۷۱۵۸۲۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

طنز؛ برجام که پر نداره خودش خبر نداره

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي در ستون طنز روزنامه شهروند نوشت: روح ‌نوشته‌هایی را که در زیر می‌آید، همه می‌دانند. شاید نام این نوشته را این گذاشتم تا به نوعی ادای دین کرده باشم به کارگردانی که لازم نیست تبلیغ محیطی کند و مصداق عینی این حکایت قدیمی سعدی شیرین‌سخن است: «مُشک آن است که ببوید، نه آن‌که عطار بگوید.» گفتم روح، باید اضافه کنم روح ‌نوشته با روح برجام تومانی هفت صنار فرق دارد.

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي در ستون طنز روزنامه شهروند نوشت: روح ‌نوشته‌هایی را که در زیر می‌آید، همه می‌دانند. شاید نام این نوشته را این گذاشتم تا به نوعی ادای دین کرده باشم به کارگردانی که لازم نیست تبلیغ محیطی کند و مصداق عینی این حکایت قدیمی سعدی شیرین‌سخن است: «مُشک آن است که ببوید، نه آن‌که عطار بگوید.» گفتم روح، باید اضافه کنم روح ‌نوشته با روح برجام تومانی هفت صنار فرق دارد. بیا تا می‌گوییم تومان، فوری واژه‎ هفت بدو بدو می‌آید خودش را می‌چسباند به تومان. نگفتیم دلار که شما هول شدی هفت عزیز!

یک: به نظر من خلاصه گذشته و حال و آینده برجام در متن بازی زیر آمده:
ترامپ: گرگم و برجام می‌درم.
برجام: چوپون دارم نمی‌ذارن!
اتحادیه اروپا: برجام جان شما اول وایسا ببینیم ما شریک گرگ میشیم یا شریک مزرعه‌دار ایرانی. اگر شریک گرگ بشیم، خودمون هم برجام را می‌دریم! که ایرانی بمونه و تبلیغ محیطی فیلم‌هاش! چطوری ایرانی؟
دو: ورژن جدید بازی «کلاغ پر» رسید. گنجشک؟ پر. بلبل؟ پر. کلاغ؟ پر. برجام؟ پر.
برجام که پر نداره هیشکی خبر نداره. الستون و ولستون. برجام را ببر هندستون. قرارداد نفتی بستون. اسمشو بذار....
تقصیر ما نیست اگر در نسخه جدید، بازی «کلاغ پر» و «اتل متل» قاطی شده‌اند. احتمالا مشکل به علت اختلال‌های خودجوش اینترنتی است.
سه: در کشوری که به صورت خودجوش و خودکار و خودسرانه با بانوان خوب برخورد نمی‌شود و آنها را از ورود به ورزشگاه منع می‌کنند و نمی‌گذارند روی صحنه ساز بزنند و می‌گویند در تعریف رجل سیاسی نمی‌گنجید، یک طنز تلخ رخ می‌دهد، آینده و اعتبار برجام می‌افتد دست سه بانوی سیاستمدار؛ موگرینی، ترزا می، آنگلا مرکل. حالا دوستان باید بنشینند ببینند بانوان اروپایی سر قول زنانه‌شان می‌ایستند یا نه!
چهار: سوال اساسی. ترامپ می‌گوید برجام بدترین توافق تاریخ ایالات متحده آمریکا است. برای همین از آن خارج شدم. در ایران دلواپس‌ها خوشحالی می‌کنند و برای خروج آمریکا از توافقی که خودش می‌گوید به ضررش بوده، جشن می‎گیرند. پیدا کنید پرتقال‌فروش را. اگر بازار پرتقال خراب است و فصلش گذشته فصل بادمجان که هست؛ بشمارید بادمجان دور قاب‌چین‌ها را.
پنج: یکی به من بگوید الان با خروج آمریکا از برجام چی بر سر توافق بین «شرکت دخانیات ایران» و «مارلبرو» می‎آید؟ یعنی نیامده رفت؟ الان اون آقایی که در مجلس فندک زد زیر برجام و پرچم آمریکا، چه سیگاری بکشه پس؟ بهمن ویژه؟ تیر؟
شش: من اگر دلواپس بودم برای تخریب حریف و رقیب سیاسی راه بهتری انتخاب می‌کردم؛ یعنی لازم نبود برای ضربه‌زدن به رقیب هی کبری صغری بچینم. من اگر دلواپس بودم، می‌نشستم رو صندلی راحتی. پای راستم را می‌انداختم روی پای چپ و با لبخند می‌پرسیدم: شما که موقع انتخابات می‌فرمودید به عقب باز نمی‎گردیم الان میشه موقعیت‌تان را روی یک اپلیکیشن مکان‎نما مشخص کنید ما ببینیم نسبت به انتخابات کجای جهان ایستاده‌اید؟ عقب؟ جلو؟ کمی به راست؟
هفت: واژه‎ هفت فقط نباید شما را یاد قیمت دلار بیندازد. من هفت که می‌شنوم، یاد این شعر می‎افتم: «هفت شهر عشق را عطار گشت» حالا با کدام ارز و ویزا بماند. مهم بخش دوم ماجرا است که شامل اکثر ما ایرانی‌ها می‎شود. آن‌جا که می‎گوید: «ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم».
*همه می‎دانند نام اثر جدید اصغر فرهادی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج