جاباما
۷۱۴۳۰۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

استفاده از نقوش گوناگون در یک دکوراسیون، شیوه پرطرفداری است. در سبک‌های بسیاری از تنوع نقوش پارچه و منسوجات گوناگون بهره می‌برند. هر نقش باید کامل‌کننده الگوی نقشینه در دیگر اجزاي دکوراسیون باشد. بازی با اندازه نقوش به فضایتان تحرک بصری زیبایی می‌بخشد.

مجله منزل - فرحناز همدانی زاده: امروزه، استفاده از نقوش گوناگون در یک دکوراسیون، شیوه پرطرفداری است. در میان سبک‌های دکوراسیون ازجمله سبک سوئدی، کاربرد پارچه‌های راه‌راه و چهارخانه با مایه رنگ‌های ملایم و آرام و اغلب از خانواده رنگ‌های خنثی در کنار هم به‌وفور دیده می‌شود؛ اما در سبک‌های بسیاری از تنوع نقوش پارچه و منسوجات گوناگون بهره می‌برند. مهم‌ترین نکته این است که مجموعه پارچه‌ها بتوانند ترکیب خوب و جذابی بیافرینند.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

هر نقش باید کامل‌کننده الگوی نقشینه در دیگر اجزاي دکوراسیون باشد؛ به همین سبب اندازه نقوش اهميت بسياري دارد و باید به آن توجه کرد. این، قدم اول یا سرآغاز ماجراست. اگر یکی از نقوش موردعلاقه شما اندازه درشتی دارد، دیگری باید ریزنقش‌تر و حتي شلوغ‌تر باشد، ولی نه در حد آزار بصری! بازی با اندازه نقوش به فضایتان تحرک بصری زیبایی می‌بخشد.

انتخاب نقش

در قدم اول، نوع نقش و رنگ موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید؛ مثلاً نقش گل و رنگ آبی و البته در چه اندازه‌ای؟ حالا باید به دنبال پارچه‌هایی باشیم که هم گل‌دار باشند و هم، رنگ آبی در طرح رنگ آن وجود داشته باشد. مهم‌ترین بخش از وسایل یا مبلمان دکوراسیون را با همین پارچه تهیه کنید. اندازه نقش‌ها می‌تواند متنوع باشد.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

شباهت نقش

قدم دوم، گزینش الگوی نقشینه نزدیک و شبیه به پارچه اصلی و رنگی در همان مایه است؛ مثلاً گل‌های درشت‌تر یا ریزتر و در مایه رنگ سورمه‌ای. اثاثیه کوچک‌تر را با این پارچه در نظر بگیرید. برای ایجاد زیبایی بصری بیشتر می‌توانید با رنگ آبی‌ای که دوست دارید، یکی از دیوارهای فضا را رنگ‌آمیزی یا کاغذدیواری کنید. اگر هم از کمی هیجان بیشتر لذت می‌برید با رنگی متضاد یا مکمل رنگ غالب پارچه، دیوار را تزئین نمایید. یک نکته مهم اینجا خودنمایی می‌کند و آن این است که بايد به اندازه نقش‌های پارچه از هر نوع که باشند، توجه کنید؛ زیرا اگر نقش‌ها خیلی کوچک یا در مورد پارچه‌های راه‌راه یا چهارخانه، خیلی باریک باشند رنگ‌ها از فاصله نه‌چندان زیاد در هم ادغام‌شده به نظر می‌رسند؛ مثلاً اگر رنگ نقوش از دو رنگ آبی و قرمز باشد جلوه ترکیبی این دو رنگ؛ یعنی به صورت مجازی، بنفش به نظر خواهد رسید.

اندازه نقوش، نکته بعدی است. نقوش گل‌دار بزرگ در کنار پارچه‌ای با نقش درشت دیگری مانند نقش برگ‌های بزرگ، چشمان را دچار گیجی و سردرگمی خواهد کرد. برای دوری از چنین مشکلی باید یکی از این دو نقش را در اندازه کوچک‌تری انتخاب كرد تا هماهنگی بصری حفظ شود.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

نقوش متفاوت

می‌توان نقوش گل‌دار را با پارچه‌هایی راه‌راه یا چهارخانه نیز یکجا داشت. اگر پارچه شما گل‌های درشت دارد، برای تعدیل فضای بصری از نقش‌های گفته‌شده بهره ببرید، ولی به هم‌رنگی گل‌ها با رنگ راه‌راه یا چهارخانه‌ها هم توجه داشته باشید تا وحدت رنگی و تعادل بصری را به همراه بیاورد.

شاید پارچه‌ای از جنسی دیگر!

ترکیب پارچه‌ها از جنسیت‌های مختلف، گاه گریزناپذیر است. کمی پارچه مرغوب‌تر برای بخش‌های کوچک‌تری مانند رویه یک مبل، پشتی یا کوسن‌های روی کاناپه انتخاب هوشمندانه و به‌صرفه‌ای است. در این صورت از وحدت رنگی و نوع نقش نزدیک به نقش اصلی غافل نشوید. اگر خواهان تمایز بیشتري هستید از نقش متفاوت و با رنگی متضاد یا مکمل رنگ اصلی استفاده کنید؛ برای نمونه، اگر پارچه اصلی فضا گل‌دار و به رنگ آبی است از رنگ گرمی مانند قرمز- نارنجی یا زرد- نارنجی و در طرح راه‌راه یا چهارخانه ریز یا متوسط از طرح خال‌دار یا شكل هندسی دیگری استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که هر چه انتخاب می‌کنید در بخش‌های کوچک دیگری از قبیل پوشش آباژور یا ظروف یا درنهایت در اثر هنری تزئینی‌تان نیز دیده شود.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

گرافیک همیشه در صحنه!

فضاهای مدرن برای بسیاری از ما جذابیت، سادگی و درنتیجه ویژگی دلخواهی دارند که با کم‌هزینه بودن آن نيز تکمیل می‌شوند. در چنین فضایی، پارچه‌هایی با نقش گرافیکی و هندسی زینت‌بخش دکوراسیون می‌شوند. این نوع از نقش‌ها، هم تنوع خوبی دارند، هم در کنار نقوشی از نوع دیگر، بازی زیبایی با چشمان ما خواهند داشت. نقوش گرافیکی بر روی کف‌پوش‌ها یا فرش‌های مدرن نيز زیاد به کار می‌روند. در ترکیب آنها با پارچه‌ها یا منسوجات گل‌دار به اصول و شیوه‌های گفته‌شده و آنچه در پی می‌آید دقت داشته باشید.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

روش‌ها: کجا و چگونه؟!

اگر برای روکش صندلی، مبل و یا کاناپه از پارچه گل‌دار یا هر نقش خاص و چشمگیری استفاده کنید آن را به نقطه کانونی فضا تبدیل کرده‌اید. هرچه نقش پارچه درشت‌تر یا شی‌ء استفاده‌شده، عنصر مهم‌تری در فضا بوده باشد، نقطه کانونی شما تأکید بصری بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر پارچه‌های نقش دار برای پوشش پنجره‌ها نیز به کار می‌آیند. در اتاق‌خواب‌ها همان نقش پارچه روتختی را می‌توان مبنای نقش و رنگ در نظر گرفت و در پرده یا تاج تخت نیز مشابه آن را به کار برد. حتي می‌توان رابطه تصویری بین تابلوی روی دیوار با نقش پرده را نيز در نظر داشت.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

ریزها و درشت‌ها!

نقش‌های بزرگ یا درشت از قبیل داماسک، فشردگی و درهم‌آمیختگی کمتری نسبت به نقوش ریز دارند؛ درنتیجه شدت رنگ در آنها فشار بصری کمتري به بیننده منتقل می‌کند و دست طراح را باز می‌گذارد تا برای منسوجات موردنیاز اتاق، تنوع انتخاب بیشتری داشته باشد. در اینجا باید به رنگ حاکم بر فضا دقت کرد تا هماهنگی رنگی در کنار تنوع نقوش باعث خلق فضای دکوراسیونی موفقی شود.

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟

قدم آخر: انتخاب نهایی

بايد پارچه‌هایی را در نظر بگيريد که به‌صورت تکه‌هایی نه‌چندان کوچک باشند تا بتوان برداشت درستی از الگوی نقشینه‌ای آنها داشت. آنها را بر روی زمین و در کنار هم بچینید و از بالا به مجموعشان نگاه کنید. این کار را هم در نور طبیعی روز و هم در نور چراغ‌های اتاق در شب انجام دهید. اگر پارچه‌ای با مجموعه هم‌خوانی نداشت، آن را حذف نمایید. اهمیت درجه اول با رنگ و نقش موردعلاقه‌تان است. برای ایجاد لذت بصری از رنگ مکمل یا متضاد استفاده کنید؛ اما در حد چاشنی، فضا و نقش آن را شبیه یکی از انواع نقوش پارچه‌هایی که انتخاب کرده‌اید در نظر بگیرید. اندازه متوسط نقش در پارچه اصلی، اولویت اول است. نقوش بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باید در سطوح درجه دو و سه به کار روند. اگر نقش بزرگ، جزء انتخاب شماست فقط یک نوع را برگزینید و دور دیگر نقوش بزرگ را خط بکشید!

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

بازی با نقوش‌، کدام طرح را انتخاب کنیم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج