۷۲۰۷۷۴
۱۲ نظر
۵۰۰۸
۱۲ نظر
۵۰۰۸
پ

آمار دقیق بیکاران؛ ۳ یا ۶ میلیون نفر؟

در حالی مرکز آمار شمار رسمی بیکاران را ۳.۲میلیون نفر اعلام می‌کند که با احتساب کسانی که اشتغال ناقص دارند، جمعیت واقعی بیکاران به مرز ۶میلیون نفر می‌رسد.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۶، نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال کشور ۱۰.۴ درصد بوده است.

در نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار سال ۹۶، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که شاخص بیکاری نسبت به سال قبل از آن ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰.۳درصد جمعیت ۱۰ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۳۹۵)، ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۳ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد شاغلین در سال ۹۶ به ۲۳ میلیون و ۳۷۸هزار و ۶۱۳ نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش یافته است.

همچنین نسبت اشتغال در سال ۱۳۹۶ به ۳۵.۵ درصد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یک‌درصدی داشته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶، ۱۰.۴ درصد جمعیت شاغل،‌ به‌دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند، این در حالی است که ۳۸.۸ درصد از شاغلین ۱۵ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶، بخش خدمات با ۵۰.۴درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲ درصد و کشاورزی با ۱۷.۶ درصد قرار دارند.

درحالی سهم اشتغال ناقص در سال ۹۶ افزایش یافته است که رکود کاری، تعطیلی بنگاه‌های تولیدی مهمترین دلیل روند این رشد است. کم کردن شاغلان با اشتغال ناقص از جمعیت شاغلان کشور، آمار بیکاران کشور را به‌نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. ۱۰.۴ درصد از شاغلان کشور در سال ۹۶ را شاغلان با اشتغال ناقص زمانی تشکیل می‌دهند، یعنی کسانی که زیر۴۴ ساعت ــ از ۱ تا ۴۴ ساعت ــ در هفته شاغل بوده‌اند.

آمار دقیق بیکاران؛ ۳ یا ۶ میلیون نفر؟

حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است، بالا رفتن سهم بخش خدمات در اقتصاد کشور به‌زیان بخش‌های صنعت و کشاورزی است و شاغلان پاره‌وقت را هم باید به شمار بیکاران اضافه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(ع) اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر معضل بیکاران با اشتغال ناقص هم مواجه هستیم و عده بسیاری از مردم به‌دلیل نداشتن شغل تمام‌وقت جزو بیکاران هستند.

آمار دقیق بیکاران؛ ۳ یا ۶ میلیون نفر؟

اگر جمعیت حدود ۲میلیون و ۵۰۰نفری اشتغال ناقص در سال ۹۶ را به جمعیت حدود ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اضافه کنیم، میزان افراد بیکار حدود ۶ میلیون نفر خواهد بود. اما مشاهده می‌کنیم که دولت اشتغال ناقص را جزو آمار اشتغال می‌داند. براساس استاندارد سازمان بین‌المللی کار (ILO)، تمام افراد ۱۰ساله و بیشتر که در زمان مرجع حداقل یک ساعت کار کرده باشند شاغل محسوب می‌شوند.

این در حالی است که فردی که کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کند امکان تأمین هزینه‌های زندگی را ندارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند درآمد افرادی که حداقل ۴۴ساعت در هفته کار می‌کنند و کمترین حقوق را دریافت می‌کنند یک‌سوم هزینه‌های زندگی را تأمین می‌کنند، یعنی همواره نسبت به خرج‌های زندگی خود عقب‌ماندگی دارند. اما مسئولان وزارت کار اشتغال ناقص و حتی افرادی را که یک ساعت در هفته کار می‌کنند در آمار شاغلان قرار می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزاد مخصوصی

      ده الی 12ملیون نفر

    • ir motori

      امار چهل ملیون بالاتره برو بالا

    • امیر

      فقط کافیه یه سایت راه اندازی بشه و هرکسیکه بیکاره تو اون سایت ثبت نام کنه..اونوقت امارها دقیقتر میشه و مسولین هم بهتر میتونن برنامه ریزی کنند

      پاسخ ها

      • وطن دار

        ماافغانیاکه بیکارنداریم شما کارمیخوان براچه

      • بدون نام

        داداش اگه اين سايت خصوصي هم ساخته بشه مسولين خودشون ازبين ميبرنش اصلا موضوع امار نيست موضوع حفظ منافع و امنيت دارايي هاشونه

    • بدون نام

      هر سال ۳ میلیون دانشجو فارغ التحصیل میشن. اونارو هم اضاف کنید. اونایی که کارشون پیمانکاری هست و هر سال تعدادی بیکار میشن هم حساب کنید. جمعیت بیکار جامعه به اندازه چند کشور اروپاییه .

    • بدون نام

      باز امار پوچ ودورغ به خورد ملت زجر کشیده میدهید واقعا این امار ها را از کجا میاورید اکثر جوانان وقتی دانشگاه ودرس را با تما م مشقت به پایان میرسانند تازه اول بیکاری در به دری انها شروع میشود اگر در کشور بی در وپیکر پارتی داشته باشی هم مدرک میخری هم یک شغل میلیونی اکثر کارخانه تعطتیل بازار بی رونق یک جوان نمیتوند یک پراید بخرد مسافر کشی کند اما من نمیدانم این همه ماشین لوکس وشاستی بلند ازان چه کسی است و پول خرید این ماشینها را از کجا میاورند شاید یارانها یشان دورغ نگویید شرم اور است از قدیم راست گفته اند سیر از گرسنه سواره از پیداه بی خبر جمع کنید دکه شعارهای الکی را کلاه سر سر ملت گذاشتید ان هم چه کلاهی کی بفکر نسل جوان وبیکار است هزینه زندگی کمر انسان را مانند تبر زده حال لیکار باشی مستاجر هم باشی بیمار هم باشی والا دیگر خود بخوان مثنوی نه من دورغ اقایان پولدار وسیاست مدار واختلاص کنندگان این ما جرا را

    • رضا

      ۳ یا ۶ ؟
      مسئله این است
      چه آماری چقدر دقیق
      فقط یه رقم جزئی ۳ میلیونی اختلاف دارد

    • بدون نام

      یه صفرکم گذاشتی بودجه ومنابع کشوربه جای ایجادشغل برای۱۶ملیون افغانی میکنیدو۱۰ملیون شغلمون اشغال وبیکارکردن اخراج کنیدشون درست میش والا بلا

    • محمد

      خخخ مثل اينه بگن50يا100درصد امار بيکار داريم

    • بدون نام

      سه میلیون نفر فقط توحرم شاه عبدالعظیم هستش شایدهم اینارو آدم حساب نمیکنن

    • بدون نام

      امار چرته ۲۰ میلیون بی کار داریم من و شش پسرم بی کاریم ۲ ساله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج