۷۱۴۸۶۴
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

بلومبرگ:

شرکت‌های اروپایی به فکر خروج از ایران افتادند

امروز در اتاق های هیئت مدیره و دفاتر کاری شرکت های مختلف اروپایی مدیران این شرکت های مشغول بررسی تبعات تصمیم آمریکا برای خروج از برجام هستند؛ اقدامی که می تواند موجب توقف موج ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران در طی بیش از ۲ سال گذشته شود.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از بلومبرگ، از زمان لغو تحریم های ایران در سال ۲۰۱۶، تجارت ایران با اروپا رشدی ۳ برابری داشته و ایران از سوی موسسه ناتیکسیس لقب محلی برای به دست آوردن فرصت رشد را به دست آورده است. شرکت خودروسازی رنو قراردادی برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار خودرو در ایران منعقد کرده است. شرکت ایرباس یک سفارش ۱۹ میلیارد دلاری ساخت ۱۰۰ فروند هواپیما از ایران گرفته است. شرکت زیمنس آلمان توافق کرده که توربین هایی را برای این کشور بسازد. اما اکنون همه این قراردادها روی هوا هستند.

رالف توماس، مدیر مالی شرکت زیمنس گفت: «قراردادهای بزرگ در این منطقه و همچنین در کشورهای همسایه نیز تا حدی با این سوال مواجه اند که این قراردادها تا چه مدت دوام خواهند یافت... ما کاملا تسلیم مقررات (کشورها) خواهیم بود، اما در عین حال تا جایی که از نظر قانونی ممکن باشد، پروژه ها را تکمیل خواهیم کرد.»

هرچند دولت های اروپایی گفته اند که به توافق برجام پایبند میمانند، اما با توجه به طرح های دولت ترامپ برای برقراری تحریم های مالی، واقعیت بسیار پیچیده تر ازاین حرف هاست. گروه ام تی ان، بزرگترین شرکت مخابراتی آفریقا گفته تلاش ها یش برای خارج کردن حدود ۲۰۰ میلیون یورو از پول هایش از ایران دشوارتر از گذشته خواهد شد.

گروه صنعتی دی آی اچ کی آلمان گفته، تصمیم ترامپ «عدم قطعیت عظیمی» ایجاد می کند زیر مشخص نیست که آیا می توان به قراردادهای امضا شده در طی ۲ سال اخیر عمل کرد یا نه. این گروه گفته، حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان از زمان امضای برجام در سال ۲۰۱۵ با رشدی ۴۲ درصدی به ۳.۴ میلیارد یورو رسیده است.

آندرئا ناهلز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان که حزب متبوعش برای تشکیل دولت با آنجلا مرکل ائتلاف کرده گفت: «این تصمیم ترامپ بر شرکت های آلمانی و اروپایی که با ایران همکاری دارند تاثیر خواهد گذاشت.. خروج از توافق یک اشتباه فاحش است.»

بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، مقامات اروپایی برای مهار خسارات ناشی از این تصمیم دست به کار شده اند، اما آنها هیچ مسیر روشنی پیش رو ندارند. برونو لی مایر، وزیر دارایی فرانسه گفته، قصد دارد این هفته با استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا صحبت کند تا ببیند شرکت های اروپایی چگونه می توانند تحت محافظت قرار گیرند.

لی مایر افزود: «ممکن است معافیت هایی در کار باشد... ماهیت فرا سرزمینی بودن تحریم های آمریکا موجب شده که آمریکا به پلیس اقتصادی جهان تبدیل شود و این قبل قبول نیست.»

اتحادیه اروپا قبلا اقداماتی را برای محافظت از شرکت هایش در برابر تحریم های آمریکا انجام داده، اما مدیران شرکت های اروپایی به دلیل نگرانی از محروم شدن از بزرگترین اقتصاد جهان، تمایلی به اتکا به این ابتکارات ندارند. برای مثال، شرکت توتال گفته در صورتی که آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند و نتواند از این تحریم ها معاف شود، از همکاری با ایران کنار خواهد کشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش مابجای ایران درجهنم متولدشده بودیم چهارروزعمرملن فقط استرس وتحمل دروغ واختلاس وبیچارگی

    • بدون نام

      احسنت.دمشون گرم

    • بدون نام

      این دولت برای مردم چه کرد؟ وقتی حضور کشورهای دیگر با مدیریت صد در صد آقایان در داخل، نتیجه ای برای مردم نداشته باشد فرقی نمی کند.از فرصت ها استفاده نشد.نشد، نشد.

    • بدون نام

      بدتر از اینها میشیم. اروپا هنوز از لحاظ تکنولوژی وابسته به امریکاست. روحانی دلش الکی به اروپا خوش نکنه. چین و روسیه هم‌منافعشکن با امریکا خیلی بیشتز از ایرانه. ما تنها میشیم

    • سعید

      بیا حالا بگید مهم اون بقیه کشورا هستند اینا همشون دستاشون گردن همه وسلام

    • بدون نام

      اروپا که میدونه داره چکار میکنه وصراحتا داره اعلام میکنه که ما بادستور آمریکا کارمیکنیم و سرپیچی از دستورات آمریکا برامون هزینه سنگین داره اماتیم هسته ایی آنقدر خوش بینانه هست که میگه ما برجام بدون آمریکا ادامه میدهیم
      به چه قیمتی؟

    • بی خیال

      اگر هر سازمان ویا شرکتی مثل توتال میخواهد از ایران برود راه باز است و جاده دراز بشرطی که متعهد شوند دیگر حق برگشت به بازار ایران را نداشته باشند وتمام خسارت به کشور مان را پرداخت کنند

    • کارمند

      بزودی این اتفاق خواهد افتاد و مملکت کاملاً ورشکست خواهد شدوهمان کسانی که برجام و پرچم آمریکا را آتش زدند اولین کسانی هستند که به دامن آمریکا پناه میبرند

    • بوف

      ما باید چاقو از یک آدم دیوانه بگیریم .چرا فقط داریم فکر میکنیم باید تن بدهیم به تحریم .بخدا راههای دیگه هم هست .هیچکس در این دولت عریض نمیاد از راه عقلانی بگوید خیلی هم خوب ببینیم این جمهوریخواه تازه از گرد راه رسیده چی میخواد و ما چی میخواهیم شاید ان طور هم که فکر میکنیم ترامپ دیوانه نیست باید اگر تاجر مسلک است مانند خودش با او رفتار کنیم .مردان قدرت ما از کلماتی که بار سیاسی ندارد استفاده میکنند و ترامپ را تحقیر میکنند که جای تاسف دارد .ترامپ را زورگو هم تصور کنیم باید نقاط ضعف او را بشناسیم و از آن استفاده کنیم به نفع منافع ملی خودمان

    • شهروند

      آمریکا و عواملشون خواسته یا ناخواسته منطقه بطرف بحران شدیدی سوق میدهند که پیچیدگی خاص خود را دارد .و اگر به توان داخلی اتکاءنکنیم دوچار مشکل و عصبانیت میشویم ما نباید رو دست بخوریم .روی حرف و کار اروپایی ها حساب نکنید که به گواه تاریخ هیچ اعتبار و درستکاری ندارند روسیه و چین که با غربی ها همراه نیستن میتوانند.گره گشا باشند .و تا حدودی منافع ما را تامین کنند..

    • بدون نام

      همه اش تقصیر اون کدخدای مزاحمه!!!!!!خدا لعنتت کنه ترامپ جون!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج