۷۱۵۰۴۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کهن‌ترین سند سینمای ایران رونمایی شد

آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران عصر روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تالار آبی موزه سینما برگزار شد.

خبرگزاری مهر: آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران عصر روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تالار آبی موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم رونمایی از کهن ترین سند حضور سینما در ایران سارا خداکرمی مدیر روابط عمومی موزه سینما در سخنانی در خصوص رونمایی از این سند گفت: موزه سینما به عنوان حافظ گنجینه سینمای ایران یکی از وظایف خود را بازشناسی اسناد و امر تاریخی می‌داند تا از خلال آن تصویری روشن از تاریخ و در اینجا تاریخ سینمای ایران ارائه شود. از این رو، به تماشا گذاشتن کهن‌ترین سند مرتبط با سینمای ایران، قدمی مهم در بازشناسی این سند تاریخی است که این امر با مساعدت مجموعه کاخ گلستان به ریاست آقای مسعود نصرتی و همچنین همکاری صمیمانه خانم نسرین خلیلی مسئول مرکز اسناد تاریخی صورت گرفته است.

کهن‌ترین سند سینمای ایران رونمایی شد

در ادامه، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما با اشاره به اینکه کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، بیان کرد: تمامی تلاش ما در موزه سینمای ایران تدوین تاریخ اجتماعی سینمای ایران و نخستین مرحله این حرکت، گردآوری، بررسی، پژوهش و تسهیل در دسترسی محققان است. از این رو، برگزاری این نمایشگاه و نمایشگاه‌های دیگر و ارائه آثاری که به گونه‌ای مرتبط با تاریخ سینما و در مجموع فرهنگ و هنر ایران زمین است، در این راستا انجام شده است.

سپس محمدرضا اصلانی نویسنده، شاعر، کارگردان و از پیشکسوتان عرصه پژوهش در سخنانی اظهار کرد: این سند تاریخی به ما می‌گوید از بسیاری از کشورهای دیگر در سینما، تاریخ جلوتری داریم؛ حتی شاید پنجمین یا ششمین کشوری هستیم که دوربین و سینما داشتیم. این موضوع، ۲ مسأله را مطرح می‌کند؛ یک اینکه اگر این چنین تاریخ بلند هنگامی در سینما داریم چرا تاکنون در تاریخ سینمای جهان حضور نداشتیم و اسمی از سینمای ایران در آن نیست.

وی با اشاره به جوایز متعددی که سینماگران ایرانی از جشنواره‌های خارجی مطرح دنیا کسب کرده‌اند، افزود: این جوایز هنوز ما را به تاریخ سینمای جهان نبرده‌است. جوایز و معروفیت با رفتن به تاریخ فرق می‌کند چراکه تاریخ مراحل تعقل هر جریانی است. متاسفانه با وجود چنین تاریخ و گذشته‌ای که داریم، آن را به تاریخ تبدیل نکرده‌اند. یک به این دلیل که آن تحولی که باید در سینما ایجاد می‌کردند، اتفاق نیفتاده و دیگر اینکه منتقدان ما که می‌توانستند با آثار برجسته، نحوه تعقل را از جهان ایرانی به جهان دیگری انتقال دهند، کم کاری کردند.

اصلانی در پایان با اشاره به کهن‌ترین سند سینمای ایران، بیان کرد: این شکل از تاریخ و بازشناسی اسناد تاریخی سینما بیش از پیش برای ما تعهد می‌آورد؛ هم نسبت به تاریخ و هم به سینما. وقتی ما چنین تاریخی داریم باید احترام و کارکرد بیشتری نسبت به سینما داشته باشیم و من این شکل از تعهد را از همه تقاضا دارم.

سپس محمد تهامی نژاد پژوهشگر سینما، محمدرضا اصلانی سینماگر، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان و سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) ایران از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران رونمایی کردند.

در پایان این آیین، کتابچه‌ای که ویژه کهن‌ترین سند مرتبط با سینمای ایران طراحی شده بود، در اختیار مهمانان قرار گرفت. در این کتابچه تحقیقات و نظریه زنده‌یاد شهریار عدل پیرامون این سند تاریخی ارائه شده است.

لادن طاهری مدیرکل فیلمخانه ملی ایران و فیروزه سپیدنامه رئیس موزه ایران باستان از جمله افراد حاضر در این آیین بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج