۷۱۳۴۶
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

ماجرای جذابیت دخترکان دکاندار

دکانداری دختران به سرعت در حال توسعه است. شغل جدیدی که با همه نکات منفی آن از حیث اقتصادی و اجتماعی پایدار و ماندگار است. چرایی را باید در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا دید.

الف: دکانداری دختران به سرعت در حال توسعه است. شغل جدیدی که با همه نکات منفی آن از حیث اقتصادی و اجتماعی پایدار و ماندگار است. چرایی را باید در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا دید.

طرف تقاضا چه خبر است؟

۱- برای سود بیشتر استخدام یک خانم «با روابط عمومی بالا» لازم است. سود افزایش می یابد و دکاندار محترم هم منزلت اجتماعی پیدا می کند.

۲- مشاغلی که مستقیما با مشتری سرو کار دارد باید به هر تقدیری جذاب باشد. طبیعتاً خیلی از مشاغل نیاز به این جذابیت ندارند. مثلاً مجسمه سازی و یا هنرهای دستی. از این رو برای جذب خانم ها در شغل هایی که با مشتری ارتباط مستقیم دارند، حتی رقابت هم شکل می گیرد. در این نوع رقابت حقوق و دستمزد هم بالا می رود.

اما طرف عرضه چه خبر است؟

۱- نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. از سویی نرخ ورودی به دانشگاه ها نیز برای زنان بیشتر است. در نتیجه رقابت زنان برای پیدا کردن شغل با یکدیگر و بعد هم با مردها افزایش می یابد.

۲- نوع انگیزه زنان نیز با مردان متفاوت است. انگیزه اولیه خانم ها برای انتخاب شغل، حضور در جامعه است. با این توصیف نفس حضور او در جامعه یک امتیاز برایش تلقی می شود.

۳- در چنین شرایطی اولاً قدرت انتخاب و بعد هم قدرت چانه زنی او پائین می آید. پس به دو دلیل انگیزه غیر مالی و رقابت با دیگران، نرخ دستمزد پائین تری را هم مطالبه می کنند.

نتیجه اینکه؛

۱- به دلیل تقاضای بیشتر و دستمزد بالاتر، اشتغال زن ها در بوتیک ها و عطر فروشی ها و ساندویچی ها و غیره شکل می گیرد و کمتر در مشاغل دیگر. البته بماند که اخیراً حضور دختران را در تعمیرگاه های خودرو و رانندگی کامیون و ... هم شاهدیم.

۲-زنها حاضرند برای رقابت با مردها و دیگر خانم ها حقوق کمتری را دریافت کنند. پس بیشتر به کار گرفته می شوند.

۳- سود کاسب با حضور این دختران جذاب بالاتر رفته و در نهایت دستمزد بیشتری می دهند و همین باعث میشود این شغل برای دختر ها جذاب تر شود.

در نهایت اینکه دکّانداری برای زنان جذاب، هر روز توسعه می یابد و الگوی کار زنان در جامعه و الگوی حضور اجتماعی و سبک رفتاری آنها در جامعه نیز تغییر می کنند. طبیعی است که در این روند، نهاد خانواده نیز به شدت تغییر شکل و ماهیت داده و از جایگاه سنتی خود خارج شود. بروز و شیوع پدیده «خانواده های موج سومی» تنها یکی از اثرات شیوع این پدیده در حوزه حریم خانواده است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خانواده موج سومی یعنی چی

      پاسخ ها

      • زهرا

        احتمالا منظورش دهه هفتادیاس ;) :p

    • زهرا

      به نظر منم دیگه بعضی ازین بانوان فروشنده شورشو در آوردن!!
      خوب حالا یکم کمتر آرایش کنن. البته بماند بعضی آقایون فروشنده فشن هم با اون صداهای تو دماغیو بینی عملیو لب های پروتز کرده هم داستانی دارن!!

    • شیلا

      این چه طرز حرف زدنه آخه ؟ "دخترکان دکاندار"؟؟؟؟؟؟ چقدر نویسنده این مطلب بی شعوره

    • اشرف هدیه لو

      من خودم یک فروشنده ام اما سودش تو جیب صاحب مغازه میره. این موضوع مرا رنج میده.

      پاسخ ها

      • رسول

        خوب سرمایه مال اونه. انتظار داری بره جیب تو.؟

      • بدون نام

        خوب این خیلی طبیعیه که توقع داشته باشه از اون همه سود یه حقوق متناسب به فروشنده برسه! نه اینکه کمترین حقوق رو به فروشنده بدن و به هزار بهانه از همونم کم کنن! و کامل ندن!

    • بدون نام

      از دری فقر وارد شود از در دیگر ایمان برون شود

    • محمود

      ای کاش میشد دختران دست به دست هم بدهند خودشان کاسبی راه بیندازند یا شرکت تعاونی مصرف راه بیندازند از این طریق تعاون هم باهاشون همکاری می کند منظورم وزارت تعاونه بخدا همت این خانمها از مردان بیشتره فقط گول صداقتشونه نباید بخورند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج