۷۱۶۹۰۹
۵۱۹۰
۵۱۹۰
پ

توصیه‌ها و هشدار‌های یک دکتر اورولوژیست

تاثیر چاقی بر سلامت جنسی

ازدواج یکی از بخش‌های مهم زندگی هر فردی است و ایجاد رابطه مناسب زناشویی نیز یکی از ارکان مهم آن محسوب می‌شود. حال اگر به هر دلیلی این رابطه خراب شود می‌تواند روی خیلی دیگر از مسائل زندگی اثر مخربی بگذارد. یکی از دلایل تخریب رابطه، چاقی یکی از طرفین یا هر دو است.

هفته نامه سلامت - محبوبه ریاستی: ازدواج یکی از بخش های مهم زندگی هر فردی است و ایجاد رابطه مناسب زناشویی نیز یکی از ارکان مهم آن محسوب می شود. حال اگر به هر دلیلی این رابطه خراب شود می تواند روی خیلی دیگر از مسائل زندگی اثر مخربی بگذارد.

یکی از دلایل تخریب رابطه، چاقی یکی از طرفین یا هر دو است. با دکتر محمدرضا صفری نژاد، جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری درباره اینکه چاقی چطور می تواند روی عملکرد جنسی افراد تاثیر بگذارد، گفت و گو کرده ایم.

تاثیر چاقی بر سلامت جنسی

چاقی چه مشکلاتی در رابطه زناشویی آقایان ایجاد می کند؟

- چاقی در مردان با تغییراتی که در سطح هورمون های مردانه ایجاد می کند، باعث ناتوانی جنسی مثل اختلال در نعوظ، انزال زودرس و ... می شود. البته ناتوانی جنسی ناشی از چاقی ارتباطی به سن ندارد و افراد جوان و مسن چاق دیر یا زود درگیر این مشکل خواهند شد. وقتی مردان چاق دچار ناتوانی جنسی می شوند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و رابطه زناشویی برایشان به یک عامل اضطراب آور تبدیل می شود. اضطراب نیز احتمال شکست را در برقراری روابط زناشویی بالا می برد.

چاقی در خانم ها چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

- چاقی در خانم ها نیز باعث بروز اختلالاتی در برقراری روابط زناشویی می شود. تغییرات فیزیولوژیکی که باعث کاهش میل جنسی می شود، از یک سو و مشکلات طبیعی چاقی در زنان از سوی دیگر تاثیر منفی در برقراری رابطه زناشویی می گذارد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به عفونت های واژینال در خانم های چاق بیشتر است که برقراری روابط زناشویی را دشوارتر می کند.

به همین دلیل خانم ها و آقایان باید از همان دوران جوانی نسبت به وزنشان حساس باشند و از چاق شدن خود جلوگیری کنند. متاسفانه بسیاری از اختلالات ایجاد شده در بدن به نوعی با وزن افراد در ارتباط هستند. از همان دوران کودکی باید کودک را به خوردن غذاهای مفید عادت داد. غذاهای خوب گردش خون مناسبی در بدن ایجاد می کند. یادتان باشد برقراری رابطه زناشویی خوب به جریان گردش خون افراد و سالم بودن سیستم عصبی آنها بستگی دارد.

به چه کسی چاق می گویند؟

- کسانی که شاخص توده بدنی بالای 30 داشته باشند، چاق شناخته می شوند. این افراد حتما باید برای درمان و کاهش وزن به پزشک معالج مراجعه کنند. اگر هم زن و هم مرد چاق باشند، مشکل 2 برابر خواهد شد و باید به آنها آموزش های لازم داده شود. لازم به ذکر است هرگاه بافت چربی بیشتر شود، هورمون زنانه افزایش می یابد و همین موضوع ممکن است نظم عادات ماهانه خانم ها را به هم بریزد یا حتی نازایی را در خانم ها افزایش دهد.

بافت چربی در آقایان چگونه ظاهر می شود؟

- معمولا مردهایی که چربی بیش از حدی دارند، پستان هایشان درشت است و این پستان های بزرگ نشانه اضافه هورمون های زنانه است. گاهی پستان بعضی آقایان به قدری درشت است که مجبور به جراحی می شوند. جالب است بدانید اثر مهم دیگر چاقی بر باروری کاهش عملکرد بیضه هاست. 10 درصد هورمون تستوسترون که همان هورمون مردانه است در بافت چربی به استرادیول تبدیل می شود که یک هورمون زنانه است.

هورمون استرادیول اثر مهاری قوی روی غده هیپوفیز دارد و از آنجا که بیضه ها تحت تاثیر هورمون های مترشحه از هیپوفیز فعالیت می کنند، عملکرد طبیعی بیضه ها کاهش می یابد و هورمون تستوسترون کمتری ترشح می کنند. علاوه بر این، هورمون استرادیول اضافی در مردان سبب رشد پستان ها می شود و مردان چاق معمولا پستان های بزرگ شده ای دارند. همین مشکل در جوانانی که برای بدنسازی از هورمون تستوسترون استفاده می کنند، ایجاد می شود. میزان هورمون تستوسترون در مردان چاق 24 درصد کمتر از مردان با وزن طبیعی است.

از طرفی، چاقی سبب می شود غده هیپوتالاموس میزان هورمون GnRH کمتری تولید کند و به دنبال آن عملکرد غده هیپوفیز و بیضه ها بیشتر کاهش یابد. همیشه درمان ناباروری در مردان با جراحی و تجویز دارو نیست. در مواردی با وجود اقدامات درمانی درست نتیجه درمان مناسب نیست. در علم پزشکی در بسیاری از موارد برای درمان بیماری های مختلف باید شیوه زندگی را تغییر داد. یک مرد چاق که سیگار نیز می کشد باید ابتدا وزن خود را کاهش دهد و سیگار را ترک کند تا بعد نسبت به درمان ناباروری اقدام شود. در مردان دچار چاقی مرضی و نابارور، معمولا کاهش وزن فرایند طولانی مدت و زمانبری است. در این بیماران باید با تجویز دارو کمبودهای هورمونی جبران شود و تولید اسپرم بهبود یابد.

آیا چاقی افراد چاق بر لذت رابطه زناشویی تاثیر می گذارد؟

- بله، چون زن و شوهر جذابیتی برای هم ندارند و همان طور که قبلا هم گفتم، اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی توانند از بودن کنار هم لذت ببرند. چاقی در مردان ممکن است باعث شود میل جنسی کمتری داشته باشند، رضایتمندی جنسی پایین تری را تجربه کنند، دچار اختلال در عملکرد جنسی (اختلال در نعوظ و انزال زودرس) شوند و زندگی جنسی موفقی را تجربه نکنند. این عملکرد ضعیف اولین قدم برای به خطر افتادن رابطه عاطفی زن و شوهرهاست.

عملکرد جنسی ضعیف مرد چاق باعث می شود همسرش از داشتن رابطه زناشویی با وی خودداری کند و باعث بروز مشکلات بعدی، از جمله کاهش دوچندان میل و برانگیختگی جنسی آنها شود. مردان چاق عمدتا به دلیل از دست دادن جذابیت جنسی برای همسر خود، عزت نفس پایین تری در مقوله های جنسی دارند؛ نمی توانند میل جنسی را در همسرشان به خوبی ایجاد کنند و همین مساله باعث می شود در توانایی بیان جنسی، پیشنهاد رابطه زناشویی و برقراری رابطه موفقیت آمیز، کارایی لازم را نداشته باشند.

چاقی چه مشکلاتی در اندام های تناسلی ایجاد می کند؟

- تاثیر چاقی بر بدن و زمینه سازی برای بیماری های جسمی کاملا مشهود است. بیماری های قلبی، گرفتگی عروق کرونری قلب و دیابت از جمله مهم ترین این مشکلات هستند که تاثیرات عمیقی روی عملکرد جنسی (به ویژه از لحاظ فیزیولوژیکی) زنان و مردان می گذارند. اختلال نعوظ، انزال زودرس و عدم تجربه اوج لذت جنسی مستقیما به وجود این مشکلات جسمی مربوط است.

مشکلات قلبی - عروقی مانع از تلمبه شدن مناسب خون در بافت آلت تناسلی مردان می شود بنابراین عملکرد نعوظ را دچار اختلال می کند. در زنان اوج لذت جنسی با انقباض ماهیچه های عضلانی مهبلی همراه است که ناشی از فشار و جریان خون در این ماهیچه هاست، بنابراین طبیعی است که مشکلات مربوط به فشار خون باعث عدم تجربه کامل اوج لذت جنسی در زنان چاق شود. وجود چنین مشکلاتی در فشار خون و به تبع آن مشکلات عملکرد جنسی در افراد چاق معمول است.

آیا ممکن است به دلیل چاقی و عملکرد نامناسب جنسی زندگی زن و شوهرها از هم پاشیده شود؟

- بله، من مراجعان زیادی داشتم که به دلیل همین مشکل مایل بودند از یکدیگر جدا شوند. به همین دلیل توصیه می کنم اگر چاق هستید و رابطه زناشویی خوبی با شریک زندگی تان ندارید حتما به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا بتوانید وزنتان را پایین بیاورید. اگر هم افسردگی دارید حتما نزد روان پزشک بروید و تا می توانید روش تغذیه تان را تغییر دهید و ورزش کنید تا هم سرحال شوید و از خمودگی نجات پیدا کنید و هم زندگی تان را دوباره به دست آورید. بهتر است هر طور شده به خود و شریک زندگی تان کمک کنید تا بتوانید روزهای بهتری را کنار هم بگذرانید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج