۷۱۹۱۲۹
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

خودروسازان فرانسوی در ایران ماندنی شدند

برایند اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام، خودروسازان فرانسوی در ایران مانده و به همکاری با خودروسازان ایرانی ادامه خواهند داد.

خبرگزاری ایسنا: اقدام غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در خروج از توافق برجام این پرسش را مطرح کرد که در فضای جدید سرنوشت همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح بین‌المللی چه خواهد شد.

مجموع مواضع نشان می‌دهد که خودروسازان مطرح بین‌المللی از جمله خودروسازان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو مشکلی برای ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود نخواهند داشت، موضوعی که خبر خوبی برای این شرکتها محسوب می‌شود.

خودروسازان فرانسوی در ایران ماندنی شدند

پژو از حدود دو سال پیش دور جدید فعالیت‌های خود در ایران را با همکاری ایران خودرو آغاز کرده و خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول آن نیز وارد بازار شده است. آن طور که اعلام شده پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) نیز ظرف ماه‌های آینده وارد بازار خواهد شد.

سیتروئن نیز از حدود یک سال پیش اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را آغاز کرده و خودروی سیتروئن C۳ به عنوان اولین محصول آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

رنو نیز دیگر خودروساز فرانسوی است که اگرچه پس از اجرایی شدن برجام روابط خود را با شرکای ایرانی توسعه داد اما به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید مستقل محصولات خود در ایران نیز هست.

قرار است رنو با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و هلدینگ ناصح، به تولید مستقل محصولات خود در ایران بپردازد که امور مربوط به اجرایی شدن این قرارداد در سایت بن‌رو در ساوه در جریان است.

همچنین به نظر می‌رسد حضور هیوندایی به عنوان خودروساز شاخص کره‌ای نیز در ایران ادامه خواهد یافت.

هیوندایی در دو سال اخیر وارد شراکت با شرکت کرمان موتور شده و محصولاتی همچون النترا به صورت داخلی‌سازی شده در ایران مونتاژ می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروغ پشت دروغ

      نابودی خودروسازان مزخرف داخلی نزدیک است

    • سعید

      اونا میگن میخاهیم ائتلاف کنیم ایران رو تحریم کنیم اینجا خبر میده خودروسازان باقی میمونن تجربه هم نشون داده کدوم اخبار دروغ محضه جرقه اولش هم افزایش ده درصدی و احتکار نود هزار خودرو بود .خدا از سر تقصیر کار نمیگذره

      پاسخ ها

      • سراج

        سلام - اینو میگه "به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن" - شما روح قجری را شاد کردید!
        لعنت الله علیه. خدا سما را به عذابی عظیم دچار کند. آمین!

    • بدون نام

      خیلی جای خوشبختی هست .
      رابطه با شرکت‌های اروپایی پیروزی بزرگی است .
      چیزی که آمریکا کور خواهد شد .

    • بدون نام

      خبری عالی بود .
      خوش خبر باشید .
      کاش تمامی اروپا ارتباط با ایران را توسعه دهند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوگیر نشو

    • بدون نام

      چرا چرت میگید همین دیروز پژو قراردادشو فسق کرد.

      پاسخ ها

      • متخصص!!!1

        این خبرها که می گن قبل از دیروز بوده!!!!1

    • طالبی

      خودروسازان فرانسوی اگر تو ایران بمانند به نفع خودشان می باشد چون تو آمریکا خودرو تولید نمی کنند آنها بخاطر ایران قدم بر نمی دارند دنبال منفعت خودمی باشند تمام کشور ها دنبال منافع خود می باشند مسئولین باید به آنها اعتمادنکنند

    • مسعود

      حث داغ این روزها، حدس و گمانه‌زنی در مورد آینده صنعت خودروسازی کشور و تغییرات پیش رو در صورت اعمال تحریم‌های احتمالی است.
      اما سوال اساسی این است که خودروسازان ایرانی با وجود تجربه تحریم‌ها در سال 2012 و خروج پژو از ایران، تدبیری برای تحریم‌های احتمالی آینده اتخاذ کرده‌اند یا خیر؟


      شاید بهتر باشد با توضیحاتی راجع به انواع قراردادهای انتقال فناوری و تفاوت قرارداد لیسانس با جوینت ونچر شروع کنیم.

      لیسانس:
      یکی از روش‌های انتقال فناوری قرارداد «لیسانس» یا «مجوز بهره‌برداری» است که معمولا بین دو شرکت از کشورهای متفاوت منعقد می‌شود.
      در این نوع قرارداد یکی از طرفین اجازه بهره‌برداری از حق اختراع و فناوری خود را برای مدت معینی و در ازای حق امتیاز یا همان پول به طرف دیگر می‌دهد.
      می‌توان گفت لیسانس خالص‌ترین روش انتقال فناوری است که در آن فقط فناوری منتقل می‌شود. حفظ نام تجاری ، حفظ حق اختراع، اختیار لغو قرارداد و دیگر اختیارات بدون نیاز به سرمایه‌گذاری؛ جزء حقوق شرکت مبدا است.
      از طرفی شرکت مقصد در ازای پرداخت پول، حق بهره‌برداری از فناوری شرکت مقصد و فرصت یادگیری این فناوری را در سطح بهره‌برداری و مهندسی دارد.

      نمونه این قرارداد در صنعت خودرو ایران، قرارداد شرکت ایران خودرو و پژو فرانسه در خصوص تولید پژو 206، پژو 405 و ... است.


      با توجه به شرایط سیاسی حاکم، تحریم‌ها، برجام، خروج امریکا از برجام و شرایط متغیر اقتصادی در ایران؛ قرارداد لیسانس برای شرکت‌های مقصد مضراتی ناشی از عدم اطمینان را دارد. شرکت مبدا با اعمال تحریم قرارداد را لغو می‌کند و با توافق برجام، همکاری مجددا از سرگرفته می‌شود.

      جوینت ونچر:
      یکی دیگر از روش‌های انتقال فناوری، قرارداد «جوینت ونچر» است. در این نوع قرارداد دو شرکت با توافق و شرایط تعریف شده اقدام به ایجاد شرکت سومی می‌کنند که نام تجاری و موجودیت کاملا مستقلی دارد و مدیریت آن به صورت مشترک است. هر کدام از طرفین با توجه به درصد تامین سرمایه و توافق طرفین، بخش مشخصی از سهام شرکت را دارا هستند و به طبع سود و زیان آن به نسبت درصد مالکیت بین طرفین تقسیم می‌شود.
      علاوه بر مشارکت در سود، زیان و مدیریت شرکت، باید به فرصت یادگیری فوق‌العاده‌ای که در این نوع قرارداد به وجود می‌آید اشاره کرد. نیروهای بومی در کنار نیروهای خارجی مشغول به کار می‌شوند و شیوه‌ی مدیریت و مهارت افراد به راحتی منتقل می‌شود.

      نمونه این نوع قرارداد در صنعت خودرو ما شرکت ایکاپ است که با مشارکت ایران خودرو و پژو فرانسه در خصوص تولید پژو 2008 و پژو 508 ایجاد شده است. تکنولوژی تولید این خودروها از طرف شرکت فرانسوی و خط تولید و خدمات پس از فروش از طرف شرکت ایرانی تامین، و خودرو تحت برند ایکاپ تولید می‌شود.


      مزیت این نوع قرارداد، حقوق و اختیارات تعریف شده بیشتری نسبت به قرارداد لیسانس برای شرکت‌های ایرانی است که باعث می‌شود در صورت اعمال تحریم به موجودیت مستقل شرکت ایجاد شده لطمه‌ای وارد نشود.


      خوشبختانه در دوران پسابرجام بیشتر شاهد انعقاد قراردادهای جوینت ونچر هستیم و به این ترتیب می‌توان امید داشت در صورت اعمال تحریم، در خصوص این سری از همکاری‌ها نگرانی وجود نداشته باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج