۷۱۹۰۷۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

بازگشت بحران به شبه جزیره کره

پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی و کره‌شمالی درحال زمینه‌سازی برای دیدار رهبران دو کشور در ماه آینده هستند. «جرمی دیاموند» و «کوین لیپتاک»، گزارشگران سی‌ان‌ان در ۱۸ مه ‌نوشتند که ترامپ در عین حال به رهبر کره‌شمالی اعلام کرده اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد در قدرت باقی خواهد ماند اما همزمان هشدار داد که اگر کیم کوتاه نیاید و معامله را نپذیرد «سرنگون» خواهد شد.

دنیای اقتصاد: پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی و کره‌شمالی درحال زمینه‌سازی برای دیدار رهبران دو کشور در ماه آینده هستند. «جرمی دیاموند» و «کوین لیپتاک»، گزارشگران سی‌ان‌ان در ۱۸ مه ‌نوشتند که ترامپ در عین حال به رهبر کره‌شمالی اعلام کرده اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد در قدرت باقی خواهد ماند اما همزمان هشدار داد که اگر کیم کوتاه نیاید و معامله را نپذیرد «سرنگون» خواهد شد.

این جدیدترین اظهارنظر تند و تیز ترامپ علیه رهبر کره‌شمالی پس از یک دوره آرامش در تحولات جدید در روابط دو کشور بود. ترامپ در همین مورد گفت: «آنها درحال مذاکره هستند، گویی اتفاقی رخ نداده است.»

ترامپ در سخنانی در مورد مواضع جدید کره‌شمالی درخصوص تعلیق یا لغو دیدار کیم- ترامپ گفت: «اگر این نشست برگزار شود که هیچ. اگر نشود وارد فاز بعدی می‌شویم... خواهیم دید چه خواهد شد.» «دیاموند- لیپتاک» بر این باورند که ترامپ می‌خواهد میان خود با بولتون و سخنانش در مورد «قذافیزه شدن» کره‌شمالی تمایز بگذارد. اساسا یکی از دلایل موضع‌گیری جدید کره‌ای‌ها به این سخنان بولتون باز می‌گردد که از سرنوشت قذافی برای اون و «الگوی لیبی» برای کره‌شمالی سخن گفته بود. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌نویسند، اما گویی رئیس‌جمهور هم در مورد سخنان ماه گذشته مشاور امنیت ملی خود دچار نوعی سرگردانی شده و نمی‌داند «الگوی کره‌شمالی در سال‌های ۲۰۰۴- ۲۰۰۳» به چه معناست و چگونه قابلیت اطلاق به مذاکرات اخیر با کره‌شمالی را دارد. بولتون به «متلاشی کردن» برنامه تسلیحات کشتار جمعی لیبی اشاره دارد اما ترامپ به «الگوی لیبی» به‌عنوان مداخله نظامی در گام بعدی (سال‌ها پس از کنار گذاشتن قذافی از قدرت) اشاره دارد. در همین رابطه ترامپ می‌گوید: «الگوی لیبی الگویی نیست که وقتی از کره‌شمالی حرف می‌زنیم در پی آن باشیم... الگوی لیبی الگوی بسیار متفاوتی است. ما آن کشور را ویران کردیم. ما به قذافی نگفتیم که می‌خواهیم از تو حفاظت کنیم. ما وارد این کشور شدیم و او را کشتیم و همین کار را در عراق انجام دادیم.» با استفاده از چنین نگاهی است که ترامپ به کیم هشدار داد که تنها آلترناتیو برای معامله خلع‌سلاح یک چیز است: کشتن کیم و سرنگونی او از اریکه قدرت.

آیا پای چین در میان است؟

«دیاموند- لیپتاک» بر این باورند که به اعتقاد ترامپ، رهبر کره‌شمالی پس از دیدار دوم از چین دچار تغییر رویکرد شد. به همین دلیل، دولت آمریکا بر این باور است که این «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین است که با اعمال نفوذ بر «اون» موجب سخت شدن مواضع وی شده است. اگرچه ترامپ تمایل خود را برای دیدار با «اون» اعلام کرده اما سوال این است که آیا «اون» هم همچنان مشتاق دیدار با ترامپ است؟ با این حال، ترامپ قرار است هفته جاری با «مون جائه- این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، به‌عنوان پیش‌زمینه برای آماده‌سازی نشست بزرگ کیم- ترامپ دیدار کند. با این حال، کره‌شمالی یک مولفه دیگر را هم وارد میدان کرده است. این کشور به‌دلیل برگزاری مانور مشترک آمریکا- کره‌جنوبی اعلام کرد ارتباطات خود با جنوبی‌ها را به حال تعلیق درخواهد آورد تا اختلافات دو کشور حل‌وفصل شود. «ری سون- گون»، رئیس کمیته اتحاد دوباره و مسالمت‌آمیز کره‌شمالی، در بیانیه‌ای گفت: «آسان نیست که با رژیم فعلی کره‌جنوبی پشت میز بنشینیم مگر اینکه موضوع جدیدی که موجب تعلیق مذاکرات دو کره شد حل‌وفصل شود. مسیر آینده روابط دو کره فقط به اقدامات مقام‌های کره‌جنوبی بستگی دارد.» جان بولتون که روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با همتای کره‌جنوبی رایزنی می‌کرد به فاکس‌نیوز گفت: «می‌خواهیم هر چه در توان داریم انجام دهیم تا این نشست موفقیت‌آمیز باشد. اما نمی‌خواهیم در صورت عدم تعهد کره‌شمالی به عاری‌سازی هسته‌ای اشتباهات گذشته را تکرار کنیم که موجب مذاکرات و بحث‌های بی‌پایان با این کشور شد.»

در هر حال، گفته می‌شود این رزمایشی که از جمعه گذشته آغاز شده و موجب عصبانیت کره‌شمالی شده تا ۲۵ مه ادامه داشته باشد. خبرگزاری رسمی کره موسوم به KCNA چهارشنبه گزارش داد «مانورهای مذکور شامل ۱۰۰ جنگنده با ماموریت‌های متفاوت بمب‌افکن هسته‌ای استراتژیک B۵۲s و جنگنده رادارگزیر F۲۲ رپتور با نظارت نیروهای امپریالیست آمریکا می‌شود.» پنتاگون مشارکت بمب‌افکن‌های استراتژیک بمب‌افکن B۵۲s در رزمایش‌های سالانه اخیر را تکذیب می‌کند.

تقاضای هسته‌ای آمریکا از کره‌شمالی

صرف‌نظر از اعمال نفوذ چین بر رهبر کره‌شمالی یا لفاظی‌های تند کره‌شمالی و آمریکا اما خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از روزنامه «آساهی شیمبون» ژاپن گزارش داد ایالات‌متحده از کره‌شمالی خواسته است تا تعدادی از کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و سایر زرادخانه‌های هسته‌ای خود را ظرف شش ماه به خارج از این کشور منتقل کند. این روزنامه ژاپنی به نقل از چندین منبع مطلع از مسائل کره‌شمالی نوشت: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به رهبر کره‌شمالی در اوایل همین ماه گفت که واشنگتن در صورتی نام پیونگ‌یانگ را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج می‌کند که این کشور مهمات هسته‌ای را خارج کند.» آساهی در این گزارش آورده است، چنانچه پیونگ‌یانگ با خلع‌سلاح هسته‌ای کامل، قابل تایید و غیرقابل بازگشت در نشست ۱۲ ژوئن با ایالات‌متحده موافقت کند، واشنگتن ارائه تضمین‌هایی به رژیم کیم‌جونگ‌اون را بررسی کرده و این موضع را در بیانیه مشترک رهبران واشنگتن - پیونگ‌یانگ وارد خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ راه اسانی در مورد کره شمالی در پیش ندارد.
      و حرفای زده شده از سوی مقامات امریکایی نشان دهنده سردرگمی انهاست وگرنه کره شمالی به این سادگی ها تسلیم خواسته های پوچ نمیشود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج