جاباما
۷۲۰۸۷۷
۲۱ نظر
۵۴۹۷
۲۱ نظر
۵۴۹۷
پ

حقایق جالب درباره مواد غذایی

رژیم غذایی سالم یکی از بحث برانگیزترین موضوعات جهان است که تصورات غلط زیادی درباره آن وجود دارد. مثلا آیا می‌دانستید که کراکر بیشتر از شیرینی برای دندان هایتان ضرر دارد؟

برترین‌ها : رژیم غذایی سالم یکی از بحث برانگیزترین موضوعات جهان است که تصورات غلط زیادی درباره آن وجود دارد. مثلا آیا می‌دانستید که کراکر بیشتر از شیرینی برای دندان هایتان ضرر دارد؟ آیا می‌دانستید که سرفه مزمن را می‌توان با شکلات درمان کرد و یا سیب زمینی با انسان شباهت‌ دارد؟ پس آماده باشید تا شگفت زده شوید، چون می‌خواهیم نگرشتان را به غذا‌های مختلف تغییر دهیم تا رژیم غذایی بهتری انتخاب کنید.

برچسب روی میوه‌ها و سبزیجات خوراکی است

سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند حتما میوه و سبزیجات را قبل از مصرف بشویید، اما شما را از خوردن برچسب‌ روی آن‌ها منع نمی‌کند. برچسب‌ها خوراکی هستند، با این حال اگر می‌توانید آن‌ها را قبل از خوردن جدا کنید.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

خوردن یک برش پیتزا بهتر از خوردن یک کاسه غلات برای صبحانه است

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک برش پیتزا صبحانه متعادل‌تری نسبت به یک کاسه غلات صبحانه است، چون حاوی پروتئین و مواد تازه بیشتری است و قند کمتری دارد. بیشتر این صبحانه‌ها حاوی پروتئین و چربی کافی نیستند، اما قند زیادی دارند
حقایق جالب درباره مواد غذایی

غذا‌های تند عمر را بیشتر می‌کنند


تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن حداقل یک وعده غذای تند در روز خطر مرگ را ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مواد زیست فعال موجود در غذا‌های تند مثل کپسایسین (capsaicin) کلسترول بد و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد و التهاب را بهبود می‌بخشد.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

گوجه در یخچال طعمش را از دست می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گذاشتن گوجه فرنگی در دمای زیر ۱۲ درجه سانتیگراد، مانع تولید ماده‌ای می‌شود که باعث طعم و عطر آن می‌شود. دمای سرد عملکرد ژن‌هایی را که مسئول طعم گوجه فرنگی هستند، کاهش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است گوجه را در اتاق تاریک و خارج از یخچال نگه داریم.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

لیمو بیشتر از توت فرنگی قند دارد

توت فرنگی حاوی ۴۰ درصد قند است در حالی که لیمو ۳۰ درصد بیشتر، یعنی حدود دو برابر توت فرنگی قند دارد. اما به دلیل اسید سیتریک موجود در آن متوجه نمی‌شویم. بنابراین اگر زیاد لیمو بخورید، قند موجود در آن باعث چاقی می‌شود، اما به دلیل طعم اسیدی آن بعید است زیاد بخورید.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

ماندگاری شیر هیچ ربطی به مواد نگهدارنده ندارند

بیشتر مردم فکر می‌کنند شیری که مدت بیشتری می‌توان نگهداری کرد حاوی مواد نگهدارنده زیادی است. اما درست نیست. برای افزایش ماندگاری شیر، آن را تا تا ۱۳۵ درجه سانتیگراد گرم و سپس به سرعت سرد می‌کنند؛ بنابراین باکتری‌های بد از بین می‌روند، اما همه ویتامین‌ها حفظ می‌شوند. چنین شیری را می‌توان قبل از باز کردن ۱۲۰ روز و بعد از باز کردن پاکت تا ۴ روز نگه داشت.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

مایکروویو کردن سبزیجات بهترین راه حفظ همه مواد معدنی و مغذی است

بهترینراه برای حفظ مواد مغذی غذا حرارت دادن آن به مدت بسیار کم با مقدار کمی مایع است. مایکروویو می‌تواند این کار را به بهترین نحو انجام دهد. وقتی غذا را در مایکروویو می‌پزید، در آن را محکم ببندید تا یک محیط بخاری خوب ایجاد شود.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

انگور در مایکروویو منفجر می‌شود

اگر انگور را نصف کنید و در مایکروویو بگذارید، منفجر می‌شود. چون انگور بسیار کوچک و امواج الکترومغناطیسی بسیار متمرکزند. بنابراین اگر نیاز به گرم کردن انگور دارید از مایکرویو استفاده نکنید.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

ماهی سالمون پرورشی سفید است

ماهی سالمون رنگ صورتی طبیعی دارد چون در دریا میگو می‌خورد. اما سالمون پرورشی غذای کاملا متفاوتی می‌خورد. به همین دلیل سفید یا صورتی بسیار کمرنگ است. پرورش دهندگان برای ایجاد رنگ، از رنگدانه‌های مختلف استفاده می‌کنند.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

زرده تخم مرغ بیشتر از سفید مواد مغذی و معدنی دارد

زرده تخم مرغ حاوی همه ویتامین‌ها و موادمعدنی مفید لازم برای یک رژیم غذایی متعادل است. البته سفید تخم مرغ برای خوردن بهتر است، اما اگر به مواد مغذی بیشتری نیاز دارید زرده گزینه بهتری است. زرده بیشتر از سفیده کلسترول دارد، اما فراموش نکنید که کلسترول هم یک ماده ضروری برای سلول هاست.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

مصرف بیش از حد جوزهندی باعث توهم می‌شود

اگر بیش از حد جوز هندی بخورید دچار توهم می‌شوید. ممکن است تهوع، سرگیجه و مشکلات تمرکزی پیدا کنید. قانون «هرچه بیشتر بهتر» را نمی‌توان در مورد این خوراکی به کار برد و باید بدانید دقیقا چقدر مصرف می‌کنید.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

فلفل دلمه‌ای بیشتر از مرکبات ویتامین ث دارد

یک فلفل دلمه‌ای متوسط حاوی ۰.۱۴ گرم ویتامین ث، یعنی ۱.۵ برابر یک پرتقال متوسط است. فلفل سبز ویتامین ث کمتری دارد، اما چون از نیاز روزانه فرد بیشتر است، هر فلفل دلمه‌ای خوب است.

حقایق جالب درباره مواد غذایی

بوی شکلات استرس را کاهش می‌دهد و آرامتان می‌کند

خوردن شکلات شما را سرحال می‌کند، اما بوییدن آن آرامتان می‌کند. اما این فقط درمورد شکلات واقعی است. طعم شکلات خاصیت آرامبخشی روی سیستم اعصاب دارد و تنش را بسیار بهتر از عطر و طعم هر محصول دیگری تسکین می‌هد.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

شکلات درمان موثری برای سرفه‌های مزمن است

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات کاکائویی درمان فوق العاده‌ای برای سرفه‌های مزمن هستند و عوارض جانبی درمان‌های دارویی را هم ندارند.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

دانشمندان می‌توانند از کره بادام زمینی الماس بسازند

کره بادام زمینی حاوی کربن کافی برای ساخت الماس است. برای این کار باید همه اکسیژن موجود در این محصول را خارج و سپس تحت فشار زیاد قرار داد. از آنجا که همه محصولات حاوی کربن هستند ممکن است در آینده از مواد مختلفی برای ساخت الماس استفاده شود. البته الماس‌های طبیعی بسیار باارزش‌تر هستند.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

محصولات قرمز رنگ احتمالا حاوی کارمین هستند که از حشرات استخراج می‌شود

کارمین یک رنگ غذای طبیعی است که از حشرات استخراج می‌شود. در آبنبات‌ها و سایر محصولات و حتی لوازم آرایشی از این ماده استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال جایگزین کارمین هستند، اما نه به دلیل مضر بودن آن، بلکه چون گیاهخواران از خوردن آن امتناع می‌کنند.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

کراکر بیشتر از آبنبات برای دندان ضرر دارد

البته منظور ما این نیست که آبنبات برای دندان ضرر ندارد. اما باید بدانید محصولات زیادی هستند که بیشتر از آبنبات مضرند، مثلا کراکرها. این شکر نیست که دندان شما را نابود می‌کند بلکه اسید است. وقتی کراکر‌ها به دندان می‌چسبند محیط مناسبی برای باکتری‌های تولیدکننده اسید ایجاد می‌کنند.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

نمک دریا با نمک عادی فرقی ندارد

بیشتر ما فکر می‌کنیم نمک دریا سالم‌تر و مفید‌تر است، اما در واقع فرقی ندارند. هر دوی آن‌ها به یک اندازه سدیم دارند، اما نمک معمولی حاوی ید هم هست که به تیروئید کمک می‌کند. تنها تفاوت آن‌ها روش به دست آوردنشان است. نمک دریا با تبخیر آب دریا و اقیانوس به دست می‌آید، اما نمک معمولی از رسوبات نمک زیرزمینی.
حقایق جالب درباره مواد غذایی

نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شما انرژی کوتاه مدت می‌دهند

بسیاری از افراد معتقدند که نوشیدنی‌های انرژی زا در روز‌های سخت به آن‌ها کمک می‌کند. بله، اما نه در بلندمدت. قند و کافئین زیاد آن به سرعت انرژی شما را بالا می‌برد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی زا موجب مشکلات خواب و نگرانی می‌شوند. دانشمندان معتقدند این نوشیدنی عملکرد شما را ۳ تا ۷ درصد بالا می‌برد که ارزش ریسک کردن ندارد.
حقایق جالب درباره مواد غذایی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Yas

      جالب بود

    • بدون نام

      خیلی جالب بود
      ممنون

    • ممل

      نمک ید دار فوف العاده خطرناکه برای بدن..
      همین بس ک نمک یددار باعث افزایش فشارخون اما نمک دریا باعث تعدیل آن میشود.
      دیدم ک میگم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظر دهنده محترم مرض ندارند که بهنمک ید اضافه میکنند اضافه کردن ید برای جلوگیری از بیماری گواتر است

    • ممل

      ماکروویو هم ک بمب خاموشه.
      توی اسراییل هیچکس حق استفاده ازش رو نداره چون خیلی ضرر داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خونه های اسرائیلو دیدی؟

    • بدون نام

      الان فهمیدم چرا بابای بابابزرگم با صدو سی و خورده ای سن زنده و سرحاله به غذاهای تند خیلی علاقه داره

      پاسخ ها

      • ..

        صد و سی و خورده ای ؟ شوخی میکنی؟

    • بدون نام

      در مورد نمک دریا کاملا اشتباه نوشتید نمک دریا بسیار مفید هست در حالیکه نمک معمولی واقعا سم سفیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا نمک ید دار بهتره چون جلوگیری میکنه از بعضی بیماری تیروئیدی و نمک دریا چون نمیتونن خالصش کنن دارای ترکیبات خطرناک و سمیه

    • سارا

      نه نمک یددار نه دریا
      هیچکدومشون خوب نیس
      در اصل نمک طعام خوبه
      همون که از معدن استخراج میشه

    • بدون نام

      بسیار عالی

    • بدون نام

      قاتل دندونا فقط سوهان.میخوری %۹۵ تو دندونا میمونه %۵ وارد معده میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بدون نام

      مرسی خیلی عالی بود لطفا باز این مطالب با این عنوان رو ادامه بدید.ممنونم

    • مخاطب

      سلام. در ابتدا بنده کارشناس ارشد علوم تغذیه هستم. نظرات من در مورد متن:
      1- افزایش حساسیت مردم نسبت به سلامتی تنها نکته مثبت این متنه.
      2- پیتزا به دلیل چربی های اشباعی که تو پنیرش داره قطعا از غلات گزینه نامناسب تریه؛ به شرط کالری یکسان.
      3- اصولا ژنوم هیچ آفریده ای، به جز تحت تشعشعات خاص، بعد از تشکیل دچار آنچنان تغییری نمیشه. طعم یک ماده غذایی، حاصل مواد شیمیایی خاصه و نه ژن!
      4- سالمون ماهی آب شیرینه و تا حالا چیزی به عنوان سالمون دریایی نشنیدم!
      5- قطعا سفیده برای سلامتی مفید تره. چون زرده حاوی مواد مغذی هست که از منابع دیگه به راحتی قابل تأمینه. ضمنا کلسترول به هیچ وجه به لحاظ تغذیه ای ضروری نیس و بدن به راحتی، حتی اگه دریافت کلسترولتون رو صفر کنین، تولیدش می کنه. پس نیازی به دریافت رژیمیش وجود نداره.
      6- باکتری ها اسید رو از کربوهیدرات، یا همون قند می سازن. طبیعتا قند های ساده برای باکتری ها منبع سهل الوصول تری هستند تا کربوهیدرات پیچیده تر موجود در کراکر. البته اگه تصور کنیم به یه اندازه به سطح مینا متصل میمونن.
      7- دنبال اثرات معجزه آسا تو چند ماده غذایی؛ از جمله شکلات بودن رویکرد رژیمی مناسبی نیست. این مسائل به ندرت قابل اثبات هستن و هر روز اطلاعات جدید و متناقضی از اونا به دست می رسه. بهتره استفاده از تمام نعماتی رو که خداوند به ما عطا کرده، به شکل اصولی و به اندازه، تبلیع کنیم.
      تشکر فراوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با تشکر از اطلاعات مفیدتون

    • دلسوز جامعه

      آقای بررسی کننده نظر لطفا مانع از انتشار بعضی از نظر ها که از کج فهمی یا کم فهمی یا نفهمی برخی افراد مانند ممل است باشید و گامی بزرگ به سمت رواج خزعبلات در جامعه بردارید

    • بدون نام

      ممنون از کاربر محترم " مخاطب "

    • بدون نام

      سلام مطالب جالبی بود.لطفا این مطالب برو در مورد مواد غذایی مثل مطالبی که ادامه دار هستند با تیتر یکسان ادامه بدید

    • سحر ولایی

      محصولات غذایی سورشور
      دست چینی از دل طبیعت
      طعم لذیذ شوریجات و ترشیجات را در سورشور احسان کنید
      تازه بدون موادد نگهدارنده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج