۷۱۴۹۳۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

مجلسی: مراقب بهانه جویی‌ها باشیم

فریدون مجلسی در روزنامه شرق نوشت: لحظاتی پس از نطق ترامپ بود که جمعی از مردم خوشحالی خود را از خروج آمریکا از برجام بیان می‌کردند. آنانی که برایشان بیرون‌آمدن آمریکا قدمی رو به جلو و اتفاقی شاد و مهم بود، کسانی که دست بیگانه را برای بهبود ضروری می‌دانستند. هم بیگانه‌پرستی بد است و هم بیگانه‌ستیزی.

فریدون مجلسی در روزنامه شرق نوشت: لحظاتی پس از نطق ترامپ بود که جمعی از مردم خوشحالی خود را از خروج آمریکا از برجام بیان می‌کردند. آنانی که برایشان بیرون‌آمدن آمریکا قدمی رو به جلو و اتفاقی شاد و مهم بود، کسانی که دست بیگانه را برای بهبود ضروری می‌دانستند. هم بیگانه‌پرستی بد است و هم بیگانه‌ستیزی.

متأسفانه ما درگیر هر دو مسئله هستیم. این‌بار هم در ماجرای خروج ترامپ از برجام، دو گروه ابراز خوشحالی می‌کنند؛ یک گروه که به‌ویژه در خارج هستند و تصور می‌کنند اگر جنگی شود و خدای‌ نکرده ایران ویران شود، فرش قرمزی پهن می‌شود و از آنها به کشور دعوت می‌شود و عده‌ای در داخل نیز ممکن است چنین بیندیشند و فکر نکنند که در وضعیتی بحرانی، خود نیز در معرض آسیب قرار می‌گیرند؛ گروه دیگر متأسفانه افراطیونی هستند که از آغاز علیه برجام و منافعی که می‌توانست برای ما داشته باشد، کمر بستند و به میدان آمدند.

این گروه بودند که رفتارهای تحریک‌آمیزی کردند که همان رفتارها کمک کرد آقای ترامپ بیاید و به بهانه احساس خطر چنین مسائلی پدید بیاورد. چنین ابراز خوشحالی‌هایی‌ مختص یک گروه نبود و متأسفانه دو گروه در این ابراز خوشحالی همسان عمل کرده‌اند. بااین‌حال فکر می‌کنم اکنون عقلای جامعه بیشتر از آن هستند که اجازه بدهند عده‌ای برای کینه‌توزی‌های خود چنین مخاطراتی را برای ایران پدید بیاورند.

همه دیدند که در ماجرای خروج از برجام، ترامپ چه گفت و همه دیدند که آقای روحانی چه پاسخی داد. به‌نظر من موضع آقای روحانی در باقی‌ماندن ایران در برجام، موضع کاملا درستی است؛ چون ما با برجام توانستیم شش قطع‌نامه شورای امنیت را معلق کنیم و اگر ما بخواهیم خارج شویم، آن شش قطع‌نامه خودبه‌خود برخواهد گشت. این نیز درست است که دنیا فقط آمریکا نیست و کشورهای بزرگ ديگري که به ترامپ نپیوستند و حتی در این مورد معترض او شدند، حضور دارند. ایران به‌طور کلی و بدون آنها هم می‌تواند در عرصه بین‌المللی به کار و زندگی و رفاه مردم و توسعه ادامه دهد، به‌شرط آنکه ترامپ و به‌طورکلی تیم تشکیل‌شده از آمریکا، اسرائیل و عربستان مزاحم نشوند.
اما نکته مهم قابل ذکر این است که تیم یادشده، چه نوع مزاحمتی ممکن است پدید بیاورد. آقای ترامپ در

سخنرانی‌اش مقداری از مواضع خود صحبت کرد، مقداری از اسرائیل دفاع کرد، مقداری از شعارهایی که در ایران علیه آمریکا داده می‌شود، به‌عنوان بهانه استفاده کرد، اسناد نمایشی نتانیاهو را مستمسک قرار داد و تعدادی هم دروغ گفت و ایران را مسئول داعش و طالبان دانست؛ درحالی‌که اینها ساخته و پرداخته متحد خودش، عربستان بوده‌اند. همه این موارد نشان می‌دهد که نوعی بهانه‌جویی در پس این نمایش‌ها نهفته است و بنابراین باید مراقب آن بهانه‌جویی‌ها باشیم.

به‌نظر من اولین هدف از این بهانه‌جویی‌ها، سرکوب نیروهای طرفدار ایران در سوریه است و هدف بعدی مي‌تواند کشاندن ایران به یک درگیری پرخسارت و تحمیل یک جنگ فرسایشی باشد و این روشی بوده است که تاکنون برای ازپادرآوردن بعضی کشورهای دیگر نیز از آن استفاده کرده‌اند. در اینجا باید با بهره‌گیری از عقلانیت، مراقب بود و گول افراطیون داخلی و خارجی را نخورد و به دام چنین وضعیت فرسایشی نیفتاد. وضعیت را نمی‌توان صرفا به گفتن اینکه آمریکا بیرون رفته است و از شر آن راحت شده‌ایم، تقلیل داد و ساده کرد.

اروپا، چین، روسیه، برزیل، ژاپن و دیگران هستند و می‌توانیم با آنها تعامل داشته باشیم چون این کشورها صحنه را ترک نکرده‌اند و برنامه‌هایی دارند. از سوی دیگر ترامپ قبلا اعلام کرده و نماینده‌اش خانم نیکی هیلی نیز صریحا گفته است که هرکس با اسرائیل طرف باشد، با آمریکا طرف خواهد بود. بنابراین باید با دقت با این ملاحظه، به‌جای رویارویی انفرادی سعی کنیم ایران در مسائل منطقه و عربی به‌صورت جمعی همراه با کشورهای اسلامی و ذی‌نفع از حقوق خود و همچنین حقوق آنها دفاع کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نظر شما ایران را دو دسته تقسنم کردین شماها
      قلم بدستان نون را به نرخ روز خوار. هیچ ایرانی به ظالت شدن ایران خوشحال نمشه
      پس نرفهای اکلی نزن پولت را بگیر برو
      خدا پیشتر بده

    • ع

      نگاه کن تردید نکنید که شما دوست دارین بیگانه پرست باشین ما یمگیم چرا انجوری شده که از بینظارتی همه چی بهم ریخته شماقبول کن که بیگانه پرستین ورفاه عراق برای شکما مهم شماهم باید مراقب باشیم که دیگه جیب مارانزننبیگانه پرستین هر چی دارن اینجا کار میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج