جاباما
۷۱۴۰۷۳
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا طراحی مینیمالیستی در عمل کاربرد ندارد؟

میز تحریرهای منظم، میزهای کوچک شیک اتاق خواب، و میز قهوه های سنگ مرمری که روی آن ها کتابی قرار گرفته را این روزها بسیار در عکس ها می بینیم اما به خوبی می دانیم که سبک زندگی شسته و رفته مینیمالیستی پایدار نیست.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: میز تحریرهای منظم، میزهای کوچک شیک اتاق خواب، و میز قهوه های سنگ مرمری که روی آن ها کتابی قرار گرفته را این روزها بسیار در عکس ها می بینیم.

به طور کلی، می توان کتاب پرفروش «کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم» نوشته ماری کوندو را برای ایجاد مینیمالیسم (یا فقدان اشیاء) نسبت داد. با فلسفه کوندو، ما قانع می شویم که دور ریختن وسایلمان بهترین راه برای دستیابی به شادمانی است. در نتیجه، اشتیاق بسیاری برای مینیمالیسم و منظم بودن پیدا کرده ایم.ولی در واقع، این کار لطفی به ما نمی کند.

اکثر ما می دانیم که سبک زندگی شسته و رفته مینیمالیستی پایدار نیست. به ویژه اگر شغل، زندگی اجتماعی یا حیوان خانگی داشته باشید، حتی اگر داشتن کودک یا هر چیزی که شما را مجبور می کند وسایل دور و بر خود داشته باشید یا اینکه در توانایی شما برای تمیز کردن خانه در ۲۴ ساعت شبانه روز خللی ایجاد کند را در نظر نگیریم. حفظ خانه ای بی نقص در عمل غیر ممکن است. به همین خاطر است که خبر خوبی برای شما داریم: شلوغی و به هم ریختگی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد.

شنیدن این جمله می تواند خیال شما را تا حد زیادی راحت کند، به ویژه برای آن دسته از افرادی که با افتخار خانه خود را از وسایل خالی می کنند، کتاب های خود را دور می ریزند و در پایان روز با جوراب های خود خداحافظی می کنند پیش از اینکه متوجه شوند چه سبک زندگی ناپایداری را انتخاب کرده اند. به هم ریخته بودن، برای خیلی از ما ها، حالت طبیعی مان است. و مطالعات دانشمندان نشان می دهد که این موضوع برای سلامت ما نیز خوب است. پس، آرامش داشته باشید و از به هم ریختگی استقبال کنید.

چرا طراحی مینیمالیستی در عمل کاربرد ندارد؟
محیط های شلوغ و در هم ریخته خلاقیت را افزایش می دهد

برخی از مورد احترام ترین هنرمندان و اندیشمندان جهان به شدت زندگی به هم ریخته ای دارند، از آلبرت انیشتین گرفته تا تینا فی تا رولد دال. این فقط یک اتفاق تصادفی نیست. علم اثبات کرده که افراد شلوغ و به هم ریخته خلاق تر هستند. تحقیقات در دانشگاه مینه‌سوتا و نورت‌وسترن نشان داده که افرادی که در اتاق های تمیز و مرتب قرار داده شدند احتمال بیشتری داشت که آیتم های کلاسیک و عادی در منوی غذا را به جای آیتم های نو و تازه انتخاب کنند. آن ها در هنگام یافتن کاربردهای عجیب و غریب برای توپ های پینگ پنگ، تفکر مرسوم را در ارجحیت قرار دادند. ولی کسانی که در اتاق های شلوغ قرار داده شدند ماجراجوتر بودند و خارج از عرف فکر کردند. آن ها استفاده های خلاقانه تری برای توپ های پینگ پنگ پیدا کردند و آیتم های نامعمول تر در منوی غذا را انتخاب کردند.

در واقع مغز آن ها انعطاف پذیرتر و نسبت به ایده های نو بازتر بود. دکتر کاتلین وهس که مدیریت این مطالعه را بر عهده داشت در این مورد می گوید: «به نظر می رسد که محیط های بی نظم بیشتر باعث می شوند که از قواعد معمول آزاد شوید، که این موضوع می تواند منجر به بینش های تازه شود.» پس خودتان را با مجموعه های تصادفی احاطه کنید و در استارتاپ های تکنولوژی، پروژه های گلدوزی، یا هر فعالیت خلاقانه دیگری که به انجامش فکر کرده بودید مشغول شوید.

به هم ریختگی ابزار اثربخشی برای نظم و سازماندهی است

افراد شلوغ و به هم ریخته سیستم جمع آوری وسایل مخفی، ارزان و آسانی دارند که درست به اندازه دور ریختن وسایل یا خریدن جعبه ای گران از فروشگاهی که جعبه های گران می فروشد، اثربخش است. روش مورد نظر؟ سیستم انباشته کردن. انباشتگی لباس ها روی کف زمین اتاق شما همین حالا؟ تبریک می گوییم: این نوعی سیستم است. بر اساس کتاب «به هم ریختگی بی نقص» اثر دیوید فریدمن، «توده های انباشتگی معنایی ترتیبی برای این افراد دارد.

آن ها می دانند که چند سانتی متر باید پایین توده خود بروند تا به اندازه چند هفته یا چند ماه در زمان به عقب برگردند، و این پیدا کردن وسایل را بسیار آسان می کند» این بدان معنی است که توده لباس های شما روی کف زمین در واقع بر اساس آخرین باری که آن ها را پوشیدید مرتب شده است. لباس های باشگاه ورزشی شما در پایین قرار دارند، این طور نیست؟ پلیور مشکی مورد علاقه تان در بالا قرار دارد. و هر چیز دیگری به طور معقول در آن بین انبار شده است.

به هم ریختگی، واقعی است

ما به هم ریخته به دنیا آمدیم، به هم ریخته از دنیا می رویم، و جایی این وسط به زور به ما تحمیل می شود که باور کنیم باید مرتب و منظم باشیم. ولی برای بسیاری از ما، مینیمالیسم به هیچ وجه ارگانیک و واقعی نیست. اگر این طور نیست، پس چرا ما میلیون ها نسخه از یک کتاب را می خریم که به ما دستورالعملی در مورد اینکه چگونه مرتب باشیم می دهد؟ به نظر می رسد که آدم های به طور طبیعی بی نظم زیادی هستند که می خواهند روش خود را عوض کنند. این انتظار که مرتب بودن بهترین سبک زندگی است تنها لایه دیگری از استرس را به زندگی از پیش پر استرس ما اضافه می کند. باید متوجه این موضوع باشیم.

پس دفعه بعد که نگران می شوید که میز قهوه شما برای عکس اینستاگرامی زیبایی لازم را ندارد یا گیاهان خانگی تان همگام با مد روز نیستند، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. به یاد بیاورید که شما در محیطی بارور و خلاقانه قرار دارید. خانه شما به شکلی عالی دارای نظم است و احتمالاً پر از توده هایی از وسایل است که می توانید در هنگام نیاز فوراً آن ها را پیدا کنید. و مهم تر از همه، این خودِ واقعی شماست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم ع

      من کاملا مخالف هستم.خانه من همیشه مرتب است و این در حالی است که شاغل هستم.من در خانه خلوت و مرتب احساس آرامش بیشتری دارم.البته بچه ندارم که ریخت و پاش کنه.

    • سالی

      وا کی گفته؟ تنبلی فقط موافق اون بخش نفسه که دشمن انسانه. برعکس نظم رو هم فطرت تایید میکنه هم علم هم آیین ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج