جاباما
۷۱۶۲۱۶
۱ نظر
۶۲۵۰
۱ نظر
۶۲۵۰
پ

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

استفاده از ژیروسکوپ ها در موتورسیکلت های نسل جدید موجب ایمنی بیشتر در آنهاست که این روزها این تکنولوژی بسیار مورد توجه شرکت های خودروسازی قرار گرفته است تا در ساخت موتورسیکلت های نسل جدید خود از آن بهره بجویند. در مطلب امروز ۳ نمونه از بهترین موتورسیکلت های تعادلی روز دنیا را معرفی می کنیم.

روزنامه سازندگی - سهیلا تقوی نژاد: استفاده از ژیروسکوپ ها در موتورسیکلت های نسل جدید موجب ایمنی بیشتر در آنهاست که این روزها این تکنولوژی بسیار مورد توجه شرکت های خودروسازی قرار گرفته است تا در ساخت موتورسیکلت های نسل جدید خود از آن بهره بجویند. در مطلب امروز ۳ نمونه از بهترین موتورسیکلت های تعادلی روز دنیا را معرفی می کنیم.

1. Lit-Motors C-1

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

در سال 2012 شرکت Lit Motors که در پکن مستقر است، موتورسیکلت تعادلی C-1 را معرفی کرد که در آن جوانب راحتی ماشین دو و چهار چرخ را ترکیب کرده است. با تنها دو چرخ درون خطی، C-1 به اندازه یک موتورسیکلت معمولی بزرگ است اما قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به آن دارد. با این حال، طراحان این موتورسیکلت با استفاده از دو ژیروسکوپ افقی در عقب وسیله نقلیه، نیاز سوار را برای ستون کردن پای خود برای پایدار شدن وسیله نقلیه در هنگام توقف رده کرده اند که Lit Motors را قادر کرده تا یک موتورسیکلت کاملا ایده آل برای راننده ارائه کند.

این موتورسیکلت توسط دو موتور الکتریکی با قدرت و گشتاور بالا نصب شده است که برای به حداکثر رساندن فضای کابین در یک فضای کوچک به کار رفته اند و مانند یک موتورسیکلت معمولی با یک فرمان به چرخ ها به جای فرمان های معمولی خاموش می شود. این شرکت در وب سایت خود نوشته است: «در حال حاضر C-1 وسیله حمل و نقل ما در آینده است. این محصول هیجان و کارآیی یک موتورسیکلت را با ایمنی و راحتی یک ماشین ترکیب می کند و وسیله نقلیه نهایی خودروی شهری را ایجاد می کند.» C-1 به شکلی کاملا محصور و متعادل، از راننده و مسافر در برابر عناصر محیطی محافظت می کند و ایمنی خودرو را با یک رابط بصری ماشین مانند فراهم می کند.

قسمت عقب به اندازه کافی بزرگ است تا بتوانید یک مسافر یا محموله ای به همان اندازه که مجازید در هواپیما حمل کنید، در آن قرار دهید. C-1 به عنوان یک موتور سیکلت در نظر گرفته شده است، به این ترتیب راننده می تواند به راحتی از میان ترافیک ماشین ها عبور کند تا 50% در زمان رفت و آمدش صرفه جویی شود. هنگامی که به مقصد رسیدید، می توانید در کوچکترین جای پارک و حتی پارکینگ مخصوص موتورسیکلت ها پارک کنید. C-1 صددرصد الکتریکی است، با سرعت بالای 100 مایل در ساعت و ظرفیت باتری تا 200 مایل در هر بار شارژ. این موتور با استفاده از موتورهای گشتاور بالا در جهت افزایش شتاب از 60-0 مایل در ساعت در حدود 6 مایل در ساعت در حدود 6 ثانیه استفاده می کند.

زمان شارژ بسته به ولتاژ، از شش ساعت در 110/120V تا ساعت در 220/24V تا کمتر از نیم ساعت (تا 80%) در یک ایستگاه شارژ سریع 400-500V متغیر است. ویژگی نوآورانه C-1 سیستم پایداری ژیروسکوپی تثبیت شده آن است، با استفاده از دو چرخ با سرعت 10,000 دور در دقیقه، سیستم ژیروسکوپ 1300 فوت پوند گشتاور را برای کنترل زاویه و شیب وسیله نقلیه اعمال می کند. این به 1-C اجازه می دهد تا خود را از درون و بیرون چرخانده و به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند بدنه خود را به صورت قائم درست نگه دارد. سیستم به فرمان متصل است، بنابراین C1 هنگامی که یک راننده به سمت چپ یا راست حرکت می کند، به طور اتوماتیک درهمان جهت حرکت می کند.

طراح این موتورسیکلت تعادلی در مصاحبه ای با USA Today گفت: «هدف من این است که بر جهان تاثیر بزرگ و مثبتی از لحاظ انتشار کربن داشته باشیم و یک تجربه مسافرتی ایمن تر و لذت بخش تر داشته باشیم. امیدوارم در آینده روزی برسد که به هر جا سفر می کنم C-1 را ببینم؛ می دانم که این موضوع می تواند اتفاق بیفتد.» C-1 به کمربند ایمنی، کیسه های هوا، یک شاسی تقویت شده فولادی و سیستم پایداری ژیروسکوپی مجهز شده است، Lit Motors ادعا می کند که C-1 ایمنی یک ماشین چهار چرخ معمولی را در یک وسیله دو چرخ پیاده می کند.

۲. BMW Motorrad Vision Next ۱۰۰

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

به گفته سازنده موتورسیکلت BMW، این موتورسیکلت آنقدر هوشمند است که می تواند نیاز به ابزار محافظتی را از بین ببرد. جنبه ای متعادل کننده BMW تنها یکی از پیشرفت های تکنولوژیکی و ایمنی است که این شرکت می خواست در کانسپت ۲۰۱۶ خود نمایش دهد. برای BMW، این مفهوم تصور می شد که در ۱۰۰ سال آینده چه نوع موتورسیکلتی می تواند داشته باشد و به همین خاطر برای سامانه متعادل کننده متاثر از ژیروسکوپ به عنوان راهی برای استفاده از وسایل نقلیه در آینده نام برده است. مدیر طراحی بخش موتورسیکلت BMW، ادگار هنریش در مراسم معرفی کانسپت ۲۰۱۶ BMW گفت:

«سیستم خودسانسوری که در آن تعبیه خواهد شد. برای محافظت از موتورسوار در هر زمانی کمک خواهد کرد. هر واکنش دیرهنگام از راننده جبران خواهد شد و وسیله نقلیه توازن ۱۰۰% خواهد داشت. در آینده سواران این موتورسیکلت قادر خواهند بود از سواری بدون دنده محافظ لذت ببرند.» برای نشان دادن کانسپت این موتورسیکلت در ۱۰۰ سال آینده، BMW تعدادی از خودروهای مفهومی را که آینده حمل و نقل را تصور می کنند، معرفی کرده است. احتمالا محصول آینده این شرکت با عنوان «۱۰۰ Motorrad Vision Next» به قدری پیشرفته است که BMW ادعا می کند سواران آن به کلاه ایمنی نیاز ندارند.

چشم انداز Motorrad Next ۱۰۰ دارای سیستم متعادل کننده ای است که موتورسیکلت را به صورت عمودی و در هر زمان نگه می دارد. BMW به ویژگی های آینده موتورسیکلت ها اشاره کرد و گفت که این امکان را برای سواران تمام سطوح مهارت فراهم می کند تا از احساس آزادی مطلق لذت ببرند. به گفته سازنده خودرو، Motorrad نیازی به ابزار محافظتی مانند کلاه و لباس مخصوص ندارد. یکی دیگر از ویژگی های سنتی نیز از این مفهوم کم خواهد شد. صفحه کنترل در عوض، موتورسواران بدون کلاه کاسکت عینک مخصوصی خواهند پوشید که به عنوان یک صفحه نمایش هوشمند عمل می کند.

BMW در بیانیه ای گفت: «اطلاعات بین موتورسیکلت و راننده تا حد زیادی از طریق عینک هوشمند مبادله می شود.» «این زاویه دید کاملی به موتورسوار می دهد و نه تنها در برابر باد از چشمان راننده حفاظت می کند، بلکه اطلاعاتی را که به طور مستقیم و به صورت خطی هنگام راندن مورد نیاز است، به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد. چنین اطلاعاتی در همه زمان ها مورد نیاز نیست زیرا رانندگان قادر خواهند بود کنترل فعال موتورسیکلت را در بسیاری از نقاط به دست بگیرند.» با توجه به این کانسپت، BMW Motorrad و دیگر موتورسیکلت های ۱۰۰ سال آینده این کمپانی به تکنولوژی خودران مجهز خواهند شد.

3. Honda Riding Assist

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

هوندا در نمایشگاه CES 2017 در لاس وگاس از موتورسیکلت تعادلی خود رونمایی کرد اما برخلاف سایر موتورسیکلت های این لیست، از ژیروسکوپ ها برای رسیدن به عملکرد متعادل آن استفاده نمی کند. این همان چیزی است که هوندا از آن با عنوان «مفهوم کمک سواری» نام می برد و فناوری آن را از سایر محصولات توسعه یافته هوندا مانند ربات Asimo و اسکورتر Uni-Cub به امانت می گیرد. به شکلی کاملا هوشمندانه، این موتورسیکلت را به همان شیوه ای هدایت می کند که یک سوار می تواند با سرعت کم و از طریق فرمان آن را را براند. در سرعت زیر 5 کیلومتر در ساعت، سیستم هدایت الکتریکی از منحرف شدن فرمان جلوگیری می کند، چرخش را افزایش می دهد، مرکز ثقل موتورسیکلت را کاهش می دهد و فرمان را می گیرد.

لی ادموندز طراح موتورسیکلت هوندا گفت: «اگر موتورسواران می توانند موتورسیکلت خود را به خوبی کنترل کنند. این برای کسانی است که می خواهند حین راندن کمی شادی را تجربه کنند و برای سقوط بی موقع استرس نداشته باشند، اگر آنها مسن باشند یا قد آنها از حد متوسط کوتاه تر باشد یا موتورسیکلت برای شان بسیار سنگین باشد، این سیستم تعادلی اضطراب آنها را از بین می برد.» دوچرخه جدید هوندا توانایی حفظ تعادل بسیار بالایی دارد و در این سرعت بالا هم برای این خودرو امکانپذیر است. اگر در سرعت بالا نیاز به توقف ناگهانی داشته باشید این موتورسیکلت با کمترین تنش و تکانه خود را متوقف می کند بدون این که نگران پرتاب شدن راننده یا سرنشین باشد. با اندازه کاملا استاندارد برای یک موتورسیکلت معمولی، جای پارک هم به راحتی برای آن پیدا می شود.

به نظر می رسد که هوندا یک راه حل کاملا هوشمندانه برای یک موتورسیکلت معمولی، جای پارک هم به راحتی برای آن پیدا می شود. به نظر می رسد که هوندا یک راه حل کاملا هوشمندانه با یک دوچرخه مفهومی جدید معرفی کرده که می تواند خود را در طول حرکت با کمترین سرعت یا زمانی که به طور کامل متوقف شده است، متعادل نگاه دارد. Honda Rdiing Assist برای اولین بار در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در لاس وگاس تودی نمایش داده شد. سیستم آن فوق العاده ساده است. زمانی که در حال حرکت باشد، سیستم زاویه چنگال، مساحت تایرهای موتورسیکلت را افزایش می دهد و چنگال های جلو را از فرمان جدا می کند تا توسط هدایت هوشمند الکترونیکی هدایت آن را به عهده بگیرد.

سپس سیستم با استفاده از ورودی های فرمان دوچرخه را بدون استفاده از ژیروسکوپ های سنگین یا دیگر دستگاه های تغییر جرم کاملا متعادل نگه می دارد. دوچرخه مفهومی هوندا که برای نشان دادن فناوری ساخته شده است، حتی می تواند به صورت صریح به حرکت در آید و مانند یک سگ فرمانبردار از راننده خود تبعیت کند. هوندا می گوید این فن آوری به عنوان یک شاسی از اسکوتر Uni-Cub توسعه یافته است که طراحی مفهومی متحرک آن بسیار جذاب و خودسازگار است. در نمایشگاه این شرکت در CES هوندا موتورسیکلت جدید خود را به آرامی به دنبال یک Uni-Cub هدایت کرد و حرکت آن را روی صحنه نمایش داد.

۴. RYNO

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

RYNO آمریکایی در سال ۲۰۱۳ برای فروش به بازار عرضه شد و در نوع خود بسیار فانتزی و جدید به شمار می رفت. RYNO باید یک ضربه محکم در سراسر جهان باشد: یک دستگاه تک چرخ، متعادل، موتور الکتریکی با وزن ۷۲ کیلوگرم و حجمی کمی بیشتر از یک انسان ایستاده، با کارکردی همانند Segwayh که در آن شما وزن تان را به جلو می اندازید، تا به حرکت تان سرعت ببخشید و به عقب بر می گردید تا آن را کاهش دهید. ژیروسکوپ هم در این تک چرخ فانتزی همین کار را می کند تا اطمینان حاصل کنید که شما روی یک چرخ حرکت نمی کنید. RYNO می تواند با یک بار شارژ تا ۲۴ کیلومتر و با سرعت بالای ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت کند. ظرفیت حمل بار آن ۱۲۰ کیلوگرم است و فقط شش ساعت طول می کشد تا از یک سوکت خانگی استاندارد شارژ شود.

5. Thrustcycle Gyrocycle

موتور‌های جدید با تکنولوژی حفظ تعادل ژیروسکوپ

این موتورسیکلت هشت سال است که در حال ساخت است، اما کمپانی هووآوی oGyr-Cycle متعادل خود را امسال در بازار آمریکا عرضه خواهد کرد. در حالی که برخلاف C-1 خود دستگاه کاملا بسته است. سواری در آن هنوز مانند موتورسیکلت معمولی است و هیچ تغییری نسبت به یک موتورسیکلت معمولی در این دستگاه معرفی نشده است. نسخه نهایی به وسیله یک موتور الکتریکی 8500 وات روغن کاری شده و توسط متخصصان برق آمریکایی تهیه خواهد شد و از 129 کیلومتر و سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت برخوردار خواهد بود. اگرچه هنوز تایید نشده است. Thrstcycle پیش بینی می کند که یک برچسب قیمت 20,000 دلاری یا کمتر روی این محصول قرار داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی میتونن با پراید رقابت کنن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج