۷۱۳۴۳۴
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

استان‌های جنوبی آماده تعطیلات زمستانی هستند؟

اگر قرار باشد بحث تعطیلات زمستانی جدی شود، باید برنامه‌های زیرساختی آن نیز فراهم شود. اما آیا تاکنون کاری در این زمینه صورت گرفته است. مسئولان می‌گویند که این طرح در حد حرف باقی‌مانده است.

خبرگزاری ایلنا: اگر قرار باشد بحث تعطیلات زمستانی جدی شود، باید برنامه‌های زیرساختی آن نیز فراهم شود. اما آیا تاکنون کاری در این زمینه صورت گرفته است. مسئولان می‌گویند که این طرح در حد حرف باقی‌مانده است.

علی اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) اخیرا گفت: «طرحِ تعطیلات زمستانی در پیشنهادی به معاون اول رئیس جمهور، مطرح شد و تأثیرات مثبت این طرح به دکتر جهانگیری ارائه شد و امیدواریم این پیشنهاد به تأیید و تصویب هیئت دولت برسد.»

مونسان در دی‌ماه سال ۹۶ در حاشیه جلسه هیئت دولت؛ در جمع خبرنگاران نیز موافقت سازمان محیط زیست، آموزش و پرورش و سازمان گردشگری را با طرح پیشنهادی تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان اعلام کرده و گفت: «این طرح پیش از این هم مطرح شده بود اما دستگاه‌ها با هم اختلاف داشتند.» در ادامه هم متذکر شد که «اختلاف‌ها دیگر رفع شده است.»

به‌گفته معاون رئیس جمهور، هدف از اجرای این طرح کمک به رونق اقتصادی مناطق کم‌برخوردار در جنوب ایران است.

مونسان اخیراً میزان تعطیلات زمستانی را حدود ۲۰ روز تا یک‌ماه اعلام کرده و گفته است: «مناطق جنوبی کشور جاذبه‌های خوبی برای گردشگری در فصل زمستان هستند که اگر تعطیلات ۲۰ روزه تا یک ماهه مدارس اتفاق بیفتد، به توسعه گردشگری در این مناطق کمک خوبی می‌کند.»

با این حال، غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی (عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس) در واکنش به این طرح به همشهری گفته است: این طرح خوب است اما به کارشناسی دقیق نیاز دارد. هر سال بیش از ۱۰۰ روز یعنی حدود ۲۵ درصد از روزهای سال تعطیل است، بنابراین طرح تعطیلات زمستانی باید ابتدا کارشناسی و پس از آن به مرحله اجرا گذاشته شود.

او در ادامه گفته بود: چرخه اقتصاد ایران از تعطیلات زیاد لطمه خورده، برهمین اساس معتقدیم پیچیدن نسخه واحد برای تعطیلات زمستانی پاسخگو نیست.

حال؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در پاسخ به این سؤال که چه بسترسازی‌‌هایی در مبحث تعطیلات زمستانی در این استان صورت گرفته، به خبرنگار ما می‌گوید: استان هرمزگان از نظر خدمات سفر تقریباً مثل دیگر استان‌های کشور است؛ اما مسئله‌ای که هست اینکه در ایام تعطیلات جمعیت زیادی از مسافرها به جنوب کشور هجوم می‌آورند و در نتیجه هتل‌ها کفاف این جمعیت انبوه را نمی‌دهند.

محسن ضیایی این‌طور ادامه می‌دهد: در هنگام عید، ورودی ما به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد. بنابراین اختلاف زیادی بین تخت‌های موجود و تعداد مسافرین وجود دارد. البته از مکان‌های دیگری مثل آموزش و پرورش، پارک‌ها و ... نیز استفاده می‌شود.

او اشاره‌ای هم به سخنان علی اصغر مونسان کرده و می‌گوید: برای پرهیز از چنین مشکلاتی، اگر دوره‌های سفر را تقسیم‌بندی کنیم، می‌تواند مفید واقع شود تا در ایام عید این هجوم مسافر را نداشته باشیم. در طول سال شاید ظرفیت هتل‌های ما به ۳۰ درصد هم نرسد. این است که باید تعطیلاتی خاص را تعریف کنیم و با موافقت دولت صورت بگیرد.

او این مسئله را در رابطه‌ی مستقیم با آموزش و پرورش دانسته و می‌گوید: باید تعطیلات زمستانی به نحوی جا بیفتد تا هم با مرخصی کارمندان دولتی هماهنگ باشد و هم دانش‌آموزان چند روزی تعطیلی داشته باشند. درست است که فصل زمستان فصل سفر به استان‌های جنوبی کشور است اما چنانچه که باید و شاید مثل ایام عید، چنین سفرهایی در ایام زمستان وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان درخصوص هتل‌سازی‌هایی که در دستِ اجراست، اظهار می‌کند: از سال ۹۴ و ۹۵ ساختِ هتل‌‌ها و مجتمع‌های اقامتی‌ سرعت بیشتری گرفته‌اند و الان بیش از ۷۰ مورد هتل‌سازی از اقامتگاه هتل و سفره‌خانه‌ تا خانه‌های بوم‌گردی‌ داریم که تقریباً بالغ بر ۶۰ درصد ساخته شده‌اند. اگر روند ساخت و ساز هتل‌ها کند است، به این خاطر است که سرمایه‌گذاران هنوز بابت تعطیلات زمستانی مطمئن نیستند و اطمینان خاطر ندارند. اگر مبحث تعطیلات زمستانی مصوب شود یقیناً سرمایه‌گذارانی که در بخش ساخت و ساز هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی هستند، تلاش بیشتری خواهند داشت.

ضیایی در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه‌ی مشخصی برای گردشگری زمستانی درنظر گرفته شده یا خیر، می‌گوید: هنوز اعتبار خاصی در مبحث گردشگری زمستانی به ما اختصاص داده نشده است. اما اینگونه اعتبارات برای تعطیلات نوروزی و تابستانی طبق روال مشخص تخصیص داده می‌شود. قطعاً وقتی مبحث تعطیلات زمستانی جدی شود این بودجه‌ها هم باید برای خدمات سفر تخصیص پیدا کند.

او با اشاره به جاذبه‌های این استان در فصل زمستان این‌طور ادامه می‌دهد: برخی محصولات کشاورزی هستند که خارج از فصل خود ممکن است در هیچ کجا از کشور به دست نیاید اما در این ایام در هرمزگان یافت می‌شوند. خود این می‌تواند جاذبه گردشگری برای استان‌های جنوبی کشور باشد.

وی سخنانش را این‌طور به پایان می‌برد: اخیراً در بندرعباس یک پارک آبی در دستِ ساخت است. اگر بتوانیم به‌طول کامل تسهیلات آن را اخذ کنیم تا چند ماه آینده این مجموعه پارک آبی هم راه اندازی می‌شود. سرمایه‌گذاران آن یک وام ۱۸ میلیاردی را درخواست کرده بودند. تقریبا ۱۲ میلیارد آن مصوب شد و ما تلاش می‌کنیم که مابقی آن را نیز اخذ کنیم. سرمایه‌گذاری کلی برای این طرح، در حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

در همین رابطه با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر نیز گفتگو کردیم. او می‌گوید: اگر قرار باشد بحث تعطیلات زمستانی جدی شود، باید برنامه‌های زیرساختی ما هم سریع‌تر و جدی‌تر جلو برود.

ناصر امیرزاده ادامه می‌دهد: تا پایان سال جاری، سه هتل‌ پنج ستاره، سه ستاره و دو ستاره نیز افتتاح می‌شود. همچنین دو هتل سنتی نیز مشغول به کار خواهند شد. تا پایان سال جاری، نزدیک به ۱۰۰۰ تخت به ظرفیت‌های اقامتی استان اضافه می‌شود. الان در حدود ۲۵۰۰ تخت داریم که تا پایان سال این رقم به ۳۵۰۰ خواهد رسید. تا الان نزدیک به ۱۰۰ درخواست برای واحدهای بوم‌گردی نیز داشته‌ایم که این درخواست‌ها در حال بررسی است.

او با اعلام اینکه، برای واگذاری بناهای تاریخی‌ استان به بخش خصوصی تلاش‌ها آغاز شده، می‌گوید: ما در این زمینه مشکل تسهیلاتی نداریم. مشکلی که هست فرآیندها کار را سخت می‌کنند. درواقع صدور مجوزها و استعلام‌هاست که برای ما مشکلاتی را درست می‌کنند. همین باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران را کم‌رغبت کند. ما در این زمینه، اصلاً مشکل تسهیلاتی نداریم و هر سرمایه‌گذاری به ما مراجعه کند؛ به راحتی می‌توانیم تسهیلاتی را در اختیارش بگذاریم.

وی در پایان، با اعلام میزان تسهیلات روستایی بوشهر در سال ۹۶ می‌گوید: ما در سال‌های قبل در حوزه روستایی خیلی در زمینه تسهیلات کمبود داشتیم ولی امسال فقط در بوشهر در مرحله اول ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات روستایی در حوزه‌های مختلف به ما تخصیص داده شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر بی انصاف .
      در این طرح فقط به خوشگذرانی های شمال کشور نشینان فکر کرده اید .
      پس ما چی؟؟
      زمستون تنها فصلی از سال است که از گرما در امانیم .
      هیچ فکر کرده اید با این طرح مسخره خوزستانی های بدبخت باید تو گرمای 50 درجه تابستون برن سر کلاس؟!
      زمستون ما بشینیم خونه که تهرانی ها میخوان برن سفر.

      آقایون پیشنهاد دهنده لطفا تابستان تشریف بیاورید جنوب تا بهتان بگویم یک من ماست چقدر کره داره

    • بدون نام

      اگه دانش اموز تعطیل باشه اونوقت پدر ومادری که استاد دانشگاه هستن وتعطیل نیستن وباید سر کلاس باشند .ایا باهم میتونن برن تعطیلات .یا اینکه بچه باید تنها خونه باشه والدین سرکار

    • فرهنگی

      بله دیگه وقتی وزیر بی خود بهمون میدن هر کی میاد راجب به مسایل آموزش و پرورش دخالت میکنه.الان هفده اردیبهشت هست دمای هوای اهواز با گرد و غبار 44 درجه رسیده.البته در سایه.دانش آموزان خیس عرق میان سر کلاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج