۷۱۷۷۳۲
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران، ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه و بدون آمریکا در وین برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس: نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب در بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این جلسه که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه ، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند و نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، طرفین بر ادامه رایزنی‌ها توافق کردند.

طرفین حاضر در این نشست بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر برجام تأکید کرده و از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کردند.

براساس توافقات حاصله و در بیانیه‌ای که توسط موگرینی پس از پایان نشست قرائت شد، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۵ کشور دیگر (بدون حضور آمریکا) هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

این نشست آنگونه که ظریف اعلام کرد بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود. ظریف ۲۰ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به موگرینی خواستار برگزاری این نشست شده بود.

ظریف پیش از سفرش به بروکسل در جمع خبرنگاران گفته بود: «من روز ۲۰ اردیبهشت راجع به تخلفات آمریکا و اتفاقاتی که افتاده یک نامه به خانم موگرینی و یک نامه به دبیرکل ملل متحد نوشتم. در نامه به موگرینی درخواست کمیسیون مشترک شده است. کمیسیون مشترک طبق روال برجام با جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و بعد در صورت ضرورت به سطح وزرا خواهد رسید.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب پس از نشست بروکسل در جمع خبرنگاران در این باره عنوان کرد: جلسه آتی جلسه کمیسیون مشترک است که به درخواست ایران هفته آینده در سطح مدیران سیاسی برگزار می‌شود و جلسه وزرا هم پیش بینی شده که در زمان مناسب تشکیل شود. جلسات کارشناسی نیز از روزهای آینده به صورت فشرده آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه ایران همچنین عنوان کرد: حرکت مناسبی آغاز شده و امیدوارم این حرکت به نتیجه برسد. ما زمان زیادی نداریم در چند هفته آینده خواهیم دید که آیا در عمل درباره اقداماتی که امروز توافق کردیم انجام شود چقدر می‌توانیم پیش برویم.

وی افزود: همه طرف‌های اروپایی تأکید کردند به تعهدشان که این کار را انجام بدهند، ما هم با آنها در این چند هفته آینده کار خواهیم کرد که این تضمین‌ها به وقوع بپیوندد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ما گفتیم که باید حقوق ایران تضمین شود و آنها هم گفتند تلاش خودشان را می‌کنند.

به گزارش فارس، موگرینی در بیانیه‌ای که قرائت کرد، گفت: «ما بر تعهد مشترکمان بر اطمینان از اینکه این [هدف] همچنان محقق باشد تأکید کردیم و از همین رو توافق کردیم که گفت‌وگوهایمان را در تمام سطوح تعمیق کنیم. همین امروز هم کارشناسان ما ساعت‌های زیادی را با هم کار کردند.»

موگرینی افزود: قرار است گفت‌وگوهای فشرده‌ای درباره راهکارهای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام بین طرفین صورت گیرد.

به گزارش فارس، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ (۱۶ مارس ۲۰۱۸) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شده بود.

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک مرکب از دولت‌های طرف برجام است و در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه‌های مربوط به هم هسته‌ای و هم تحریم‌ها برگزار می‌کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

در متن برجام و پیوست‌های آن وظایف متنوع و متعددی بر عهده کمیسیون مشترک گذاشته شده است که جزییات آن در بخش‌های مربوطه در متن برجام و پیوست‌ها و به طور خاص در پیوست شماره چهار برجام آمده است. در یک جمله، کمیسیون مشترک مسئولیت مراقبت از روند اجرای برجام از سوی همه طرف ها و رفع گره های احتمالی در این مسیر را دارد.

براساس پیوست چهار برجام، کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی که در برجام، از جمله پیوست‌‏هایش، به آن واگذار شده را اجرا کند. در برجام آمده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا یا نماینده او به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام وظیفه خواهد کرد.

کمیسیون مشترک بر مبنای ثابت سه ماهیانه و یا در هر زمان به درخواست یک عضو برجام از هماهنگ ‏کننده تشکیل جلسه خواهد داد. هماهنگ‏ کننده جلسه‏ ی کمیسیون مشترک را به گونه‌‏ای منعقد خواهد کرد که برگزاری آن بیش از یک هفته بعد از دریافت چنان درخواستی نباشد، مگر برای رایزنی‌ها بر اساس بخش Q پیوست یک و هر موضوع دیگر که هماهنگ ‏کننده و یا یک عضو برجام آن را فوری تشخیص دهد، که در این صورت جلسه در اولین فرصت ممکن که بیش از سه روز تقویمی از زمان دریافت چنان درخواستی نباشد، برگزار خواهد شد.

جلسات کمیسیون مشترک به نحو مقتضی در نیویورک، وین، یا ژنو برگزار خواهد شد. کشور میزبان بایستی مسائل شکلی ورود برای کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند را تسهیل کند.

کمیسیون مشترک می‌تواند با اجماع تصمیم بگیرد که ناظرانی را برای شرکت در جلسات خود دعوت کند.جز آنچه در بخش ۶ این پیوست درج شده که مشمول رویه‏ طبقه‏‌بندی محرمانه‏ سازمان ملل متحد خواهد بود، کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می‌تواند بین اعضای برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذارده شود، مگر آنکه کمیسیون مشترک تصمیم دیگری بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پبش به سوی برجام ۲

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج