جاباما
۷۱۷۴۱۹
۱ نظر
۶۴۴۳
۱ نظر
۶۴۴۳
پ

نیست بالاتر از سیاهی رنگ

رنگ گوشی موبایل‌تان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟

در سالهای اخیر شاهد گوشی هایی با رنگ های عجیب هستیم، رنگ هایی که شرکت ها اسم های دهن پرکنی مثل آبی مراکشی، مشکی خالص و خاکستری تیتانیومی روی آن می گذارند. با توجه به این مسئله به سراغ آمارها رفتیم تا ببینیم چه رنگ هایی در بین مشتریان محبوبیت بیشتری داشته همچنین به سراغ ترندهای سال ۲۰۱۷ رفتیم تا ببینیم مردم دنیا به چه رنگ هایی روی خوش نشان میدهند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: شرکت های تولید کننده لوازم الکترونیک مصرفی یک روش جدید برای فروش محصولات خود پیدا کرده اند؛ روشی که در آن طراحی محصولات خود را به قدری تغییر می دهند که مثل یک محصول جدید شده و توجه مشتریان را جذب کند. این اتفاق چند سالی است که در بازار گوشی های هوشمند هم افتاده و شاهد گوشی هایی با رنگ های عجیبی هستیم؛ رنگ هایی که شرکت ها اسم های دهن پرکنی مثل آبی مراکشی، مشکی خالص و خاکستری تیتانیومی روی آن می گذارند و قصد دارند با جلوه گری دل مشتری را تصاحب کنند.

با توجه به این مسئله به سراغ آمارها رفتیم تا ببینیم چه رنگ هایی در بین مشتریان محبوبیت بیشتری داشته و چه رنگ هایی در حال کنار رفتن از بازار هستند.

رنگ گوشی موبایل‌تان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟

کدام رنگ ها محبوبیت بیشتری دارند؟

فقط کافی است گشتی در بازار بزنید تا بتوانید خودتان حدس بزنید کدام رنگ بیشتر از دیگر رنگ ها فروش دارد. از لحاظ آماری هم هر چند شرکت ها اطلاعاتی در مورد محبوبیت رنگ گوشی های پر فروش خود منتشر نکرده اند ولی سایت های معروف در این زمینه سالانه نظرسنجی هایی برگزار می کنند که نشان می دهد مشکی محبوب ترین رنگ است. طبق آخرین نظرسنجی که سایت Phonearena منتشر کرده و بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کرده اند،

مشکی با در اختیار گرفتن حدود 35 درصد آرا توانسته در صدر بایستد، بعد از آن یک رنگ کلاسیک دیگر قرار گرفته است که البته طی سه سال اخیر محبوبیتش کاهش پیدا کرده است. منظورمان رنگ سفید است که اکنون حدود 23.5 درصد محبوبیت دارد. در ادامه جدول کمی اوضاع پیچیده می شود. رنگ طلایی که در سال های اخیر سر و کله اش پیدا شده است حدود هشت درصد طرفدار داشته و بعد از آن رنگ های آبی، خاکستری و قرمز با 6.8، 6.7 و 6.4 درصد قرار گرفته اند. دیگر رنگ ها هم هنوز نتوانسته اند چندان محبوبیتی پیدا کنند.

رنگ ها و شخصیت ها

شاید بسیاری از ما اصلا به رنگ توجهی نشان ندهیم. یعنی فقط وارد فروشگاه شویم، به دنبال موبایلی که چند ماه است منتظرش هستیم یا تحقیق زیادی در مورد آن کرده ایم بگردیم و بعد آن را خریداری کرده و لذتش را ببریم ولی طبق تحقیقات انجام شده روند خرید گوشی اینگونه هم نیست و مسائل مختلفی روی انتخاب ما تاثیر می گذارند. روانشناسان می گویند هر بار ما با مسئله انتخاب رنگ مواجه می شویم، به صورت ناخودآگاه چیزی که درون ذهن مان می گذرد را به نمایش می گذاریم. در این میان تنها در 20 درصد مواقع است که این اتفاق به صورت ناخودآگاه افتاده و در 80 درصد مواقع حال و احوال درونی شما روی این مسئله تاثیر گذار است.

در یک تحقیق که به روی گوشی لومیای نوکیا انجام شده بود این مسئله کاملا اثبات شد. این گوشی نوکیا دارای چهار رنگ محبوب بود؛ آبی، سفید، صورتی و البته مشکی. این چهار رنگ در روبه روی گروهی از مردم قرار گرفت تا ارتباط بین انتخاب آنها و شخصیت شان مشخص شود. کسانی که به سراغ رنگ آبی رفتند بیشتر اهل تفکر و مطالعه بودند و اخلاقی مانند فيلسوف ها داشتند. این افراد که رنگ خیره کننده ای مثل آبی را انتخاب کرده بودند بیشتر آدم هایی شاد، باهوش و پرانرژی بودند. کسانی که به سراغ رنگ سفید رفتند بیشتر آدم هایی از طبقه مرفه جامعه بودند که در موضوعی خاص خبره بودند.

رنگ گوشی موبایل‌تان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟

نگهداری از رنگ سفید معمولا کاری سخت است و کسانی که این رنگ را انتخاب می کنند استاندارد بالایی برای خود تعیین کرده اند. همچنین سفیدی و خالص بودن رنگ سفید نشانی از ذات درونی خریداران آن دارد یعنی ذاتی آرام، خالص و احتمالا مظلوم. کسانی که به سراغ رنگ صورتی رفتند اکثرا زن بودند. به صورت معمول روانشناسان این رنگ را نمادی از فمینیسم، جسارت و البته لطافت می بینند. در نهایت به مشکی می رسیم که بیشتر افراد آن را انتخاب کرده بودند. این افراد بیشتر از بقیه با مد روز دنیا ارتباط برقرار کرده و در بیشتر مواقع با جریان مردم حرکت می کنند، البته از جهتی این افراد بسیار به فناوری علاقه داشته و همچنین بیشتر دوست دارند نقش یک محافظ را بازی کنند.

شرکت ها به سراغ چه رنگ هایی رفته اند؟

با توجه به مناسبت ها و اتفاق های اجتماعی بسیاری از شرکت ها نسخه های محدودی با رنگ های خاص تولید می کنند. مثلا اپل با توجه به شیوع بیماری ایدز به سراغ قرمز رفت یا شرکت هایی که با فرا رسیدن ولنتاین به سراغ رنگ های قهوه ای و قرمز می روند ولی در این چند سال اخیر داستان کاملا فرق کرده است و دیگر شرکت ها این رنگ های خاص را فقط برای ایام خاص تولید نمی کنند بلکه نیاز مخاطب را فهمیده و به سراغ رنگ هایی رفته اند که مشتری فکر می کند شخصیت او را کامل می کند. مثلا سامسونگ در استراتژی جدیدش به سراغ رنگ های آبی، طلایی و حتی قرمز رفته است. در عین حال بلک بری صورتی و ارغوانی را به طیف رنگ های خود آورده است.

هوآوی جدیدا روی رنگ آبی تمرکز کرده و ال جی هم علاوه بر آبی طیف رنگی خاصی از صورتی و خاکستری را به نمایش گذاشته است.

رابطه سن و رنگ ها

گذشت زمانی که گوشی فقط مربوط به قشر خاصی بود. اکنون کودکان زیر ۱۰ سال نیز گوشی دارند و چه بسا نحوه کار با آن را بهتر از شما بلد باشند. طبق تحقیقات کودکان زیر ۱۰ سال معمولا ترجیح رنگی خاصی ندارند و بیشتر به گوشی هایی علاقه نشان می دهند که المان هایی از کارکترهای محبوشان مثل باب اسفنجی، بن تن و دیگر کارتون ها داشته باشد. در حقیقت برای این رده سنی کاور گوشی مهم تر از رنگ آن است.

نوجوانان بیشتر به رنگ های شاد مثل صورتی، آبی، زرد و حتی بنفش علاقه نشان می دهند. با بزرگتر شدن و رسیدن به سن جوانی بیشتر شاهد استقبال از رنگ های جدی هستیم. دخترها به سراغ طلایی و صورتی های تیره می روند و پسرها هم علاوه بر مشکی، به رنگ خاکستری و آبی تیره علاقه نشان می دهند.

ترند رنگی سال چه بود؟

برای اینکه ببینیم چه رنگ هایی بیشتر توسط مردم و شرکت ها مورد استقبال واقع شده اند باید به سراغ پرچمدارهایی برویم که تنوع رنگی زیادی داشته و دست شما را برای انتخاب باز گذاشته اند. اولین رنگی که با قدرت خود را به رخ می کشد، آبی است. این رنگ تا حدود سه سال پیش فقط برای خودنمایی بعضی مدل های میان رده به کار می رفت ولی اکنون در طیف رنگی متنوعی از آبی، پرچمدارها این رنگ را به کار گرفته و به اسم آبی مرجانی، آبی مراکشی و غیره آن را تبلیغ می کنند. در این میان گوشی Honor۸ با رنگ آبی خاص خود توانست نظرهای بسیاری را جلب کرده و حتی خود را به عنوان یک شبه پرچمدار جابزند.

رنگ گوشی موبایل‌تان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟

کدام رنگ ها در بازار ایران بیشتر قیمت دارند؟

همانطور که می دانید گوشی های خارجی در رنگ های متفاوت با یک قیمت عرضه می شوند ولی در بازار ایران با یک رنگ فروخته نمی شوند. فقط کافی است فروشنده ها بفهمند کدام زنگ خاص در بازار کمتر است تا قیمتش را بالاتر برده و بازارش را داغ تر کنند. مثلا گوشی نوت ۸ سامسونگ در رنگ مشکی با قیمتی حدود چهار میلیون و 400 تومان فروخته می شود ولی رنگ طلایی آن حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. مدل Mate10 هوآوی هم با شرایط مشابهی روبرو است. رنگ قهوه ای آن به نظر خیلی محبوب نبوده و سه میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد در حالی که مدل خاکستری آن با قیمت سه میلیون و 480 هزار تومان فروخته می شود.

این اختلاف قیمت در آیفون 8 پلاس بیشتر به چشم می آید. مدل طلایی این گوشی 260 هزار تومان گران تر از خاکستری و با قیمت شش میلیون و 260 هزار تومان فروخته می شود. با این اوصاف و نگاهی به قیمت دیگر گوشی ها به نظر می رسد ایرانی ها برخلاف ترندهای جهانی بیشتر به رنگ طلایی علاقه نشان داده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدسینا

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج