۷۱۴۸۰۵
۵۸ نظر
۵۰۰۹
۵۸ نظر
۵۰۰۹
پ

وزیر اقتصاد:

تصمیم ترامپ، اقتصاد ایران را لرزان نمی‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تجار و فعالان کسب و کار نباید نگران شرایط آینده کشور باشند، گفت: تصمیم ترامپ نمی تواند اقتصاد را لرزان کند.

خبرگزاری تسنیم: مسعود کرباسیان در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به وضعیت عمومی‌اقتصاد ایران اظهار داشت: صاحبان کسب و کار و تجار نباید نگرانی درباره شرایط پیش‌روی کشور داشته باشند. خوشبختانه با اقدامات دولت و پیش بینی‌های انجام شده، فضایی رقم خورده که مولفه‌های بیرونی مانند تصمیم دولت امریکا نمی‌تواند پایه‌های ثبات اقتصادی کشور را لرزان کند.

تجار نگران نباشند/ برنامه ریزی دولت برای مصون ماندن بازار ارز از عوامل مخرب بیرونی

کرباسیان افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور درحال حاضر دلالت بر وضعیت مناسب ارزی و رشد دارند و به‌همین جهت نیز جامعه و فعالان اقتصادی نباید در اضطراب اثرات رفتارهای یکطرفه و خارج از عرف بین‌المللی امریکا باشند. آنچه طی ۵ سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده، همگی متکی به استفاده از مزیت درون‌زایی و برون‌نگری بوده است و به‌همین دلیل هم امروز ما کمترین میزان اثرپذیری از تصمیمات امریکا را داریم.

وزیرامور اقتصادی و دارایی افزود: خوشبختانه سطح تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و رفت و آمدهای هیات‌های تجاری بخش‌خصوصی طی ۴ سال گذشته نیز تایید می‌کند که بیشترین حجم و تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی میان ایران و کشورهای اروپایی بسته شده است.

وی گفت: همچنین طی یکسال گذشته سطح روابط ایران با کشورهایی نظیر روسیه و چین بخصوص در حوزه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک افزایش یافته و همین رفتارها میزان آسیب پذیری اقتصاد ایران از رفتارهای امریکا را به حداقل رسانده است.

کربسیان بیان داشت: آنچه امروز برای ما اهمیت فوق العاده‌ای دارد حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است. در مورد گزاره اول دولت از یک ماه قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی را به انجام رسانده تا بازارهایی مانند ارز تحت تاثیر عوامل مخرب بیرونی و رفتارهای سیاسی دچار نوسان نشوند.

* هیچ فعال اقتصادی در صف خرید ارز نیست

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر هم ثبت سفارش و تخصیص ارز با منطق دقیقی در حال انجام است و هیچ فعال اقتصادی در صف دریافت ارز نیست، تصریح کرد: همچنین دولت طی یکسال گذشته تمرکز خود را برمحور تسهیل فضای کسب وکار قرار داد. حذف بیش از ۷۰۰ نوع مجوز زاید از فضای کسب و کار، تسهیل رفتارهای بروکراتیک در نهادهایی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی، ایجاد منطق در رفتارهای نظام بانکی برای فروش اموال مازاد و استفاده از منابع برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و همچنین روند مثبت حرکتی شاخص کل بورس همگی تایید کننده، سیاست‌های حمایتگر دولت در کسب وکارهای داخلی است.

* مردم مطمئن باشند اقتصاد ایران باثبات است

کربسیان بیان داشت: آنچه ممکن است که ذهن جامعه را آزار دهد، تاثیرات روانی اقدام یکسویه و بی‌منطق دولت آمریکاست ولی مردم مطمئن باشند که وضعیت اقتصادی کشور با ثبات، پیش‌بینی‌پذیر و در خدمت کارآفرینی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید براینکه از جهت تامین منابع ارزی هم کشور در هیچ محدودیتی قرار ندارد، با اشاره به چند شاخص اقتصادی ادامه داد: اقتصاد زبان اعداد است و این اعداد می‌گویند رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نه ماهه سال ۹۶ به نسبت مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد رشد داشته است. رشد نقدینگی روی عدد ۲۳ درصد قفل شده که گام خوبی برای جلوگیری از افزایش بیشتر و حرکت در مسیر کاهش است.

به گفته وی، شاخص بورس طی سال ۱۳۹۶، ۲۴.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. هزینه مصرف‌نهایی خصوصی در ۹ ماهه سال ۹۶ به نسبت سال قبل ۷.۵ درصد رشد داشته است. تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و ساختمان هم به‌ترتیب ۳.۱ درصد و ۴.۶ درصد بیشتر شده است. میزان درآمد یک خانوار شهری تا سال ۱۳۹۵ که آمار آن را داریم، ۱۳.۷ درصد افزایش یافته و در سوی مقابل هزینه آنها هم ۸.۵ درصد افزایش یافته است و مهمتر اینکه تعداد جوازهای تاسیس صنعتی، میزان سرمایه‌گذاری براساس تعداد جوازهای تاسیس و میزان اشتغال براساس تعداد جواز تاسیس هم طی یازده ماه سال ۹۶ به نسبت سال قبل به‌ترتیب ۲.۸ درصد، ۲۷.۶ درصد و ۲۳.۵ درصد افزایش یافته است.

* اقتصاد ایران کمترین وابستگی غیرمنطقی به آنسوی مرزها دارد

وی افزود: خوشبختانه وضعیت اقتصاد ایران کمترین میزان وابستگی غیرمنطقی به آنسوی مرزها را دارد. البته این حرف به معنای صرف نظر از پتانسیل‌های جذب سرمایه گذاران خارجی نیست. هدف دولت تسهیل شرایط برای توسعه کار سرمایه‌گذار داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در خدمت ایجاد اشتغال برای کشور است. به همین منظور هم رفتارهای بروکراتیک دولتی تا سرحد امکان اصلاح شده، انضباط مالی در کشور حاکم شده و سیاست‌های اثربخشی نیز در مقابل عوامل مخربی مانند رشد بی‌مهابای نقدینگی به کار گرفته شده است.

کرباسیان افزود: واقعیت این است که حتی با وجود مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌های دولت امریکا، شرایط اقتصاد ایران همچنان برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب است. دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری، همجواری با ۱۵ کشور، دسترسی به ۸۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، ۲۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۱۹۰۰ کیلومتر مرز رودخانه‌ای همگی پتانسیل‌های غیرقابل انکاری است که می‌تواند هرسرمایه‌گذاری را جذب اقتصاد ایران کند. این ویژگی‌ها با حضور نیروی کار ارزان و متخصص نیز تکمیل می‌شود.

وزیرامور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به‌طور خاص امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور هم مورد توجه سرمایه‌گذار داخلی و هم خارجی قرار گرفته است. تاکنون نیز در مناطق آزاد ۴.۶ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذار خارجی مجوز صادر شده که ۷۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است. طی ۴ سال گذشته ۷۴ هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به فعالیت شده‌اند. تعداد کل شاغلان در مناطق آزاد و ویژه نیز شامل ۴۴۰ هزار نفر می‌شود. این اعداد نشان می‌دهد که میل به کار در کشور به شدت وجود دارد و رفتارهای ناگهانی و سیاسی دولت‌های خارجی نیز نمی‌تواند این مسیر را متوقف کند.

* توصیه وزیر اقتصاد به کارآفرینان ایرانی

وزیرامور اقتصادی و دارایی با توصیه به صاحبان کسب و کار گفت: کارآفرینان کشور نشان داده اند که در مقاطع سخت و دشوار تحریم ها به کسب و کار با بیشترین تلاش ادامه داده اند. این جای فخر است که امروز بگویم برخی از واحدهای صنایع غذایی کشور بیش از ۱۵ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند و تولیداتشان به کشورهای منطقه و اروپای هم صادر می‌شود. آنچه در فضای سیاسی رخ داده را نباید به سرعت به بسترهای اقتصادی تعمیم داد. دولت امریکا با نهایت خصم در مقابل ایران ایستاده است ولی کارآفرین ایرانی باید بداند که دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با نهایت توان در خدمت آنهاست. در چنین شرایطی نباید به هیچ عنوان به فضاسازی‌های رسانه‌ای خارجی یا اظهارنظرهای خارج از منطق دولت‌های دیگر توجه کرد. مولفه‌های موثر و اثرگذار دراقتصاد ایران همگی دلالت برثبات دارند و این ثبات نیز طی هفته‌های آینده حفظ و تقویت خواهد شد.

کرباسیان افزود: دولت رسالت خود را در حمایت از کسب وکارهای داخلی می‌داند. به همین جهت نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی بیشترین توان خود را به کار می‌گیرد که از همین امروز سازمان امور مالیاتی، گمرک، سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سازمان بورس بیشترین همکاری را با صاحبان کسب و کار داشته باشند. قطعا اقتصاد ایران دیگر به شرایط بدتحریم‌های داخلی، بازنخواهد گشت و تمام ارکان بروکراتیک کشور در خدمت توسعه خواهند بود. اینکه امروز سرنوشت خودمان را بی جهت متکی به رفتارهای خارجی بدانیم، اشتباهی استراتژیک است و پیش بینی موسسات معتبر جهانی نیز نشان می‌دهد که اقتصاد ایران مسیر رو به رشد کنونی را حفظ خواهد کرد و نباید نگران مداخلات غیراقتصادی بود.

کرباسیان بیان داشت: آنچه امروز نیاز کشور به حساب می‌آید، وحدت در تمام ارکان اداری، اقتصادی و سیاسی در جهت تحقق توسعه و حمایت از کالای ایرانی است.

وزارت اموراقتصادی و دارایی همچنان هدف مهم خود در جهت اجرای ۳۳ پروژه راهبردی را طبق برنامه زمان بندی در خدمت بهبود فضای کسب وکار انجام می‌دهد.

همچنین میزان ارتباط میان وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابع با بخش خصوصی کشور نیز از این پس به بالاترین حدممکن افزایش می‌یابد تا هرگونه مزاحمتی در جهت توسعه کسب وکارها از میان برود.

وزیراقتصاد افزود: در تحلیل شرایط پیش روی کشور باید واقع بینانه رفتار کرد. همین واقع‌گرایی به ما اثبات می‌کند که مسیر اقتصاد ایران رو به بهبود است. البته باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم که ادراک عمومی‌مردم هم این اصل را به صورت ملموس بپذیرد.

شهروندان نباید تحت تاثیر اخبار و حاشیه آفرینی‌ها دست به اقداماتی بزنند که امنیت سرمایه خودشان و فضای اقتصادی کشور را با مخاطره مواجه سازد. قطعا همچنان نظام بانکی، بازار سرمایه و همچنین مسیرهای منتهی به تولید و اشتغال امن ترین نقاط سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند و دولت هم با نهایت دقت و وسواس تمام روندهای اقتصادی را کنترل می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهرام

      آره بابا بی خیال تخم مرغ گران شد نزدیک بود کشور سقوط کنه

    • نگران اینده

      بابا شمانگران تجارهستی تجار که میتونن هریکیشون یک شهرستان بخره شمانگران ماملت ضعیف وبیکار که نون شب نداریم

    • بدون نام

      اقتصاد ایران در حالت عادی بندری میرقصه وای بحال تحریما جدید

    • بدون نام

      عجب ... دلاربه ۸۵۰۰رسیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصنم نگران نیستیم
        تازه منتظریم به ده تومن هم برسه
        اصنم اقتصاد نمیلرزه
        به قول بچگیامون اصنم درد نداشت!!!

    • بدون نام

      الان خودش رو ویره اس لازم نیست نگران بیشتر باشی

    • بدون نام

      منظورتان قیمت دلار خخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      برگرفته از کتاب طوطی ها واکس میزنند

    • بدون نام

      ویران میکند

    • بدون نام

      انشالله که همینطور میگی باشه

    • بدون نام

      فعلا که بندری میزنه

    • بدون نام

      راست میگه امریکا با ترامپ۳/۲۰۰/۰۰۰شغل اضافه کرده ایران با قطع تلگرام وبستن مرزها برای کولبرها ۱۸۵۰۰۰بیکار اضافه کرده به خیل میلیونی بیکاران داداش ملت رو بادمجون فرض کردی ...

    • بدون نام

      اقتصاد ایران همین الانشم رو گسل زلزله خیزه، چی میگین!

    • بدون نام

      معلوم میشه..

    • بدون نام

      اصلا نگران نباشید دلار شده هشت و دویست

    • بدون نام

      عجب! حتماً وزیر اطلاعاتی ما یه چیزی میدونه!

    • ایمانی

      چی میگی واسه خودت بدبخت شدیم به قرآن اقتصادی دیگه نمونده

    • مصطفي

      حرف مفت نزن لطفا..یه نگاهی به قیمت سکه طلا ارز و فلزات بزنين بد نيست دیروز تاحالا شمش فولادي 200تومان بالا رفته با چه عقلی همچین حرفی میزنی تصمیم ترامپ به شماها اقايون رئیس رؤسا تاسري نداره وای به حال ما قشر ضعیف جامعه ..

    • عدالت

      ببخشید آقای کرباسی حقوق شما چنده و از ایران خبر ندارید چون اقتصاد ایران نابوده. و همه دارند اخراج میشند.

    • بدون نام

      تاحالا هرچی گفتین عکسش اتفاق افتاده

    • بدون نام

      آخه چرا همش حرف مفت میزنین؟؟؟؟

    • بی خیال

      مگه اقتصادی هم مونده دیگه؟

    • محمد

      فعلا که بدجور داره میلرزونه و همه چیز داره گرون میشه

    • جمشید

      اره.فقط تصمیم دلواپس ها اقتصاد ایران رو لرزان میکنه

    • سعید

      آقا هر وقت شما اطمینان میدی ما نگران میشیم شدید

    • مش قاسم

      ببینیم و تعریف بکنیم.

    • بدون نام

      ویرانه نیازی به لرزه نداره

    • بدون نام

      مگه اقتصادی مانده که بلرزه؟

    • بدون نام

      مگه اقتصادی هم مونده؟

    • بدون نام

      دستت درد نکنه فقط به این حرفاتون عمل کنین چون ما از گرانی بیزاریم

    • بدون نام

      اقتصاد هرمملکت به ارزش پول ملی انست پول ملی ما الحمدلله ازاول انقلاب همینطور روز بروز کم ارزش تر شده وحالا هم که درحد .... تولید ناخالص ملی هم که وجود ندارد رشد اقتصادی هم که فقط روی کاغذ است تورم که پدر مردم رو دراورده حالا بفرمایید این اقتصاد تعریفش چیه که ما نمیفهمیم

    • بدون نام

      من نمیدونم آیا مسئولین روی کله مردم ایران گوش دراز می بینند که تو چشم شون نگاه می کنند و مدام دروغ می گویند
      آقای وزیر بیا برو بازار یا از اطرافیانت بپرس بگن بهت چه آشفته بازاری هست
      گوشی 4 و نیم میلیونی چند ما پیش شده نزدیک 7 میلیون
      ماشین 230 میلیونی پارسال داره میرسه به 400 میلیون
      خونه نزدیک 20 درصد گرون شده
      بازم بگم؟؟؟؟

    • بدون نام

      شماکه راست میگی آقای کرباسیان دلار10 تومن هم بشه نه هیچی نمی لرزه شما بخوابیدنگران نباشید

    • بدون نام

      نمیلرزانه چون ترک ترک هستش!

    • بینام

      دقیقاچون این تصمیم مسئولین خودمونه که اقتصادایران رالرزان میکنه

    • وحيد

      راست ميگه نمى لرزونه بلكه ميتركونه

    • بدون نام

      اقتصاد ترک ترک مثل خاک ایران که ترک ترک وخشک شده

    • بدون نام

      بله شما راست ميگين مردم كه اصلا متوجه نشدن

    • بدون نام

      ..... هنوزم میگین اقتصاد خوبه

    • بدون نام

      حواست هست داری چی میگی ؟
      اقتصاد ایران خیلی وقته از لرزش زیاد بندری میرقصه . دقیقا منظورت از لرزش چیه ؟؟؟ دیگه چیزی به نابودی کامل نمونده
      اوجش رسیده به همین روزها که نتیجه بی کفایتی امثال شماهاست

    • بدون نام

      معلومه چون اقتصاد ایران همین الانم رو ویبرس

    • بدون نام

      اقتصاد ایران چند سالی هست که لرزان شده! اگر باور ندارید سری به کارخانجات تعطیل شده و خیل عظیم بیکاران بزنید!

    • منتظر

      اقتصاد ویران شده دیگه لرزیدن نداره.

    • بدون نام

      البته اگه اقتصادی داشته باشیم، که حقیقت اینه که اقتصاد ورشکسته داریم.

    • بدون نام

      قیمت طلا سکه ارز مسکن این چند روز و داری
      ......

    • جواد

      راست میگه ما پوستمون کلفت تر از اینهاس گور بابای ملت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره پوستشون سه لایه اس یه زاپاسم دارن. از کرگدن کلفتره

    • بدون نام

      فقط دلال های وطنی ما رو بیچاره میکنن

    • بدون نام

      کلا خودش بندری میره

    • بدون نام

      بابا هنوز هیچی نشده دلار بالای ۷۰۰۰ تومان شده

    • بدون نام

      اگه لرزان نمی کند پس چرا عین پیاز داغ بالا پایین می پرید؟؟؟

    • nima forotan

      اقتصاد رو نمیلرزونه؟ شما اصلا میدونی اقتصاد چیه؟ میدونی گوشت چقده میدونی مرغ چقده خونه چقد شده؟؟ خجالت بکشید.

    • سعید

      برو عامو تو یکی شکمت سیره چ یادته

    • بوف

      اقتصاد بسته به چه دردی میخورد آقای وزیر.با گفتن همه چی ارومه که نمیشه اوضاع رو درست کرد.یک بسته سیگار در عرض دوماه 80درصد گران شده و این تازه اول کاره .شما خودت هم میدونی این صحبت ها عوامفریبی بیش نیست .لطف کن یک زنبیل بگیر دستت جناب وزیر ماه به ماه برو سراغ اقلام اساسی.منظورم از اساسی میتونه حتی دیسک و صفحه ماشین هم باشه اونوقت ببین در این جو آرام که ترسیم میکنید از جیب مردم چی در میاد و چی داخلش میاد .چرا باور نمیکنید که درامدها سه برابر شد از سال 89تا الان ولیکن هزینه ها 10برابر .اینکه نمیدانید سفسطه است شما خوب میدانید این هزینه ها در بهترین حالت میخواهد بشود 15برابر و در امدها چندر غاز...من یک آدم بیسواد این ها رو خوب میفهمم و شما در مقام وزارت خودت رو میزنی به اون راه که ناکجا آباد است...این فشار روی گرده های این مردم رنج دیده انصاف نیست جناب وزیر اقتصاد

    • بدون نام

      آخرِ سر، تهدید هم میکنه:شهروندان نباید........

    • بدون نام

      مگه‌اقتصادی دیگه مونده

    • بدون نام

      راست میگه نمیارزونه بله له میکنه لهههههه

    • بدون نام

      عمو جان چیش مونده که بخواد بلرزه

      الحمدلله هیچکدومتونم از شرایطی که برای مردم پیش آوردید خجالت که نمی کشید، هیچ ؛ دائم مغلطه و سفسطه می کنید و حقایق رو وارونه جلوه میدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج