۷۱۹۶۲۴
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

وعده‌های موفق و معلقِ آقای رئیس جمهور

روزنامه اعتماد نوشت: يك سال از انتخابات ٢٩ ارديبهشت مي‌گذرد؛ انتخاباتي كه در آن حسن روحاني توانست با اختلاف ٨ ميليون راي در برابر ابراهيم رييسي رقيب انتخاباتي‌اش پيروز شود و براي بار دوم جواز حضور در پاستور در كسوت رييس دولت را به دست آورد.

روزنامه اعتماد نوشت: يك سال از انتخابات ٢٩ ارديبهشت مي‌گذرد؛ انتخاباتي كه در آن حسن روحاني توانست با اختلاف ٨ ميليون راي در برابر ابراهيم رييسي رقيب انتخاباتي‌اش پيروز شود و براي بار دوم جواز حضور در پاستور در كسوت رييس دولت را به دست آورد.

هرچند در آن انتخابات، رقباي روحاني دوباره با همان فرماني وارد كارزار انتخاباتي شدند كه سلف‌شان در اردوگاه اصولگرايي بر همان مدار، وعده‌هايي به مردم داده بود. سال ٩٦ نامزدهاي اصولگرا هر چند از احمدي‌نژاد اعلام برائت كرده بودند اما در عمل با همان شعارها و وعده‌ها و تخريب‌هاي رقيب پا به ميدان رقابت گذاشتند؛ وعده‌هايي كه شعارش توزيع ثروت بود اما راهكاري براي آن ارايه نمي‌كردند جز آنكه به توزيع فقر منجر شود. در چنين كارزاري بخش مهمي از وعده‌ها و برنامه‌هاي حسن روحاني هم حول محور اقتصادي مي‌چرخيد تا با نگاهي به واقعيت‌هاي موجود كشور و نيازها و مطالبات جامعه، عازم پاستور شود.

ريشه‌كن كردن فقر، بهبود وضعيت معيشت مردم، افزايش حقوق بازنشستگان و كارمندان و كارگران، بهبود وضعيت اشتغال، توسعه گردشگري، تقويت اقتصاد غيرنفتي مولد و البته تداوم پرداخت يارانه به طبقات پايين جامعه، از جمله مواردي بود كه رييس‌جمهوري در رقابت‌هاي انتخاباتي بر آنها تاكيد كرده بود. حال با گذشت يك سال از انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم مي‌توان كارنامه او را در عمل به وعده‌ها و شعارهاي انتخاباتي‌اش به قضاوت نشست. روحاني در نخستين سال دولت دومش به وعده افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران عمل كرد تا افزايش بيش از ١٩ درصدي را داشته باشد اين مساله در مورد حداقل دستمزد هم محقق شد تا رقمي بيش از نرخ تورم به عنوان معيار افزايش حقوق منظور شود.

اين افزايش هرچند هنوز تا پر كردن شكاف ميان حداقل دستمزد تا سبد معيشتي راهي دراز دارد اما گام مهمي براي بهبود و ترميم اين شكاف به حساب مي‌آيد، چه آنكه شرايط اقتصادي كشور ناگزير از بحران‌‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي آنگونه كه پيش‌بيني مي‌شد پيش نرفت. اين مساله در حالي است كه تداوم سياست مقابله با تورم در دولت يازدهم، همچنان در اولويت‌هاي دولت دوازدهم هم باقي ماند تا تورم تك‌رقمي، مانع از افزايش‌ قيمت‌هاي سر‌سام‌آوري شود كه در دولت اصولگرايان كمر قشر كم‌درآمد را خم كرده بود. از سوي ديگر تصويب سند راهبردي گردشگري نيز گام مهم ديگر در تحقق يكي از وعده‌هاي اصلي روحاني بود تا از رهگذر آن، درآمدهاي غيرنفتي افزايش يابد و بخشي از مشكلات اشتغال نيز مرتفع شود. اما اگر از اقتصاد عبور كنيم، نمي‌توان انكار كرد كه مطالبات سياسي بدنه اجتماعي حسن روحاني، يكي ديگر از پيشرانه‌هاي مهم در پويش حمايت از او بود تا با اختلاف ٨ ميليوني بر رقيب اصولگراي خود كه با تمام امكانات مادي و معنوي جناح راست حمايت مي‌شد، پيروز شود.

آزادي‌هاي سياسي، آزادي‌ بيان و رسانه‌ها، دسترسي آزاد به اطلاعات و رفع حصر، مهم‌ترين اين وعده‌ها بودند. روحاني تا جايي كه توانست بر حراست از رسانه‌هاي آزاد ايستادگي كرد؛ فضاي مجازي و محدوديت‌هاي آن نيز از ديگر مواردي بود كه او تاكيد كرده بود نمي‌گذارد دست وزيرش بر دكمه فيلترينگ برود؛ هر چند در نهايت فيلترينگ تلگرام اين ايستادگي را با بحران مواجه كرد؛ فيلترينگي كه دولت در آن دستي نداشت و با صدور اطلاعيه‌اي در انتقاد از آن، واكنش هم نشان داد. اما دسترسي آزاد به اطلاعات را تا جايي كه توانست به عنوان چراغ راه خود دنبال كرد تا جايي كه براي نخستين‌بار، شفافيت در بودجه باعث شد تا جامعه از فرآيند تخصيص بودجه به نهادها و سازمان‌ها آگاه شود. در اين ميان شايد رفع حصر تنها گرهي باشد كه هنوز باز نشده اما گشايش‌هايي در اين مسير ديده مي‌شود؛ گشايش‌هايي از جنس ديدارهاي چهره‌هاي سياسي با مهدي كروبي و كم شدن محدوديت‌هاي ديدارهاي خانوادگي ميرحسين و رهنورد.

با اين حال نبايد فراموش كرد كه روحاني در مسير تحقق وعده‌ها، شعارها و برنامه‌هايش براي دولت‌داري، با مصايب فراواني روبه‌روست. مصايبي كه به اعتراف اصلاح‌طلبان از «هر ٩ روز يك بحران» در دولت خاتمي به «هر ٩ ساعت يك بحران» در دولت روحاني رسيده است. وضعيت بين‌المللي و روي كار آمدن ترامپ كه تمام قوانين و معاهدات بين‌الملل را به راحتي زير پا مي‌گذارد؛ بحران سوريه و حاكمان جديد عربستان و دسيسه‌چيني‌هاي آنها براي هر چه بيشتر تضعيف كردن موقعيت جمهوري اسلامي و دولت روحاني، همگي دست به دست هم داده‌اند تا روحاني نتواند آن‌گونه كه بايد بر آنچه مي‌خواست و مي‌خواهد تمركز كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      موفق ؟!!!!؟
      مگه وعده موفق هم داشته پرزیدنت ؟
      همه وعده های تو خالی و پوچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر دکتر روحانی

    • بدون نام

      احمدی نژاد هر غلطی هم کرده باشد .مردم باز هم از او راضی اند .روحانی فقط شعار دروغ را ترویج می دهد .عملی در کار نیست

    • بدون نام

      تنها کاری که دولت روحانی میکنه افزایش حقوق کارمندان دولته گویی که فقط اونها شهروند هستند پس بقیه چی ، مگه بقیه ک حقوق نمیگیرن در این کشور زندگی هم نمیکنند ... شما هم که اینقدر طرف مقابل رو تخریب میکنید چه گلی به سر مردم زدید
      پارسال هم با این جانگولک بازی ها رای آوردید حالم از این همه دروغ بهم میخوره

    • رفیعی

      چی بگم به شما سال 92یک سال بعدش سخنرانی کردین که چه وعدهای داده اقای روزنامه نگار محترم البته من ازبهمن 94دنبال میکنم اخبار حالا وعده چیه ایشون نمیخواد مشکلات حل بشه

    • بدون نام

      وعده درباغ سبز

    • بدون نام

      افزایش حقوق کارمندان زیادمیکنهدچون چندملیوندهستن برن راهپیمایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک همینطور بازنشستگان کشوری بدبخت فراموشه شده!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج