جاباما
۷۱۸۳۵۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

میزان سود در تهاتر نفت با کالا کاهش می‌یابد

دولت در فروش نفت به کشورهایی مانند هند و چین معادل درآمد ارزی حاصل شده، اقدام به خرید و واردات کالا به کشور می کند. بنابراین برای دولت فرقی نمی کند که به چه میزان، به چه نحو و با چه قیمتی این کالاها را خریداری کند.

رویداد ۲۴ نوشت: دولت در فروش نفت به کشورهایی مانند هند و چین معادل درآمد ارزی حاصل شده، اقدام به خرید و واردات کالا به کشور می کند. بنابراین برای دولت فرقی نمی کند که به چه میزان، به چه نحو و با چه قیمتی این کالاها را خریداری کند.

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در مورد تاثیر افزایش شدید قیمت دلار بر مبادله نفت با کالا گفت: نفتی که ما به کشورهایی مانند چین و هند می فروشیم، میزان مشخصی درآمد را برای کشورمان دارد و قیمت دلار تاثیری روی این موضوع نمی گذارد.

مرادی در ادامه افزود: در واقع معادل ارزش نفتی که می فروشیم، کالا وارد کشور می کنیم و اگر افزایش صعودی قیمت دلار تاثیری هم داشته باشد، این تاثیر در خارج از کشور نخواهد بود بلکه در داخل کشور نمود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت در فروش نفت به کشورهایی مانند هند و چین معادل درآمد ارزی حاصل شده، اقدام به خرید و واردات کالا به کشور می کند، اظهار داشت: بنابراین برای دولت فرقی نمی کند که به چه میزان، به چه نحو و با چه قیمتی این کالاها را خریداری کند.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صعودی و نوسان شدید نرخ دلار می تواند چالش ها و مشکلاتی را از جهت تامین کالاهایی که تهاتر می کنیم به وجود بیاورد یا خیر؛ گفت: مساله این است که دولت نمی تواند ساکت بنشیند و در مقابل بر هم زنندگان نظم اقتصادی و بازار که به خاطر سودجویی شایعه سازی می کنند یا بازار سیاه درست می کنند و به هر طریقی سعی می کنند دلارهایی را که در اختیار دارند، با قیمت بالاتری بفروشند، اقدامی انجام ندهد. بنابراین دولت ناچار است که برای قیمت دلار محدودیت بگذارد و در نتیجه اعلام کرده که قیمت دلار باید ۴۲۰۰ تومان باشد.

مرادی با بیان اینکه دولت مجبور است صرفنظر از آنکه در بازار چه اتفاقی می افتد، محدودیت هایی را در بازار ارز وضع کند، اظهار داشت: به عبارت دیگر دولت نمی تواند همپای بازار پیش برود و اگر قیمت های بالاتر از ۴۲۰۰ تومان را به رسمیت بشناسد یا به تصویب برساند، در حقیقت به این مساله دامن زده و این در حالی است که دولت نمی تواند بیشتر از این به نرخ های افسار گسیخته دلار در بازار دامن بزند.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت ارز و پولی که می تواند به کشور برگردد، صادرات موضوعی سودمند و شیرین است و اگر صادرکنندگان همت کنند و از این بازار استفاده کنند، درآمدشان افزایش می یابد.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسان و افزایش چشمگیر قیمت دلار از این پس در مورد تهاتر درآمدهای نفتی با کالا چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ترجیح ایران فروش نفت به کشورهایی است که بتواند از آنها ارز دریافت کند، زیرا آنجایی که بحث تهاتر و مبادله کالا با کالا مطرح است، میزان سود دولت مانند اندازه سود در وضعیت دریافت ارز نیست و در چنین شرایطی دولت مجبور است کالایی را بخرد که بهای گران تری دارد.

مرادی در عین حال با تاکید بر این موضوع که تمام این شرایط بستگی به مدیریت دولت دارد، اظهار داشت: قاعدتا این انتظار وجود ندارد که دولت با پول نفت پوشاک وارد کشور کند، بلکه دولت باید کالاهای صنعتی مورد نیاز خود را سفارش بدهد و باید کالاهایی را تهاتر و وارد کند که با تدبیر لازم بتواند ارزآوری داشته باشد.
این کارشناس حوزه انرژی در پایان گفت: بنابراین اگر دولت به خوبی مدیریت کند، در معامله با چین یا هندوستان می تواند تا حد زیادی جلوی ضرر ناشی از این افسار گسیختگی بازار ارز را بگیرد و به پشت سر گذاشتن این برهه کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج