جاباما
۷۱۸۳۱۵
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

برخورد شهاب سنگ به قائمشهر چقدر واقعیت دارد؟

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه در هر برخورد شهاب‌ سنگ به زمین باید آثار و بقایای آن مشخص باشد، گفت: در صدای انفجار قائمشهر اثری از سنگ‌های آسمانی مشاهده نشده است.

خبرگزاری ایسنا: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه در هر برخورد شهاب‌ سنگ به زمین باید آثار و بقایای آن مشخص باشد، گفت: در صدای انفجار قائمشهر اثری از سنگ‌های آسمانی مشاهده نشده است.

مسعود عتیقی با تاکید بر اینکه احتمال سقوط شهاب‌سنگ در هر نقطه از کره زمین وجود دارد، افزود: ماهیت شهاب‌سنگ از شهاب متفاوت است؛ چراکه شهاب‌ها ذرات میلی‌متری و میکرومتری هستند که در فاصله ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتری با جو زمین برخورد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهاب‌ها درخششی دارند، اظهار کرد: در مقابل شهاب‌سنگ‌ها جرم و حجم قابل توجهی دارند و از انواع و منشاهای مختلفی هستند و زمانی که با جو زمین برخورد می‌کنند، می‌سوزند.

عتیقی اضافه کرد: در صورتی که ابعاد شهاب سنگ‌ها به قدری کوچک باشد که در جو بسوزند، به صورت غبار به زمین می‌رسند و به عنوان شهاب‌سنگ دیده نمی‌شوند؛ ولی اگر جرم قابل توجهی از این اجرام آسمانی به زمین برسد می‌تواند با برخورد به زمین ایجاد حفره کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه همیشه آثاری از برخورد شهاب‌سنگ بر روی زمین باقی می‌ماند، اضافه کرد: زمانی که برخورد شهاب‌سنگی با زمین گزارش می‌شود، این طور نیست که به درون زمین رفته باشد؛ چراکه زمین صلب و جامد است و امکان فرو رفتن شهاب سنگ‌ها به پوسته زمین وجود ندارد.

تصویر منتشر شده از برخورد شهاب‌سنگ در قائم‌شهر

برخورد شهاب سنگ به قائمشهر چقدر واقعیت دارد؟

به گفته وی، زمانی‌که شهاب‌سنگ به زمین برخورد می‌کند، باید در ابعاد کوچکتر از دهانه ایجادشده، سنگ آسمانی را مشاهده کرد.

تیقی با اشاره به نحوه تشخیص سنگ‌های آسمانی از سنگ‌های معمولی، توضیح داد: از آنجایی که سنگ‌های آسمانی در جو می‌سوزند، لبه‌های تیز ندارند و صیقلی هستند و خلل و فرجی بر روی سطح آنها مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به انتشار اخباری در زمینه برخورد شهاب سنگ در قائمشهر، خاطرنشان کرد: آنچه از گزارش مردمی ارسال کردیم، بیشتر شبیه ایجاد گودالی ناشی از انفجار بود تا برخورد شهاب‌سنگ و گزارش و یا گزارشی از برخورد شهاب‌سنگ وجود نداشت.

این محقق حوزه نجوم همچنین تاکید کرد: افراد معدودی اعلام کردند که در آسمان نوری مشاهده کردند، ولی بیشتر مردم اشاره به مشاهده جسم نورانی نکرده بودند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با تاکید بر اینکه وقتی شهاب‌سنگی در ابعادی در حال سوختن به زمین نزدیک می‌شود، باید این جسم آسمانی در آسمان نیز دیده شود، یادآور شد: رویداد قائم‌شهر در شب‌هنگام رخ داده است، از این رو باید سوختن این شهاب‌سنگ در آسمان دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه بعضا شهاب‌سنگ‌ها در برخورد با جو چندین تکه می‌شوند، اضافه کرد: این شهاب‌سنگ‌ها باید مشاهده می‌شدند که گزارش‌های دقیقی از این رخداد منتشر نشده است.

عتیقی، مهمترین مساله در این رخداد را نبود آثار باقی‌مانده از شهاب‌سنگ دانست و گفت: از عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی هیچ آثاری از شهاب‌سنگ حتی در ابعاد کوچکتر از حفره ایجادشده یافت نشد و حتی فردی از یافتن سنگ‌های آسمانی گزارشی منتشر نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: از دید ما رویداد قائم‌شهر برخورد شهاب‌سنگ به زمین نبوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم ایران رو انقدر هالو حساب میکنین که یه انفجار رو با هزار دلیل دروغ جلوه میدین چرا مردم رو محرم خود نمیدانید مگه شما مسئولین از کجا اومدین

    • یک اریایی

      برخورد موشک ناتو بود وپس از سانسور به شهاب سنگ تغییر یافت

    • امیر احمدی

      چه عجب نپیچوندن

    • بدون نام

      عجب یه انفجاری یه جایی اتفاق افتاده 10 روزه حتی نمیتونن بگن علت چی بوده
      بسه بابا خسته شدین ببندین برین دیگه

    • بدون نام

      جای خمپاره 120 کاملا معلوم است بروید در فاصله 2 کیلو متری بقایای آن را پیدا کنید هر چه سریعتر در جنگ وقتی خمپاره 120 میآمد درست همین شکل بود

    • بدون نام

      دنبال گنج بودن همین!!!

    • پنجعلی معمولی

      مووشک ناااتواِ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج