۷۲۰۷۱۲
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

حصارکشی «سی‌وسه پل» با شمایلی جدید

حصارکشی دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که پیش از این مورد مناقشه دوستداران میراث فرهنگی و سمن‌های این کلانشهر بود با شمایلی جدید آغاز شده است.

خبرگزاری ایسنا: حصارکشی دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که پیش از این مورد مناقشه دوستداران میراث فرهنگی و سمن‌های این کلانشهر بود با شمایلی جدید آغاز شده است.

طرح مسدود کردن دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که مدت‌ها به منظور جلوگیری از سقوط گردشگران از روی این پل تاریخی مطرح بود کلید خورد.

حفاظ طراحی شده، که به نظر می‌رسد فعلا بر روی یک دهانه به صورت آزمایشی نصب شده است متشکل از دو میله فلزی و چند رشته سیم فلزی بوکسل است. میله‌ها در پشت ستون‌های پل قرار گرفته‌اند تا از روبه‌روی پل دیده نشوند.

حصارکشی «سی‌وسه پل» با شمایلی جدید

پیش از این نیز دهانه دیگری با یک حصار چوبی مسدود شده بود که به شدت مورد نقد سمن‌ها و دوستداران میراث قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقد هستند مسدود کردن دهانه‌ّهای این پل تاریخی هیچ توجیهی ندارد و هرگونه مداخله به منظر این پل آسیب می‌زند.

موافقان این طرح اعتقاد دارند سی‌وسه پل به عنوان یک عرصه شهری نیاز دارد خود را اتفاقات و تصمیمات روز وفق داده و ایجاد ایمنی برای گردشگران بر روی این پل غیر قابل انکار است. از طرفی مخالفان، اتفاقات رخ داده در دو سال اخیر را ناشی از خشکی زاینده رود می‌دانند.

«اگر زاینده رود پر آب بود، سقوط از بالای سی‌وسه پل به جز خیس شدن خطر دیگری نداشت» این را یکی از گردشگران در حالی که به حصار تازه نصب شده تکیه داده و به ارتفاع نگاه می‌کند می‌گوید.

دو سال پیش در پی سقوط یک کودک از روی دهانه‌های سی‌وسه پل بر روی بستر خشک زاینده رود، احتمال مسدود شدن دهانه‌های این پل تاریخی مطرح شد. خبری که حمیدرضا فولادگر- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تکذیب کرد.

مدتی بعد فریدون الهیاری- مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، ضمن تایید خبر، حفاظت از جان و تامین امنیت گردشگران را اجتناب ناپذیر توصیف کرد. وی همچنین معتقد است از نظر فنی تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارد، شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان است.

این در حالی است که سازمان‌های مردم نهاد تاکید می‌کنند هرگونه مداخله در سی‌وسه پل اصفهان باید به اطلاع عموم رسیده و مورد نظر سنجی عمومی قرار بگیرد.

حصارکشی «سی‌وسه پل» با شمایلی جدید

ثمین اسدی- شهرساز، با اشاره به اینکه هرگونه مداخله بصری هویت این سازه تاریخی را خدشه‌دار می‌کند می‌گوید این پل بیش از چهار صده به همین شکل بوده است و دلیل ندارد امروز تغییری با این شدت در آن به وجود بیاید.

وی معتقد است اتود جدید اجرا شده برای مسدود کردن دهانه‌ها بسیار با معماری این پل غریبه است و میله یا سیم‌های فلزی هیچ ارتباطی با هویت این پل-فضا ندارد. اسدی اتود قبلی را با اینکه از نظر بصری سنگین‌تر بود بهتر می‌داند.

این کارشناس ارشد شهرسازی باور دارد تصمیم در رابطه با بسته شدن یا نشدن دهانه‌های سی‌وسه پل باید به مردم سپرده شود، نه اینکه شورای فنی میراث فرهنگی پشت درهای بسته تصمیم بگیرد.

حصارکشی «سی‌وسه پل» با شمایلی جدید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ميخوان مردم نرن اونجا
      بازم تخريب اماكن تاريخي

    • بدون نام

      تاریخ چند هزار ساله رو ول کردید چسبیدید به پل دویست سیصد سال پیش، همه ش تبلیغ سی و سه پل. همه ش تاریخ صفویه

      پاسخ ها

      • زنده باد نصف جهان زيبا

        كاملا واضحه از تاريخ و تمدن چيزي نميدوني پس لطفا سكوت كن چون اجباري به اظهارنظر امثال شما كمسوادها نيست

      • محمد علیان

        واقعان

    • مهدی افشارزاده

      هر روز یکی از ستون های تخت جمشید کوتاه تر میشه و جدیدا یهو یک امامزاده اونجا درست کردن. اگه نگرانی باید وجود داشته باشه ، تخت جمشید و خیلی جاهای دیگه در اولویت هستن . خبر به نظر سفارشی میاد

    • امیر گرک یراق

      وقتی یک عده آدم بیسواد مسئول میشوند عاقبت همین میشه که میبینید ...به جای اینکه یه فکر اساسی برای رودخانه زاینده رود بکنند و دوباره این رودخانه رو زنده کنند الان اومدند و پل تاریخی سی و سه پل رو دستکاری میکنند ..... پناه بر خدا ....

    • بدون نام

      به نظر من که یک اصفهانی هم هستم یا اون نرده چوبی یا نهایتا یک حفاظ شیشه ای که از فاصله دور هم دیده نمی شود بهتر است، اون سیم ها واقعا طرح زشت و بی معنی است، ضمن اینکه به نظر میاد کودکان از بینش بتوانند رد شوند

    • نصف جهان

      ما اصفهانيا بااينكار كه نمونه واضحه آسيب زدن به اماكن تاريخيمون هست موافق نيستيم .دست اين كارهاي احمقانه برداريد زاينده رود را كه ازبين برديد حالا داريد تيشه به ريشه پل ها ميزنيد كه چكار كنيد!!!؟؟ قراره زمين رودخونه رو به كسي بفروشيد كه توش برج و آسمانخراش بسازه!!داريدمقدمات كار رو فراهم ميكنيد؟

    • آرش

      نرده جوبی که خیلی بهتر بود ظاهر سنتی داشت با ظاهر پل جور درمیومد این چیه آخه

    • بدون نام

      اصل قضیه رو هیچ کس حدس نزد یا سانسور شد، اصل قضیه اینه که می خوان شب ها کسی اونجا ها نره واسه آواز خواندن!!

    • بدون نام

      خیلی خنده داره، یعنی این قدر گدا هستند نمی تونن یه طرح براش اجرا کنن که زیبا باشه،احتمالا بودجه ندارن

    • بدون نام

      آخر خلاقیت ایرانی

    • بدون نام

      واقعا زشت و دردآوره حداقل اون نرده های چوبی ظاهر بهتری داشتن

    • بدون نام

      نیازی به هیچ حصاری نیست. زیبایی پل از بین می ره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج