۷۲۰۶۷۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آخرین اطلاعات از سه اتفاق حوزه سلامت در ایران

براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ٨٠٠ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های سمی مسموم شده، ١١ نفر جان‌شان را از دست داده ‌ و حدود ٢٢٠ تا ٢٣٠ نفر هم در بیمارستان بستری شده‌اند.

روزنامه شهروند نوشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ٨٠٠ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های سمی مسموم شده، ١١ نفر جان‌شان را از دست داده ‌ و حدود ٢٢٠ تا ٢٣٠ نفر هم در بیمارستان بستری شده‌اند.

اتفاق اما تا جایی پیش رفت که تا همین دیروز که ١٥ روز از ماجرا می‌گذرد، نام ١١ نفر در لیست کشته‌های این گیاه سمی جای بگیرد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دیروز خبر داد که تعداد قربانیان قارچ‌های سمی، در سه استان به ١١ نفر رسیده که باید آمار ٨٠٠ مسموم این گیاه سمی را هم به آن اضافه کرد.

استارت قارچ‌خوری مسموم در یکی از روستاهای کرمانشاه زده شد، بعد از آن خبرهایی از مناطق دیگر این استان آمد و ماجرا به کردستان و لرستان هم سرایت کرد. حالا محمدمهدی گویا که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است، توضیح می‌دهد که این قارچ‌ها، در دو فصل بهار و پاییز رشد می‌کنند و هر‌سال هم گزارش‌هایی از مسمومیت با این قارچ‌ها اعلام می‌شود، اما آ‌ن‌چه باعث شده تا امسال این موضوع شدت بیشتری پیدا کند، بالا رفتن رطوبت خاک است که بیش از همه در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی و شرقی و همچنین همدان دیده شده است: «افزایش میزان و تعداد بارندگی‌ها در رویش این قارچ‌ها بسیار موثر است، وقتی رطوبت خاک زیاد می‌شود، رشد این قارچ‌ها هم بیشتر می‌شود، البته این مسمومیت‌ها صرفا به دلیل مصرف قارچ‌های وحشی است که به صورت خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی رشد می‌کنند و ارتباطی با قارچ‌های خوراکی فروشگاه‌ها که برچسب دارند، ندارد.»

او همین جا فرصت را مناسب دانست تا بگوید که مردم به هیچ وجه قارچ‌های مناطق جنگلی و صحرایی و همچنین قارچ‌هایی را که دست‌فروشان می‌فروشند، نخرند و نخورند: «شکل ظاهری این قارچ‌ها نمی‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که به لحاظ خوراکی سالم هستند، حتی شناسایی قارچ‌های سمی از خوراکی برای متخصصان بسیار سخت است.

ممکن است برخی محلی‌ها بگویند که این قارچ‌ها را می‌شناسند، اما نباید به هیچ‌وجه به این حرف‌ها اعتماد کرد. توصیه وزارت بهداشت این است که قارچ‌ها را به صورت بسته‌بندی‌شده و از فروشگاه‌ها و مراکز خرید تهیه کنید.»
گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ٨٠٠ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های سمی مسموم شده، ١١ نفر جان‌شان را از دست داده و حدود ٢٢٠ تا ٢٣٠ نفر هم در بیمارستان بستری و سه نفر از این افراد هم پیوند کبد شده‌اند.

مسمومیت با قارچ سمی سه مرحله دارد؛ یک مرحله، علایم بیماری است که طی ٦ ساعت تا سه روز پس از مصرف گیاه سمی خودش را نشان می‌دهد. علایم آن هم مشکلات گوارشی مثل تعرق، استفراغ و گاهی اسهال‌های شدید است. این علایم ممکن است با درمان‌های ساده برطرف شوند، اما ممکن است بعد از ٢٤ساعت تا حداکثر چهار روز مرحله دوم بیماری شروع شود. البته اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در همان مرحله نخست درمان می‌شوند.

در مرحله دوم مسمومیت با قارچ، علایم تهوع مشخص می‌شود، بعدش زردی اتفاق می‌افتد و فعالیت کبد تا حدودی مختل می‌شود. افرادی که به این مرحله از بیماری می‌رسند باید بستری شده و تحت نظر قرار گیرند. معمولا این مرحله سه تا چهار روز به طول می‌انجامد. تعدادی از این افراد هم وارد مرحله سوم بیماری که شامل نارسایی شدید کبد و در برخی موارد بیماری‌های کلیوی است، می‌شوند، به طوری که ممکن است حتی نیاز به پیوند داشته باشند یا جان خود را از دست بدهند.

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، پروتکل درمان این بیماری تهیه شده و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است، البته این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد و درمان آن، درمان علامتی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج