۷۱۶۸۲۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تحلیل «نیویورک تایمز» از فضای جدید خاورمیانه

نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم دیوید هالبفینگر نوشت: پس از تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران؛ نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی بیان کرد: «اسرائیل به طور کامل از تصمیم جسورانه ترامپ در مورد توافق هسته ای فاجعه بار با ایران حمایت می کند. ما از آغاز با توافق هسته ای ایران مخالف بودیم زیرا به جای مسدود کردن مسیر دستیابی ایران به بمب؛ بلکه در عرض چند سال راه این کشور را برای دستیابی به زرادخانه های بمب هسته ای هموار می کرد.»

انتخاب: نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم دیوید هالبفینگر نوشت: پس از تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران؛ نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی بیان کرد: «اسرائیل به طور کامل از تصمیم جسورانه ترامپ در مورد توافق هسته ای فاجعه بار با ایران حمایت می کند. ما از آغاز با توافق هسته ای ایران مخالف بودیم زیرا به جای مسدود کردن مسیر دستیابی ایران به بمب؛ بلکه در عرض چند سال راه این کشور را برای دستیابی به زرادخانه های بمب هسته ای هموار می کرد.»

در ادامه این مطلب آمده است: در هنگام اظهارات بنیامین نتانیاهو، اسرائیل در وضعیت اماده باش قرار داشت و این احتمال را می داد که تصمیم آمریکا به خروج از برجام بتواند زمینه انتقام جویی ایران را نسبت به حملات اخیر اسرائیل به اهداف ایران در سوریه را فراهم کند. این حملات در واکنش به سایه جنگ در سوریه است. با پیش بینی حمله ایران از طریق سوریه؛ ارتش اسرائیل در وضعیت آماده باش کامل قرار داشت و آن ها نیروهای ذخیره خود را که بخش عمده ای قدرت ارتش اسرائیل را تشکیل می دهد فراخوانده بودند. ارتش این دولت گفت "فعالیت غیرعادی ایران" را در سوریه ردیابی کرده است و به ساکنان بلندی های اشغالی جولان دستور داد آماده رفتن به پناهگاه ها باشند.

حدود یک ساعت پس از اظهارات دونالد ترامپ در مورد خروج آمریکا از برجام؛ خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که اسرائیل یک حمله به جنوب دمشق ترتیب داده است که در طی آن ۴ موشک به اهداف ایران در منطقه روستایی کسوه درست در جنوب دمشق انجام شده است. رسانه های اسرائیلی حمله هوایی اسرائیل را یک اقدام پیشگیرانه دانسته است که هدف آن را تخریب کاروانی می داند که درصدد انتقال موشک به یک پایگاه در سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل بوده است. دونالد ترامپ با اعلام خروج آمریکا از برجام در یک صف بندی مشترک با اسرائیل بر این تاکید کرد که باید برای محدود کردن نقش ایران در خاورمیانه فشار بیشتری به این کشور وارد کنیم.

آنشل پففر ستون نویس هاارتص گفت: «برای اولین بار دکترین بنیامین نتانیاهو ( بی بی) در مقیاس گسترده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. تصمیم ترامپ برای خروج از توافق می تواند مجموعه ی جدیدی از تهدیدات را برای اسرائیل ایجاد کند. بعد از یک دهه بدون جنگ بزرگ، اکنون اسرائیل تقریبا از هر طرف با تهدیداتی روبرو است.»

آری شاویت روزنامه نگار اسرائیلی بر این تاکید کرد: «در جهان بینی نتانیاهو ایران به آلمان نازی شباهت دارد و اسرائیل همانند انگلیس است. وی خود را همانند چرچیل می داند. هدف اصلی وی متقاعد کردن روزولت برای شرکت در نبرد نظامی برای نابود کردن ایران است. اگر چه وی در دوران اوباما موفق نشد اما او ترامپ را یک فرصت طلایی می داند.»

وی افزود: « وی ایران را هم خطرناک و هم شکننده می داند همانند اتحاد جماهیر شوروی در زمانی که رونالد ریگان با آن مقابله می کرد. وی خواهان دیپلماسی قاطعانه و تشدید تحریم ها علیه ایران است تا از این ضعف برای حذف تهدیدات آن ها بهره برداری کند.»

آنشل پففر گفت: «اگر کشورهای اروپایی و چین و روسیه به حمایت از توافق هسته ای ادامه دهند و ایران هم در این توافق باقی بماند آمریکا قدرت نفوذ خود را از دست می دهد و اسرائیل هم هیچ چیزی را به دست نمی آورد و تنها بین آمریکا و نزدیک ترین متحدان اروپایی اش شکاف ایجاد می گردد».

وی افزود: « اما اگر ایران برجام را ترک کند و برنامه هسته ای خودرا مجددا از سر بگیرد آمریکا و متحدانش برای توقف ایران همکاری می کنند یا این که اثبات می گردد که توافق هسته ای ایران بهترین توافق موجود بوده است. بنابراین تکیه به ترامپ اقدامی احمقانه است.»

ایهود باراک نخست وزیر سابق اسرائیل بر این تاکید کرد: «ایران پس از تصمیم ترامپ در مورد خروج از توافق محتاط تر شده است و آن ها مرتکب اشتباهی نمی گردند که می تواند زمینه تقابل نظامی مستقیم با آمریکا را ایجاد کند.»

بنابراین برنامه هسته ای ایران تنها تهدید جدی نیست بلکه در چند ماه گذشته ایران و اسرائیل درگیر منازعه آشکار در سوریه هستند.

در روزهای اخیر بعد از انتخابات لبنان و تصمیم ترامپ در مورد خروج آمریکا از توافق هسته ای؛ رسانه های خبری اسرائیل در مورد تلاش تلافی جویانه ایران نسبت به حملات هوایی اخیر اسرائیل گمانه زنی کرده اند.

زالزبرگ تحلیلگر گروه بین الملل بحران بر این تاکید دارد که اگر چه توافق هسته ای با ایران دارای نواقصی بوده است اما اسرائیل در وضعیت فعلی با چالش های بیشتری از ایران در سوریه روبرو بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ممد

      خود خدا هم این اوضاعرو نمیتونه درست کنه.. معلوم نیست کی به کیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج