جاباما
۷۱۸۵۰۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ساخت ربات شناگر بدون استفاده از باتری و موتور

محققان کلتک آمریکا و انستیتوی فناوری فدرال زوریخ، یک ربات شناگر ساختند که توان مصرفی خود را از تغییر شکل مواد به دست می‌آورد.

ایرنا: به نقل از ساینس دیلی نوشت: محققان کلتک آمریکا و انستیتوی فناوری فدرال زوریخ، یک ربات شناگر ساختند که توان مصرفی خود را از تغییر شکل مواد به دست می‌آورد.

این ربات از مواد پلیمری ساخته‌شده که در واکنش به تغییرات دما، تغییر شکل می‌دهد و همین تغییر شکل ربات را به حرکت در می‌آورد. این پلیمر در حالت عادی پیچ خورده است، اما با افزایش دما صاف می‌شود.


محققان با استفاده از این پلیمر سوییچ‌هایی را ساختند و به پاروهای ربات متصل کردند. بدین ترتیب با افزایش دما طول پلیمر افزایش‌یافته و پاروها را به حرکت در می‌آورد و درنتیجه ربات به جلو حرکت می‌کند.

ساخت ربات شناگر بدون استفاده از باتری و موتور


با توجه به این‌که با تغییر ضخامت پلیمر مدت‌زمان لازم برای گرم شدن آن نیز تغییر می‌کند، محققان در نمونه اولیه این ربات شناگر بدون باتری، برای کنترل ترتیب پارو زدن، از قطعات پلیمر باضخامت‌های مختلف استفاده کردند.


سوییچ‌های پلیمری مورداستفاده در این ربات تنها یک‌بار عمل می‌کنند و پس‌ازآن باید مجدداً به‌صورت دستی تنظیم شوند و این وضعیت در حال حاضر حرکت ربات را محدود کرده است. اما محققان در تلاش‌اند تا روش‌های کارآمدی را برای بازگرداندن خودکار سوییچ‌ها به وضعیت اولیه بیابند و امکان حرکت ربات را برای مدت نامحدود فراهم کنند.


همچنین محققان امیدوارند با استفاده از انواع دیگر پلیمر بتوانند ربات‌هایی را بسازند که قدرت حرکت خود را از سایر عوامل محیطی ازجمله میزان اسیدیته یا شوری محیط دریافت کنند.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشرشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج