میشه

    • بدون نام

      توي ايران هزينه درمان واقعا ارزان هست توي آمريكا و اروپا مردم عادي توان خيلي دكتر رفتن رو ندارن
      دكتر هاي ايراني واقعا ماهرن ولي داروهاي ايراني آب
      كاربر اولي راست گفته دكتر ايران با اروپا و آمريكا قابل مقايسه نيست بخاطر همينم همشون رو باسر كشورهاي ديگه قبول ميكنن و اقامت بهشون ميدن مثل آمريكا كانادا استراليا

    • بدون نام

      تو ايران وقتي تو مطب دكتر زيبايي ميري ميبيني صف طولاني نشستن مردم و تا دوسال آينده هم نوبت عملشون پر هست پس مردم ندار نيستن و درآمد دارن كه صرف زيبايي كنن
      ولي براي درمان ندارن بدبختن كلي از مريضا هر سه ماه بوتاكس نكنن هر دوهفته ناخن ترميم نكنن ميميرن ولي اگه بخوان پول درمان بيماري بدن ندارن بدبختن
      فقط دكتر تو ايران گناه كرده

    • بدون نام

      دقيقا من پزشك نيستم ولي پزشكا تنها گروهي هستن تو ايران كه واقعا درس خوندن طولاني مدت و دارن نون زحمتشون رو ميخورن ٢٠سال بعد كنكور بقول يكي از كاربرا درس خوندن پس نوش جونشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم ۱۴ سال درس خوندیم تو مهندسی دکترا گرفتیم ..هنوز یک کار ثابت و درست درمون نداریم ..ما آدم نبودیم ؟؟؟؟ حتما باید میرفتیم پزشک میشدیم؟؟؟

      • بدون نام

        اگر توان تشخیص بالا داشته باشند و برای درمان وقت بزارند. بله پولی که میگرند نوش جونشون.

    • بدون نام

      يكي از دوستان من مقيم كانادا هست پدرش براى ديدنش رفت كانادا شب دستشو با درب كنسرو بريد رفتن اورژانس يه مركز درماني خيلي راحت بهش گفتن چون مسافرى و بيمه ندارى ٧٠٠ دلار هزينه بخيه زخم و ويزيت متخصص جراحي هست تازه اونم صبح بايد بياي چون مشكلت اورژانس نيست الان برات پانسمان ميكنيم ميري صبح مياي!
      خلاصه بنده خدا با همون پانسمان برگشت ايران رفت اينجا براش با ١٢٠ تومن بخيه كردن.
      تو ايران ملت ساعت ٤ صبح ميرن اورژانس بيمارستان خصوصي ٢٣٠٠٠ تومن ويزيت دكتر ميدن ميگن يه هفته ست سرماخورديم! كسي جرأت داره بهش بگه بعد يه هفته چرا ٤ صبح اومدي اورژانس بيمارستان واسه سرماخوردگي؟!!

    • بدون نام

      مهندسامون هيچ هنري ندارن فقط ادعا دارن پزشكا حداقل چند مريض خوب ميكنن دوست عزيز اشتباه نكن ظاهر بين هم نباش
      قبولي كنكور پزشكي با شرايط درس خوندن و از زندگي گذشتن به كنار
      ٧سال عمومي
      ٢/٥سال گذروندن طرح توي بدترين مناطق كشور
      يكسال بعداز طرح درس بخونن تا آزمون سخت تخصص رو قبول شن كه بعضي سال دوم وسوم شايد قبول شن
      ٤سال دوره تخصص كه بعضي رشته ها ٥سال
      دو سال طرح دوره تخصص و مجاني كار كردن توي بدترين مناطق
      ٢سال دوره فوق تخصص براي بعضي رشته ها ٣سال
      گذروندن طرح فوق تخصص تا ٤سال براي بعضي رشته ها
      تو چند سال براي يادگيري حرفه ات تلاش كردي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • علی

        تو برو حساب کن ببین مجموع درس خوندن مهندس تا دکترا با پزشک متخصص چقدر تفاوت داره.تازه تو میگی طرح طرح که یعنی کار میکنن تازه حقوق خوبی هم بشون میدن

    • بدون نام

      0
      0
      خدا ميدونه اگه تو ايران كسي واقعا ٥سال سخت تلاش كنه برا يادگيري يه حرفه قطعا درآمدش بيشتر از پزشكا هست اونا كه ٢٠سال تلاش ميكنن
      تو هر تلاشگري هم استثنا هست همينطور برا پزشكان بعضي پولدارن بعضي فقير همشون يه جور نيستن

    • بدون نام

      برای همین هست که ما ایرانیها که بسیار پول پرست هستیم، خودمون کشتیم که بچه هامون پزشک بشن.

    • بدون نام

      هزينه و درامد و خدمات بيمه بايد با هم مقايسه شود نميشه هزينه درمان يك كشور جهان اول را فقط با هزينه درمان ايران مقايسه كرد
      لطفا قياس مع الفارق نكنيد
      اين مقايسه ها منطقي و درست نيست و فقط كاربرد عوام فريبي دارد ....

    • نسیم

      میشه لطفا حقوق یه کارگر ایرانی رو با کارگر خارجی مقایسه کنید؟
      خب مسلمه ویزیت و هزینه دکتر متناسب با حقوق اون خارجیاس. توایران با چندغاز حقوق هزینه ها واقعا سرسام آوره.
      دقیقا چند وقت پیش قیمت بنزین ایران رو با خارج مقایسه می کردن. اول باید سطح درامد رو مقایسه کنید. اگه اوتجا بنزین لیتری 3 دلار باشه خب حقوقاشون حداقل 3000 دلاره
      حرص میخوره ادم اینجور مقایسه ها رو میبینه

    • بدون نام

      نه جناب ..مشکل مهندسا این نیست که کارشونو بلد نیستن ...ما هم بلد بودیم درس بخونیم هم مهارت کسب کنیم...شما که اطلاع نداری قضاوت بی مورد نکن...فقط فرق تو شرایط کاریه ..ما مهندسا شرایطمون به شدت تابع شرایط اقتصادی کشور ..تحریم...مسئولین بی خیال و هزار جور مشکل دیگه ست..پزشک از مریضی مردم پول درمیاره که همیشه هم مردم هستن هم مریضی هاشون.. برداشت اشتباه از حرفای من نکنید .منظورم این نیست که پزشک ها حق ندارن درآمد بالا و زندگی خوب داشته باشن من میگم این حق هرکسیه که زحمت کشیده باشه نه فقط یک قشر خاص...شما یک جوری حرف میزنین انگار فقط پزشک ها تو ی این کشور سختی درس و کار و .... کشیدن و بقیه مردم داشتن خودشونو باد میزدن ..! اینجوری نیست ....

    • بدون نام

      کشوری ک بالاترین درآمد مال پزشکان هست یک کشور بیمار و عقب افتاده اس و کشوری که معلمین بیشترین درآمد را دارند یک کشور متمدن و د
      پیشرفته محسوب میشه
      حالا جایگاه کشور ما رو خودتون بیابید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بالاترين درآمد تو ايران مال ١- آقازاده ها ٢- رانت خورهاي وصل به آقازاده ها ٣- دلال ها ٤- بازاريان و مديران شركتهاي خصولتى ٥- عمده فروشها و اينجور گروهها هست.
        اگه از نظر شما دكترا پولدارن پس فوتباليستها هم پولدارن! مگه همه فوتباليستها پولدارن كه همه دكترا پولدار باسن؟!!

      • مهدی

        شرایط هر کشور رو تک تک مردم اون کشور تغییر میدن ..در کشوریکه مردم در هر اداره ای که وارد میشن دستهاشون بروی سینه و سرشون از نشان ارادت شان مدام خم و راست میشه تا کارشون زودتر راه بیفته و با مشکلی روبرو نشن روز به روز کارمندان ادارات و مسولین خودخواه تر و متکبر تر میشن تا مردم در یک کشور یاد نگیرن که باید اعتراض کنند و انتقاد کنن پیشرفت نمیکنن هیچ جای دنیا نمیان حق شما رو بهتون بدن اونم به راحتی مگر و فقط مگر اینکه مردمی در یک دوره تلاش کرده باشند در مردم ایران من خبری از رفتارهایی نمیبینم که منجر به پیشرفت اونم در حد اعلی بشه در کشور ما ماشین دارها با خیال راحت پارک دوبل میکنن و ماشین خودشون رو وسط خیابون رها میکنن بدون اینکه کسی بهشون اعتراضی بکنه تا مردمی اینگونه داریم پیشرفت یه خیاله

      • بدون نام

        شما ایرانی هستی که درباره ی کشور خودت این طوری صحبت می کنی؟بخدا افقانستانی ها این طوری درباره ی کشور خودشوندصحبت نمی کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج