۷۱۷۷۳۳
۱۳۰ نظر
۵۱۲۸
۱۳۰ نظر
۵۱۲۸
پ

معرفی شاعر بزرگ ایرانی به نام ترکیه در آنکارا

در روزی که به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی نامگذاری شده و مردم ایران به بزرگداشت این چهره تاریخی و هویت بخش خود مشغولند، خبری در شبکه های مجازی دست به دست می شود که بهت آور و غم انگیز است؛ خبری که به یک تصویر سنجاق شده تا ادعای عجیب دیگری را علیه مفاخر ایرانی به گوشمان برساند.

تابناک: در روزی که به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی نامگذاری شده و مردم ایران به بزرگداشت این چهره تاریخی و هویت بخش خود مشغولند، خبری در شبکه های مجازی دست به دست می شود که بهت آور و غم انگیز است؛ خبری که به یک تصویر سنجاق شده تا ادعای عجیب دیگری را علیه مفاخر ایرانی به گوشمان برساند.

ماجرای تلاش برای تصاحب مفاخر فرهنگی و تاریخی ملت ها آن هم در دورانی که ملت سازی به معنای جدید و مدرن آن فراگیر شده است، از جمله مهم ترین دستور کارهایی است که در برخی کشورهای منطقه متداول است و به دلیل انفعال دردآور مقامات متولیان ایرانی، هر بار زخم جدیدی را بر پیکر هویت بزرگ و ارزشمند ایران زمین می نشاند.

جدا از مسائلی که پیش از این در مورد اسطوره ها و ارزش های فرهنگی دیگر ایرانی پیش آمد و برخی کشورهای منطقه مثل آذربایجان، ارمنستان و ترکیه سعی بر تصاحب این ارزش ها به نام خود و مردم کشورشان داشتند، حالا دوباره سخن ها در مورد یکی دیگر از بزرگ ترین مفاخر فرهنگی ایرانی در فضای مجازی رسانه ای شده است؛ اتفاق عجیبی که البته شواهد نشان می دهد مربوط به سال های اخیر نیست و سال هاست که در ذهن و فکر بسیاری از مردم کشور ترکیه ریشه دوانده است.

معرفی شاعر بزرگ ایرانی به نام ترکیه در آنکارا

موضوع جدیدی که از آن سخن به میان است، مربوط به اقدام باور نکردنی و عجیبی است که مسئولان یکی از دانشگاه های ترکیه در رأس آن قرار دارند و با نصب مجسمه ای از ابوعلی سینا، حکیم، شاعر، جغرافی دان و فیلسوف بزرگ ایرانی در یکی از بیمارستان های زیر مجموعه خود وی را یک حکیم ترک زبان معرفی کرده اند.

در این تصویر که هم اکنون در فضای مجازی دست به دست می شود و از قرار معلوم مدیران و متولیان فرهنگی کشور نیز تا پیش از این از آن اطلاعی نداشته اند، مجسمه ای از حکیم ابوعلی سینا در محوطه بیمارستانی به همین نام در شهر آنکارا نصب شده است و در معرفی این مجسمه او را حکیم، دانشمند، فیلسوف و شاعر ترکیه ای معرفی کرده است.

این تصویر که در حال معرفی یکی از بزرگ ترین مفاخر تاریخ ایران به ترکیه است، در حالی در شبکه های مجازی دست به دست می شود که بررسی ها نشان می دهد از وقوع چنین رخدادی در شهر آنکارا و کشور ترکیه سال ها می گذرد و حالا به مدد فضای مجازی است که مردم ایران در جریان آن قرار گرفته اند.

برای اطلاع از این حقیقت کافی است به بررسی موقعیت جغرافیایی استقرار این مجسمه اشاره کنیم. مجسمه حکیم ابوعلی سینا در محوطه بیرونی بیمارستان ابن سینای آنکارا که زیر مجموعه اولین دانشگاه پزشکی آنکارا است، قرار دارد.

اگرچه این دانشگاه پزشکی در سال 1945 و پس از پایان جنگ جهانی دوم با کمک تعدادی از پزشکان مشهور آلمانی آغاز به کار کرد، اما به صورت رسمی از سال 1985 بیمارستان ابن سینا با همین نام تأسیس شد و برای درمان بیماران مورد بهره برداری قرار گرفت.

برخی اطلاعات که «تابناک»، قادر به تأیید آنها نیست گویای این است که مجسمه مورد اشاره نیز در همان سال های اولیه تأسیس بیمارستان ابن سینای آنکار در محوطه بیروی بیمارستان نصب شده است و این موضوع (ترکیه ای بودن ابوعلی سینا) برای مردم شهر آنکارا و کسانی که از این بیمارستان استفاده می کنند، موضوعی جا افتاده است.

همه آنچه به آن اشاره شد در حالی است که مرور سریع و کوتاه بر زندگی نامه این دانشمند بزرگ ایرانی ثابت می کند که او هیچ ارتباطی به ملیت ترکیه ای ندارد و به گواه تاریخ تحت هیچ شرایطی او را نمی توان از زبان و هویت ایرانی جدا کرد.

حکیم ابوعلی سینا در سال 980 میلادی در بخارا متولد می شود. پدرش از صاحب منصبان حکومت سامانیان بود که البته اصالتی بخارایی نداشت و زاده شهر بلخ بود.

اگرچه هر دو شهر بخارا و بلخ در تاریخ گذشته ایرانی در قلمرو جغرافیایی بزرگ ایرانی بودند و در هر دو زبان فارسی فراگیر و مسلط بود، اما شهر بلخ دارای ریشه های قدیمی تری در زبان فارسی بود و به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نمی توان فارسی زبان بودن ابوعلی سینا را انکار کرد.

شهر بلخ را برخی منابع یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و زیر مجموعه قلمرو بزرگ خراسان قدیم می دانند که زرتشت و آیین باستانی زرتشتی نیز در این شهر ظهور پیدا کرده است.

اگرچه حکیم ابوعلی سینا بیش از 450 کتاب نوشته است که اکثر آنها به زبان عربی است، اما بیش از 30 کتاب نیز به زبان فارسی دارد و دلیل نوشتن اکثر کتاب ها به زبان عربی نیز به دلیل فراگیر بودن آن زبان و حاکم بودن زبان عربی در قلمرو اسلامی بود.

اکنون و با همه اسناد تاریخی روشنی که نشان می دهد، این دانشمند بزرگ فارسی زبان و ایرانی تبار بوده است، اقدام مسئولان یکی از دانشگاه های ترکیه در نصب چنین مجسمه ای در بیمارستان ابن سینا بسیار عجیب است و عجیب تر اینکه این موضوع از دید متولیان فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی ایران به دور مانده است.

این اتفاق شاید بهانه ای باشد که بتوان ضمن درخواست از مسئولان برای بررسی دقیق موضوع، همچنین عزم و اراده جدیدی را برای استفاده از این ارزش های تاریخی در مسیر تقویت همبستگی های فراملی آغاز کنند.

بخارا که زادگاه ابوعلی سینا است، اکنون در کشور ازبکستان قرار دارد. بلخ که اصالت ابوعلی سینا به آن شهر باز می گردد اکنون در کشور افغانستان قرار دارد. ابوعلی سینا بیش از 400 کتاب به زبان عربی دارد و اکنون بر ما ثابت شده است که مردم و مسئولان ترکیه ای نیز حالا به هر دلیل به او علاقه فراوانی دارند.

چه خوب و زیباست اگر این شخصیت ارزشمند و تاریخی ایرانی را بنا به دلایلی که ذکر شد، بهانه ای برای افزایش همبستگی میان ملت ها و فروکش کردن خشونت در منطقه نماییم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      ای باباترکیه میخواد ابوعلی سینا برای خودش ببره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام بو علی نجه سن؟یاخچی سان؟

      • بدون نام

        همونطور که تو این مطلب نوشته این سینا متولد بلخ بوده(ازبکستان فعلی) بوده بنابر این حتی ایرانی هم محسوب نمیشه ؛ایشون فقط در مسیر سفرش در همدان فوت شده و در همدان خاک شده وگرنه حتی ایرانی هم محسوب نمیشه(چون ایران فعلی از ازبکستان جداست). کار ترکیه ای ها خیلی زشته در این مورد.

    • بدون نام

      وطنم ای شکوه پابرجا .چه بلایی سرت آوردن .کشورمون خاکمون تاریخ ملت مون رو دارن می‌دزدند .کی بفکره کی اهمیت میده .فقط بلدن میلیاردی اختلاس کنن.مسولین برید سرتون رو بزارید زمین بمیرید ازاین ننگ . اصلا تا حالا شده یه فیلم ازتاریخ ایران ازپادشاهای بزرگمون درست کنید منتظر باشید تا چند وقت دیگه کوروش کبیر ،نادرشاه هم میشن مال یه کشوردیگه .آقای ناظر اگه ایرانی هستی نظراتمون روبزار کامل.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی بی سواد ها بر سرکار باشند و ادبا و فرهیختگان در کنج خانه غیر از این نباید انتظار داشت!!!

    • آگاه

      ابوعلی از همه بیشتر راضیه
      تو این سالها هم مردم افت کردن هم مسئولین به گند کشیدن فرهنگو
      ضمنا کسی رو که خودی صاحب نشه و قدرشو ندونه بیگانگان صاحب میشن مضمون حدیثی از حضرت امیر

      پاسخ ها

      • آفتاب

        اینایی که میگن خیلی از کشورا چون چندصد سال پیش جزو ایران بودن پس دانشمندا و شاعراشون ایرانی محسوب میشن فازشون چیه واقعا؟
        اگه اینطور باشه که ترکام چون بیش از ۶قرن امپراطوری عثمانی داشتن و کشورایی مثل ارمنستان و سوریه و عراق و... مال اونا بوده حالا باید بیان بگن مشاهیر مثلا ارمنستان مال ترکیه ان! در حالیکه متعلق به ارمنستانن نه ترکیه!

        دست بردارید از این تعصبات و منفعت طلبیا! ابن سینا نه ایرانیه نه ترکیه ای؛ ازبکستانیه! ملاک مرز فعلی کشورهاست

    • بدون نام

      مگه ابن سينا افغانى نيست!؟
      فقط پاراگراف اخر خوب بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما بیخیالش باش. برو برا خودت!

      • بدون نام

        داداش اون بن لادن بود که افغانی بود!

      • بدون نام

        هرکی که بود متعلق به گستره فرهنگ ایرانی بود.افغان و تاجیک و فارس و کرد و بلوچ و لر و البته ترک، همه و همه متعلق به گستره ایران هستند. حالا تو هی حرص بخور

      • بدون نام

        افغانی !!!!!!!!

      • بدون نام

        نه ابن سینا زاده و بزرگ شده بخاراست؛ بخارا هم الان تو ازبکستان قرار داره.ابن سینا در واقع ازبکستانی محسوب میشه. فقط اصالت پدرش به بلخ (افغانستان کنونی) برمیگرده. در واقع ابن سینا نه ایرانیه نه افغانی.طبق منطق ازبکستانیه

      • بدون نام

        دوست عزیزی که گفتید فارس و کرد و افغان و تاجیک و بلوچ و ... متعلق به گستره ایران هستن. ! دوست عزیز مرزهای کنونی کشورهاست که مهمه نه اونچه که هزار سال پیش بودن! اگه بخوایم مثل شما فکر کنیم که ترکیه ام حق داره بگه خیلی از کشورا چون جزو امپراطوری عثمانی محسوب میشدن بنابراین مشاهیر اونا رو به نام خودش سند بزنه! در حالیکه امپراطوری عثمانی سالهاست که تموم شده و وجود خارجی نداره. در مورد ایران قدیم هم همینطوره

      • بدون نام

        ایران نام تاریخیه یک سرزمینه در حالی که عثمانی نام یک حکومته .ما دانشمند ایرانی داریم ولی منطقا دانشمند عثمانیایی نداریم!

    • امید لاهیج

      چیز عجیبی نیست ، وقتی دولتمردامون تاریخ قبل از 40 سال پیش رو قبول ندارن همین میشه

      پاسخ ها

      • عماد

        بهترین پاسخی که شنیدم ، همین بود. آقا امید لاهیج دمت گرم. عالی عالی عالی

    • بدون نام

      بو علی شاعر نبود بلکه دانشمند بیشتر شناخته میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته شعرهایی هم داره ظاهرا

    • سلام سانسورچی

      امان از دست این شبکه های مجازی که هرچی میکشیم از دست همین فتنه گر است.به نطر من کلا فیلتر کنید شبکه مجازی رو تا هم صورت مسئله پاک بشه و هم ... هیچی بابا بیخیال

    • بدون نام

      عجب، جالب تر این که تصویر ابوعلی سینا و از روی دفترچه بیمه حذف شد

    • بدون نام

      این رو هم اضافه کنید که روی جلد دفترچه های بیمه تامین اجتماعی,عکس بوعلی سینا بود ولی در طراحی جدید اخیرا این عکس رو حذف کردن
      وقتی خودمون در داخل ارزش قایل نمیشیم خب معلومه از خارج صاحب پیدا میکنه

    • بدون نام

      وقتی عکس این حکیم بزرگ رو از روی جلد دفترچه بیمه حذف میکنن دیگه چه توقعی میشه داشت که بخوان هویت و تاریخ و بزرگان ایران رو حفظ کنن ... برا مسئولان حفظ تاریخ و افراد اعراب مهمتره متاسفانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز کاملا درستهجای تاسفه

      • بدون نام

        آخه جالب اینه که مام مثل ترکیه ایا داریم با تعصب ابن سینا رو به خودمون میچسبونیم. در حالیکه تو ازبکستان(بخارا) متولد شده بوده و بزرگ شده؛ اصالت خانوادگیشم به افغانستان(بلخ) بر میگرده؛ فقط تو ایران فوت کرده! اونوقت ما میگیم ایرانیه در حالیکه ازبکستانی محسوب میشه. مام دست کمی از ترکیه ای ها نداریم

    • کارمند

      از ماست که بر ماست
      وقتی تصویرش از جلد دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی حذف میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز اینو واقعا راست گفتی.

    • علی

      ما که قدر دانشمندان ، هنرمندان و بزرگان تاریخ خودمون را نداریم حقمونه

    • سعید

      مسئولین جز جنگ های جناحی سیاسی و اثبات حقانیت تفکرشون هیچ کاری بلد نیستند.نه تخصص دارند و نه حس میهن پرستی.وضعیت مملکت گویای همه چیزه.فقط خدا کمک کنه.

    • بدون نام

      بااین وضعیتی که ما برای فردوسی درست کردیم سالی یک بار اسمی ازش نیست اگر زننده بود خ ودش مرفت.چوایران نباشد تن من مباد.همین نیم. بیت کافی است که هرروز چند نوبت در راس اخبا باشد.چه کسوری جرئت دارد همچین حرفی بزند.ابات شاهنامه گوااه همه چی هست.اخترام به شاهنامه باید شروع شود اگر ایرانی هستیم.درود..درود.

    • بدون نام

      خیلی هم خوبه هیچ ایرادی هم نداره....ایا مردم ترکیه با جنازه رضاشاه همون کاری را میکردن که ما کردیم پس بهتر است شخصیتها مال خارجی ها باشن لااقل نامشون برای نسلهای اینده باقی میمونه چون ما نیازی به انها نداریم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نظام نیازی نداره و گرنه مردم ایران نیازمند بزرگان تاریخ و علم و هنرشون هستن

    • مسعود

      ... روحت شاد

    • بدون نام

      تاراج ایران خدا به دادمون برسه .غفلت تا کی.

    • بدون نام

      مفاخر ایرانی پیش ازاین زینت بخش اسکناس وپول ملی افغانستان وتاجیکستان شده اند ارج نمی نهیم عمدا و آنها خوب استفاده میکنند از بزرگان ومیراث معنوی این سرزمین وقتی مسیولین ارشد دم فروبندد وبیخیال بشوند بعید نیست بعداز این خلیج فارس در پولهای کشورهای جنوبی حک شود بنام خلیج عربی.یا اسرائیل حافظ را ، چون از ملک سلیمان نبی گفته.موضوع فقط مجسمه نیست وقتی مفاخر تاریخی ما بلاصاحب باشند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم اونها کار درستی می کنند چون این افراد متولد اون سرزمینها هستند و اون سرزمینها هم جزئی از ایران بود. کار ما غلطه که چنین کاری نمی کنیم

      • همشهری

        عزیزم این مفاخر در همان تاجیکستان و افغانستان به دنیا آمدند سمرقند و بخارا و اینها حق دارند نه ترکیه که از بی مفاخری دست به دامن ایران زده ترکیه مدیون این سرزمینها چرا که ما از جنگهای صلیبی نجاتش دادیم و بعد از ساسانیان دیگر فکر نکنم جز ایران بوده باشد

      • بدون نام

        خب دوست عزیز خیلی از این مفاخر زادگاهشون همون تاجیکستان و افغانستانه که گفتید. اونجا به دنیا اومدن و بزرگ شدن؛ در واقع متعلق به اونها هستن. ملاک مرزهای فعلی کشورهاست نه مرزهای صدها سال پیش

      • آفتاب

        خب بدون نام جان؛ در حقیقت خیلی از این مفاخر مال ما نیستن مال همون تاجیکستان و افغانستان و ازبکستانن که ما اومدیم ادعا میکنیم مال ما هستن. وقتی شخصی تو یه سرزمسن به دنیا میاد و اونجا بزرگ میشه معنیش اینه که متعلق به اون سرزمینه. حالا ابن سینا هم تو بخارا به دنیا اومده و بزرگ شده ؛بخارا(ازبکستان) هم الان هیچ ربطی به ایران نداره!خودتون کلاهتونو قاضی کنید که ازبکستانی محسوب میشه یا ایرانی؟! در حقیقت ابن سینا ایرانی نیست و ما هم مثل ترکیه ای ها داریم به نفع خودمون میگیم ابن سینا ایرانیه

    • بدون نام

      این سینا که شاعر نیست

    • بهزاد

      اینکه ابن سینا ترک زبان بوده شکی نیست و اینکه ترک ترکیه هست بازم شکی نیست.درست مثه مولانا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینکه شما پان ترکیسم هستید شکی نیست

      • بدون نام

        متاسفم برات نژاد پرست،نادان ترین افراد نژاد پرست ها هستن

      • بدون نام

        بهزاد خان شما بهتره به فکر درآوردن جمجمه اموات از زیر زمین باشی درست به سبک آبا و اجدادت. بعد از این هم از ایران برو اینجا جای تو نیست

      • همشهری

        اینکه از بی مفاخری دارید بچه ناف سمرقند را ترک می گویید خنده داره

      • بدون نام

        مولانا به قونیه مهاجرت کرده اهل اونجا نبوده

      • بدون نام

        ابن سینا نه ترکیه ایه نه ایرانی. مولانا هم که همه میدونن ترک نیست ؛همه اشعارش هم به زبان فارسی هستن.
        کلا این تعصبات غیرعقلانی ترکا و ایرانیا خیلی زشته؛ از آدم متمدن بعیده اینطور منفعت طلب بودن

      • آفتاب

        اگه اینطوره که الان اعراب باید بیان بگن ابن سینا مال ماست دلیلشم اینه که همه آثارش به زبان عربین!
        کلا تعصب خیلی چیز بدیه بهزاد؛همونقدر که منطق چیز خوبیه !

    • بدون نام

      بخارا شهری ترک نشین در طول تاریخ بوده
      هم اکنون نیز این شهر یعنی زادگاه ابن سینا در ترکستان غربی قرار دارد
      کشور ازبکستان هم قسمتی از ترکستان غربی است
      این که زبان اداری یا ادبی آن زمان فارسی بوده دلیل بر این نیست که فارسی زبان مادری همه مردم آن دوران بوده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز تمامی این کشورهای که نام بردی در آن زمان جزء . ایران بوده لذا ابن سینا دانشمند ابرانی است نوع گوبش تاثیری در ملیت ندارد. الان ترک ها ، کردها ، لرها،بلوچها فارسها همگی ایرانی هستند . بحث ملیت است نه قومیت

      • احسان

        وقتی از چیزی خبر نداری چرا نظر میدی و آبروی خودت و بقیه رو میبری؟!
        بخارا در مرکز استان بخارا قرار دارد و به همراه سمرقند از بزرگترین شهرهای ازبکستان هستند که بالای 95% فارسی زبان اند. ضمن اینکه زبان اداری اون زمان عربی بوده نه فارسی!
        حرفهای شما مثل ادعاهای بعضی در مورد نظامی هست که اون رو ترک زبان معرفی میکنند. غافل از اینکه حالا تو اون رو ترک معرفی کردی با آثارش که تماما فارسی هست چیکار میکنی؟!
        راستی یکم براتون افت نداره که کسانی که بعنوان مفاخر ترک معرفی میکنید حتی یک جمله به زبان ترکی ندارند و تمام آثارشون عربی و فارسی هست؟!!!

      • بدون نام

        آقا احسان حتی شاه های عثمانی به فارسی شعر میگفتن ولی صفویان به ترکی. آیا واقعا این دلیل میشه. واقعا شما لیاقت مفاخر رو ندارید. الآن شما به افرادی مثل شهریار توهین کردید که برای فرهنگ این کشور تلاش کردند

      • بدون نام

        ابن سینا تمام آثارش به زبان عربی هست
        سرزمین بخارا از زمان های بسیار دور تا به حال مسکن اقوام ترک بوده
        تاجیک های ازبکستان بیشتر در مرز با تاجیکستان زندگی می کنند نه بخارا اکثریت بخارا ازبک هستن که از شاخه ترک های اوغوز محسوب می شوند
        مولانا هم به سه زبان عربی دری و ترکی شعر سروده ولی با توجه به این که زبان ادب آن دوران دری بوده طبیعتا بیشتر شعر ها به دری هست ولی این دلیل به این نیست که زبان مادری شاعر دری است
        ترکیه هم نگفته این شاعر ترکیه ای بوده گفته ترک بوده و درست است

      • همشهری

        زبان اداری در زمان ابن سینا ایرانی نبوده چون سامانیان که ترک بودن و سلجوقیان که مغول بودن

      • بدون نام

        سامانیان تاجیک بودن ولی سلجوقیان از اقوام ترک

      • بدون نام

        اتفاقا اکثریت بخارا از زمان قدیم تا همین الان فارس بوده و هستند ابن سینا هم اثاری به زبان فارسی داره. اگه ایشون ترک بود حداقل یه جمله به ترکی باید ازش میبود که نیست

    • کاتب

      سلام. وقتی ما خود قدر داشته هایمان را نمی دانیم نتیجه آن چنین خواهد بود....

    • بدون نام

      خب وقتی ایرانیا قدر مفاخر ملی شون رو نمیدونن و بقیه بهتر میتونن ازشون قدر دانی و حمایت کنن حداقل کرامت اون اشخاص اینطوری حفظ میشه.تاسف برای مردم کشورم

    • بدون نام

      واقعا ننگ به این دولت و روحانی و ظریف و مسئولان به اصطلاح فرهنگی ایران که تیشه به ریشه فرهنگ این مملکت با قدمت 10000 ساله زده اند

      و ننگ به ایرانیانی که دلشون رو خوش کردن به رفتن به استانبول و آنتالیا و این طور جاهای مزخرف که اخیرا مد شده و الکی بی به و چه چه می کنن و ندید بدید هستن و میلیارد میلیارد پول رو می ریزن تو حلقوم این ترکیه ای های کثیف که دشمن ما هم هستن

    • بدون نام

      این ذلت نیست؟؟؟ فقط اون چیزایی ک تو ذهن برخی هست ذلته؟؟

    • بدون نام

      الان یکی میاد میگه , اینا چیه فکر نون باشین!!!!! هر بلایی سرمون بیاد حقمونه

    • بدون نام

      وقتي در زمينه بزرگداشت شعرا و دانشمندان و نداشتن تعامل با جهانيان معلومه كه همه را جعل ميكنند

    • سام

      متاسفانه کسی به تاریخ باستان ایران بزرگ توجهی نمیکنه زمانی که ایران بود ترکیه ایی وجود نداشت اینها همه جزیی از ایران بودند بعد باید بعرض مسولین رساند که همانطور که در مورد مولانا بی توجهی کردند و ترکیه ادعای ترک بودن انرا دارد و میگوید که مولانا ترک بوده یک بیت شعر هم به زبان ترکی نسراییده خیلی جالبه حالا هم ترکها چشم ابو علی سینا و بعد هم احتمالا حکیم ابوالقاسم فردوسی دوخته اند.

    • بدون نام

      به جهنم
      همین فرد منحرف معاد جسمانی رو نفی کرده
      چیزی که مخالفت آشکار با کلام خداست
      نود نه درصد شعرا و فلاسفه امثال این سینا در گمراهی مطلق بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمق

      • بدون نام

        وقتی اسلاف شما ۱۴۰۰ سال پیش تمامی کتب فارسی را منظور از بین بردن سوابق درخشان تاریخی ایران آتش زدند باید هم اینطور موضع گیری کنید

      • بدون نام

        فقط تو خوبی خون خودتو کثسف نکن،همه بدن تو خوبی

      • بدون نام

        ای جهنم شناس نامنحرف
        ای درصد شناس
        ای نود و نه شناس فیلسوف
        ای انتحاری بهشت شناس
        اهل کجایی؟

      • بدون نام

        وای ما از دست شما احمقای خشک مغز چکار کنیم

      • همشهری

        کفر چو منی گزاف و آسان نبود محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود

      • بدون نام

        بی عقلی بددردیه ؛ میدونیم دست خودت نیست

      • بدون نام

        اونی که در گمراهی هست امثال شماست

    • بدون نام

      مسولان اصلا ناراحت نشین فشارتون میره بالا مجبورید جیباتونو بیشتر پر کنید ترکیه بهتر از ما به ابن سینا میرسه.

    • مهدی

      ای خاک بر سر هممون

    • بدون نام

      وقتی خودمان به دانشمندانمان بها نمیدیم وتصویر این دانشمند رو از روی دفترچه بیمه حذف کردیم چرا نگران مجسمه ایشان در ترکیه باید باشیم اونا برای دانشمندان ما بیشتر ارزش قائل هستن....

    • مهدی افشارزاده

      با سلام. من ساکن شهر کایسری در تر کیه هستم. اینجا خیلی از دانشمندان و شاعران ایرانی رو واسه خودشون میدون. مثلا اسم یکی از محله ها مولانا ست و مولانا رو یک شاعر بزرگ ترک میدونن و بحث کردن باهاشون اصلا فایده نداره

      پاسخ ها

      • همشهری

        عزیز مفاخر ندارن دارن به ما افتخار می کنند تو فارسی صحبت کن مثل مولانا و ابن سینا

    • بدون نام

      مسئولان مقصر هستند درست خود ما اصلا مقصر نیستیم ؟؟
      وقتی ترکیه مولانا را شاعر ترک میداند چند نفر از ما چند بیت از مولانا حفظیم یا از حافظ و سعدی میتوانیم یک غزل از حفظ بخوانیم وقتی خودمان مشاهیرمان را به فراموشی سپردیم دیگر از مسئولان و ترکیه و... چه توقعی
      از نظر یک ایرانی همه مقصرند به جز خودش

    • بدون نام

      وقتی در سطح جهان مطرح نباشی همین میشه دیگه.

    • بدون نام

      وقتی آقایون با ملی گرایی مخالف هستند برای آنها هیچ اهمیت ندارد سوابق و تاریخ ملت به یغما برده شود

    • بدون نام

      وقتی با جسد رضا شاه چنین برخوردی میشه این چیزها جای تعجب نداره

    • بدون نام

      ایران از قبل تاریخ اش رو به امارات و ترکیه فروخته ،یعنی هیچ تلاشی برای زنده نگه داشتن تاریخ و هویت واقعیش نمیکنه که صدالبته عمدی و برنامه ریزی شده اس

    • علی

      بخارا کجا ایران کجا.فامیلی ابو علی سینا خود ریشه ترکی دارد. از ریشه سئناماق به معنی آزمایش و امتحان کردن.به دلیل شغل وی لقب سینا را به وی دادند.برترینها اگر شرف داری نظرم را سانسور نکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی زدی داداش

      • همشهری

        پدر بزرگش سینا بوده پسر عبدالله پسر سینا بوده ایکیو آن‌زمان به رسم اعراب که بر ایران حکومت می کردند اینجوری طرف را معرفی می‌کردند

    • بدون نام

      دو نظر دارم یکی اینکه امروزها فرار مغزها زیاد شده وابن سینا دیده که در ایران جایی برای دانشمندان وجود ندارد به ترکیه رفته .دیگر انکه ابن سینا خودش اصالتا ترک بوده و اینکه مطالبشرا به عربی وفارسی نوشته دال بر فارس بودنش نیست .ضمنا در طول تاریخ یک فرد فارسی زبان پیدا کنید که بتواند به زبان ترکی مسلط بوده وآثار نفیسی خلق کرده باشد .!اما افراد ترک هزاران نفر پیدا میشن که در زبان فارسی و عربی و روسی اثار ارزشمندی ایجاد نموده اند مثل نظامی ابن سینا خواجه نصیرالدین طوسی بهمن یار فارابی بیرونی وشهریار پروین اعتصامی وهزاران

      پاسخ ها

      • همشهری

        خداییش کجا کشف کردی اینها ترک بودند بیچاره اون پسوند طوس و بیرونی اصلا ترک نبود

      • بدون نام

        میشه یکی از اون هزاران نفر رو معرفی کنین البته بجر ابن سینا که مسلما فارس بودن

        و میشه اثری ترکی از این سینا که به ضم شما ترک هستن معرفی کنید

    • بدون نام

      کلاً این آقایون مسئولین معلوم نیست مشغول چه کاری هستند ؟یافتن منابع جدید برای اختلاس گرفتن اقامت کشورهای آمریکا و کانادا و اروپاو..... اعزام آقازاده هاشون به کشورهای پیشرفته با پول بیت المال و.....خلاصه هرچی هست این مسئولین دنبال کار خودشون هستن اصلا توجهی به مسئولیتشون و حفاظت از مفاخر علمی و فرهنگی و ارتقا فرهنگ عمومی ندارن

    • ناشناس

      پیشنهاد میکنم تمام شعرا ادبا دانشمندان و همه تاریخ و داشته هایمان رو بدهیم و در مقابل چند راکتور نسل جدید و بمب هسته ای و مقادیر زیادی موشک بگیریم تا خیالمون از بابت آینده راحت باشه اگر کلی معامله کنیم احتمالا تخفیف هم میگیریم و میتونیم یک کشور هسته ای و موشکی پیشرفته بشیم.

    • نگار

      بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی

      شاعر خودش میگه عجم نمیگه تورک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ؟خواهر این شعر فردوسی نبود

      • بدون نام

        داریم از ابن سینا حرف میزنین
        اینی گفتیی فرمایش فردوسی بود

    • بدون نام

      دوران شاه سلطان حسین دوران بسیار اسفبار تاریخ ایران است این چنین بود که اشرف افغان تا حرمسرای شاه سلطان حسین نفوذ کرد و خواهر ودختر شاه را در مجلس عیش خود به رقص واداشت

    • بدون نام

      از بی عرضکی مسئولین اخرش کورش رو هم به نام خودشون میزنن

    • بدون نام

      چیزی که عوض داره گله نداره تا بوده ایرانی ها شاعران و دانشمندان و مفاخر افغانستان رو به نام خود کردن حالا نوبت ترکیه اس
      آخرین مورد این دزدی رابعه بلخی هست که این اواخر دارم میبینم که میگن اولین شاعر زن پارسی زبان ایرانی و این واقعا هم خجالت آوره و هم خنده دار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم پارسی زبان بودنش درسته، انواع گویشها داره که یکیش گویش ایرانی و تمام زیرگویشهاش هست و دیگری افغانی و تاجیکی. تمام ما و شما هم متعلق به گستره فرهنگ ایرانی بودیم و هستیم

      • بدون نام

        چه جالب پای مفاخر و شاعر هامون که درمیان باشه همه مون فارسی زبان و متعلق به یه فرهنگ هستیم (البته اصلاح می کنم فرهنگ خراسانی )
        در غیر این صورت مردم افغانستان با شما فرق دارن و شماها خدای تمدن هستین و هر چی بدی هست مال افغان هاست

      • بدون نام

        با حرف شما مووافقم. این منفعت طلبیا و با تعصب نگاه کردنا خیلی زشتن چه از طرف ترکیه ایها باشن چه از طرف ما ایرانیا.
        گستره فرهنگی ایران هم که دوستمون میگه خنده داره. ما هم تکه ای از ایران قدیم بودیم که الان فقط نامش برامون مونده؛ کی میگه حق داریم مشاهیر کشورای دیگه رو به اسم خودمون سند بزنیم؟! هر فردی اونجایی که به دنیا میاد اصالتا اونجایی محسوب میشه؛ امروزه گستره فرهنگی کشورهای قدیم معنی ندارن برای مشخص کردن اصالت فرد؛چون خیلی واضحه هر فردی تو کدوم سرزمین به دنیا اومده

      • بدون نام

        دوست عزیز 00:39، بنده نظر 15:11 رو گذاشتم. هیچ وقت در نظراتی که تو این سایت و سایتهای دیگه گذاشتم به افغانیها و تاجیکها توهین نکردم و همیشه نظرات نژادپرستانه دیگران رو نفی کردم. در مورد بقیه خبر ندارم اما آنچه گفتم درسته. ما متعلق به یک گستره فرهنگی هستیم

    • محسن

      حالا مشخص شد مجسمه هایی که چند سال پیش از میادین تهران غیب میشدن کجا رفتن!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حرفت واقعیت داره خودم تازه متوجه جریان شدم که چرا یکی میاد مجسمه فردوسی یا ابن سینا رو برمیداره و ...

    • باریش

      من فقط عاشق هستم عاشق صداقت درستی پاکی انسانیت ترکیه ایها بعنوان آذربایجانی افتخار می کنم ترک هستم نه ایرانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب ایران چه می کنی؟ ایران مال ایرانیهاست ترک یا فارس

      • همشهری

        برو همانجا خودتو براشون بکش اینجا حرف نزن

      • بدون نام

        کلا نژادپرستی بد و مزمومه دوست عزیز و اشخاصی که واقعا انسانیت براشون مهم باشه به چنین تعصباتی مثل نژاد و قومیت اهمیت نمیدن تا چه برسه بخوان بهش افتخار کنن.
        همه آدما بر اساس جبر تو یه قومیت؛نژاد؛ جنسیت به دنیا اومدن؛ فقط آدمای بی عقل به چیزی که خودشون در انتخابش نقشی نداشتن و بر اساس جبر بوده افتخار یا شرم میکنن!

    • بینام

      ازبک بوده طرف عربی هم مینوشته.الان ازبکستان و عربستان جزو ایران نیست...استدلال با خودتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حق

      • بدون نام

        قبول عربی و فارسی مینوشته
        میشه شما اثری ترکی و ازبکی ازشون معرفی کنین
        کدوم اثرشون به زبان ترکیست ؟

      • بدون نام

        دقیقا؛ ایشان تو ازبکستان کنونی به دنیا اومده ؛حالا ما میخوایم به خودمون بچسبونیمش! ازبکستان کجا ایران کجا. بعضی از ایرانیا دست کمی از ترکیه ایا ندارن تو اینطور تعصبات

    • بدون نام

      ترک ها رو اگه ول کنی میگن کره زمین مال ماست شماها از مریخ اومدین میان خاکمون رو هم میگیرن ما رو بیرون میکنن همون کاری که با ارمنی ها کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارمنی با مردم مسلمان قره باغ همین بیخ گوشمون چیکار کردن

    • همشهری

      خوب یا بد شیخ الرئیس بچه سمرقنذه

    • باریش

      ناراحت نشین افغانستان هم مال فارس ها است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستان فارس هست ولی مال خودشه
        مال بابای کسی نیست

    • امیر

      بر طبق نظریه پانفارس تمامی کشورهای ایران و تاجیکستان و افغانستان و ازبکستان فارس میباشند و هر کس که در این کشورها به دنیا بیاید فارس است والسلام.... خدا خودش شفاشون رو بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پانفارس یعنی چی پانترک شنیده بودیم ولی این پان فارس تازه مد شده
        من افغان هستم فارس هستم کشور درصد خیلی بلایش فارس هستن با زبان فارسی ولی ربطی به ایران و تاجیکستان ندارن
        واز هر تاجکستانی هم که بپرسی خواهند گفت که فارس هستن

    • بدون نام

      وقتی خودتون هنوز نمیفهمید که ابن سینا دانشمند بود نه شاعر دیگه تعجبی نداره اونا اسمشو مصادره کنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون دانشمند بودن ولی اشعار بسیار زیبا و نغز دارن البته به زبان زیبای فارسی نه ترکی

        چند نمونه

        می‌حاصل عمر جاودانی است بده
        سرمایهٔ لذت جوانی است، بده

        سوزنده چو آتش است لیکن غم را
        سازنده چو آب زندگانی است، بده

        ****

        مایـــیم به عفو تـو تــولاکرده
        وز طاعت معصیت تبرا کرده

        آنجا که عنایت تو باشد، باشد
        ناکرده چو کرده، کرده چون ناکرده

        فکر می کنم همین بس باشه
        پس لطفا نگید شاعر نبودن
        البته شاعر ترک نبوده

    • بدون نام

      کشوری به نام ایران ۴۰۰ سال هست که با این نام به وجود آمده و نخستین بار حکومت صفوی این نام رو استفاده کرد ترکیه هم ۱۰۰ سال می شه به وجود آمده
      قبل این دوران کشور ها رو با نام سلسله های آن زمان می شناختند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشوری به نام ایران در زمان رضاخان به وجود آمد و دنیا به خواست رضاخان به رسمیت شناختش قبل از اون ایران امروی به نام کشور پارس بود و به ضم اروپایی ها پرشین
        و قبل از اون هم خراسان بزرگ که شامل خیلی کشور های امروزی میشد و تاریخی مشترک هست بین این کشور ها نه فقط ایران امروز

    • لاستیک

      شانس اوردیم ادعا نکردن احمدی نژاد اهل ترکیه هست

    • بدون نام

      من نمی دونم شهر بلخ کجاست ولی تو همین ستون، تابناک بیسواد زرتشت رو دودستی تقدیم شهربلخ کرد و تا اونجایی که من می دونم زرتشت متولد آذربایجان حوالی دریاچه ارومیه وکتاب اوستا در کوه مقدس سبلان در اردبیل به او الهام شده واسم اردبیل ،آرتاویل یعنی مکان مقدس می باشد ،پس در واقع از ماست که بر ماست....

      پاسخ ها

      • آفتاب

        همینطور که تو متن نوشته بلخ میشه افغانستان کنونی دوست عزیز

      • بدون نام

        بلخ استان بزرگیست در افغانستان و مرکزش شهر مزارشریف هست

    • بدون نام

      در این که ابن سینا ترک زبان بوده شکی نیست بخارا آن زمان ترک زبان بودن اما در سیطره کشور ایران .مثل ما که ترکیم اما ترک ایرانی ایران انقدر پهناور هست که چندتا زبان داشته باشد ترک بودن منافاتی با ایرانی بودن ندارد .اما این دلیل نمیشود ترکیه بنام خود ثبت کند بیشتر مزحک هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ؛ مثل اینه که الان اعراب بیان ابن سینا رو به نام خودشون سند بزنن چون آثار به عربی بودن!

    • بدون نام

      خلیج عربی ، مولوی و حالا ابن سینا
      اگر واقعا قدرتی درمیان بود ، شاهد چنین رفتارهایی از کشورهای همسایه نبودیم

    • بدون نام

      عزیزان مهم اینه که اون بنده خدا کتاباش فارسی بوده

    • محمد

      افغانستانیه از هرکی بپرسین همین و میگه البته اگه نگاه تعصبی بیجا نداشته باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج