۷۱۷۱۹۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

زاکانی: اروپا فقط روی کاغذ در برجام مانده است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر اروپا فقط روی کاغذ در برجام مانده است، گفت: آنچه رهبر انقلاب تحت عنوان تضمین عملی مطرح کردند، این بود که در بُعد عملی هم باید نیازهای ما که برای آن مذاکره کردیم، تأمین شود.

خبرگزاری فارس: علیرضا زاکانی عصر امروز در همایشی با موضوع «فرجام برجام» که در مسجد امام جعفرصادق(ع) مشهد برگزار شد، به بررسی نتایج برجام پرداخت و اظهار کرد: به این سؤال که فرجام برجام چیست، دو پاسخ می‌توان داد که یا تحریم‌ها برداشته می‌شود یا مذاکره با آمریکا برای ما مایه عبرت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر این دو نتیجه برای برجام حاصل شود، به نتیجه مطلوب رسیده است، افزود: ما برای شکستن تحریم‌ها پای میز مذاکره نشستیم و حاصل آن تحت یک سند امضا شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سند باید سبب برداشتن تحریم‌ها می‌شد و اگر این نتیجه حاصل نشده، باید مایه بیداری ما شود که بدانیم اگر با دشمن از سر نیاز وارد مذاکره شویم، نتیجه آن شکل‌گیری یک مذاکره معیوب می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه امروز آمریکا رسماً از برجام خارج شده، افزود: در سال‌های اخیر آمریکا از برجام به صورت غیررسمی خارج شده بود و حتی اوباما و کری هم خارج از برجام عمل می‌کردند.

وی به تشریح شرایط فعلی برجام پرداخت و متذکر شد: یا برجام ادامه پیدا خواهد کرد که در این صورت تحریم‌ها باید لغو شود و این به معنی تقابل آمریکا و اروپا خواهد بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اروپا قبلاً و در سال ۱۹۹۶ مقابل خواست آمریکا ایستاده و اگر بنا است اروپا تأمین‌کننده پاسخ‌های ما برای برجام باشد، باید تحریم‌ها را بشکند و در مقابل فشار آمریکا از شرکت‌های خود حمایت کند.

زاکانی به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر اروپا فقط روی کاغذ در برجام مانده است و افزود: آنچه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تضمین عملی مطرح کردند، این بود که در بُعد عملی هم باید نیازهای ما که برای آن مذاکره کردیم، تأمین شود.

وی با بیان اینکه دستاورد دیگر برجام بی‌اعتمادی به دشمن است، افزود: حالا این سؤال مطرح می‌شود که این بیداری در چه حوزه‌هایی باید رقم بخورد و در توضیح آن باید عنوان کرد، امروز در کشور ما سه راهکار توسط مسؤولان در برابر برجام ارائه می‌شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از این راهکارها توسط رئیس جمهور سابق و همراهان وی مطرح می‌شود، افزود: راهکار وی به این‌گونه است که زیر میز تصمیم‌گیری لگدی بزنیم و همه چیز را به هم بریزیم و در این رویکرد عقل و منطقی حاکم نیست.

زاکانی با اشاره به نامه‌های اخیر احمدی‌نژاد، گفت: این نامه‌ها هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهند و فقط درددل است؛ درددل‌های او درباره مسائلی است که عملکرد خودش باعث آن‌ها شده است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهکار دوم این است که از طریق دشمن مشکلات داخلی را برطرف کنیم، افزود: دولت فعلی این راهکار را ارائه می‌دهد و پیش از آن هم در دولت اصلاحات این موضوع مطرح شد و کم‌کم مرحوم هاشمی رفسنجانی و اطرافیان او به این نتیجه رسیدند که نظم جهانی را نمی‌توان تغییر داد و باید با آن همراه شویم.

زاکانی تصریح کرد: در پاسخ به این رویکرد باید بگوییم که اگر بناست با نظم نوین جهانی همراه شویم که این به معنی همراهی با آمریکا است، پس چرا انقلاب کردیم؟

وی گفت: این راهکار را رئیس دولت اصلاحات در برنامه چهارم توسعه مطرح و اعلام کرد که تا زمانی که ما با آمریکا و رژیم صهیونیستی در تعارض هستیم، مشکل بیکاری، تورم، اقتصاد و دیگر مسائل کشور حل شدنی نیست و باید خودمان را با نظم نوین جهانی و امریکا تنظیم کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی چنین مطرح کرد که در شرایط فعلی برجام، تنبه و بیداری در این است که برای برون‌رفت از مشکلات کشور نباید دست به دامن دشمن شویم، چون دشمن مشکلات ما را حل نخواهد کرد.

زاکانی مطرح کرد: تجربه تاریخی هم نشان می‌دهد که هر موقع با نگاه خوشبینانه به سمت دشمن رفتیم، از پشت خنجر خوردیم و در این شرایط برجام می‌تواند برای مسؤولان این عبرت را داشته باشد که مسیری را انتخاب کنند که مصالح و منافع ملی مدنظر قرار گیرد، نه منافع قومی و جناحی.

وی با بیان اینکه در مذاکرات منافع حزبی و جناحی مورد توجه قرار گرفت، افزود: رویکرد سومی هم در کشور در برابر مشکلات وجود دارد که رویکرد انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکیه بر ظرفیت‌های درونی و حفظ استقلال اشاره کرد و گفت: در کنار استفاده از ظرفیت‌های داخلی باید از همه ظرفیت‌های منطقه و جهانی هم استفاده کنیم و این در حالی باید انجام شود که ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی باید با مبانی انقلاب هماهنگ باشد، در واقع نباید به دشمن اعتماد کرد.

زاکانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اروپایی‌ها اراده‌ای برای برداشتن تحریم‌ها و مقابله با آمریکا ندارند، گفت: صدراعظم آلمان اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و دولت‌ها نمی‌توانند آن‌ها را تحت فشار قرار دهند و همین نشانه‌ای است که اروپا قصد ندارد خود را با فشار آمریکا مواجه کند.

وی با بررسی نگاه‌های غربی به انقلاب اسلامی، گفت: یک رویکرد در تفکر غربی و آمریکایی وجود دارد که معتقد است انقلاب اسلامی در معرض نابودی است و تنها یک تلنگر نیاز دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تفکر جمهوری‌خواهان در آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و از این منظر سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند.

زاکانی گفت: اما دموکرات‌های آمریکا و اروپایی‌ها رویکرد عاقلانه‌تری را دنبال می‌کنند و معتقدند که انقلاب اسلامی مؤلفه‌های قدرت را در منطقه دارد و باید به مرور زمان این مؤلفه‌ها را از ایران گرفت.

به گفته وی، کسانی که در آمریکا با برجام مخالفت می‌کنند، طرفداران حزب جمهوریخواه هستند و کسانی که داخل کشور با این مغلطه که مخالفان داخلی برجام همراه با نتانیاهو و بن سلمان و آمریکا هستند، می‌خواهند رقیب را از دور مباحثات خارج کنند، استدلال‌های درستی را مطرح نمی‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که داخل کشور می‌گویند برجام سند خوبی نیست، در واقع به آن نقد دارند و معتقدند که در آن مسؤولیت مشخصی برای طرف‌های مقابل وجود ندارد و همین باعث می‌شود که برجام یک سند محکم و قوی نباشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار ترامپ در پاره کردن برجام، تحمیل هزینه برای آمریکا بود، افزود: ترامپ با این کار زمینه را برای بازگشت ایران به مسیر خود باز کرد.

زاکانی تأکید کرد: نکته دیگر این است، در شرایطی که ما در این مواجهه با آمریکا دچار آسیب شدیم و دستاوردهای هسته‌ای‌مان از بین رفت، درست است که برای حوزه‌های دیگر هم پای میز مذاکره بنشینیم؟

وی با تأکید بر اینکه خط قرمز ما تحقق وعده‌های قبلی آمریکا و اروپا است، افزود: ما قبلاً بدعهدی آنها را تجربه کرده‌ایم و خلاف عقل است، اگر در این شرایط دوباره پای میز مذاکره بنشینیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال کسانی در کشور هستند که معتقدند ما چون در زمینه‌های دیگری مانند قدرت منطقه‌ای و توان موشکی با آمریکا و اروپا مذاکره نکرده‌ایم و برجام دو، سه و چهار را به توافق نرسانده‌ایم، آن‌ها به برجام اولی پایبند نمی‌مانند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: وقتی به روزنامه‌های دوم خردادی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این اشکال را به ما می‌گیرند.

زاکانی با بیان اینکه موضع‌گیری ما درباره برجام روشن و شفاف است، گفت: باید تکلیف برجام از صفر تا ۱۰۰ مشخص شود.

همه طرف‌ها از منافع خود در برجام دفاع کنند

وی با بیان اینکه دیگر طرف‌های مذاکره باید هزینه‌های خروج آمریکا از برجام را بپردازند، گفت: اروپا، روسیه و چین اگر منافعی در برجام دارند باید پای آن منافع بایستند و اگر بدون منفعت پای میز مذاکره آمدند، نباید دخالت کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپا در قضیه برجام تحقیر شده است، افزود: اروپا باید راهش را جدا کند؛ البته به دلیل وابستگی خود به نظام سرمایه‌داری نمی‌تواند، اما می‌تواند از آمریکا شکایت و از شرکت‌های تحت نظارت خود حمایت کند.

زاکانی به وحدت در جامعه و ضرورت آن در شرایط جدید اشاره کرد و گفت: برجام سندی معیوب است و باید این موضوع را کسانی که آن را امضا کرده‌اند، به مردم بگویند تا وحدت در جامعه حفظ شود.

بازگشت صنعت هسته‌ای زمان‌بر است

وی با بیان اینکه ما هم پول داریم و هم زمینه اشتغال، گفت: توسعه صنعت هسته‌ای، امری حیاتی در کشور ما است و برای بازگرداندن بخش توقیف شده این صنعت نیاز به زمان داریم اما این امر غیرممکن نیست.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افق فراروی ما روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد و فقط اراده مسؤولان را می‌خواهد که جهت کشور را مبتنی بر منافع ملی تغییر دهند و بر ظرفیت‌های داخلی تکیه کنند.

زاکانی با بیان اینکه جریانات سیاسی دوم خردادی به اتکای به داخل علاقه ندارند، گفت: آنچه از حرف‌های آنان فهمیده می‌شود، این است که هسته‌ای را دادیم، بقیه ظرفیت‌ها را هم بدهیم.

وی با بیان اینکه حتی در این شرایط هم تحریم‌ها را از نظام جمهوری اسلامی برنمی‌دارند، گفت: چون منافع نظام سلطه با منافع نظام اسلامی منافات دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مشیری

      خودت فهمیدی چی گفتی.حرفای صد من یه قاز و متناقضت فقط بدرد خودتو دوستان همفکرت میخوره.تا شما هستید وحدتی در این مملکت به وجود نمیاد.یاران ترامپ و نتانیاهو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این اقایون و همفکرهاشون مدام امریکا رو تحریک میکردند

    • ایمان

      بازم این حرف زد.

    • ص.م

      خریت و خرفتی و کودنی و عقب موندگی ذهنی و بلاهت محض است که فکر کنیم ,کدخدا با رعیت و به مصالح رعیت عمل کند ........

    • بدون نام

      طلبکار شده اند

      عزیزانی که می‌گفتند در ماجرای خروج آمریکا از ‎#برجام به سمت بازخوانی گذشته و شماتت دولت نروید، احتمالاً تا الان اطلاعیه دولت در مورد برجام رو دیدند
      _نه اثری از پشیمانی دیده میشه
      _نه عذرخواهی از پیشگاه ملت ایران
      _ و نه اعتراف به اشتباهی
      فقط و فقط طلبکاری دولت از زمین و زمان و نظام!

      آقای روحانی خودشون فرمودند که سال ۹۴ که تمام مسولیت برجام بامن است و هیچکس نمیتواند پاره‌ا کند واگر کردند ما نیز خارج میشویم

    • بدون نام

      زکی الان چکاره است؟ که نظر میده قبلا که در مجلس استراحت میکرد

    • بدون نام

      خوبه که چون ایران هم فقط رو نقشه مونده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این آقای زاکانی بلاخره ازخواب زمستانی بیدارشد اگه این اقا می فهمید اصلأنباید حرف می زد حرفهاش ونظرش هم مثل خودش وفکرش چندش آورو مسخره هست مورچه چیه که کله پاچه اش باشه شما دیگه محوشدی عبدی به تاریخ پیوستی

    • رضا

      بازم این دلواپس حرف زد......حرف نزنی میمیری تو دیگه سوختی و رفتی حرف زیادی نزن کسی قبولت نداره

    • اسی

      چرا مسولا نمیخان بفکر ملت باشن همش روابط تنش آفرین سیاست خارجی شده کارشون.والا بالله مردم گرفتارن بفهمین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج