جاباما
۷۱۹۳۲۳
۲۷ نظر
۵۰۰۸
۲۷ نظر
۵۰۰۸
پ

اتوبوس روحانی و کوهی که ریزش کرده است

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: راننده اتوبوسی برای رسیدن به مقصد دو راه پیش روی خود داشت. یک راه خاکی و پر از سنگلاخ و دیگری مسیری خوش منظره و صاف. راننده تصمیم گرفت مسیر دوم را انتخاب کند. مسیری که هم خود در آن راحت باشد هم مسافران.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: راننده اتوبوسی برای رسیدن به مقصد دو راه پیش روی خود داشت. یک راه خاکی و پر از سنگلاخ و دیگری مسیری خوش منظره و صاف. راننده تصمیم گرفت مسیر دوم را انتخاب کند. مسیری که هم خود در آن راحت باشد هم مسافران.

جاده دست‌اندازهایی داشت اما به شدت بهتر از جاده خاکی بود و مردم هم از این جاده راضی بودند. مردم اما دوست داشتند در مسیر راننده اتوبوس در بعضی جاها که هم آب بود و هم درخت بایستد تا مسافران کمی استراحت کنند و از فضا لذت ببرند. راننده اما می‌گفت باید مسیر را زودتر رفت. محدودیت‌ها زیاد است و نمی‌شود چندان توقف کرد.

اتوبوس در حال حرکت بود که ناگهان کوه ریزش کرد و سنگ‌هایی بزرگ مسیر جاده رابست. دیگر اتوبوس نمی‌توانست مسیر را ادامه دهد. راه باید باز می‌شد اما این کار احتیاج به زمان داشت.

مردم می‌خواستند به مقصد برسند و نمی‌توانستند منتظر باز شدن راه باشند. کم کم صداها بالا رفت. اعتراض به راننده شروع شد. برخی حتی صدا را برای راننده با تجربه اتوبوس بالا بردند که این چه مسیری بود؟ کاش از همان جاده خاکی رفته بودیم!

برخی حتی گفتند بهتر است فرد دیگری پشت فرمان بنشیند و مسیر را برگدد تا به جاده خاکی برسیم و از آنجا دوباره سفر را شروع کنیم.

راننده به دنبال رفاه مسافران بود. او می‌دانست نه اتوبوس در آن جاده دوام می‌آورد نه مردم. حالا اما برخی از مسافرها به خاطر ریزش کوه، راننده را مقصر می‎‌دانستند و او را بازخواست می‌کردند.

داستان رییس جمهور روحانی هم مانند این راننده اتوبوس است. روحانی دوست داشت و تلاش کرد با برجام، رنج‌ها دوران احمدی نژاد به پایان برسد. مذاکره و توافق بهترین راه بود. نظر مردم در دو انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ هم همین بود. جامعه ایران دوست داشت هرچه زودتر مشکلات ریز و درشت مملکت حل شود.

مشکلاتی که به نظر می‌رسید با برجام قسمت اعظمی از آنها قابل حل بود. حالا ترامپ همچون سنگ‌ها درشت کوه، راه برجام را بست. ایران و جهان را شوکه کرد. واقعا کسی فکر نمی‌کرد در آمریکا فردی به قدرت برسد که هیچ اعتقادی به تعهدات بین‌المللی و جهانی نداشته باشد. رییس جمهور آمریکا هنوز فکر می‌کند رییس یک اداره بزرگ است که کشورهای جهان کارمندهای او هستند و به هر چه می‌گوید باید بگویند چشم.

در این مسیر روحانی خود کم‌کاری‌هایی هم داشت که سبب نارضایتی بخشی از مردم شد. روحانی بر سر بعضی وعده‌های اجتماعی و فرهنگی خود نایستد. آوار ترامپ و این خلف وعده‌ها زمینه ساز برخی نارضایتی‌ها شد.

حالا که یک سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گذشته است می‌توان گفت مسیر رفته روحانی بهتر از مسیر خاکی رقبای اوست. سنگ‌ها را می‌شود از سر راه برداشت اما در مسیر خاکی در دل کویر معلوم نیست چه بلایی سر آدمی خواهد آمد. سنگ‌ها هم برداشته نشوند آدم خیالش راحت است که حداقل در این جاده آبی هست، درختی هست و کمی سایه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخ !ترکیدم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متأسفانه نصف مردم ایران همه چیزو به تمسخر میگیرند و به همه چیز مانند شوخی نگاه میکنند

    • بدون نام

      این اتوبوس از اولش هم روغن سوزی داشته و خبر نداشتیم حالا هم ک یاتاقان زده و موتور گیر پاچ کرده،پیاده شو باهم بریم

    • بدون نام

      اینقدر که جلوی پای روحانی سنگ اندازی میکنند جا دارد یک خدا قوت به ایشان و دولت مردانش بدهیم خداوند پشت وپناه مظلومان است

    • خلیلی قوشچی

      اولا این راهی بود که پل پشت سرش خراب شده بود و چاره ای جز این نبود
      دوما مگه بدون تعمیر خودرو فرسوده میشه جاده پر پیچ و خم رو پیمود
      سوما وقتی ۸۰درصد اتوبوس رو مردم خارجی تشکیل بدن و ردیف پشت به ملت برسه و مسیر و فرو بریزه انتظار دارید ملت چیزی نگن؟

    • بدون نام

      یادمانباشد۸سال جنگ ومقاومت درهمین جاده خاکی بود عزیزان

    • بدون نام

      مشگل تجربه گذشته دولت نیست اگر صادق هستند آینده را درست ادامه دهند

    • عنقا

      عجب اقای داننده چه مثال اتوبوسی زیدی واینکه خب اهی اوقات اتوبوس پنچر میکنه وما فقط پیاد میشیم ولی جیب ما ومشکلات به کجابرسزیم تا حل بشه وقتی حرف میزنه میگه شمابه ماگفته بودید

    • سعید

      یعنی شاید تا حالا اینقدر چرت پرت نشنیده بودم!!!!!

    • بدون نام

      واقعا که هر کسی که این داستان مبتذل را نوشته بود بسیار لوس بود. احتمالا از همان اقایان به گفته خودشان اصلاح طلب و وعده الکی بده بوده است

    • بدون نام

      مثال قشنگی است اما نتیجه چیه یعنی نه راه پیش داریم ونه پس اینجاست که مابه یه سوپرمن احتیاج داریم تاسنگهاراازسرراه مابردلرد ایا این سوپرمن بازهم اتحادوبازوی توانای ملت است

    • علی

      بیا برو شعر نگو تروقران
      اومده تشبیه کنه

    • بدون نام

      همیشه راه کج به ناکجا آباد می‌رسد اصل قضیه لجاج آقایان خودرای موجب سقوط است حالا هی
      عده ای فلسفه بافی کنند ایشان درمقابل حرف حق
      وارشاد مقام معظم رهبری وازموده راازمودن خطاست همچون کودکی لجوج حیثیت وثروت
      ملت رابه تاراج داد چوب خداصدا ندارد اما. اما
      قضاوت با تاریخ است آثار وطبعات خطای آدم
      معمولی محدوداست کسی براریکه قدرت و
      مسولیت نشسته خطایش همه رامیسوزاندولعن
      ونفرین ابدی برای خودمیخرد برجام نافرجام

    • بدون نام

      نویسنده هم فکر کرده مردم خرن و نمیفهمن؟
      به راننده اتوبوس قبل از سفر مسافرانی که تجربه داشتن هشدار دادند که این راه احتمال ریزش کوه بسیار است
      مث رهبری معظم و اقشاری که در این راه رفت و آمد کرده بودند و تجربه کافی داشتند و هشدارهای لازم را بیش از حد به جناب پرزیدنت دادند که آمریکا قابل اعتماد نیست.
      چرا پرزیدنت به بزرگان خود بی توجهی کرد که سرانجامش این بشه؟
      پس آنجا هم راننده مقصره چون از مبدا به راننده اتوبوس هشدار داده شده است که این راهی که میروی کوه ریزش میکند ولی راننده به پشم خودش هم حساب نمیکند. و باید هم مستوجب این گرفتاری ها و توپ و تشر مسافران اتوبوس قرار بگیرد تا درس عبرتی باشد برای راننده های اتوبوس بعدی.

    • بدون نام

      مثال درستیه ، اما ملت را به زور سوار اتوبوس کردید. ، در مبدا هواپیما بود با بلیط تخفیف دار ! کلی ملت را از سقوط هواپیما ترساندید و آنهایی هم که نترسیدند به زور سوار اتوبوس کردید ! حالا تنها چیز قابل انتخاب راننده اتوبوس است ! در صورتیکه اصلا وسیله نقلیه اشتباه انتخاب شده

    • بدون نام

      چنین افرادی بدرد نوشتن داستانهای افسانه ای می خورند نه مملکت داری.
      اقا روحانی از اول راه را اشتباه رفته ونتیجه هم مثل روز روشن بود که این می شود ویا جور دیگری می شود که در هر صورت برای ایران نفعی نداشت باید به منابع داخلی تکیه می کرد وبا دیگران نیز بطور معتدل ارتباط برقرار می کرد نه اینکه حتی مشکل اب خوردن را هم در غرب ببیند

    • دایون

      عجب تمثیل مسخره و مزخرفی!

    • مریم

      واقعا چ مثال مسخره ای ملت روچی فرض میکنید معلومه ک توخودتم جزءاونایی از این حرفها نزنید چی بگید خدا ب داد ملت برسه مسئولین ک فقط ب فکر جیب خودشونن مملکت ک بدست فرنگی ها بیفته از این بهتر نمیشه

    • بدون نام

      اگر اجازه بدهند دکتر روحانی موانع را از سر راه بر خواهد داشت انشاا...

    • بدون نام

      انهایی که میگفتند برجام بد بود خب الان برجام پنچر شده. چیکار کنیم.
      اوباما فرصتی طلایی برای ایران بود تا مشکلاتش را با امریکا حل کند افسوس که سوخت

    • منتظر

      مشکل اینجا بود که راننده گواهینامه نداشت .

    • بدون نام

      کوه ریزش نکرده بود.تمامی مسافران راننده دزد و گردنه گیر بودند
      بستن راه کلک خود مسافران بود .
      نگارنده شیرین عقل

    • بهزاد

      در مملکتی که عده ای دزد و غارتگر بیتلمال و جا نماز آب میکشند و دستی بزرگ پشت پرده دارند با خروج آمریکا از برجام جشن وشادی وتو دلشان قند آب میشود باید گریست و فاتحه آن کشور خوانده است فکر میکنند روی روحانی کم شد غافل که این مملکت مال همه است وبا دستوام شد اما چون بزرگی نیست هر غلطی میکنند وآنها از تحریم سود میبرند چون لابی کلفتی دارند بعد میشود بابک خان و بابکخانهای دیگر اما به یاری خدا ودل سوخته مردم زجر کشیده دکتر روحانی موفق میشود و به امید امام زمان رو سیاهی برای آنها و بقیه کله گندها میماند به امید آنروز یا حق

    • دیده بان

      بسمه تعالی
      تحلیلت تو حلقم
      علی برکت الله..

    • بدون نام

      ان ریزش کوه همان اختلاسهاست که روحانی ان را معوقه خواند ان ششصد میلیونای پاداشهاست ان بی توجهی به مردم است نه امریکا . اگر با مردم صادق بود بازهم مر م یکصدا می گفتند مرگ بر امریکا

    • بدون نام

      گل گفتی
      همیین گرونی ها هم بیشتر بحث ایجاد جو روانی هست
      و بعضی ها هم فقط بلدند که ازهر آبی ماهی بگیرند

    • بدون نام

      کاربر ۱۷:۲۵ بله متاسفانه نصف دیگه مردم ایران اصلا فکر نمیکنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج