جاباما
۷۱۸۱۷۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

مرکل و پوتین برای حفظ برجام دیدار می کنند

«آنگلا مرکل » صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه آینده در قالب تلاش برای حفظ برجام، در سوچی روسیه دیدار و گفت و گو می کنند.

خبرگزاری ایرنا: «آنگلا مرکل » صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه آینده در قالب تلاش برای حفظ برجام، در سوچی روسیه دیدار و گفت و گو می کنند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه، قرار است در این نشست، موضوعات دیگری چون سوریه و اوکراین نیز در بحبوحه تعمیق بحران اعتماد بین آمریکا و اروپا مورد بررسی قرار گیرد.

این دیدار در حالی انجام می شود که قدرت های اروپایی در تلاش هستند توافق هسته ای را پس از خروج آمریکا از آن، حفظ کنند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گذشته خروج کشورش را از برجام اعلام کرد، اما کشورهای اتحادیه اروپا و چین و روسیه تاکید کردند که به برجام پایبند می مانند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: هدف اصلی مرکل برای عزیمت به اقامتگاه سوچی روسیه، تلاش برای گفت و گو با پوتین به منظور حفظ توافق هسته ای ۱+۵ با ایران به رغم اختلافات سیاسی دو طرف است.

در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که متحدان کشورش را در صورت ادامه تعاملات تجاری با ایران مجازات می کند، تهران از کشورهای اروپایی برای پایبندی به برجام تضمین خواسته است.

در همین حال، پوتین قرار است با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز اواخر ماه می (اوایل خرداد ماه) دیدار و گفت و گو کند.

مرکل هشدار داده است که اروپا دیگر نمی تواند روی آمریکا به عنوان متحد سنتی اش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای محافظت از خود حساب کند.

شبکه دویچه وله آلمان گزارش داد که دوستی مجدد بین آلمان وروسیه می تواند پیامد غیرمنتظره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام باشد.

براساس این گزارش، چالش اصلی مرکل در جریان سفر به روسیه، نحوه پیشبرد موضوعات مختلفی چون نقش روسیه در سوریه، برنامه موشکی ایران و تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تحرکات مسکو در اوکراین خواهد بود.

کشورهای غربی، مسکو را با ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه روسی در انگلیس مرتبط دانسته و روسیه را به حملات سایبری متهم کرده اند، اتهامی که کرملین آن را رد کرده است.

همچنین از موضوعات مورد بحث در جلسه دیدار مرکل و پوتین، اختلاف بین دولت اوکراین و نیروهای طرفدار روسیه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه اوکراین را بعد از یک رای گیری به خاک خود ضمیمه کرد.

براساس اعلام مسکو، پوتین خواستار ملاقات با مرکل، مکرون و «پترو پوروشنکو»رئیس جمهوری اوکراین است تا مذاکرات درمورد ماموریت صلحبانی سازمان ملل در امتداد منطقه شرق اوکراین از سر گرفته شود.

در همین حال، سران آلمان و روسیه قصد دارند در جلسه خود در مورد موضوع احداث یک خط لوله جدید در دریای بالتیک برای صادرات گاز روسیه به بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا نیز گفت و گو کنند، موضوعی که خشم ترامپ را برانگیخته است.

برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه لهستان به احداث این خط لوله اعتراض کرده و این اقدام را کمک به همسایه ای دانسته اند که تهدیدی راهبردی برای این کشورها تلقی می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاران 57

      آمریکا با خروج از برجام گردنکشی خود به اروپا و روسیه و چین نشون میده که اگر آمریکا در توافقنامه نباشد کل دنیا هم متحد بشن کاره ای نیستن، ایران که چهل سال است با آمریکا در جنگ هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج