۷۲۳۲۳۲
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

بی‌عدالتی در افزایش تعرفه برق

تعرفه برق خانگی طی سالهای ۹۳ تا ۹۵ سه مرتبه به میزان ۲۴درصد ، ۱۰درصد و ۱۰درصد افزایش یافته است اما در هیچیک از این افزایش‌ها، تفاوتی بین مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف اعمال نشده است.

خبرگزاری مهر: تعرفه برق خانگی طی سالهای ۹۳ تا ۹۵ سه مرتبه به میزان ۲۴درصد ، ۱۰درصد و ۱۰درصد افزایش یافته است اما در هیچیک از این افزایش‌ها، تفاوتی بین مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف اعمال نشده است.

صابر آزاد، کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه بررسی روند افزایش قیمت برق طی سال های اخیر نشان می دهد که وزارت نیرو طی سال های ۹۳ تا ۹۵ در بخش خانگی سه مرتبه تعرفه‌های برق را به میزان ۲۴درصد ، ۱۰درصد و ۱۰درصد افزایش داده است، گفت:وزارت نیرو در هر سه مرتبه تفاوتی بین مشترکان کم­ مصرف و پرمصرف قائل نشد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز این وزارتخانه مجددا با تصویب هیات وزیران افزایش ۷درصدی قیمت برق را برای همه مشترکین از اردیبهشت ماه اجرایی نمود. این امر بر خلاف اقتصاد مقاومتی است زیرا در بند ۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ و توسط مقام معظم رهبری به دستگاه­های کشور ابلاغ شد، آمده است: « استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره ­وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص­ های عدالت اجتماعی».

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این بند به صراحت بر رعایت عدالت و کاهش شدت انرژی تاکید شده است. اما تجربه سال های اخیر نشان می­ دهد افزایش یکسان قیمت های انرژی برای تمام مشترکان انجام شده و این رویکرد میزان شدت انرژی را کاهش نخواهد داد.

آزاد گفت: در سه سال اخیر میزان تعرفه برق و گاز خانگی چند مرتبه و به صورت یکسان برای همه مشترکان افزایش یافت اما میزان سرانه مصرف انرژی کشور کنترل نشد. بر خلاف برق و گاز خانگی، دولت توانست روند مصرف آب کشور را تا حد قابل توجهی کنترل کند زیرا در حوزه آب، درصد افزایش قیمت به صورت یکسان نبود و مشترکین پرمصرف مشمول افزایش تعرفه بیشتری شدند. به موجب این سیاست هوشمندانه، میزان آب مصرفی تهران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ حدود ۱.۷۲ درصد کاهش یافت در صورتی که جمعیت کشور در این سالها زیاد هم شده بود.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی، در راستای برقراری عدالت اجتماعی توجه به این نکته ضروری است که در صورت افزایش قیمت با درصد یکسان برای همه مشترکان، همچنان پرمصرف ­ها در مقایسه با کم­ مصرف ­ها از یارانه انرژی بیشتری استفاده خواهند کرد که این امر کاملا خلاف عدالت اجتماعی و در نتیجه بر خلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

بی‌عدالتی در افزایش تعرفه برق

آزاد تاکید کرد: با توجه به نمودار فوق مشخص است که یارانه برق مشترکین پرمصرف بیش از ۷ برابر یارانه برق مشترکان کم ­مصرف است. با توجه به دلایل فوق لازم است که قیمت برق مشترکان پرمصرف بیش از مشترکان کم ­مصرف افزایش یابد تا اهداف اقتصاد مقاومتی در این حوزه محقق و رضایت عمومی مردم نیز حاصل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیری

      تخیر ماراضی نیستیم شما100هزارتومان تخفیف نیمیدن بعدا دررابطه بااب من باید بامدیر ساختمان مذاکره کنم خیلی بی رحمید رفتین 4جارایگان کردین بعدا سه سال پشت هم افزایش دادین متاسفم برای شما ما زیربارحرف زور نمیریم چراینقدر برای گرانی به ما چکش میزنیدبریم توروستازندگی کینم بهتره شمابیانصافی بیعدالتی هم رد کردین

    • مهدی

      ایشالله رییس اداره برق کل کشور رو برق بگیره خشک کنه بمیره

    • ايران

      ایشالله رییس اداره برق کل کشور رو برق بگیره خشک کنه بمیره آمين آمين آمين

    • بدون نام

      مردم غیر ازخداکسی راندارند .ای بی خداها به این مردم مظلوم رحم کنید.

    • سرباز گمنام

      ۱۰ درصد اسمی روی حقوق ها می زارید،البته بعدش مالیات هم ازش کسر میکند؛ولی همه چیز چندین برابر گرون میشه.دست دولت باید از جیب مردم و از سفره مردم کوتاه بشه.هر روز یا یه نون از روسفره برمیدارید که خودتون اقرار میکنید و برخی چیزهایی که نمی دونیم.
      راه فرار رو از کجا پیدا کنیم....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج