جاباما
۷۱۸۵۳۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای

غیرممکن است بخواهیم ۲۲ سال زندگی فوتبالی بوفون تا به امروز را در قالب چند سطر بیان کنیم اما.....

ورزش سه: سرانجام امروز آنچه که بسیاری انتظارش را داشتند رخ داد و بوفون رسما اعلام کرد که یوونتوس را ترک خواهد کرد. او پیش از این از تیم ملی ایتالیا هم خداحافظی کرده بود و جالب اینکه بوفون در نشست خبری امروز خود اعلام بازنشستگی نکرد و عنوان داشت که پیشنهادات خوبی دریافت کرده و نهایتا تا یک هفته دیگر، تصمیم قطعی خود را اعلام خواهد کرد.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای



بوفون به عنوان یک نوجوان 17 ساله در پارما بود که به شهرت رسید و در یوونتوس تبدیل به یک افسانه شد. از سال 2001 که بانوی پیر برای جذب او رکورد نقل و انتقالات برای یک دروازه بان را جا به جا کرد، بوفون تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده و با تداوم و استمراری که به خرج داد، تبدیل به یک اسطوره در یوونتوس و فوتبال ایتالیا شد.

غیرممکن است که بخواهیم این 22 سال دوران درخشان فوتبالی بوفون را در قالب چند سطر توصیف کنیم اما در زیر به 10 لحظه تعیین کننده در زندگی ورزشی بوفون اشاره خواهیم داشت:

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای



19 نوامبر 1995


پارما با میلان دیدار حساسی پیش رو داشت و از بخت بد، لوکا بوچی، گلر اول این تیم دچار مصدومیت شده بود. نویو اسکالا، مربی وقت پارما در اقدامی عجیب، تصمیم گرفت تا از بوفون 17 ساله به جای گلر دوم خود استفاده کند و عجیب اینکه او درخشان ترین بازیکن زمین شد. شاید بهترین نمایشش در 168 باری که با پیراهن پارما به میدان رفت. او از طرف گاتزتا دلو اسپورت، نمره 8 در آن بازی گرفت و شاید لیاقتش نمره 10 بود. استارت فیکس شدن بوفون در پارمای باشکوه آن دوران، از همان بازی زده شد.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای



29 اکتبر 1997


اولین بازی ملی بوفون پس از طی کردن تمام مدارج ترقی در تیم های نوجوانان و جوانان ایتالیا، بوفون بالاخره به پیراهن تیم بزرگسالان رسید. جزاره مالدینی(مربی وقت اتزوری) در دیدار تاریخی روسیه و ایتالیا وقتی پالیوکا دقیقه 32 بازی مصدوم شد، بوفون را راهی میدان کرد. دیداری که 1-1 خاتمه یافت و به صعود ایتالیا به جام جهانی فرانسه منجر شد.

فصل ۹۹-۱۹۹۸


فتح اولین جام با پارما.... در پارمایی که ستاره هایی چون کاناوارو، تورام، کرسپو، کیه زا و ورون را در اختیار داشت، بوفون گلر اول بود و با هدایت ماله زانی، این باشگاه توانست جام یوفا را با غلبه بر مارسی فتح کند. پارما کوپا ایتالیا را نیز در دیداری خاطره انگیز برابر فیورنتینا تصاحب کرد.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای



تابستان ۲۰۰۱


انتقال از پارما به یوونتوس.... تابستان ۲۰۰۱، موجی، مدیر وقت یوونتوس تصمیم به فروش زیدان به رئال با رقم ۱۵۰ میلیارد لیر(واحد پول قدیمی ایتالیا) گرفت و با همان پول توانست بازیکنانی چون بوفون، سالاس، ندود و تورام را به خدمت بگیرد. انتقالی که برای بوفون پر از موفقیت و افتخار بود. او در یوونتوس ۹ اسکودتو، ۶ سوپرکاپ و ۵ کوپا ایتالیا را فتح کرد.


۲۸ ماه می سال ۲۰۰۳


فینال لیگ قهرمانان بین یوونتوس و میلان در اولدترافورد منچستر. دیداری تمام ایتالیایی که به ضربات پنالتی کشیده شد و در نهایت میلان با برتری بر یووه جام قهرمانی را بالای سر برد. میلان توانسته بود بارسا را حذف کند و یوونتوس نیز با کنار زدن رئال به فینال رسیده بود. بوفون در ضیافت پنالتی های بازی فینال، توانست ضربات سیدورف و کالادزه را مهار کند اما در نهایت دیدا، گلر میلان با مهار سه ضربه، موفق تر عمل کرد و جام به روسونری رسید. بوفون اما جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان را تصاحب کرد و تبدیل به اولین گلری شد که به این عنوان رسیده است.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای



۹ جولای ۲۰۰۶


قهرمانی با ایتالیا در جام جهانی.... ایتالیای لیپی در آن تاریخ با پیروزی ۶-۴ بر فرانسه در ضربات پنالتی موفق شد جام قهرمانی را بالای سر ببرد. بوفون با مهار شگفت انگیز ضربه سر زیدان، ایتالیا را در بازی نگاه داشت و در نهایت کار را به ضربات پنالتی کشاند.

تابستان 2006


کالچوپولی...رسوایی تبانی و فساد داوری در فوتبال ایتالیا تبعات سنگینی برای یوونتوس داشت و این باشگاه به دسته پایین تر فرستاده شد. بوفون به همراه چند ستاره وقت یوونتوس چون دل پیرو، ندود، ترزگه، کامورانزی و... تصمیم گرفتند تا در سری B نیز یووه را همراهی کنند و در نهایت یووه را به سری آ باز گرداندند. یوونتوس سال های 2005 و 2006 فاتح اسکودتو شده بود و هر دو جام از این تیم پس گرفته شد.


یووه در شرایطی کار خود در سری B را شروع کرد که ۹ امتیاز منفی برایش در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به عنوان قهرمانی رسید و به سطح اول فوتبال بازگشت. ژست بوفون و ستاره هایی که در دسته پایین تر نیز یووه را تنها نگذاشتند، تا ابد در یاد و خاطره هواداران باقی خواهد ماند.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای
6 می سال 2012


یوونتوس پس از بازگشت از دسته دوم، دیگر نتوانسته بود فاتح اسکودتو شود ولی 6 می 2012، با هدایت کونته یک بار دیگر بر قله فوتبال ایتالیا ایستاد. یوونتوس فصل 11-2010 عنوان هفتم را کسب کرده بود اما یک سال بعد، بدون شکست و در ورزشگاه جدید التاسیس خود، بار دیگر قهرمان ایتالیا شد و این قهرمانی ها به صورت متوالی تا به امروز ادامه داشته است. در تمام این سال ها نیز بوفون، گلر اول بیانکونری بوده.


20 می 2012


رسیدن بازوبند کاپیتانی به بوفون...در آن تاریخ، فینال کوپا ایتالیا برابر ناپولی، دوران فوتبال دل پیرو در یوونتوس به اتمام رسید و بوفون کاپیتان یوونتوس شد. سال 2013 نیز او کاپیتان تیم ملی ایتالیا لقب گرفت.

ده فریم با بوفون؛ اسطوره سرزمین چکمه‌ای


ناکامی های بی پایان در فینال لیگ قهرمانان


بوفون در دوران حضورش در یوونتوس، به همه جام ها رسید. او با پارما نیز جام یوفا را تصاحب کرد اما هرگز نتوانسته در تمام این 22 سال، فاتح لیگ قهرمانان شود. از سال 2003 برابر میلان گرفته تا سال های 2015 و 2017 برابر بارسا(شکست 3-1 یووه) و رئال مادرید(شکست 4-1 یووه).


یازده آپریل گذشته هم رویای بوفون برای رسیدن به لیگ قهرمانان بازهم برابر رئال در برنابئو خاتمه یافت. در دیداری که جنجالی و با اخراج بوفون به اتمام رسید. دیداری که با پنالتی مشکوک روی لوکاس واسکز و با خشم و فریادهای بوفون بر سر مایکل اولیور، داور مسابقه، در یادها و خاطره ها باقی خواهد ماند.

منبع: گاتزتا دلو اسپورت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج