۷۱۹۷۱۲
۱۵ نظر
۵۰۰۷
۱۵ نظر
۵۰۰۷
پ

انتقاد تند روزنامه اصولگرا به جایگزین‌های شجریان

روزنامه اصولگرای خراسان با اشاره به تیتراژ‌های تلویزیونی ماه رمضان نوشت: ربنای شجریان ممنوع شده که به این خواننده‌ها برسیم؟

روزنامه خراسان نوشت: ساعتی مانده به افطار نخستین روز ماه رمضان، آنهایی که پای تلویزیون‌هاشان به انتظار شروع نخستین قسمت برنامه ماه‌عسل نشسته بودند، با شنیدن صدای بهنام بانی که تیتراژ آغازین این برنامه را خوانده، شگفت‌زده شدند؛

انتقاد تند روزنامه اصولگرا به جایگزین‌های شجریان

حتی بیشتر از زمانی که دیدند از میان تمام خوانندگانی که در این سال‌ها درخشیده‌اند و نامی و احترامی دارند، دعای تحویل ‌سال را اوست که می‌خواند. به‌هرحال کتمان نمی‌شود کرد که در یک روند منطقی و نرمال گمان نمی‌رود رشد یک خواننده هرقدر هم انفجاری و سریع باشد، بتواند او را به جایی برساند که در عرض یک‌سال خواننده مهمترین تیتراژ مهمترین برنامه مناسبتی تلویزیون شود و چند ماه پیشتر هم دعای تحویل سال را خوانده باشد. تیتراژ انتهایی ماه‌عسل شگفتی‌ها را بیشتر کرد. این تیتراژ را آرش و مسیح خوانده‌اند؛ دو برادری که نخستین آهنگ مجازشان به نام دیوونه کن همین حوالی ‌سال گذشته در شرکت ترانه شرقی به مدیریت محسن رجب پور پخش شد. برادران عدل پرور هم مثل بهنام بانی توانسته بودند در یک‌سال از زیرزمین به تیتراژخوانی برنامه مناسبتی تلویزیون صعود کنند.

در همان ساعات اگر حوصله داشتی و می‌توانستی کانال‌های تلویزیون را مرور کنی، می‌دیدی در شبکه اول رسانه ملی این مرز و بوم ترانه تیتراژ برنامه دعوت را هم حمید هیراد خوانده. خواننده‌ای که همین یکی دو ماه پیش بود که با اتهام سرقتی بودن بیشتر ترانه‌ها و آهنگ‌هایش مواجه شد؛ که چندی بعد هم به عذرخواهی پرسروصدایی ختم شد. تیتراژ این برنامه را‌ سال گذشته حامد همایون خوانده بود که او هم البته تفاوت چندانی با حمید هیراد نداشت. برنامه‌های دیگر را هم دیده بودیم که تیتراژهاشان را ماکان بند و پازل بند و هورش بند و بندهای دیگر خوانده بودند.

این گروه محکومان

تمام این خوانندگانی که نام‌شان امسال به‌عنوان تیتراژخوان‌های مهم تلویزیون مطرح شده؛ همگی در یک‌سال اخیر انتقادهای فراوانی را تحمل کرده‌اند. آبان‌ماه ‌سال گذشته بود که محسن رجب‌پور، مدیر شرکت ترانه شرقی از سرآمدن دوره تنبیهی یک ساله آرش و مسیح خبر داده که به واسطه خواندن قطعه عاشورایی دیوونه کن رخ داده بود. درباره بهنام بانی هم فراموش نکرده‌ایم گفت‌وگوهای‌سال گذشته او را که به این‌که خیلی‌ها می‌گفتند «بهنام بانی بخاطر سبیل معروف شده» اعتراض کرده و آن را «خیلی بی معرفتی» خوانده بود. درباره حمید هیراد و حامد همایون هم همگان حواشی و داستان‌های پیرامون این بزرگواران را به یاد دارند.

تغییر نسل تیتراژخوان‌ها

یک زمانی نه چندان دور حیطه تیتراژخوانی تلویزیون در انحصار خوانندگانی چون محمد اصفهانی، علیرضا قربانی، احسان خواجه‌امیری، رضا یزدانی، محمد علیزاده، سیروان خسروی، مانی رهنما، علی لهراسبی، مجید اخشابی، سالار عقیلی، همایون شجریان، محسن چاوشی، رضا صادقی، فریدون آسرایی و دیگر خوانندگانی بود که در مارکت موسیقی چهره‌های موجه و معتبر و محترمی به حساب می‌آمدند. اما در گذر تغییر نسل خواننده‌های محبوب و روی کار آمدن و محبوب شدن حامد همایون، بهنام بانی، امیرعباس گلاب، حمید هیراد، هورش و پازل و بندهای گوناگون خوانندگی تیتراژهای تلویزیونی هم از انحصار گروه بالا به درآمد و این جدیدی‌ها توانستند مثل مارکت کنسرت که قبضه کرده بودند، سکان‌دار این عرصه نیز شوند.

شما چرا؟!

اگر محسن رجب‌پور که درواقع همه‌کاره حامد همایون، آرش و مسیح و بی‌شمار خواننده دیگر است؛ یا مثلا برادران حاتم‌پور در مقام کنسرت‌گذاران بهنام بانی فعالیت می‌کنند، تمام سعی و تلاش‌شان ارتقای جایگاه اعتباری و مالی خوانندگان تحت قراردادشان باشد، بر آنها حرجی نیست. به‌هرحال در بازار آزاد اولویت‌های اصلی را منفعت اقتصادی تعیین می‌کند و فعالان این بازار تمام تلاش‌شان در این زمینه است. اما ماجرا زمانی تعجب‌برانگیز می‌شود که می‌بینیم صداوسیما به‌عنوان بنگاهی با بودجه نجومی مصوب خود را وارد این بازی می‌کند و در ارتقای جایگاه مالی خوانندگان و کنسرت‌گذاران نقش اصلی را ایفا می‌کند. کیست که نداند وقتی خواننده‌ای در تیتراژ یک برنامه محبوب بارها و بارها در روز با مخاطبان تلویزیون مواجه می‌شود، از همه نظر بر قدر و قیمت او افزوده شده و می‌تواند در برنامه‌ها و کنسرت‌های بعدی دست بالا را داشته باشد؟!

چند سوال مهم

هر هنرمندی که حتی یک روز هم در عمرش با تشکیلات عریض و طویل صداوسیما سروکار داشته می‌داند که برای روی آنتن فرستادن یک برنامه چند دقیقه‌ای باید ده‌ها شورا و گروه‌های کارشناسی تاق و جفت را پشت سر گذارد و تازه آن وقت هم نمی‌تواند مطمئن باشد که برنامه یا فیلمش بی جرح و تعدیل‌های آن چنانی روی آنتن خواهد رفت. حال با چنین روندی آیا می‌توان باور کرد که همین صداوسیما حد و اندازه خوانندگان تیتراژخوان برنامه‌های مناسبتی‌اش را نمی‌داند؟ آیا این نکته که در ایام ماه مبارک رمضان استاد محمدرضا شجریان و ربنای خاطره سازش با ممنوعیت پخش مواجهند، اما در همان زمان مهمترین ساعات پیش از افطار تلویزیون را خواننده‌هایی در اختیار دارند که هنر و حد و اندازه‌شان را دیده‌ایم و دیده‌اید، طبیعی و منطقی و اخلاقی است؟ آیا معنای نزول سلیقه‌ها چیزی جز این است؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      واقعا...

    • بدون نام

      انتقاد؟ برای چه؟
      ماه عسلی که کلیپ اغازش نشانگرزندگی مرفهین بی دردجامعه بوده وبرنامه لزوما برای انهاتدارک دیده شده خواننده اش هم بابدبهنام بانی باشد

    • سعید محمدی

      واقعا که چه حرفای منطقی بود.
      البته هر کسی دارای مقام و منزلتی هست ولی باید این جایگاه حفظ و دیده بشه.

    • حامد

      جای ربنای شجریان در لحظه های افطار خالیست . . .

      پاسخ ها

      • ایرانی

        هیچ کس نمیتونه جای ربناب شجریان رو پر کنه در حدش نیستن ما هر افطاری بل استثنا باربنای شجریان و بعدس هم اذان موذن زاده که مکمل همند گوش میدیم ولذت میبریم وافطار میکنیم !!!!!

    • بدون نام

      اصولگرایاکه مخالف شجریانن پس چیشد رضاصادقی به دردافغانستان میخوره لیاقت ایران وایرانی نداره

    • بدون نام

      حالا که تلویزیون راه درست رو پیدا کرده ناراحت چی هستین!؟ اون خواننده هایی که قبلا بودن بدرد روضه خونی سر مزار میخورن! مردم علاقمند به همین خواننده هان که صدا و سیما هم خواست مردم رو فهمیده و مورد تایید مردم هست

      پاسخ ها

      • هــــا_بـــــ

        نه عزیزم اینجوری هم ک شمامیگی نیس..اگ میبینی اینا الان کلی هوادار دارن فقط بخاطر اینه ک یه مدته خواننده های قبل مثه قبل پرتلاش نیستن و یکم کاراشون روکم کردن..مطمئن باش همین خواننده های جدید و نوظهور همینطوری ک یه دفعه اومدن سرزبونا یه دفعه هم از سر زبونا میفتن...نمونه اش گروه چارتار..الان تو چ حالیه؟؟خود حامدهمایون مثل قبل انقد رو بورسه؟؟نه چون بقیه اومدن جاشوگرفتن..بزرگترین دلیل افت این خواننده هاهم روند تکراریشونه..همه آهنگاشون رو با یه مدل لحن میخونن..ولی خواننده های قبل آهنگا شادهاشون هم تنوع داشت غمگیناشون هم تنوع داشت

      • بدون نام

        مادر گیتی نزاید مثل شجریان

    • سیاوش

      رسانه میلی است دیگر نظر مردم مهم نیست غصه نخورید خودتان قبل از اذان گوش کنید تمام زیبایی لحظه افطار به ربنای استاد هستش .کور شود هرکس که نمیتونه محبوبیت استاد رو ببینه

    • دیار باقی

      صدا مصنوعی، آدما مصنوعی، آهنگ ها مصنوعی و بی روح

    • بدون نام

      هر کسی یه دوره ای داره نمیشه که ده سال تموم یه سری خواننده باشن جالبه که همیشه شکایت میکنن که چند تا خواننده تیتراژها رو قبضه کردن حالا که چند تا جوون اومدن رو کار واقعا چرا چشم ندارید ببینید....خواننده های قبل خودشون چیزی نمیگن و اعتراضی ندارن شما چرا کاسه داغتر از آش شدید و دردتون میاد....واقعا که آدم وقتی بخواد گیر بده و انتقاد مزخرف بکنه به همه چیز آویزون میشه...

    • روبی

      فاجعه افول سلیقه هاس
      هیراد و بانی و همایون مثل جرقن .میان و میرن
      پی کار مثل یگانه و خواجه امیری و یراحی سفت باشه
      نه جاون جاوووون جاوووووووون و سبیل و دزدی ادبی و تقلب از مولانا ....تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .....

    • بدون نام

      این دلواپسها حزب بادن. منفعت هر جهت باشه اونور ین. با شجریان مخالف بودن. حالا که به قول خودشون این خواننده قرتیا اومدن. شجریان شجریان میکنن.

    • بدون نام

      اسم اینا چهار روز سر زبوناست بعد فراموش میشن،ولی امثال شجریان و ناظری تا ابد تو خاطر مردم میمونه چون ازشون خاطره دارند ،زیاد نگران نباشید این دسته مثل حباب روی ابن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج